Siis onko KAIKILLA 10 vuotiailla oikeesti älypuhelimet??
Kauhee poru kun IHAN kaikilla on sellainen ja miks mulla ei ole, vaan ihan tavallinen kännykkä. Kyseessä nelosluokkalainen.
Kommentit (47)
Joopa joo. Jos omistaa älypuhelimen, ei ävoi harrastaa mitään, ei käydä kirjastossa, menestyä koulussa ym. Näinhän sen on PAKKO mennä, juu.
Kumma juttu, mutta ohjaamassani harrastusryhmässä lähes kaikilla on älypuhelimet. Silti heillä riittää hyvin virtaa urheiluharrastukseen, ja monet pärjäävät koulussakin erinomaisesti. Eivät todellakaan räplää kännyköitä koko aikaa. Kyseessä 11-vuotiaat.
Ja on omilla lapsillanikin älypuhelimet, mutta eipä se estä heitä muuta harrastamasta.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 11:29"]
Joopa. Ärsyttää kun pennuilla on kasvanu luurit kiinni käteen. Pihoilla ja puistoissa ne vaan möllöttää räpläämässä puhelimia. Varmaan tosi kehittävää!
Mitäs jos ostaisitte niille valokuvausta rakastaville mukuloille kamerat ja pelaamista rakastaville mukuloille lautapelejä? Mitäs jos opettaisitte lapsillenne että kirjastossa voi käydä tekemässä muutakin kuin käyttämässä tietokonetta? Ja että tietokoneella voi tehdä muutakin kuin pelata ja notkua Facebookissa, jonne on laitettu alle 13-vuotiaalle yhdessä tuumin tili "ku kaikilla muillakin on"?
[/quote]
Kyllä se nyt vaan on niin että aika monella 10-vuotiaalla on tuo älypuhelin. Ärsyttää se vanhanaikainen käsitys että älypuhelimet ovat ainoastaan jotain business miesten tai aikuisten välttämättömiä kapistuksia ja lapsille ihan turhia.
Itse asiassa itse en älypuhelimella tee mitään kun käytän puhelinta lähinnä puhumiseen mutta lapset ovat lähes aina näppäilemässä jotain. Puhelimella pelataan, otetaan kuvia, käydään netissä, kuunnellaan musiikkia tai puhutaan esim. skypen tai jonkun muun palvelun kautta. Usein kännyköillä näppäillään kavereiden kanssa samaan aikaan ja joku jolla ei ole älypuhelinta ei voi tehdä samoja "juttuja" joten jää vähän ulkopuoliseksi.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 12:22"]
Kyllä se nyt vaan on niin että aika monella 10-vuotiaalla on tuo älypuhelin. Ärsyttää se vanhanaikainen käsitys että älypuhelimet ovat ainoastaan jotain business miesten tai aikuisten välttämättömiä kapistuksia ja lapsille ihan turhia.
Itse asiassa itse en älypuhelimella tee mitään kun käytän puhelinta lähinnä puhumiseen mutta lapset ovat lähes aina näppäilemässä jotain. Puhelimella pelataan, otetaan kuvia, käydään netissä, kuunnellaan musiikkia tai puhutaan esim. skypen tai jonkun muun palvelun kautta. Usein kännyköillä näppäillään kavereiden kanssa samaan aikaan ja joku jolla ei ole älypuhelinta ei voi tehdä samoja "juttuja" joten jää vähän ulkopuoliseksi.
[/quote]
Lapsesi harrastavat siis toisten henkistä kiusaamista.
Sä oot huono äiti jos tommoista sallit
Ap, osalla on, osalla ei. Eikä ketään OIKEASTI voi suojata kiusaamiselta kännykän mallilla. Joko kiusataan tai ei kiusata, ja lapsella pitää olla sen verran kanttia, että ei nolostele huokeampaa kännykkämallia.
Tosin ei nuo älypuhelimet nyt NIIN kalliita edes ole, saa runsaalla huntillakin jo, mm. tällaisen
http://www.vertaa.fi/matkapuhelin/samsung/s_7560_galaxy_trend/
Eri juttu sitten, onko malli kallis vai ei, mutta siis sinänsä älypuhelin on jo aika vakikauraa.
Meillä vanhin lapsista on vasta eskarissa, mutta olemme ajatelleet, että kun menee ekalle ja kännykän ostosta tulee ajankohtaista, ostetaan ihan tavallinen, halppis älypuhelin. Olen itse opettaja ja ajattelen, että ne todella ovat nykypäivää. Niillä voi vapaa-ajalla ja koulussa tehdä monia asioita (toki niin, että opettaja tietää kenellä on ja jakaa ryhmät valmiiksi sen mukaan). Toki nettiä ei pienelle koululaiselle hankita.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 12:25"]
[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 12:22"]
[/quote]
Lapsesi harrastavat siis toisten henkistä kiusaamista.
