Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kommenttejä perhetilanteeseen?

Hämmentynyt ja kyllästynyt
30.08.2020 |

Viikolla tapahtui äkillinen, lapsen harrastukseen kuskaamiseen liittyvä ristiriitatilanne. Puolisoni ja minä olimme molemmat erehtyneet alkamisajasta ja tuli kiire. Puolisoni käyttäytyi tilanteessa törkeästi ja välinpitämättömästi. Hoidin lapsen kuskaamisen, annoin puolisolleni mielessäni anteeksi ja käyttäydyin sen jälkeen kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan, vaikka minäkin pahoitin mieleni.

Tämän jälkeen puolisoni alkoi väittää, että hän loukkantui kun käskytin häntä ja minun pitäisi pyytää anteeksi. Omasta mielestäni hän aiheutti konfliktin ja loukkasi itse minua sillä, että ei tehnyt sitä mitä lupasi tehdä ja yritti viivyttää minua ja lasta.

Hän ottaa tätä asiaa esiin nyt jatkuvasti ja koittaa syyllistää minua tapahtuneesta. Mielestäni en tehnyt mitään väärää. Minusta hänen pitäisi pyytää anteeksi minulta ja sillä tavalla päästä pahasta mielestään yli, jos se ei muuten onnistu. En haluaisi enää puhua asiasta, asia on minusta aivan selvä, mutta hän ottaa sen jatkuvasti esille, spekuloi minun motiiveillani ja haastaa riitaa.

Mitä mieltä olette? Mitä voin tehdä?

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä se sika!

Vierailija
2/40 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No puoliso tietää käyttäytyneensä huonosti ja yrittää siirtää sen pahan olon pois itsestään siirtämällä kaiken sun syyksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis eikä hän auttanut teitä lähtemään ja jouduit käskemään auttamaan?

Vierailija
4/40 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No puoliso tietää käyttäytyneensä huonosti ja yrittää siirtää sen pahan olon pois itsestään siirtämällä kaiken sun syyksi.

Tämä. Hän kokee syyllisyyttä muttei kestä sitä joten projisoi sen sinun päällesi. Kuin pieni lapsi, joka kiukuttelee äidille että äiti ottaisi pahan olon pois. Narsismia.

Vierailija
5/40 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parkkeerasi pihatielle niin ettemme päässeet lähtemään ja jouduin käskemään pois tieltä. Loukkaantui tuosta.

Vierailija
6/40 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parkkeerasi pihatielle niin ettemme päässeet lähtemään ja jouduin käskemään pois tieltä. Loukkaantui tuosta.

^Tämä oli ap. Puoliso oli tulossa kotiin, olimme sopineet puhelimessa 10 min aiemmin että hän selvittää milloin se harrastus piti alkaa, heti vai tunnin päästä. Odottelin tietoa hetken ja päätin sitten vain lähteä lapsen kanssa, oli se aika sitten nyt tai tunnin päästä. Hän ajoi pihaan juuri kun olin lähdössä lapsen kanssa, hämmästyin että miksi hän ei selvittänyt aikaa vaan tuli ensin kotiin. Puoliso pysäytti auton pihatielle vaikka olisi voinut päästää minut pois pihasta, eikä väistynyt vaikka näki selvästi että olen lähtemässä. Kun kiersin nurmikon kautta ohi, hän avasi ikkunan ja vaikka näki, että meillä on kiire, alkoi väittää että selvitetään se aika nyt vielä ennen lähtöä. Hänen olisi pitänyt se selvittää jo! Huusin että me mennään nyt ja ajoin pois. Minuutin päästä puoliso soitti perään, että olin oikeassa, harrastus alkoi jo. Hyvä, oltiin jo matkalla eikä myöhästytty paljon. Tästä nyt kitisee. 

Vierailija
7/40 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teidän pitää tietenkin selvittää tuo asia. Siksi mies ottaa sitä koko ajan esille, koska se vaivaa, eikä sitä ole selvitetty. Kumpikin vain vedätte syvään henkeä ja selitätte toiselle kuinka kumpikin koki tilanteen ja aidosti yritätte ymmärtää ja hyväksyä sen toisen kokemuksen. Sitten sovitte että ensi kerralla yritätte välttää tällaista tapahtumasta.

Ei parisuhteissa mietitä sellaisia kumman nyt pitää pyytää anteeksi, vaan ymmärretään että noihin konflikteihin tarvitaan aina kaksi. (Poikkeuksena tietenkin äärilaidat lyöminen ja muu väkivalta.)

Vierailija
8/40 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin mitä tässä voi tehdä, kun olen kertonut mitä tapahtui ja voisin unohtaa koko asian. Lapsi pääsi harrastukseen. Hän vaan yhä jankuttaa että pitää selvittää tätä ja kertaa samoja asioita. Olen sanonut että hän näki meidän selvästi olevan kiireesti lähdössä, hän olisi voinut soittaa perään niin kuin tekikin. Ei ollut mitään järjellistä syytä pysäyttää meitä tai tuhlata aikaa ja mennä takaisin sisälle. Hermostuin hetkellisesti siinä kun yritetään estää, mutten tehnyt mitään väärin ja asia on jo ohi. Ainoa syy vääntää tästä on hänen paha mielensä.

Vierailija
9/40 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli esti sinua viemästä lasta harrastukseen?

Vierailija
10/40 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset ne saa draamaa ja ongelmia aikaan tyhjästä. Säälin jokaista palstan naisten miestä. 

Vierailija
11/40 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naiset ne saa draamaa ja ongelmia aikaan tyhjästä. Säälin jokaista palstan naisten miestä. 

