Kun ei ole ikinä varaa ostaa itselle vaatteita,kenkiä yms.
Rahaa vähän ja sekin kaikki menee lapsen vaattei´siin,kenkiin yms muita?
Kommentit (76)
Minullakaan ei ole varaa ostaa itselle vaatteita. Ikävintä tässä on se, että todella rakastan kauniita, istuvia ja laadukkaita vaatteita. Niitä sitten ihastelen muiden päällä ja olen salaa kateellinen :) Ne halvat vaatteet, mitä joskus ostan, eivät ole lainkaan sitä, mitä haluaisin pukea. Kirpparilta joskus tekee löytöjä, mutta pienikokoisena, tarjolla on usein vain teinien vaatteita.
No asioiden priorisointia.. Jos tarvitsen kengät ostan ne esim. cittarista. 20e:llä sain jo hyvät syksynilkkurit. Tässä kuussa ostan sitten 20e:llä vähemmän ruokaa. esim jätän vaikka sen vaalean leivän pois enkä osta viikonloppuherkutteluun mitään. ja se on sillä säästetty.
Mä en käsitä että muka ikinä ei olisi varaa. Jos lapsella on 4 collaripaitaa niin se ei tartte enempää vaan voit ostaa itsellesi sen paidan.. ei ne niin hirveetä vauhtia kasva.
Suurimman osan vaatteistani ostan kirpparilta ja jos jotain kaupasta niin aina aletangosta.
Säästä vaikka rahaa johonkin purkkiin ja tuhlaat ne vain itseesi.
Meillä ainakin tuo 5v kasvaa kovaa vauhtia ja vaikka en mitään hienoa merkkiä hänelle osta niin aina tuntuu jotain saavan ostaa. Talvipuvun ostin lassie puvun hänelle sitten hänellä menee housuja paljon kun ne tuntuu aina menevän polvista puhki yms ja tarvii hänelle kuravaatteet,välikausivaatteet,kesävaatteet,sisävaatteita,tossuja mennyt nyt kesällä kahdet toiset melkein heti rikki yhdet crocksit feikit siis ja yhdet sandaalit,kahdet kumpparit toiset kotiin toiset päiväkotiin vaikka vaan välttämättömimmät ostaa niin pakko hänelle on ostaa.
Miten pienet tulot teillä on, joilla ei ole varaa ostaa itselle vaatteita? Minulla ainakin on varaa ostaa lapselle ja itselle ihan hyviä uusia vaatteita.
Sama jutta täällä, olen tehnyt töitä koko ikäni ja silti ei vaan ole varaa mihinkään ylimääräiseen? Kirppareita kierrän ja välillä tekee ihan hyviä löytöjä.
Hieman tekee olon kyllä katkeraksi kun kuitenkin 160h kuukaudessa töitä teen ja silti ei vaan ole varaa kuin perus elämiseen ja pakolaiset liikkuu aina muotivaatteissa yms :(
[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 09:38"]
Miten pienet tulot teillä on, joilla ei ole varaa ostaa itselle vaatteita? Minulla ainakin on varaa ostaa lapselle ja itselle ihan hyviä uusia vaatteita.
[/quote]
No mä olen tuloton kun en päässyt sairaseläkkeelle ja miehellä todella pienet tulot että sellaista.ap
[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 09:41"]
Sama jutta täällä, olen tehnyt töitä koko ikäni ja silti ei vaan ole varaa mihinkään ylimääräiseen? Kirppareita kierrän ja välillä tekee ihan hyviä löytöjä.
Hieman tekee olon kyllä katkeraksi kun kuitenkin 160h kuukaudessa töitä teen ja silti ei vaan ole varaa kuin perus elämiseen ja pakolaiset liikkuu aina muotivaatteissa yms :(
[/quote]
Vähän sama vika, perushoitaja, kaksi lasta. Vuokran, ruuan ja työmatka kustannukset pois niin eipä pahemmin ylimääräistä jää säästöön.......
höpö höpö sanon minä. Rahaa voi ihminen sen verran keksiä vaikka mistä, että pääsee edes sinne kirpparille asti. Voi tehdä käsitöitä ja myydä niitä myyjäisissä, tehdä jotain pientä puhelinmyyntityötä sen verran mitä pystyy, myydä tavaraa netissä, kerätä vaikka pulloja jne.
