Lapsi myöhemmin ekaluokalle
en noteeraa asiattomia vittuperkele oot huono äiti viestejä, vaan hyppään niiden yli jatkaen keskustelua mahdollisten fiksujen vastaajien kanssa. Toivoisin, että muutkin yrittäisivät olla provosoitumatta.
En ole äiti enkä äidiksi tulossa välttämättä ikinä.
Mitä olette mieltä siitä, että lapsi kävisi kaksi kertaa eskarin tai menisi sinne myöhemmin ihan vain saadakseen olla kotona ja lapsi, ettei hänen tarvisi hypätä oravanpyörään niin aikaisin?
Tämäkin voi olla toki lapsi kohtaista jos lapsi on vaikka erityisen älykäs ja turhautuisi vain eskarissa, mutta puhutaan nyt vain niistä tavallisista niinsanotuista keskiverto lapsista. Olisiko se mielestäsi hyvä vai väärin? Perustele.
Minulla ei ole tähän mielipidettä. Olen vain utelias ja muodostan mielipiteeni, kun olen saanut tarpeeksi eri näkökantoja ja mahdollisesti tutkimuksia aiheesta, joita luenkin pian netistä. Kaikissa maissahan lapset eivät mene samanikäisinä kouluun
Kommentit (5)
Nykyään koulun pitää olla tarpeeksi kypsä vastaanottamaan lapsen ekaluokkalaiseksi. Jos koulukypsyystestissä lapsella on kaikki ok, en näe mitään syytä pantata häneltä koulua. Häntä harmittaisi myöhemmin suunnattomasti olla puberteetissa aiemmin kuin luokkakaverinsa jne.
Se minkä ikäisinä lapset menevät kouluun muissa maissa, ei kuulu tähän keskusteluun. Nyt puhutaan suomalaisesta koulujärjestelmästä, joka on mitoitettu alkamaan silloin, kun lapsi täyttää 7 vuotta. Pitäisikö koulun aloittamista kaikilta varhentaa, on toisen keskustelun paikka.
Sanoisin, että 1 vuosi suuntaan tai toiseen ei tee vielä mitenkään suurta muutosta asiaan, joten jos yhtään tuntuu olevan tarvetta niin siitä vaan. Aina muutama lapsi tekeekin noin suositusten perusteella ja jokunen saattaa aloittaa vuotta aikaisemminkin, esim. alkuvuodesta syntynyt. Sitä en tiedä vaatiiko kaupunki jotakin perusteluja koulun myöhemmin aloittamiselle. Laissa kuitenkin määritellään, milloin lapsi on oppivelvollinen.
Toisaalta keskiverto tavislapsi on juuri sillä kehitystasolla, että turhautumista varmaan jo tulisi eskarin tuplaamisesta. Tossa tapauksessa, jos sitä aloitusta haluaisi siirtää, kannattaisi eskarikin aloittaa vuotta myöhemmin.
Pistä samaan aikaan kuin muutkin, jos vain voit. Itse 80-luvun lapsena muistelen, että luokalla oli muutama vanhempi oppilas, jotka eivät olleet olleet kypsiä kouluun omanikäistensä kanssa. Nykyään sitä yritetään pidentää alkupäästä, esim. ystäväni 5-vuotias lapsi meni juuri eskariin vuotta normaalia aikaisemmin, jotta olisi sitten ikäistensä tasolla, kun on aika mennä kouluun.
Olen aika ymmälläni ajatuksesta, että normaali koulukypsä lapsi kävisi eskaria kaksi vuotta tai viettäisi ylimääräisen "välivuoden" kotona. Jotenkin haiskahtaa curlingilta eli paapomiselta. Voi, voi, kun se meidän Jani-Petteri olisi jo kouluiässä, mutta kun hän on mamin mielestä vielä niin pieni, että tuntuisi pahalta lähettää hänet vieraiden ihmisten pariin muutamaksi tunniksi päivässä. Mami taitaa potea eroahdistusta.
Jos lapsi on fyysisesti normaalia pienikokoisempi, loppuvuodesta syntynyt tai asuu huomattavan kaukana koulusta (bussilla noin tunnin matka), niin ymmärrän, jos vanhemmat haluisivat myöhentää koulun aloituksen vuodella. Siitä täytyy kuitenkin keskustella perusteellisesti kotona sekä eri viranomaisten kanssa, lapsen kanssa keskustelua unohtamatta.
upsista