Joudunko armeijaan jos asun ulkomailla?
Synnyin Suomessa ja asuin siellä 2v asti. Olen nykyään 18v ja aina asunut Saksassa. Pitäisikö mun nyt lähtee takas Suomeen vai eikö käy mitää? Puhun Suomea koska äitini kaa ollaa aina ouhuttu.
Kommentit (131)
riippuu oletko Suomen kansalainen vai pelkkä Saksan kansalainen.
https://puolustusvoimat.fi/suomalainen-asevelvollisuusjarjestelma
Ihanaa että sulla on kaksi kieltä!
Juu, jos sulla on Suomen kansalaisuus, niin armeijaan vaan, ei voi luistaa.
danke schön kirjoitti:
riippuu oletko Suomen kansalainen vai pelkkä Saksan kansalainen.
https://puolustusvoimat.fi/suomalainen-asevelvollisuusjarjestelma
Ihanaa että sulla on kaksi kieltä!
No pelkkä suomen ku ei saksassa voi olla kaksoiskansalaisuutta. Olisin saksan kansalainen ellen olisi syntyny suomes.
Jos olet Suomen kansalainen, olet myös asevelvollinen. Kukaan ei sinua Saksasta tule hakemaan, mutta kutsunnoista poisjääminen tietää sakkoja ja rekisterimerkintää. Sama tietysti itse palvelukseen saapumatta jättäminen.
Eikö sieltä tule kutsu tulla palvelemaan Suomeen?
Ellei pysty tulemaan, tuskin tarvii armeijaa käydä.
Kyllä siitä ilmoitus tulee aikanaan, jos tulee.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet Suomen kansalainen, olet myös asevelvollinen. Kukaan ei sinua Saksasta tule hakemaan, mutta kutsunnoista poisjääminen tietää sakkoja ja rekisterimerkintää. Sama tietysti itse palvelukseen saapumatta jättäminen.
Suomeen ei voisi enää tulla, kun napattaisiin rajalla sotilaskarkuruudesta kiinni. Kannattaa vaan käydä se puolen vuoden palvelus. Saat kavereita ja muistoja Suomesta.
Vierailija kirjoitti:
Minustakin tuntuu oudolta että alkavat sakotella koska asun ulkomailla. En usko siihen mutta ehkä se on totta.
Vierailija kirjoitti:
ööö... Miksi ei pystyisi tulemaan?
Vierailija kirjoitti:
Tuskimpa tarvii sen takia Suomeen tulla. En tiedä jos kuiteski olisit tulossa, että vieläkö ne alkais kutsua.
Joutuu jos Suomen kansalainen.
Vierailija kirjoitti:
Höpnlöpö. Kaarti on täynnä ulkomailla asuvia varusmiehiä. Australiasta saakka ja osa ei edes puhu Suomea. Siellä se Selänteen ja Häkkiseen poikakin intissä kävi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomeen ei voisi enää tulla, kun napattaisiin rajalla sotilaskarkuruudesta kiinni. Kannattaa vaan käydä se puolen vuoden palvelus. Saat kavereita ja muistoja Suomesta.
No niistä kutsunnoista pitää tulla kirjallinen ilmoitus.
Ei enää nykyään joudu. Saa mennä, muttei ole pakko, jos asuu ulkomailla. Syynä se, että hätätilanteessa sitä ulkomailla asuvaa reserviä olisi liian kallis alkaa kyydittää Suomeen maata puolustamaan.
Vierailija kirjoitti:
Siellä varsinainen asiantuntija.
Oletko Suomen kansalainen? Ellet ole, niin ei tapahdu mitään. Mikäli olet, niin onko sinulla toisernkin maan kansalaisuus? Kts. kohta 75§ ja 76§.
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2007/20071438#:~:text=Asevelvoll….
Kuka sinua sieltä ulkomailta tulee inttiin hakemaan?
Tiedän tuttavapiiristä yhden miehen, joka on vastaavanlaisessa tilanteessa eli asunut lähes koko ikänsä ulkomailla. Ei ole käynyt armeijaa, mutta en tiedä, miten on onnistunut välttelemään palveluksen.
Vierailija kirjoitti:
Kuka sinua sieltä ulkomailta tulee inttiin hakemaan?
Sitten ei ole enää Suomeen tulemista, koska rajalla otettaisiin kiinni.
Tuskimpa tarvii sen takia Suomeen tulla. En tiedä jos kuiteski olisit tulossa, että vieläkö ne alkais kutsua.