Kirppareilta vaatteiden löytäminen voi vaatia hieman vaivannäköä ja harjoitusta, mutta onnistuu kyllä. Täytyy olla kärsivällisyyttä penkoa kasat läpi, tutkia vaatteet huolellisesti ja pohtia, voiko esim väärän kokoista vaatetta itse korjata tms.
Ja jos ap sattuu olemaan se sama työkyvytön, joka haaveilee toisesta lapsesta, on ihan turha tulla valittamaan ettei pysty. Jos kokee itsensä riittävän terveeksi hoitamaan kaksi pientä lasta, pystyy kyllä itsensä vaatettamaan.
Kyllä pitäisi joskus olla mahdollisuus ostaa itsellekin jotain, vaikka olisi miten pienet tulot.
Tässä muutamia mieleen tulevia vinkkejä:
- kirppikset!!! Siellä on käytävä ahkerasti. Joka kerralla ei löydy välttämättä mitään, mutta toisinaan tekee löytöjä. Ainakin osan lapsen vaatteista voi ostaa sieltä! Myös itselle tekee löytöjä, kun jaksaa kiertää. Ota viikko-ohjelmaasi kiertää kerran viikossa joku kirppis ajatuksella läpi.
- tuo aiempi 20e vinkki on hyvä. Taatusti pystyy 20e kuussa nipistämään vaikka ruokakuluista. Pistät joka kuukausi 20e sivuun. Puolessa vuodessa sinulla on jo 120e. Niillä ostaa jo hyvät kengät, takin tms. Tai sitten kerralla enemmän halvempaa vaatetta tai alerekistä
- alerekit! Mun ystävät aina ihmettelee, miten mä voin tehdä sellaisia löytöjä kuin teen. En osta juuri koskaan vaatteita normaalilla hinnalla. Katson aina kun vain aikaa on, kaupan alerekit läpi. Nykyään niitä alerekkejä on melkein aina, ei vain ale-aikaan. Kun käyn Prismassa tms. kierrän myös Aleksi13, KappAhl ym. nopeasti ja silmäilen alerekit. Tähän pätee sama kuin kirppiksiin, voi mennä useampi viikko ettei osu mitään kohdalle, mutta joku kerta siellä voi odottaa ulkoilutakki tai vaikka siisti työhame juuri sinun kokoa -70%. Tämäkin vaatii toki harkintaa, ei pidä ostaa vain sen takia että on alessa ja juuri sinun kokoasi. Pitää olla lista mielessä mitä tarvitsee, ja toimia sen mukaan. Ja toki pitää olla sitä rahaa ostaa silloin kun sattuu kohdalle. Tässä voisi auttaa se 20e sivuun-homma. Jos sinulla on jossain lompakon sivulokerossa jo 40e säästössä, voit saada sillä seuraavaksi talveksi takin joku kerta!
Te joilla on todella pienet tulot, käykää ihmeessä siellä seurakunnan tms. leipäjonossa, mä ainakin kävisin jos olisi noin huono tilanne. Itselläni on pienet tulot ja nyt hoitovapaalla vielä pienemmät. Jos miehellä olisi sama tilanne niin varmasti kävisin hakemassa avustusta sitä kautta. Olen välillä käynyt seurakunnan tiloissa samaan aikaan kun siellä on ruokajakelu, siellä on leivän lisäksi kasviksia ja ihan hyviä elintarvikkeita. Ruoan hakijat on monenlaista porukkaa, varmaan osa on päihteenkäyttäjiä, mutta myös ihan tavallisia, vähävaraisia ihmisiä ja maahanmuuttajia/ulkomaalaisia.
