Onko kokemusta luuydinpunktiosta?
En siis tarkoita selkäydinpunktiota, joka minulle on tehty. Se oli yhtä helvettiä. Tänään kuulin joutuvani luuydinpunktioon, joka otetaan lantioluusta selän puolelta. Lääkärikin myönsi sen olevan ikävä toimenpide puudutuksesta huolimatta ja että joskus joudutaan poraamaan reilummin, jos on niin tiukassa se luuydin. Nyt pelottaa ihan hirveästi. Mutta pakko sinne on kai mennä että oireille löytysi syy. :(
Jos sinulla on aiheesta kokemusta työsi takia tai olet itse ollut potilaana, kertoisitko kokemuksistasi?
Kommentit (23)
Minulle on tehty molempia, eli sekäytimestä on otettu näytteitä sekä luuytimestä. Luuydinnäyte on otettu sekä lantiosta, että rintalastasta. Lantiosta kun otettiin (niitä otetiin niin monta, että siksi kait kova lääkitys), niin todellakin sain niin paljon lääkitystä, että ei tuntunut miltään. Rintalastasta otettuna on tuntunut enemmän, mutta siihenkin saa kyllä aika vahvaakin kipulääkitystä jos haluaa. Aluehan puudutetaan ensin ja on vähän puuduttajasta kiinni sattuuko se vai ei. Mutta ei mitään sietämätöntä kipua ole. Sitten itse luuydinnäytteen otto ei varsinaisesti satu, mutta on aika inha tunne, kun luuydinnestettä imetään sellaiseen ruiskuun, mulla tuntui sellaista vihlomisen tapaista,vaikea selittää, mutta ei oikeastaan kipua, kuitenkin vähän ikävä tunne, mutta siis lyhyt aika, Mutta itse näyttöönotto kestää max. 10 sek. per näyte (näytteitä voidaan ottaa useita, mulla yleensä otettiin 2). Minun mielestäni paljon mukavampaa kuitenkin kuin selkäytimen punktio. Ja paljon nopeammin tehty.
Toivottavasti syy löytyy, ja joku lievä juttu vain, ei tuollaiset kokeet ole kivoja.
Tosiaankin täällä on jotain terveydenhuollon ammattilaisia, kun kipuja vähätellään. Minullekin sitä vähäteltiin. Ja joku väitti, ettei potilaat huuda ja puudutukset auttaa.
Jos on kasvain, luun pinta voi olla todellakin tulehtunut, jolloin mikään puudute ei auta. Huusin kuin eläin ja jälkikäteen keskustellessani lääkärin kanssa hän sanoi, että aina silloin tällöin ne ovat kivuliaita. Kertoi, että muutkin ovat huutaneet.
Lääkärit näköjään aukoo päätään täällä. Helppoahan tuo on sanoa ettei satu kun ei itseään tarvi pistää. Ei paljon noiden mielipiteitä kannata kuunnella!!!