Kysymys koirien Match Showsta
Voiko Match Showhon osallistua koiran kanssa, jolta on poistettu jokunen hammas? Olen kyllä kyseltyäni kuullut, että epävirallisuuden takia sen ei pitäisi haitata, mutta mietityttää silti. Onko täällä asiasta tietoisia ihmisiä?
Kommentit (7)
Sen kun osallistut vain. Voi olla, että näkyy sijoituksessa - eli että koira menee sinisten jatkokehään ja ettei siellä sijoitu, mutta osallistu vain. Minä tiedän, että mätsärissä ovat sijoittuneet esim. koira, jolla oli alapurenta, vaikka rotumääritelmä vaatii yläpurentaa, ja värivirheellinen koira. Tuomari siis palkitsee mätsärissä koiria, jotka miellyttävät hänen silmäänsä ja jotka ovat jotenkin persoonallisia yms. Rohkeasti siis mukaan vain.
Joo ihan tavalliset rotujärjestön järjestämät mätsärit kyseessä. Kiitos paljon teille vastauksista! Tosiaan sijoitukseen varmasti vaikuttaa, mutta kunhan osallistuminen on ok, niin se riittää. :) Kiitos!
Ainoa rajoitus mikä kaikkiin eli myös epävirallisiin koirakilpailuihin on, on se että typistetyt koirat ei saa osallistua. Eläinsuojelulaki kieltää. (Tällekin on poikkeuksena jotkut kansainväliset arvokisat.)
Minä olen osallistunut mätsäriin meidän muotopuolen vänkyrän kanssa, jolta myös kaksi hammasta puuttuu. Oltiin jopa kerran Best In Show, joten tervemenoa vaan kokeilemaan! Ja oli kuulkaas myös typistetty.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2013 klo 21:08"]
Ainoa rajoitus mikä kaikkiin eli myös epävirallisiin koirakilpailuihin on, on se että typistetyt koirat ei saa osallistua. Eläinsuojelulaki kieltää. (Tällekin on poikkeuksena jotkut kansainväliset arvokisat.)
[/quote]
Sekä tietysti rokotusvaatimukset ovat voimassa myös match show'ssakin.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2013 klo 21:11"]
Minä olen osallistunut mätsäriin meidän muotopuolen vänkyrän kanssa, jolta myös kaksi hammasta puuttuu. Oltiin jopa kerran Best In Show, joten tervemenoa vaan kokeilemaan! Ja oli kuulkaas myös typistetty.
[/quote]
Onnea menestyksestä, mutta jos on tapahtunut typistyskiellon voimaantulon jälkeen, niin on sitten rikottu lakia (olettaen ettei koiralta ole terveydellisistä syistä amputoitu korvia/häntää). Eivätpä kaikki järkkäritkään tuota tiedä silti, että typistyskielto ja kilpailukielto typätyille on lakisääteinen eikä mikään Kennelliiton oma kielto.
Jos on ihan tavallinen Match Show, jota ei pidetä esim. minkään koiranäyttelyn yhteydessä sivunumerona (joskus harvoin niissä nimittäin on esim. kotitrimmissä oleville tai kastroiduille tai vastaaville avoimet leikkimieliset kisat), vaan esimerkiksi paikallinen koirakerho tai joku rotujärjestö järjestää rahankeruutapahtumana kaikille avoimen shown, niin voi osallistua vaikka puuttuisi hampaita. Jos tuomari niistä jotain sanoo, niin sanoo, mitäpä tuosta.