Sä oot huono äiti jos tommoista sallit
[/quote]
Ei minun lapseni kiusaa ketään vai onko se kiusaamista mielestäsi että he käyttävät älypuhelimia? Jos lapset esim. juttelevat ringissä älypuhelimien kanssa jotain videopuheluita niin sehän on selvä että se kenellä ei ole tuollaista puhelinta ei voi ottaa osaa tuohon toimintaan. Pitäisikö kaikkien muiden siis olla käyttämättä älypuhelimia kun kaikilla ei niitä ehkä ole?
No saattaapa olla, että minulla on puurot ja vellit sekaisin. Mitä iloa on älypuhelimesta verrattuna ei- älypuhelimeen, jos siinä ei ole nettiyhteyttä? Tiedosta kiitos :)
[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 23:20"]
Tosin sillä ei pääse nettiin, kun liittymässä ei ole mobiilidataa eikä olla opetettu mikä on wlan ja kuinka laittaa se päälle.
[/quote]
Tällaisiä ei kyllä yleensä nykylapsille tarvitse erikseen opettaa. Ne oppivat ihan kokeilemalla.
Meidän neljäsluokkalaisella tytöllä ei ole älypuhelinta. Hän saattaa olla ainut tyttö luokassa jolla ei ole. Mutta eipä huolta, hän ei haluakaan älypuhelinta vielä. Kunhan nykyisestä puhelimesta aika jättää, niin varmaankin vuorossa on älypuhelimen hankkiminen. Tyttö toivoo, että hänen vanha puhelin kestäisi mahdollisimman pitkään.
Parempi vain ettei älypuhelimista muodostuisi mitään statussymboleita eikä myöskään koululaisten päivähoitajia. Tyttö ei aina ota edes kännykkäänsä kouluun. Tulee suoraan koulusta kotiin ja soittaa minulle kotoa käsin. Sen jälkeen ottaa välipalaa, tekee läksyt ja usein leikkii ulkona naapuruston koululaisten kanssa. Koulun jälkeen ottaa kännyn ulos mukaan, jotta tavoitan hänet kotiin saavuttuani.
Meillä ei onneksi ole kiinni rahasta älypuhelimen hankinta. Toinen juttu onkin, että luokassa kiusataan köyhempien lapsia. Taitavat kuitenkin tietää, että meillä olisi varaa, mutta emme näe järkeväksi ostaa uutta toimivan puhelimen tilalle. Lapsen itsetunto kestää ja osaa perustella myös ystävilleen, että miksi ei jotain halua. Ekologisuus, turhan kuluttamisen välttäminen on yksi syy. Lapsemme ehtii taitavaksi älypuhelimen hyödyntäjäksi myöhemminkin. Nyt riittää oma läppäri ja känny.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 23:10"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 23:04"]
Meidän 10vllä ei ole. Kavereilla taitaa melkein kaikilla olla. Varaa olisi, mutta emme näe hyväksi emmekä tarpeelliseksi, että lapsella on netti koulussa.
[/quote]
Taas menee puurot ja vellit sekaisin. Ei millään puhelimella pääse nettiin vaan siinä on liittymä (sim-kortti), johon voi ottaa nettiomaisuuden tai olla ottamatta. Ei omalla tokaluokkalaisella ole nettiä vaikka älypuhelin onkin.
[/quote]
Aika monella lapsella on käsittääkseni prepaid-liittymä. Ei niissä mun käsittääkseni voi valita onko nettiominaisuutta vaiko ei?
[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 22:50"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 22:41"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 22:38"]
Heh, nörttimieheni mielestä jo ekaluokkalaisella voi olla älypuhelin. En tajua, mitä ihmeen "oikeesti"-asennetta tähän pitää tunkea?
[/quote]
Sitä, että kaikilla ei ole varaa (eikä halua) ostaa ekaluokkalaiselle tai edes neljäsluokkalaiselle älypuhelinta. Ja sitten kun lapsella on vanhanmallinen puhelin, muut alkavat kiusata. Näin yksinkertaista se on. Lapset eivät tajua rahan arvosta mitään ja vanhemmat vaan syytää uusimpia iPhoneja alakoululaisille.
[/quote]
Ei kukaan kiusaa, jos kasvattaa lapsen olemana ylpeä tavaroistaan olivat ne uusia tai vanhoja tai mitä merkkiä hyvänsä. Kaikkea sitä pitääkin pelätä.
Meillä lasta voisi kiusata yhtä hyvin tuolla perusteella vaikka siitä että ei ole uutta reppua ostettu vaan käyttää viime vuotista repua.
