Minua huolettaa suuresti 16-vuotiaan tyttäreni seurustelu 5 vuotta vanhemman miehen kanssa.
Mies on mukava ja hyväkäytöksinen, mutta ikäero tuntuu minusta hurjalta. Mitä motiiveja 21-vuotiaalla on tapailla teinityttöä?
Tyttäreni seurusteli vuosi sitten itseään kolme vuotta vanhemman pojan kanssa. Seurustelu kesti vuoden ja tyttäreni oli tuolloin 14-15 vuotias. Minusta hän oli silloin aivan liian nuori seurustelemaan. Nyt kun olisi jo mielestäni paremmin ikää seurusteluun, aiheuttaa tytär harmaita hiuksia valitsemalla niin kovin vanhan miehen, joka on kaiken kukkuraksi vielä ihan eri elämäntilanteessa. Tyttäreni on lukiossa ja mies amk:lla.
Mitä minun tulisi tehdä? Katsonko vain vierestä tilannetta, jossa kyllä tyttäreni vaikuttaa onnelliselta, mutta minusta tuntuu pahalta? Minkälaisia keinoja toimia minulla on?
Kommentit (113)
Ikäero jonkinlainen kestoaihe täällä. Miten joku ei voi ymmärtää, että ikä ei kerro ihmisestä oikeastaan mitään paitsi ääripäissä. Joku 12v voi olla viisaampi kuin joku 90v, jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nehän on henkisesti about samalla tasolla.
On huolestuttavaa, jos 21 v. on henkisesti 16 v. tasolla.
Tuollaisiahan on paljon. Ja sellaisiakin, että joku kolmi-nelikymppinenkin on teini-ikäisen tasolla ja tuollaisilla on usein jo jälkikasvuakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toihan on laitonta. Mikäli viestisi on totta eikä tarua, haluatko että teen puolestasi rikosilmoituksen tai vaikka aluksi vaan nettivinkin?
15v naisen paneminen vai? Oikeudessa on ollut tapauksia, että vanhempi poika on pannut 15 vuotiasta, mutta vapautettu syytteistä juurikin sen takia, että oikeuskin katsoo että 15v nainen ja 20v mies ovat henkisesti samalla tasolla.
15v NAISEN? Okei... Taidat olla vähän päästäsi vajaa, joten ymmärrän kyllä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattele sitä miestä. Ihan lottovoitto kenelle tahansa, että pääsee ihan säännöllisesti painamaan timmiä 16-vuotiasta. Älä vie tätä iloa siltä
Jos on pedofiili niin onhan se lottovoitto.
Sulla ei taida olla aavistustakaan, mitä pedofiili tarkoittaa?
Vinkki: Ei ainakaan sitä, että on kiinnostunut täysin kehittyneestä, sukukypsästä ja lainkin silmin seksikelpoisesta henkilöstä
Ot, ei kaikki ole kehittyneitä vielä tuossa iässä. Ystäväni oli aivan lauta eikä menkatkaan olleet alkaneet, joten meni gynekologille joka antoi jotain hormoonia asiaan ja sit alkoikin tapahtumaan.
Itse olin muuten kehittynyt, mutta en olisi ollut tuossa iässä vielä ollenkaan valmis seurusteluun, saati fyysisiin juttuihin. Jotkut on oikeasti ihan lapsia vielä tuossa iässä.
(Tämä ei ollut kommentti pedojen ikärajoihin vaan vain väitteeseen, et kaikki olisi täysin kehittyeneitä tuossa iässä)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattele sitä miestä. Ihan lottovoitto kenelle tahansa, että pääsee ihan säännöllisesti painamaan timmiä 16-vuotiasta. Älä vie tätä iloa siltä
Olen kyllä ihan samaa mieltä tämän kanssa, vaikka olen itse vasta 19v. Olin ihan pikkutyttö silloin ja lapsen näköinenkin, samoin kun nyt kun itse näen 16-vuotiaita, niin aina luulen eka heidän iäkseen 13-14v, mutta ei, 16-vuotiaat vaan ovat lapsia vielä, sekä henkisesti ja fyysisesti. Suojaikärajan pitäisi olla 18v.
Ei jollain suojaikärajalla ole mitään merkitystä, se nuori tekee niin kuin itse haluaa, näin on ollut aina ja näin tulee aina olemaan.
Kannattaisi ennemmin miettiä miten itse käyttäytyi tuon ikäisenä eikä täällä vauhkoaisi asiasta.
rarehanu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä ihan samaa mieltä tämän kanssa, vaikka olen itse vasta 19v. Olin ihan pikkutyttö silloin ja lapsen näköinenkin, samoin kun nyt kun itse näen 16-vuotiaita, niin aina luulen eka heidän iäkseen 13-14v, mutta ei, 16-vuotiaat vaan ovat lapsia vielä, sekä henkisesti ja fyysisesti. Suojaikärajan pitäisi olla 18v.
