Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä puutarhaihmisiä?

Vierailija
29.08.2020 |

Meillä olis iso puutarha uudessa kodissamme (ei uudisrakennus). En vaan osaa tehdä siellä mitään! Toisen istuttamia kasveja, osa rönsyyntyneitä, eikä mitään hajua mitkä on oikeita kasveja ja mitkä rikkaruohoja.

Onko kukaan kokeillu puutarhasuunnittelijaa? Siis ihan konsultoimaan. Ite voin tehdä juttuja jos tiedän, mitä teen. Tyyliin kannattaako epämääräinen kukkapenkki vetää kerralla uusiksi vai koettaa poimia sieltä kelvolliset kukat talteen.

Vähän ahistaa. Ja vähän myös innostaakin.

Kommentit (15)

1/15 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa pyytää asiantuntija katsomaan. Puutarhasuunnittelija näkee nopeasti, mitä kannattaa tehdä jo olemassa olevalle kasvillisuudelle ja osaa suositella mahdollisesti uusia istutettavia kasveja, kiveyksiä tai muita pihan rakenteita.

Säästätte pitkän pennin rahaa, kun vältytte aloittelijan virheiltä kasvien ym. kanssa.

Jos se on vanha piha, niin siellä saattaa kasvaa ehdottomasti säästämisen arvoisia harvinaisuuksia, oikeita kasviaarteita. Ei kannata raivata, jos ei ymmrrä mitä on raivaamassa.

Vierailija
2/15 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa katsoa yksi kesä ja kuvata mitä siellä kukkii missäkin ja tunnistaa niitä kasveja. Ja kun pyytää jonkun ystävän tai tutun joka tietää puutarhakasveista avuksi tunnistamaan niin pääsee paljon halvemmalla kuin ammattilaista käyttämällä joka saattaa neuvoa ties mitä. Ettei käy niinkuin sille yhdelle naiselle siinä Huvila&Huussissa.

Facessa kun liittyy puutarharyhmiin niin sieltäkin saa hyvin apuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko tuollainen pihasuunnittelija pyytää käymään nyt alkusyksystä vai keväästä vai milloin? Nythän kasvit alkavat olla nuupahtaneita mut luulis niistä vielä ammattilaisen erottavan, mitä ne ovat?

Ap

Vierailija
4/15 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä "suunnittelijan" hinnalla sinne pihaan istuttaa jo vaikka mitä, mitä itse haluaa ..

Zinc

Käyttäisin mielummin ne rahat järkevästi. Jos vanhoista joku miellyttää omaa silmää, niin jättää kasvamaan ..

Ei se nyt niin vaikeata ole ..

5/15 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa katsoa yksi kesä ja kuvata mitä siellä kukkii missäkin ja tunnistaa niitä kasveja. Ja kun pyytää jonkun ystävän tai tutun joka tietää puutarhakasveista avuksi tunnistamaan niin pääsee paljon halvemmalla kuin ammattilaista käyttämällä joka saattaa neuvoa ties mitä. Ettei käy niinkuin sille yhdelle naiselle siinä Huvila&Huussissa.

Facessa kun liittyy puutarharyhmiin niin sieltäkin saa hyvin apuja.

Kyllä kokenut pitkän linjan harrasajapuutarhurikin osaa ja tietää, mutta hänellä on ehkä vain se yksi oma puutarhamakunsa. Suunnittelija osaa ajatella laajemmin ja tietää miten sadalla eri tavalla puutarha voi olla hieno ja toimiva juuri tietylle perheelle. 

Oletin, ettei aloitajalla ole tällaisia kavereita. Facebookissa on monta hyvää puutarharyhmää, oma suosikkini on Puutarhuri Koskinen. Sitä pääsee lukemaan, vaikka ei itse edes olisi Facebookissa.

