Kuinka moni täällä on jo kylvänyt multaan KUKKASIPULIT???
Minä kylvin juuri ja nyt juon muutaman oluen tämän uroteon kunniaksi! Kevättä odotellessa.
Kommentit (34)
Voisiko joku tehdä munsalan kansallispuvun
Mitä hittoa kertokaa ny mulle mitä teen noilla saakelin sipuleilla
Vierailija kirjoitti:
Pohjoisemmassa voikin jo olla oikea aika, mutta ei Etelä- eikä Keski-Suomessa vielä. Aikaisin kukkivat lumikellot, krookukset, scillat ja narsissit laitetaan ensin ja myöhemmin tulppaanit. Liian aikaisin istutettuna lähtevät kasvuun jo syksyllä, mikä on se huono juttu. Tulppaanien istutusaika on suunnilleen syyskuun lopulla.
Kun keskilämpötila on viisi astetta tai alle, ei kasva enää mikään.
Minä kaivoin jo viikonloppuna sipulit maahan. Voipi olla, että oli liian aikaista, mutta kun ei enää tänä syksynä mökille mennä. Veikkaan, että suurin osa kumminkin keväällä nousee.
Lokakuussa oon yleensä laittanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pohjoisemmassa voikin jo olla oikea aika, mutta ei Etelä- eikä Keski-Suomessa vielä. Aikaisin kukkivat lumikellot, krookukset, scillat ja narsissit laitetaan ensin ja myöhemmin tulppaanit. Liian aikaisin istutettuna lähtevät kasvuun jo syksyllä, mikä on se huono juttu. Tulppaanien istutusaika on suunnilleen syyskuun lopulla.
Kun keskilämpötila on viisi astetta tai alle, ei kasva enää mikään.
Niin. Siksi istutetaankin vasta kylmällä säällä. Niiden on tarkoitus alkaa kasvaa vasta ensi keväänä. Jos alkavat kasvaa jo syksyllä, kuolevat talvella.
Vierailija kirjoitti:
No eipä näitä termejä juurikaan koulussa opeteta, ellei käy jotain amiksen puutarhalinjaa.
Ihan tällaisia tavallisia termejä kuuluisi opettaa kotona. Ajattele! Kotona pitäisi opettaa lapselle sanoja, eikö ole hirveää?
Vierailija kirjoitti:
Mitä hittoa kertokaa ny mulle mitä teen noilla saakelin sipuleilla
Jos helposti kaivettavissa, niin otat ylös, kopistelet mullat ja laitat kuivaan viiileään, kosteassa lämpimässä alkavat versoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ostanut ja haluaisin istuttaa, mutta eihän vielä taida olla hyvä aika, kun on niin lämmintä.
Voiko niitä säilyttää odotellessa paperipussissa parvekkeellä? Sisällä on aika lämmin ja ne haisevatkin.
Ei kannata säilyttää jos olet jo ostanut, heti multaan tai menevät pilalle. Pitäisi olla kylmä säilytyspaikka mutta ei saa jäätyä.
Jääkaappi
Vierailija kirjoitti:
Miksi nyt on liian aikaista? Prismassa mainostettiin että juuri nyt olisi oikea aika istuttaa ne :O
Jos laittaa liian aikaisin niin ne kukkivat jo syksyllä.
Ostan kukkasipulit aina -50% alennuksesta, tai vielä halvemmalla loka-marraskuussa. Olen istuttanut niitä jopa joulukuussa. Tämä onnistuu Lounais-Suomessa.
Otin nyt kukkasipulit pois kukkaruukuista. Vai olisiko ne pitänyt istuttaa kukkapenkiiin?
Istutat ne nyt vaan penkkiin, kyllä ne sieltä keväällä nousee.
äkkiä nyt kertokaa ennen kuin ne alkaa kasvamaan.