Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Äitini kielsi ottamasta lasta hautajaisiin...

Vierailija
29.08.2020 |

Pappani eli äitini isä haudataan pian, ja olemme menossa perheenä hautajaisiin. Äitini kutsui koko meidän perheen tietysti, ja nyt laittoi muina miehinä viestiä vanhemman lapsen osallistumisesta. Poikamme on siis pian 3v. Nyt onkin sitä mieltä, että kirkossa ei sitten saa vaeltaa tai pulista _yhtään_, kun on tällainen surillinen tilaisuus. Ööh, minusta vähän kohtuuton vaatimus, kun kyseessä on pieni lapsi. Pappa oli tärkeä itselleni, kovasti haluaisin kirkkoonkin. Ja minusta kirkko ja kirkkomenot on koko perheelle, vauvasta vaariin. Ja luulisi muiden ymmärtävän että lapsi ei istu hiljaa koko aikaa. Toki, sitten voi mennä kirkon takaosaan tai ulos (tätä ehdotin äidille), mutta tuo vaatimus olla ihan hiljaa ja herättämättä yhtään huomiota on vähän liikaa minusta.

Miltä,teistä kuulostaa? En kestä tällaista tapaa ajatella, että lapset pitää jättää tärkeistä tilaisuuksista pois ja paikalle saa tulla vain jos osaa käyttäytyä tiukasti vaaditulla tavalla.

Toki voitaisiin mennä vaan muistotilaisuuteen, mutta itselle kirkko-osuus olisi tärkeä.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja taas näitä juttuja, jopa.

Meillä on ollut lapsi mukana aina pienestä pitäen, mutta osannut istua nätisti tilaisuuden ajan. Lasta voi ja pitääkin opettaa olemaan huutamatta ja juoksematta esim. hautajaisissa. Todella rasittavia kokemuksia häistä ja hautajaisista, joissa lapset saaneet juosta ja metelöidä niin, ettei kuullut puheita.

Anna mä arvaan, yhden helpon lapsen äiti. Kyllä muuten hymyilyttää maireasti kun tällaisille perheille sattuu syntymään se yksi vähän omapäisempi lapsi. Siinä nopeasti harhaluulot omasta erinomaisuudesta karisee 😉 Mutta pidä sinä toistaiseksi vielä tuo maailman parhaan vanhemman kirkas kruunusi 😉

Vierailija
22/39 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli poikani kaksivuotiaana mukana äitini hautajaisissa, enkä edes miettinyt, ettei voisi olla! Ja olen kyllä ollut paljon muissakin hautajaisissa, joissa on ollut monenikäisiä lapsia. Lapset käyttäytyvät lasten tavoin, ääntelevät, puhuvat, nauravat - se on elämää! Lapsille voi kertoa, että millainen juhla hautajaiset ovat, miten ihmiset käyttäytyvät - tututkin voivat käyttäytyä lapsen mäkökulmasta omituisesti. Ei haittaa minun muistelua, jos lasten ääntä kuuluu!

Omalle lapselleni otin mukaan leluja ja kirjoja viihdykkeeksi. Tee sinäkin niin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin isoisän hautajaisisssa noin kaksi vuotiaana. Kuulemma juoksentelin ja höpöttelin, jolloin teini-ikäinen hautajaisvieras oli siirtynyt kanssani hautausmaan puolelle. Ymmärrän äitisi näkökannan, toisaalta iloinen lapsi voi olla myös hyvä tekijä hautajaisissa. Hön osoittaa, että elämä jatkuu ja iloitkaamme vainajan elämästä.

Vierailija
24/39 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on surullista ettei lapsia enää näy missään. Ikään kuin lapset yritettäisiin kadottaa maailmasta.

Sensiään ankealuonteisia ja häijyjä aikuisia näkyy.

Toivottavasti omiin hautajaisiini pääsevät myös lapset ja kaikkiin juhliin ennen sitä. Lapset tuovat tilanteeseen vilpittömän rakkauden, toivon ja ilon.