Vierailija
6/15 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen puutarhaihminen, mutta palstalla on vaikea antaa neuvoja alusta pitäen. Tai voisi, mutta siitä tulisi romaanin mittainen sepustus. Pyydä joku alan ihminen paikan päälle, saat suunnitelman mistä lähteä alkuun. Säästät aikaa, rahaa ja vaivaa, kun saat kunnon ohjeet. Itse olen omaa pihaani rakennellut 30vuotta. Eikä se ole vieläkään valmis.😊 Onnea ja iloa matkaan.

Vierailija
7/15 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti nyt parempi kuin keväällä, eihän hän ennustaja ole. Tietenkin hän näkee kulahtaneistakin, pöhkö :)

Vierailija
8/15 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy paikallisesta puutarhaseurasta apua tai vanhoilta puutarharouvilta. Eikö suvussa ketään?

Vierailija
9/15 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on viherpeukalo keskellä kämmentä. On halua ja intoakin hoitaa pihaa niin kotona kuin mökilläkin, mutta osaaminen puuttuu.

10/15 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisko tuollainen pihasuunnittelija pyytää käymään nyt alkusyksystä vai keväästä vai milloin? Nythän kasvit alkavat olla nuupahtaneita mut luulis niistä vielä ammattilaisen erottavan, mitä ne ovat?

Ap

Puut ja pensaat tunnistaa vaikka keskellä talvea. Olen itsekin ollut monella talvitunnistuskurssilla. Mutta entäs ne perennat? Niistä pystyy osan tunnistamaan kuihtuneistakin lehdistä ja varsista, mutta monet häviävät täysin kukittuaan. Isoimpana ryhmänä kevään sipulikasvit, joista ei ole merkkiäkään enää tähän aikaan vuodesta.

Vierailija
11/15 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajele puutarha siistiksi, hävitä turhat puskat jne. Mieti talvella pihaasi mutta älä suunnittelijaa kutsu, tulee helvatan kalliiksi. Luota itseesi, sulla on aikaa.

Vierailija
12/15 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just siistin pöhöikön, menen treffeillä!

Vierailija
13/15 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just siistin pöhöikön, menen treffeillä!

Taitaa olla päivän viimeiset kaljat sulla menossa. Huomiseksi selviät sitten sen verta, että sama taas uudestaan huomenna ..

Zinc

Vierailija
14/15 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sipulikasvit voi kaivaa ylös maasta ja istuttaa uuteen paikkaan. Mihin itse haluaa.

Itse kyllä valitsisin silti sellaisia mitä itse haluan ja ne muiden valitsemat saisi kasvaa, jos ne kasvaa. Ei niillä mitään väliä ole, jos niitä ei itse ole sinne valinnut.

Zinc

Pussillinen sipuleita maksaa pari euroa. Parilla kympillä niitä saa jo rivistön. Parin kympin takia vuosien kitkuttaminenko ?

Ehei .. uutta vaan tulille ja vanhat hoituu moottorisahalla ales. Jos kasvaa takaisin ja on hyvännäköisiä voi jättää .. 

Jos ei, niin hävittää lopullisesti ja puutarhaliikkeitä kun kiertää niin löytää omaa silmää miellyttäviä kasveja pilvin pimein !

Siitä se mukavuus vasta alkaa. Tsemppiä uuteen harrastukseen !

15/15 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajele puutarha siistiksi, hävitä turhat puskat jne. Mieti talvella pihaasi mutta älä suunnittelijaa kutsu, tulee helvatan kalliiksi. Luota itseesi, sulla on aikaa.

Kaikki pensaat ei selviä alasleikkauksesta. Joitakin on harvennettava vain oksa tai pari kerrallaan. Pitää tietää mitä leikkaa ja koska on paras aika leikata. Syksy on huono leikkausaika lähes kaikille, koska kasvien täytyy saada ensin talteen lehdissä vielä olevat ravinteet seuraavan kesän kasvua varten. Kevät hyvissä ajoin ennen silmujen puhkeamista kun kasvit on vielä lepotilassa on hyvä aika leikata.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän yksi