Miksi en pääse työhaastatteluihin?
Vaivaa kovasti, kun en saa kutsua haastatteluihin. Mietityttää, onko se este, että kerron olevani hoitovapaalla. Vai ikä (41v.), palkkapyyntö. Ennen hoitovapaata pääsin samalla cv:llä ja hakemuksella helposti haastatteluihin. Masentaa.
Kommentit (21)
älä korosta ikää. en pääse haastatteluihin minäkään, ikää 39 ja koulutusta ja työkokemusta on. nuorena ei ollut mikään ongelma saada töitä. epäilen ikärasismia.
Iän pois jättäminen voi olla ongelmallista, kun se käy ilmi aika helposti muutenkin. Koulutuksiin ja työkokemuksiin on kuitenkin hyvä laittaa ajankohdat näkyviin, joten niiden perusteella saa aika hyvin parsittua, millä hehtaarilla hakija on iän suhteen.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 15:19"]
älä korosta ikää. en pääse haastatteluihin minäkään, ikää 39 ja koulutusta ja työkokemusta on. nuorena ei ollut mikään ongelma saada töitä. epäilen ikärasismia.
[/quote]
Ikäsyrjintä on voimissaan ja töihinkelpaamisikä taitaa vaan laskea laskemistaan... Minä pääsin vielä kuutisen vuotta sitten 40- vuotiaana työhaastatteluihin ja määräaikaisiin töihin, nyt ei enää ole toivoakaan!
Nyt on huonompi tilanne hakea töitä kuin viisi vuotta sitten. Vaikeampaa meillä töissäkäyvilläkin on saada asiakkaita, tilauksia, rahoitusta.
En laita ikääni hakemukseen tai cv:hen, mutta onhan se helppo laskea vaikka ylioppilasvuodesta. Minäkään en pääse haastatteluihin ja ikä lienee esteenä.
t. elämänsä terässä ja ammattitaito päivitetty, 48 v.
Tällä hetkellä nuorten ja koulutettujenkin vaikea saada töitä, ei siis välttämättä johdu pelkästään iästä.
Minkä ihmeen takia kerrot olevasi hoitovapaalla? Jätä nyt vähintään se jatkossa pois. Ei ole mikään myyntivaltti kertoa, että on pieniä lapsia töitä hakiessa.
Miksi korostat juuri niitä puoliasi, jotka ovat työnantajalla riski? Iäkkäämpi ja hoitovapaalla. Ensinnäkään, jätä ikäsi pois. Työnantaja saa sen kyllä selville silläkin perusteella kun katsoo koulutustietojasi, ei sinun tarvitse sitä erikseen mainita. Ja samalla heivaat hoitovapaa-maininnan pois cv:stäsi, se ei liity mitenkään työn tekemiseen.
Korosta vahvuuksiasi, niillä erotut joukosta!
Eihän yo-vuosi mitään kerro. Itse olen kirjoittanut aikuislukion puolelta vuonna 2005. Sitä ennen oli toki kaksikin ammattia.
Työnhaku on nykyään VAIKEAA. Ei ole mikään ihme, jos et pääse haastatteluihin ja työnhaku venyy, niin monet muutkin ovat samassa veneessä kanssasi (kuten minä). Olen sentään lapseton, koulutettu ja työkokemusta kerännyt 26-vuotias ja minun pitäisi olla kuumaa kamaa työmarkkinoilla (mutta ainiin, minähän olen potentiaalinen lapsentekijä vaikka en ole edes naimisissa!). Hmph.
Pyydä palautetta hakemukseesi ja cv-hen joltakin ammattilaiselta - kysy esim. työkkäristä apua tai näytä sitä samalla alalla olevalle (tai muuten asioista tietävälle) ystävälle tai sukulaiselle. Täällä on vaikea arvioida, kun emme tiedä kuin ne kohdat, jotka meille kerrot, pitäisi nähdä kokonaisuus, että voisi arvioida voisiko syynä olla joku muukin kuin vain ikä ja hoitovapaa.
Olen myös 26, mutta hoitovapaalla. Ei tännekäänpäin heru töitä. Pari vuotta sitten sai vielä valita työpaikkansa.
Jos hakijoita on 150-200, helposti satakin hyvää jää kutsumatta haastatteluun. Masentavaa mutta totta.
Tuossa lausunnossa on jo melkoisessa ristiriidassa todellisuuden kanssa.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 18:06"]
joltakin ammattilaiselta - kysy esim. työkkäristä[/quote]
Kiitos kaikille vastanneista hyvistä kommenteista. Antoi vahvistusta omille ajatuksille.
Jätän hoitovapaa maininnan pois. Katsotaan muuttaako tilannetta. Toisaalta koen tilanteen sitten haastattelussa kinkkiseksi, jos pakko kertoa, että edelleen hoitovapaalla. Pitääkö sitten valehdella, että on jo palannut takaisin töihin?
Iän jätän myös cv:stä pois, mutta taitaa olla ilmeisesti aika helppoa laskea työkokemuksen ja koulutuksen perusteella.
Ei pidä haastattelussa valehdella, mutta hakemuksessa ei kannata kaikkea kertoa. Haastatteluun pääseminen on vaikeinta, siellä pystyt sitten omalla persoonallisuudellasi ja muilla asioilla vaikuttamaan niin, että työnantajaa ei haittaa, vaikka sinulla on pieniä lapsia.
Koska viimeksi olet ollut töissä? Tuotetta osaamista saa halvemmalla? Kuinka paljon kalliimpi olet kuin koulusta tullut? Meille otetaan kesiksistä parhaat jatkamaan, jos on osa-aikatyötä tarjolla. Ja osa-aikaiset vakinaistetaan. Jalka ovenväliin ensin.
Onko sinulla suosittelijoita? Mitä ex pomosi sanoo sinusta?
Suomi on täynnä joustavia ja halvempia työttömiä. Nuoret jaksaa paremmin ja osaa enemmän.
Nyt on hankala tilanne ja siksi kovempi kilpailu. Mutta päivitä nyt ainakin hakemus, ei samalla voi hakea useaan paikkaan :D
Jätä ikäsi pois, se ei vaikuta työn tekemiseesi. Entä miksi kerrot olevasi hoitovapaalla, millä tavalla se on olennainen tieto? Siis jos sinulla on voimassa oleva työsuhde, niin miksi et vain anna olla sellaisenaan?