Aloitan osa-aikaisena, onko mitään järkeä liittyä liittoon?
Jos ja kun työsuhde loppuu niin korvauksia ei ainakaan tule saamaan juuri mitään koska tunteja kertyy vain 25 viikossa. Valmiiksi pienestä palkasta ei huvittaisi maksaa yhtään euroa "ylimääräistä". Mites on, kokemuksia kellään, mitä kannattais tehdä? Kiitos jos vastaat :)
Kommentit (5)
Liitossa on muitakin etuja kuin vain päiväraha. Mulle on ihan täysiaikaisena toistaiseksi voimassa olevassa työsuhteessa olevana työntekijänä ollut liiton lakimiehistä paljon apua, kun en itse ole osannut esim. tulkita TESin lomasääntöjä. Jotenkin tuntuu, että ainakin määräaikaisessa työsuhteessa liitto on hyödyksi, jos tulee epämääräisiä tilanteita. Kaverin suullisesti sovittu määräaikaisuus ei saanut jatkoa, kun raskaus kävi ilmi jne.
Ymmärrän kyllä, että jos tili on pieni, rahoille olisi muutakin käyttöä. Mieti kuitenkin, onko se muu käyttö ihan oikeasti tärkeämpää. Ja selvitä tarkkaan, kuinka paljon itse asiassa joutuisit maksamaan.
Täältä siis puolto liiton jäsenyydelle.
Kannattaa liittyä liittoon tai kassaan, koska jos työttömäksi jää, niin korvaus on parempi kuin kelan. 10 kk kestää kerryttää tuloja, että ylipäätään saa kassalta korvauksia.
Itse olen määräaikaisena tarvinnut liiton lakimiestä, kun yrittivät olla maksamatt arkipyhäkorvauksia. Kyllä vaan helpotti kun oli tämmöinen takana, kun tilanne tuli päälle.
Minä komppana nro 4:sta, liittoon ei välttämättä kannata littyä, YTK:n kassaan ehdottomasti kannattaa. maksaa n.100€/vuosi (kertamaksu), ja saa samat edut mitä liittoon kuuluvat jos tyttömäksi jää. Jos maksaa muutaman kympin lisää saa myös nk. "asianajopalvelut" mukaan, minulla on vain tuo 100€ jäsenyys, koen sen riittävän.
Siis mitä hittoa? Mä teen ja olen tehnyt osa-aikaisena töitä ja todellakin kannattaa, vaikka palkka on paska. Soviteltu liiton raha on paljon parempi kuin Kelan vastaava. Samoin itse liiton raha, mutta säästä toki ne 10-20 euroa per kuukausi :D