Sama täällä. Ja minä olen työssäkäyvä "keskituloinen", mutta koskaan ei tunnu jäävän sellaista "ylimääräistä" rahaa jolla voisi hyvällä omallatunnolla ostaa jotain vain itselleen. Aina on kymmenen muuta kiireellisempää ostostarvetta jonossa, jos rahaa sattuukin jäämään ns. pakollisten menojen jälkeen.
Sen pystyn ostamaan, minkä ihan välttämättä tarvitsen - esim. 20€ kengät tai takin alekorista, kun edellinen todellakin hajoaa. Noissa alerekeissäkin on harvoin mitään sopivaa, koot ovat yleensä xs tai xl ja muutenkin useimmiten ihan ihme bilevaatetta monen kaupan alerekissä, ei sellaista aikuisen m-l-kokoisen naisen perussiistiä vaatetta. Toki poikkeuksia on, mutta ei niitä aina jouda kiertelemään!
Ei myöskään jää rahaa niin, että sitä voisi mihinkään sivuun laittaa edes sen 20€ kuussa. Juuri kaivoin taskunpohjalta viimeiset kolikot saadakseni kaupasta maitopurkin, jotta pärjätään huomiseen, kun lapsilisät tulevat.
Kirppareilta saattaa hyvällä tuurilla tehdä hyviä löytöjä, mutta huonolla tuurilla sieltä ei löydä mitään sopivaa, vaikka kiertelisi tuntikausia. Näin töissäkäyvänä sellaiseen kiertelyyn ei tahdo olla aikaa. Itse olen löytänyt sielä 5€ hyvät kotimaiset, nahkaiset talvikengät, joita olenkin sitten käyttänyt viimeiset 3 talvea sekä 7€ toppatakin, jota olen myöskin käyttänyt jo 3 talvea. Muuta hyväksi toteamaani en muista ikinä löytäneeni, vaikka olen aika paljon kiertänyt kirppareita lastenvaatteita etsien ja samalla katsonut, olisiko jotain itselle.
Mä kyllä käyn kirppiksillä yms mutta kun olen kokoa 52 niin vaikea on mistään edullisia vaatteita löytää.
Minä olen kokoa 44, ja ihan oikeasti on vaikea ostaa mistää mitään kun ei ole varoissaan. Tämä syksy on nyt ollut joku poikkeus, löysin kuoritakin (tosin halvinta laatua varmaan mutta ei voi mitään) 4e:lla, käyttämättömän siis. Ja sellaisen "kaupunkitoppatakin" mikä nyt ei ehkä olisi minun kokoiselle se eka vaihtoehto kun peppua vähän näkyy, mutta kun ei ole varaa uusiinkaan niin sillä mennään. Laput kiinni, Seppälän mallistoa, hintaa 4e.
alerekit on minunkin vakiotarkistus listalla. muuta en vaatekaupoista juuri katselekaan
Itselleni en ole hyvä löytämään kirppiksiltä mitään, mutta lapsille löydän lähes kaiken. Asun pk-seudulla, joten täällä toki on myös hyvä valikoima kirpputoreja. Kun säästän lasten vaatteiden hankinnoissa satasia, voin välillä ostaa itsellenikin kaupasta jotain. Ale-rekkejä suosin myös minä.
Onko ne vaatteet nyt sitten loppujen lopuksi niin kalliita. esim. itse ostin eilen farkut 5€, neule 7€, kaksi toppia 9€ kauppakeskuksen liikkeistä uusina. Rahat otin kolikkolippaasta, johon laitan kaikki alle euron kolikot. Tätä shoppailua harrastan joka kuukausi. Jalassani on muuten 8 euron tennarit.