[/quote]
No sehän vasta lisääkin kiusaajille vettä myllyyn jos kiusattava vielä on oikein YLPEÄ omaisuudestaan. Hah hah. Sua ei ilmeisesti ole koskaan kiusattu...
meidän 10v marisi kanssa että "kaikilla on"
nyt sai iskän käytetyn IPhonen ja kävikin ilmi että luokalla on 2-3 oppilaalla jonkinlainen älykänny :D
sama on sen Jopon kanssa, "kaikilla on!" no joo, usealla on mutta totuus tuli ilmi kun menin kerran koululla käymään keskellä päivää. pyörätelineessä n 10% Jopoja..
että älkää uskoko niitä "kaikilla on"-juttuja, muistatte varmaan omasta lapsuudesta!
[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 10:21"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 22:50"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 22:41"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 22:38"]
Heh, nörttimieheni mielestä jo ekaluokkalaisella voi olla älypuhelin. En tajua, mitä ihmeen "oikeesti"-asennetta tähän pitää tunkea?
[/quote]
Sitä, että kaikilla ei ole varaa (eikä halua) ostaa ekaluokkalaiselle tai edes neljäsluokkalaiselle älypuhelinta. Ja sitten kun lapsella on vanhanmallinen puhelin, muut alkavat kiusata. Näin yksinkertaista se on. Lapset eivät tajua rahan arvosta mitään ja vanhemmat vaan syytää uusimpia iPhoneja alakoululaisille.
[/quote]
Ei kukaan kiusaa, jos kasvattaa lapsen olemana ylpeä tavaroistaan olivat ne uusia tai vanhoja tai mitä merkkiä hyvänsä. Kaikkea sitä pitääkin pelätä.
Meillä lasta voisi kiusata yhtä hyvin tuolla perusteella vaikka siitä että ei ole uutta reppua ostettu vaan käyttää viime vuotista repua.
[/quote]
No sehän vasta lisääkin kiusaajille vettä myllyyn jos kiusattava vielä on oikein YLPEÄ omaisuudestaan. Hah hah. Sua ei ilmeisesti ole koskaan kiusattu...
[/quote]
Lisäksi mun mielestä on huvittavaa että sun mielestä lapsen kasvatuksella voi vaikuttaa siihen kiusataanko häntä. Onko kiusatut lapset sitten kasvatettu jotenkin väärin? Eli vika on todellakin heissä?
mun pojalla oon nokian c3 ja se riittää. Riittää kun että puhelimella voi soittaa ja tekstata. Puhelimen ei tarvi olla mikään lelu johon saa kaikenmaailman pilipali lisäjuttuja. Kaikkimuut on sitten erikseen jos tarvii.
Meillä on. Minulla itselläni on vanha puhelin eikä kiinnosta pätkääkään nämä nykyajan hienoudet. En olisi ostanut pojalle, mutta hän osti itse säästämillään rahoilla. Toki me puhelinlasku maksetaan.
Mun 9-vuotiaalla pojalla on Samsung Galaxy Young nettiliittymällä, on ihan ok hintainen. Hienosti kohtelee puhelintaan.
Tee pieni aikamatka ja mieti, kun itse käytit tuota lausetta omiin vanhmenpiisi...niin, että oliko kaikilla silloin jotakin, jota halusit...Ei!
Mun eskarilla on älypuhelin. Itse olisin antanut jonkun oman vanhan luurin, mutta mies on puhelinalalla eikä näe mitään järkeä mennä kehityksessä väkisin taaksepäin. Lapsi osasi jo kuitenkin käyttää meidän älypuhelimia ja padeja. Omalla puhelimellaan kuuntelee musaa, pelailee kehittäviä pelejä ja soittaa ja tekstailee.
Poikani on 11-vuotias, ja kyllä kaikilla hänen kavereillaan on älypuhelin, kuten hänelläkin. Ihan ok minusta, ei siitä meillä mitään haittaa ole. Poika toki pelaa puhelimella, usein kavereiden kanssa. Peliaikaa rajoitetaan. Lukee myös uutisia sillä ja etsii tietoa. Usein pyydän häntä etsimään puhelimella reitin, jos ollaan ajamassa vieraassa paikassa. Ihan pienelle älypuhelin on turha, jos ei edes osaa lukea kunnolla, mutta myöhemmin se voi olla yös oppimisväline. Itse olen lukion opettaja, ja käytämme opiskelijoiden puhelimia tiedonhaussa aika usein tunnillakin.
36 lisää, että lapsillamme on todellakin muitakin harrastuksia kuin puhelinten kanssa puuhailu! Harrastavat liikuntaa ja musiikkia. Ovat myös aktiivisia kirjastossa kävijöitä ja lukijoita, mikä myös näkyy koulumenestyksessä. Ja lapsilla ei todellakaan ole Facebook-tilejä alle 13-vuotiaina. Netin käyttöä valvotaan, ja sen käytöstä keskustellaan. Itse olen media-alalla, ja olen taatusti tavallista paremmin perehtynyt aihepiiriin.
Ei tämä asia todellakaan ole noin mustavalkoinen, kuin sinä 37/38 sen haluat nähdä..