Montako kaloria poltat liikunnalla viikossa?
ja onko mutu-tuntuma vai perustuuko tietosi esim sykemittariin?
Kommentit (28)
Ei mitään tietoa. Kävelen/pyöräilen 3-4 km päivässä + päälle pari tuntia tanssia ja/tai jumppaa, joogaa kotona myös pari kolme kertaa viikossa n. 20-30 min kerralla. Niin kauan kun vaatekoko pysyy suunnilleen samana (36) en laske kaloreita.
Tälläviikolla lähes 2000. Tunti salia ja loput hyötyliikuntaa
3000-5000
Käyn joka päivä lenkillä, usein kaksi lenkkiä päivässä. 1-2h per lenkki. Juoksu tai kävely.
700-1000kcal netin kulutustaulukoiden mukaan
700-1700. Olen aika pienikokoinen, joten paljon saa liikkua että palaa. 1700 on jo todella teholiikunnan viikko. Käytän erästä laskuria, joten tuo on ihan laskettu summa.
Sykemittarit valehtelevat 20-25 % eli näyttävät liian suurta kulutusta. Lisäksi mittareissa ja laskureissa ei huomioida sitä, että keho kuluttaa kaloreita vaikka ei liiku eli niiden näyttämä kalorikulutus ei kulutuksen lisäystä vaan sisältää myös peruskulutuksen.
Sykemittarit valehtelevat 20-25 % eli näyttävät liian suurta kulutusta. Lisäksi mittareissa ja laskureissa ei huomioida sitä, että keho kuluttaa kaloreita vaikka ei liiku eli niiden näyttämä kalorikulutus ei kulutuksen lisäystä vaan sisältää myös peruskulutuksen.
Kuvitteletko, että sykemittarin arvio on tarkka? Oikeasti se voi olla hyvin 50 % pielessä, jos esimerkiksi kuntosi on erilainen (selvästi parempi tai huonompi) kuin mitä sykemittari ikäsi ja sukupuolesi perusteella olettaa.
Kulutan itse 500-2000 kcal viikossa sen mukaan, miten aktiivisesti harrastan liikuntaa. Kulutuksen olen arvioinut ennen Kuopion yliopiston sivuilla olleen laskurin avulla (valitettavasti sivut on nykyisin poistettu).
Noin 2500 kcal, Kiloklubin laskurin mukaan, lajeina "pyöräily töihin" ja "arkikävely". Sykemittaria en omista ja sitä paitsi minulla on sykettä hidastava lääkitys, joten mittari ei luultavasti näyttäisikään oikein.
Ei aavistustakaan. Liikun siksi että se on hauskaa ja siitä tulee hyvä olo. En laske kaloreita.
No ei aavistustakaan. Liikun aamusta iltaan.
En tiedä. Liikun siksi, että "kai se täytyy". Hauskaa ei ole, paitsi joskus kaverin kanssa kävellessä.
Liikun noin 6 tuntia viikossa, joista 4 on kovatehoista sykettä nostattavaa (juoksu, spinning), yksi lihaskuntotreeni ja yksi lihashuoltojuttu, joka lähinnä vain parantaa liikkuvuutta ja tasapainoa. Olen pienikokoinen nainen (53 kg), joten liikunnalla kuluttamani kalorit ovat vähäisiä. Sykemittarin kulutuksen mukaan esimerkiksi spinningtunnilla kulutan vain noin 350 KCal, vaikka keskisykkeeni on lähellä 140. Juostessa kaloreita palaa pikkuisen enemmän, mutta ei kuitenkaan yli 400 per tunti. Eli äkkiseltään laskettuna kulutus on jotain 2000 KCal luokka per viikko. Yhden (touhukkaan) päivän verran siis.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 16:52"]
Sykemittarit valehtelevat 20-25 % eli näyttävät liian suurta kulutusta.
[/quote]
Sykemittari voi näyttää myös liian pientä kulutusta, jos kunto (hapenottokyky) on selvästi parempi kuin mitä sykemittari olettaa. Minun piti ennen aina kertoa sykemittarin antama juoksulenkin kalorinkulutusarvio 1,5:llä, jotta olisin saanut saman lukeman kuin mitä kaikki muut lähteet antoivat lenkin pituuden ja oman painoni perusteella.