T: Lapsirakas mummi

Vierailija
25/39 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapset olivat 3v & 1v, kun oli oman pappani hautajaiset. Me teimme niin, että perheestämme vain minä menin kappeliin ja mies oli lasten kanssa ulkona sen aikaa. Olen ratkaisuun tyytyväinen. Sain rauhassa surra, itkeä ja kuunnella papin sekä vieraiden muistosanoja. Lisäksi en olisi siinä hetkessä jaksanut lapsen loputonta kysymystulvaa kappelista, tilanteesta, muiden kyynelehtimisestä, kuolemasta (tai jos olisi kerrottu isopappan vain nukkuvan, olisi varmaan kiivennyt arkun päälle huutamaan "herää!"). Vaikka kotona olisi lapelle selitetty tilanne moneen kertaan asiat halki ja selostettu miten kuuluu käyttäytyä, aivan varmasti hän kyselisi ja ihmettelisi suureen ääneen kuitenkin.

Muistotilaisuuteen tulivat, mieheni ja lapsemme, ja se sopi oikein hyvin. Lapset olivat aivan juuri juoksennelleet ulkona kuluttaen energiaa ja jaksoivat keskittyä kahvipöydän antimiin. Seurakuntatalolla oli myös piirustusvälineet ja leluja, joten lasten ei tarvinnut juoksennella senkään puolesta tylsistyneinä ympäriinsä. Oma itkuisuuskin oli jo mennyt ohi, eikä lasten tarvinnut siitä huolehtia. He kun alkavat yleensä huutamaan täyttä päätä jos näkevät minun itkevän.

Veljeni puolestaan tuli hautajaisiin ja muistotilaisuuteen yksin. Kotiin jäivät vaimo ja heidän kolme alle 5-vuotiasta lasta. Ymmärrän tuon ratkaisun hyvin, lapsensa kun eivät ole hiljaisia ja paikallaan pysyviä ihmeitä.

Itse tunnette lapsenne parhaiten ja heidän tapansa reagoida tilanteisiin. Ottakaa huomioon myös muu suruväki ja antakaa heille mahdollisuus yhteiseen suruun ja muisteluun, anna tuo mahdollisuus myös itsellesi. Toki teillä on oikeus osallistua hautajaisiin perheenä mutta niin on muillakin oikeus kuulla papin puheet ja muiden muistelut, surra rauhassa. Tuohon tilaisuuteen lasten juoksu, pälpätys ja kiljunta eivät oikein sovi.

Vierailija
26/39 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet eivät ota pieniä lapsia hautajaisiin, koska heidän perässään pitää juosta koko ajan. Kirkossa kaikki äännähdyksetkin kuulostavat valtavilta ja kaikuvat vielä. Miten menee vuorollaan laskemaan kukkalaitetta jos pitää juosta lapsen perässä ympäri kirkkoa?

Vierailija
27/39 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti rakastiko pappa lapsiasi, toivoisiko hän heidät mukaan.

Vierailija
28/39 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lapsi koskaan esim. käynyt missään kirkossa? Onko kuullut urkujen soittoa? Onko koskaan ollut missään juhlissa? Onko ollut tapahtumissa, missä pitää istua hiljaa paikallaan?

Jos nyt vaikkapa kirkko on lapselle ihan uusi ja tuntematon paikka eikä ole koskaan kuullut urkujen ääntä, nähnyt pappia yms yms niin lapsen käytös voi liian monen uuden ja oudon asian äärellä mennä aivan överiksi monellakin tapaa. Ja vielä kun ihmiset ympärillä ovat itkuisia ja erilaisissa vaatteissa kuin tavalisesti niin siinä voi tosiaan tulla lapselle liian paljon yhdellä kertaa.

Harkitse tarkkaan miten toimit.