Ei jollain suojaikärajalla ole mitään merkitystä, se nuori tekee niin kuin itse haluaa, näin on ollut aina ja näin tulee aina olemaan.
Kannattaisi ennemmin miettiä miten itse käyttäytyi tuon ikäisenä eikä täällä vauhkoaisi asiasta.
Ei kyse ole aina nuoren varsinaisesta halusta, vaan joskus kyse on enemmänkin vaikkapa turvan ja hyväksynnän hakemisesta.
Sosiologian monissa tutkimuksissa on huomattu, että rikkinäisten perheiden tytöt hakevat ehjien perheiden tyttöjä useammin vanhemmasta poikaystävästä isähahmoa. Siinä on taustalla monet kompensaatio-tekijät, ei niinkään nuoren oma, analyyttinen päätös.
Itse olin 16-vuotiaana vielä erittäin kokematon iloinen tyttö, joka panostin kouluun, harrastuksiin ja ystäviini. Ei olisi ollut edes aikaa pojille, saati että olisin ollut valmis sellaiseen.
Ihmiset kehittyy eri tahtiin, ja sitten on nämä muut asiaan vaikuttavat tekijät.
Vierailija kirjoitti:
Minä seurustelin 15-vuotiaana 21-vuotiaan kanssa melkein 5 vuotta. Äitini uhkaili poliisilla yms, ja haukkui pedofiiliksi, mutta ei saanut meitä erotettua. Erottiin, kun itse lakkasin rakastamasta.
olitko 10 kun aloititte? Vai 20 kun lopetitte?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä35379 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin 17-vuotiaana kielikurssilla Itävallassa ja täysin järkyttynyt siitä, että 21-vuotias vanha mies tuijotti minua.
No suurin osa 16v-17v ei ajattele 21v mitenkään vanhoina. Ihan liian nuori minulle ainakin.
T.16v tyttö16-vuotiaat tytöt ei kirjota noin 😂 21 on vanha paitsi viinan hakuu t oikeesti 16v
No olen ihan oikeasti 16v. Sinä olet katkera keski-ikäinen nainen.
Ja sinä olet myös silmänräpäyksen päästä katkera keski-ikäinen kurttu vaikka naivissa pikku päässäsi kuvittelet, että sinulla kestää ikuisuus kunnes olet"edes"25v. Naisen vuodet kiitävät luotijunan vauhdilla. Itsekin olin 16v ihan äsken ja nyt 37
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyttäresi on jo kokenut ikäisekseen. Muutama vuosi sinne tänne. Miehet on kehityksessä keskimäärin kolme vuotta jäljessä.
Liian aikaisin aloitettu seksielämä lisää masennusriskiä.
Noin 15-16-vuotta on aivan normaali ikä aloittaa seksielämä. Kunhan sen tekee omasta halustaan eikä painostettuna saati sitten pakotettuna.
Ei ole ja varsinkin jos kyseessä on tyttö niin poika, olipa omanikäinen tai vanhempi on varmasti painostanut. Jos tuon ikäinen on kerran lapsi niin miten helvetissä hän voi olla valmis aloittamaan seksielämän? Kannatatko lapsiin sekaantumista? 15v on lain mukaankin sakkolihaa olipa hyväksikäyttäjä 16v tai 36v
Normaali 21-vuotias ei todellakaan koske alle 18-vuotiaaseen vaan pitää tuon ikäisiä täysinä pentuina. 21v on aikuinen, 16v täysin lapsi.
Tee lastensuojeluilmoitus tyttärestäsi. Ja ole tiukkana! Älä päästä miestä teille jne. Tytär voi myöhemmin elämässään olla sinulle todella katkera jos et edes yritä puuttua tilanteeseen. Siis että oma äiti hymistelee groomaukselle ja hyväksikäytölle, voi vahingoittaa tyttären psyykeä pahastikin kun parin vuoden päästä tajuaa mistä tässä suhteessa oli kysymys.
Thaimaalaiset 13-14 vuotiaat tytöt textailee , pitääkö miehellä olla karvat kiveksissä vai ajettuna pois . Kai ootte kuullut ehkäisystä ??? Sukupuolitaudit ?? Kondomit . Saattaa olla hyvä keskustella asioista ja jos on rakkautta 2 vuotta aikaa häihin .
Tokkopa koko asia sinulle mitenkään kuuluu.
Musta on huvittavaa että jostain 5 vuoden ikäerosta jaksetaan valittaa. Tyttö on kuitenkin vapaa tekemään mitä haluaa jos on jo 16, enkä itse ainakaan iän perusteella tuomitsisi yhtään ketään. 20 ja 25-vuotiaiden seurustelussa ei taas nähdä mitään pahaa. Jos tyttö on onnellinen ja poikaystävä vaikuttaa mukavalta niin anna heidän olla yhdessä! Jotkut eivät vaan ole kiinnostuneita omanikäisistä pojista ja se pitää vaan hyväksyä.
Nim. Ikäeroa 15 vuotta ja yhdessä 7 vuotta nyt.