Syy selvisi, kun hankin (saman valmistajan) paremman sykemittarin, jossa saattoi muuttaa asetusta arvioiduksi hapenottokyvyksi. Sykemittarin arvio minulle (sukupuoleni ja ikäni perusteella) oli 33 ml/kg/min, kun (kahdessa eri testissä) mitattu hapenottokykyni on noin 47 ml/kg/min. Kun muutin asetuksen vastaamaan oikeaa arvoa, olivat sen jälkeen sykemittarinkin antamat arviot samalle juoksulenkille selvästi suuremmat.
5
Noin 1600kcal. 3x vähän reilun tunnin kuntosalia ja jonkin verran kävelyä ja pyöräilyä.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 16:58"]
Sykemittarin kulutuksen mukaan esimerkiksi spinningtunnilla kulutan vain noin 350 KCal, vaikka keskisykkeeni on lähellä 140. Juostessa kaloreita palaa pikkuisen enemmän, mutta ei kuitenkaan yli 400 per tunti.
[/quote]
Juoksulenkin kuluttamat kalorit on helppo laskea: kerro painosi (kiloissa) juoksemallasi matkalla (kilometreissä). Saat kulutuksen kilokaloreina. Toki tämäkään ei ole täysin tarkka, mutta kuitenkin selvästi tarkempi kuin sykemittarin antama arvio. Jos esim. painat 53 kg ja juokset tunnissa 10 km, on kulutuksesi noin 530 kg.
5
~2000-2600. No sykemittariin mm. en usko, että mulla näyttää kovin paljon liikaa kalorinkulutusta mittari, koska olen lihaksikas, joten muutenkin kulutan enemmän kuin muut "tavalliset" saman painoiset.
En tiedä, tuskin kovin paljon. Liikun enemmän, jos kiloja alkaa kertyä. Muutaman kerran viikossa poljen kuntopyörällä puolesta tunnista tuntiin telkkaria katsellen, se pitää aineenvaihdunnan nopeana.
Ihan turha kytätä jotain kaloreita, kyllä oma peilikuva ja vaaka kertovat pitääkö tehdä muutoksia elämäntyyliin.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 17:00"]
[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 16:52"]
Sykemittarit valehtelevat 20-25 % eli näyttävät liian suurta kulutusta.
[/quote]
Sykemittari voi näyttää myös liian pientä kulutusta, jos kunto (hapenottokyky) on selvästi parempi kuin mitä sykemittari olettaa. Minun piti ennen aina kertoa sykemittarin antama juoksulenkin kalorinkulutusarvio 1,5:llä, jotta olisin saanut saman lukeman kuin mitä kaikki muut lähteet antoivat lenkin pituuden ja oman painoni perusteella.
Syy selvisi, kun hankin (saman valmistajan) paremman sykemittarin, jossa saattoi muuttaa asetusta arvioiduksi hapenottokyvyksi. Sykemittarin arvio minulle (sukupuoleni ja ikäni perusteella) oli 33 ml/kg/min, kun (kahdessa eri testissä) mitattu hapenottokykyni on noin 47 ml/kg/min. Kun muutin asetuksen vastaamaan oikeaa arvoa, olivat sen jälkeen sykemittarinkin antamat arviot samalle juoksulenkille selvästi suuremmat.
5
[/quote]tuokin on hyvä tietää, laskin että juoksisit cooperissa vähän yli 2600 m, mikä on tulos? Oletko juossut?
Itse en kyllä miellä golffia tai koiranulkoilutusta liikunnaksi. Kummassakin kävellään ja välillä seisoskellaan, ei syke pääse oikein nousemaan. Korjatkaa toki jos olen väärässä.
Itse kulutan sykemittarin mukaan 2000-3000kcal viikossa. Lähinnä lenkkeilen ja 1-2 kertaa kahvakuulaa. Myös puurahatyöt 'kellotan'. Reipas haravointi vastaa hyvinkin hölkkää.
Mun sykemittari tietää kuntoni, joten luotan, että se osaa laskea kalorit suht oikein.