Vierailija
29/39 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi olla mahdollista, että vuosisatojen ajan lapset ovat pystyneet olemaan ihan pienestä pitäen hiljaa ja asiallisesti tuntikausia, mutta nykyään tarvitaan värityskirjat ja muut viihdykkeet kun ei jakseta edes puolta tuntia olla hiljaa paikallaan?

Vierailija
30/39 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän suvun hautajaisissa on ollut hyvin ja huonosti käyttäytyviä lapsia. Huonosti käyttäytyvät ovat käyneet kääntelemässä jopa arkussa olevia ristejä, kun on ollut lapsen perheen vuoro laskea oma kukkalaite.

Vierailija
31/39 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko saat per provo? Tyyli on tunnistettava. Kymmeniä tällaisia keskustelunaloituksia päivässä, kaikissa joku älytön täky.

Vierailija
32/39 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset pilaa hautajaiset, ainakaan alle kouluikäisiä oli ihan törkeää viedä. Voit myöhemmin vierailla haudalla sen 3-vuotiaan kanssa.

Vierailija
33/39 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun anopin hautajaisiin ei lapseni pukeutuneet mustiin vaan heillä kauniita värejä. Ihan tarkoituksella. Istuivat takaosassa mun vanhempieni kanssa.

Vierailija
34/39 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä moni on sitä mieltä , että lapsi ei OSAA käyttäytyä kirkossa. Miten ajattelitte että hän oppii jos ei pääse koskaan mukaan?

Ei niitä kirkkojuhla nyt niin kamalan monia siihen lapsuuteen mahdu.

Tietysti pitää varautua lähtemään ulos jos meteli yltyy, mutta kyllä aikuisten ihmisten pitää vähän lapsen ääntä kestää jopa hautajaisissa.

Vierailija
35/39 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaisiko ottaa lapselle joku kirjan ja hiljainen lelu sinne kirkon penkkiin? Näin ainakin olen nähnyt tehtävän ja toimii hyvin. Tietenkin joku ääni saattaa noin pienestä lapsesta tulla, mutta eikö sekin kuulu elämään?

Vierailija
36/39 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voi olla mahdollista, että vuosisatojen ajan lapset ovat pystyneet olemaan ihan pienestä pitäen hiljaa ja asiallisesti tuntikausia, mutta nykyään tarvitaan värityskirjat ja muut viihdykkeet kun ei jakseta edes puolta tuntia olla hiljaa paikallaan?

Tätä minäkin ihmettelen, eikö lapsia opeteta ollenkaan käyttäytymään ja vaadita käytöstapoja.

Lapsemme oli hiukan vajaa 3 vuotta, kun oli mukanamme mieheni sedän hautajaisissa. Hautajaiset oli perjantaina joten hoitoa oli vaikea järjestää meidän mökki paikkakunnalle, kun meiltä kotoa sinne oli 250 km:ä. Vanhempani asuivat taas siitä reilu 200 km:ä toiseen suuntaan.

Päädyimme ottamaan lapsemme mukaan, mutta minä varauduin lähtemään lapsen kanssa esim ulos tarvittaessa, sitä ei tarvinnut tehdä.

Äitini 4 lapsen kokemuksella neuvoi, että tilaisuudesta ja mitäsiellä tapahtuu keromaan etukäteen. Esim ihmiset itkevät, pukeutuvat mustiin, pitää olla hiljaa, arkku laitetaan maassa olevaan kuoppaan. Sanoin myös, että siellä voi olla muita lapsia ja vaikka he saattavat mekastaa niin sinä et saa siihen lähteä mukaan vaan istut äidin tai isän vieressä hiljaa. Kyllä pieni lapsi ymmärtää ja tottelee, jos on heti alusta asti opetettu käytöstapoja.

Nyt lapsemme on hyvin käyttäytyvä ja tulee hyvin kailenlaisten ihmisten kanssa toimeen. Tosiaan meille ei tule enempää lapsia kuin tämä, kun en pysty enempää saamaan.