Mieshän tuossa sitä draamaa selvästi haki, eikä voinut jättää asiaa siihen

Vierailija
12/40 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä aikaisemmin ollut tämän kaltaisia ongelmia? Että mies suuttuu kun "käskytät" häntä?

Meillä välillä kumppanin kanssa riitaa, koska toinen suuttuu että olen epäkohteliaasti "käskyttänyt häntä".  Todellisuudessa taustalla on erilaiset kotoa opitut kommunikointitavat. Olemme tästä keskustelleetkin ja olen itse parantanut tarkoituksella ulosantiani, mutta välillä kiireessä tai muuten kiihtyessä asia unohtuu ja saatan toisen mielestä puhua "ikävään sävyyn". 

Johtuu yksinkertaisesti siitä, että minulla lapsuudenkodissa kaikki puhuivat toisilleen "käskyttäen", ilman että kukaan siitä loukkaantui. Esimerkiksi jos pyysi toiselta jotakin, sanottiin vain yksinkertaisesti "anna se kaukosäädin" ym. Välillä myös keskusteltaessa saatettu väitellä kiihtyneeseen sävyyn, ilman että kukaan siitä loukkaantuu. Kumppanini kotona taas on aina oltu tarkkoja, että kaikki pyynnöt yms esitetty kysyvällä sävyllä ja muutenkin kommunikointi ollut aina kaikin puolin hillittyä ja kohteliasta. Tästä johtuen siis joudumme välillä törmäyskurssille. 

Vierailija
13/40 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älytön riita.

Myös sinun älytön reagointiai pikkuasiaan siinä tilanteessa. Koita opetella hillitsemään hermosi. Lapsellekin kauheaa, kun äiti hermoheikkona kaasuttaa raivona nurmikon kautta.

Pikkuasia!

Vierailija
14/40 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älytön riita.

Myös sinun älytön reagointiai pikkuasiaan siinä tilanteessa. Koita opetella hillitsemään hermosi. Lapsellekin kauheaa, kun äiti hermoheikkona kaasuttaa raivona nurmikon kautta.

Pikkuasia!

Sekin on älytöntä, että soitat mihen selvittämään asiaa. Et itse osaa?

10min matka miehellä? Vai pitikö autossa alkaa selvittää puolestasi.

Selkeästi sinä olet koko perheen lietsonut turhaan paniikkiin. Ja aivan turhasta asiasta.

Vierailija
15/40 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

GROW UP!

Vierailija
16/40 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en oikein ymmärrä miehen käytöstä tässä ja siksi en ymmärrä, miksi ap ei halua puida tätä asiaa. Mitä miehen mielestä olisi pitänyt tehdä? Ap ja lapsi odottaisivat, että hän tulee kotiin, tarkistaa ajan ja sitten ehtivät harrastukseen selvästi myöhässä? Vai että lähdetään varmuuden vuoksi jo ajamaan ja ehditään ajoissa mutta ehkä muutaman tiukan sanan kera sille, joka ei ole hoitanut sovittua hommaa ja vitkuttelee?

Ap, sano miehelle suoraan, että hän mokasi eikä voi ottaa marttyyrin viittaa itselleen vain, koska sai muutaman kriittisen sanan toimiessaan lapsellisesti. Jos on fiksu, tajuaa pyytää anteeksi, jos ei, niin on sitten hiljaa ja miettii asiaa itsekseen.

Vierailija
17/40 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvänen aika!

Toivottavasti perhettänne kohtaa joku hirveä onnettomuus, saatte hieman perspektiiviä.

Vierailija
18/40 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en oikein ymmärrä miehen käytöstä tässä ja siksi en ymmärrä, miksi ap ei halua puida tätä asiaa. Mitä miehen mielestä olisi pitänyt tehdä? Ap ja lapsi odottaisivat, että hän tulee kotiin, tarkistaa ajan ja sitten ehtivät harrastukseen selvästi myöhässä? Vai että lähdetään varmuuden vuoksi jo ajamaan ja ehditään ajoissa mutta ehkä muutaman tiukan sanan kera sille, joka ei ole hoitanut sovittua hommaa ja vitkuttelee?

Ap, sano miehelle suoraan, että hän mokasi eikä voi ottaa marttyyrin viittaa itselleen vain, koska sai muutaman kriittisen sanan toimiessaan lapsellisesti. Jos on fiksu, tajuaa pyytää anteeksi, jos ei, niin on sitten hiljaa ja miettii asiaa itsekseen.

Sovittua asiaa? Siis apn käskyttämää tehtävää 10 minuuttia sitten puhelimessa. Ei mitään Sovittua Asiaa.

Ap ei hillinnyt hermojaan, käskytti, käyttäytyi ikävästi kaikkia kohtaan. Jos hän on fiksu, hän pyytää anteeksi. Ja koittaa jatkossa hillitä hermonsa. Edes lapsen vupksi, joka tästä eniten kärsi.

Vierailija
19/40 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäisiä olette?

Onko harrastus liian tärkeässä asemassa?

Lapset tuosta teidän riidasta kärsivät eniten, pyytäkää yhdessä lapsilta anteeksi.

Vierailija
20/40 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvänen aika!

Toivottavasti perhettänne kohtaa joku hirveä onnettomuus, saatte hieman perspektiiviä.

No ei nyt näinkään, mutta mittasuhteisiin tuo asia olisi saatava.

Unohtakaa koko juttu ja kääntäkää sivua. Kannattaisi muuten harjoitella kommunikaatiota, suvaitsevaisuutta, toisen asemaan asettumista, aitoa anteeksiantoa, vastavuoroisuutta, pyyteetöntä tekemistä, aitoa välttämistä ja toisen tukena olemista. Hyödyllisiä taitoja, kun kohtaatte aitoja ongelmia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yksi