Vai onko tuo vaan sitä martyyriyttä, että lapsiin menee kaikki rahat.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 10:34"]
Onko ne vaatteet nyt sitten loppujen lopuksi niin kalliita. esim. itse ostin eilen farkut 5€, neule 7€, kaksi toppia 9€ kauppakeskuksen liikkeistä uusina. Rahat otin kolikkolippaasta, johon laitan kaikki alle euron kolikot. Tätä shoppailua harrastan joka kuukausi. Jalassani on muuten 8 euron tennarit.
Vai onko tuo vaan sitä martyyriyttä, että lapsiin menee kaikki rahat.
[/quote]
No eipä noilla hinnoilla saa nro 52 vaatteita isot koot maksaa paljon enemmän.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 11:53"]
Mä en tajua noita valittajia. Mä olen kotihoidontuella oleva köyhä kahden lapsen yksinhuoltaja, joudun käymään sossussa eli kaikkein pienimmällä rahamäärällä joudun tulemaan toimeen. Silti meillä syödään kunnon terveellistä ruokaa (jonka teen itse, ei käytetä eineksiä tms. höttöruokaa), vanhempi lapsista saa uudet vaatteet jotka menevät sit nuoremmalle, nuorempikin saa uusia paljon. Itselleni todellakin ostan jos tarvitsen/haluan. Huonekalut ovat uudehkoja ja siistejä koska pidän sisustamisesta.
Mutta meissä taitaa olla erona se että minä en ryyppää, tupakoi, juo kahvia tai juurikaan edes herkkuja. Painoindeksi on normaali joten ei tarvitse päivittäin syödä paljon että saa painonsa pysymään samassa ylipainossa.
Turvaistuimet, vaunut ja sisarusrattaat on tilattu saksasta. Tän syksyn vk-vaatteet on viime kevään mallistoa puoleen hintaan. Huonekalut ovat hemnesia ikean poistopisteestä/itse rakennettuja/halvalla ostettuja täysipuisia ja korjattuja ja maalattuja. Tapetit ovat poistoja (siis sellaisia joita mm. blogistit hehkuttaa uutena, eivät todella mitään rumia).
On asioita joihin panostan. Viime talvena ostin itselleni laadukkaan untuvaparkatakin joka menee monta vuotta. Tänä syksynä ostin itselleni nahkasaappaat jotka nekin menevät monta vuotta. Olis hienoa jos sais listan jossa on todelliset menot mihin rahat on käytetty ja vois verrata sitä tällaisen sossupummin listaan kun en nyt koe olevani mitenkään erityisen köyhä. Tottakai sitä rahaa ei ole ylettömästi, mutta ei kyllä ikinä ole tarvinnut kitistä joidenkin muutaman euron lämpökalsareiden perään.
[/quote]
Hmm... en nyt kauheasti kehuisi laadukkailla untuvaparkatakeilla ja nahkasaappailla, uutena Saksasta tilatuilla vaunuilla ja sillä, että ostaa itselle ja lapsille uusia vaatteita kun haluan kun hakee sossusta rahaa?!? Kuulostaa aika keskiluokkaiselta kulutukselta. Ei itsellänikään ole mahdollisuutta ostella vaatteita ihan vaan mielihalusta vaikka käyn töissä.
Sossusta saa ilmeisen helposti rahaa, kuvittelin sen olevan avustusta pakolliseen ja välttämättömään elämiseen ja luonteeltaan tilapäistä, ei sellaista josta säästellään untuvatakkeihin ja sisustamiseen.
Mun mielestä sisustamisen ja mielihaluhankinnat voisi kyllä rahoittaa ihan käymällä töissä.
On helppoa köyhäillä kuukausi tai pari, mutta pitkäaikainen köyhyys on ihan eri asia. Kun oikeasti sitä kymppiä tai kahta /kuukausi ei ole laittaa sivuun, kun kaikki on jo nipistetty minimiin. Ja jos jotain pientä jää, se menee perushankintoihin, kun joskus niitäkin on uusittava.
Noin on ollut jo 17 vuotta. Kirppikseltä joskus ostan itselle jotain.