Tämän takia aikoinaan emme pitänet häitä, kun en halunnut sinne huonosti käyttäytyviä/kasvatettuja lapsia. Olisi tullut siitä paheksuntaa. Sitten olisi ollut muutamia hyvin kasvatettuja lapsia jotka olisin halunnut kutsua.

Minun mielestä sinun pitäisi kunnioittaa äitisi toivetta, hän näköjään taitaa tietää, että ette vie lasta tilanteesta pois heti ensimmäisistä kiljaisuista yms.

Vierailija
37/39 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä moni on sitä mieltä , että lapsi ei OSAA käyttäytyä kirkossa. Miten ajattelitte että hän oppii jos ei pääse koskaan mukaan?

Ei niitä kirkkojuhla nyt niin kamalan monia siihen lapsuuteen mahdu.

Tietysti pitää varautua lähtemään ulos jos meteli yltyy, mutta kyllä aikuisten ihmisten pitää vähän lapsen ääntä kestää jopa hautajaisissa.

Meinaatko oikeasti että joku kaksivuotias yhdellä kirkkokäynnillä oppii taidon koko elämäkseen? Että ihan pakko viedä se lapsi pikkuisena kirkkoon oppimaan, vaikka se on vielä aivan liian pieni siihen vaatimukseen että istutaan pitkä aika hiljaa kun sukulaiset ympärillä itkeä nyyhkii? Eikö ne teidän lapset ole kykeneviä enää vanhempina oppimaan mitään kun kaikki pitää pikkulapsivaiheessa opettaa?

Tää kirkkojuttu on sama kuin ravintolassa käynti. Ei se pikkulapsi ole kykenevä oppimaan sitä tapakulttuuria liian pienenä. Ja nämä neuvot että ottaa leluja ja pelejä mukaan niin aika kuluu... Juu'u, mikäs siinä jos tarkoituksena on opettaa että siellä kirkonpenkissä on idea leikkiä, sehän se hautajaisten idea olikin.

Totta kai lapsia pitää opettaa toimimaan eri tilanteissa, ottaa mukaan sukujuhliin ym. Mutta se lapsen ikä ja taso pitää kyllä huomioida myös. Ja muut ihmiset! Tässäkin vainaja on tämän pyynnön esittäneen äidin oma vanhempi, joten jos vainajan lapsi itse toivoo, että pikkulasta ei siunaustilaisuuteen tuotaisi, niin kyllä sitä pitäisi kunnioittaa.

Toki voi olla minäminä-porsas ja painella pikkulapsen kanssa sinne etupenkkiin kOsKaKyLlÄmUlLaJaMuNlApSeLlAoNoIkEuS. Niin ja se lasukin tulee jos lasta komentaa. Ja vaikka ja mitä...

Vierailija
38/39 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme olleet perheenä pienten lasten kanssa kolme kertaa hautajaisissa, yhdet ns. hienostopiireissä ja kahdet maalaispiireissä. Aina on ollut lapset mukana. Minun isovanhempani hautajaisissa puolisoni lähti levottomaksi käyneen lapsen kanssa kirkon eteiseen. Puolisoni isovanhemman hautajaisissa taas minä lähdin lapsen kanssa kirkon pihalle. Viimeisimmissä hautajaisissa siellä pihalla oli useita mieheni serkkujen puolisoita (lasten isiä) lastensa kanssa.

Minulle ja puolisolleni (ilmeisesti heidän suvussaan myös muille) on ihan itsestäänselvää, että kun ollaan hautajaisissa lasten kanssa, se saa istua rauhassa, jonka läheinen ollaan hautaamassa, ja toinen vanhempi ottaa päävastuun lapsista.

Vierailija
39/39 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain järkeä, hommaa lapsenvahti siksi yhdeksi vajaaksi tunniksi sille lapselle . Ovat autossa tai ulkona tms. Hiukan mielikuvitusta. Siunaustilaisuus ei kestä kauan.