Te jotka olette ostaneet omakotitalon
Mistä tiesitte että talo on "se oikea"? Mulle tuntuu hirveän vaikealta tämä talon etsiminen. Kaikissa on jotain vikaa. Etenkin se ympäristö on hirveän tärkeä, senhän takia omakotitalossa haluan asua. Että on viihtyisä piha ja maisemat. Harvassa on! Itse vanha talo sinänsä ei ole minkään arvoinen ja sitä pystyy pitkälti muokkaamaan niin paljon kun rahaa haluaa laittaa. Mikä teille oli kaikista tärkeintä kun ostitte talon? Kauanko meni että sopiva löytyi? Hinnastakin tietysti kiinni, ei ole varaa rakentaa uuttakaan.
Kommentit (40)
Kolme tärkeintä asiaa, sijainti, sijainti ja sijainti. Voit rempata ja maalata, paikkaa et voi vaihtaa.
Rahastahan tämä on kiinni. Jos on tapeeksi pinkkaa saa sellaisen tonrin ja sellaisesta ympäristöstä kuin haluaa.
Paalua vaan tiskiin, niin saat just sellasen kuin haluat.
Hinta
Sijainti
Siinä ne tärkeimmät. Oma budjetti määritteli raamit ja tietty rajasi valikoimaa, mutta kyllä me hyvä löydettiin. En aio tästä muuttaa. 20 vuotta ollaan tässä asuttu. Etsintään meni ehkä n. 6-10kk. Alle vuosi kuitenkin.
Mitä teille siis tarkoittaa hyvä sijainti? Minä haluaisin että ympärillä on metsää eikä naapureita 500 metriä lähempänä.. ja tietenkin töihin ja kauppaan vaan pari kilometriä. Eihän sellaista ole! Niin mitä te tarkoitatte hyvällä sijainnilla? Ap
Vaikka talo ja piha olisi just hyvät, niin en tykkää siitä jos naapureitten pihat on retuperällä tai talo on jossain kerrostaloalueen kyljessä tai teollisuusalueella. Koko ympäristö tärkeää
Vierailija kirjoitti:
Rahastahan tämä on kiinni. Jos on tapeeksi pinkkaa saa sellaisen tonrin ja sellaisesta ympäristöstä kuin haluaa.
No ei se ihan niinkään mene. Esim ranratontti 2km keskustasta
Vierailija kirjoitti:
Mitä teille siis tarkoittaa hyvä sijainti? Minä haluaisin että ympärillä on metsää eikä naapureita 500 metriä lähempänä.. ja tietenkin töihin ja kauppaan vaan pari kilometriä. Eihän sellaista ole! Niin mitä te tarkoitatte hyvällä sijainnilla? Ap
Hesalaiset käyttää tota sijainti-hokemaa.
Vierailija kirjoitti:
Sopiva matka töihin, kouluun, kauppaan. Luonto lähellä. Toki olen valmis autolla kulkemaan, mutta lapsia varten piti katsoa että myös bussi kulkee edes kouluun ja takaisin.
Meillä oli kriteereinä sijainti, valmistumisvuosi mieluiten tältä vuosituhannelta (ei ole piilosokkelia ja koneellinen ilmanvaihto, nykykriteerien mukaiset rakenteet). Lisäksi tietysti koko, pohjaratkaisu eli toimivuus ja oma tontti (ei vuokra).
Lisäksi halusimme, että mikäli talo on tuon 20v vanha, kylpyhuone ja kosteat tilat on remontoitu koska niiden remppaaminen on kallista. Lisäksi katsoimme että keittiön kaapeista saa maalaamalla ja kahvat vaihtamalla omaan tyyliin sopivat tai vaihtoehtoisesti hinta on sellainen että kestää remontoida joko keittiön tai kylppärin.
Näillä spekseillä etsiminen kesti kyllä pari vuotta mutta lopulta löytyi haluamaltamme alueelta. Uusittiin kaikki maali/tapettipinnat, parkettilattia lakattiin jne. vaihdettiin kodinkoneet ja ollaan laiteltu pihaa omaan makuun sopivaksi.
Kannattaa listata nuo rakenteelliset jutut tärkeimmäksi. Piilosokkelitalot (usein noin 60-80 luvun talot) kannattaa unohtaa.
Vierailija kirjoitti:
Paalua vaan tiskiin, niin saat just sellasen kuin haluat.
Ap ilmoitti, ettei ole varaa sellaiseen kuin haluaisi, ja sinä kerrot hänelle, että rahastahan se vain on kiinni? :D
Samaa sarjaa, kuin esim. syö vähemmän kuin kulutat, niin laihdut. Maapallo on pyöreä. Hauki on kala.
Vierailija kirjoitti:
No onhan tällaisia. Suurkaupunkien keskustoiden läheisyydessä, jopa rantaosuudella. Kalliita vaan ovat,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onhan tällaisia. Suurkaupunkien keskustoiden läheisyydessä, jopa rantaosuudella. Kalliita vaan ovat,
Niin, en ole miljonääri vaan tavallinen työssäkäyvä kolmekymppinen... ap
Sijainti, sijainti, sijainti tarkoittaa kansainvälisesti aluetta, jossa asunnon arvo ei ainakaan laske.
Meille sijainti tarkoitti Etelä-Espoota, koska siellä arvo pysyy ja lisäksi työpaikat olivat Espoossa ja Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa miettiä aluetta myös tulevaisuuden kannalta. Onko muuttotappioaluetta? Onko kauppaa enää 5 vuoden päästä? Entä, jos pitää muuttaa työnperässä. Saako talon kaupaksi?
Meillä oli kriteerinä uudehko talo, ja tarpeeksi makkareita. Pihalle ja sen koolle ei osattu asettaa kriteereitä kun ei ollut kokemusta. Ihastuttiin taloon heti kun sinne mentiin ja ostopäätös oli selvä. Nyt pari vuotta asuneena tietää millaisen pihan haluaa seuraavaan taloon, ei ainakaan naapureita näin lähelle!
Ei ostettu. Rakennettiin itse.
Kun ero tuli kymmeniä vuosia myöhemmin, talo myytiin.
Siinäpä sitä oli unelmaa omakotitalosta, pysyvänä kotina.
Vierailija kirjoitti:
Kolme tärkeintä asiaa, sijainti, sijainti ja sijainti. Voit rempata ja maalata, paikkaa et voi vaihtaa.
Ei kyllä itselle ollut törkeää. Vanhasta et saa uutta vaikka kuinka remppaisit.
Sijainti, hinta, hinta laatu.
4 vuotta meni tämän löytämiseen. Asun täällä toivottavasti loppuelämäni.
Rauhallinen alue tärkein. Meillä pieni piha ja sopii, kun ei kiinnostusta pihanhoitoon suuremmassa mittakaavassa. Talo uusi, niin ei vielä isoja remppoja.