ET-opiskelijoiden vanhemmat. Osallistuvatko lapsenne joulukirkkoon jne?
Onko teillä esim. seurakunnan aamunavauksia? Osallistuvatko lapsenne niihin?
Kommentit (74)
En ole vanhempi, vaan lukion opettaja. Meidän koulussa ET-opiskelijat saavat itse päättää, menevätkö joulu- ja kevätkirkkoon. Monet menevät, mutta osa jää koululle tietokoneita näpelöimään. Olen joskus miettinyt, eikö heillä pitäisi olla jotain muuta mieltäyletävää, tavallaan verrattavissa kirkossakäyntiin. Ei tietokonepelit ole sitä.
Päivänavauksia lukiossa on harvemmin kuin peruskoulussa eikä meidän koululla ole viime aikoina näkynyt seurakunnan edustajia, joten kaikki ovat paikalla silloin harvoin, kun on päivänavaus, kerran pari viikossa. Jokunen uskovainen ope tietysti pitää uskonnollisen puheen, mutta en ole huomannut, että kukaan olisi suorittanut ulosmarssia sellaisen päivänavauksen aluksi. Joskus takavuosina sellaista saattoi sattuakin, kun oppilaissa oli ns. tiedostavia nuoria.
On se muuten jännä, miten kirkkoon kuulumattomat, siis uskonnottomat, pelkäävät niin kovasti uskontoa. Onko heillä niin heikko usko aatteeseensa? Me kirkkoon kuuluvat joudumme kuuntelemaan kaikenlaisia puheita, uskonnonvastaisiakin, emmekä kuitenkaan nouse kapinaan tai vaadi vapautusta. Ei ole oikein tasa-arvoista.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 20:33"]
[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 17:27"]
[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 07:45"]
[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 23:49"]
[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 23:47"]
[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 23:43"]
[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 23:28"]
[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 20:00"]
[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 18:09"]
Ei osallistu seurakunnan aamunavaukseen. Menevät tietokoneluokkaan siksi aikaa pelaamaan.
Viime vuonna oli joulukirkossa kun esiintyi enkelinä. Jatkossa ei mene. Eikä osallistunut koulusta lähetystyön vierailulle kirkkoon. Tosin oli poissa muista syistä sinä päivänä. Menee toiseen luokkaan siksi aikaa.
Aamunavaukset ja joulukirkko tulisi lopettaa heti kouluista. On aika epäreilua että lapsi ei voi osallistua koulun joulujuhlaan koko kouluaikana. Kyseessä on yhtenäiskoulu. Oma päämäräni on saada molemmat loppumaan lapsen koulussa. Ja kyllä ne tällä menolla loppuvatkin.
[/quote]
Kiitos illan parhaista nauruista. Joulukirkkoa ei tulla elinaikanasi lopettamaan, tiedoksi vaan. Buhahaaaaa! Voihan se pentusi osallistua joulujuhlaan, jos haluaa, mutta eihän se ole pakollista. Muilta lapsilta en ikimaailmassa kieltäisi ehkä joulunajan ainoaa rauhoittumishetkeä...
[/quote]
Se parhaiten nauraa, joka viimeksi nauraa. Samalla lailla käy joulukirkolle kuin Ylen Lotoarvonnalle. Joulukirkko vain loppu aikanaan tämän valtakunnan kouluista kuten tulee loppumaan uskonnon opetuskin kouluista.
Kun tarpeeksi ihmisiä eroaa kirkosta ja aletaan kyseenalaistaa lasten kategorisointia vanhempien valitseman uskonnon perusteella ja lasketaan kuinka kalliiksi kymmenien uskontojen opettaminen tulee yhteiskunnalle, niin tottahan ne joulukirkot lopuvat koska uskonnon opetus päättyy.
Että alahan totutella viemään vain oma räkänokka kakarasi joulukirkkoon ihan itse, nin ei tule yllätyksenä.
Ps. Omana kouluaikanani ei käyty joulukirkossa, koska ko. taajamassa ei ollut kirkkoa laisinkaan. Että ei tuo joulukirkko mikään perinne ole ja ilman sitäkin pärjää elämässä vallan hyvin.
[/quote]
Kyllähän metsäkirkkojakin on olemassa....
[/quote]
No ei onneksi menty edes metsään kirkkoon.
[/quote]
Ja sen kyllä huomaa...
[/quote]
Ja sinusta huomaa että uskonnon opetus on aivan turhaa rahojen hukkausta.
[/quote]
No, sähän voit opettaa pennuillesi vaikka paskakaivon tyhjentämisen, mä annan mieluummin lasteni kuulla eri uskonnoista ja osallistua mihin haluavat.
[/quote]
Osoitit taas tietämättömyytesi. ET:ssä käydään ihan samalla lailla eri uskontoja läpi. Hypää sinä kersoinesi sinne paskakaivoosi niin voit siellä sitten rukoilla pelastusta ja vähän yleissivistystäkin.
[/quote]
No minäpä hypään... Etsimään sitä yleissivistystä. Sieltäkö sinä sen olet löytänyt?
[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 09:54"]
[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 09:39"]
Miksi ei-kirkkoon kuuluvien vanhempia nakertaa, jos muiden lapset saa tunnustuksellista "aivopesua"? Tällä hetkellä se on kuitenkin uskonnonopetus, ei uskontotiede. Ja jos omia lapsiaan ei halua ei sinne halua, niin erotkoon kirkosta. Lisäksi olen sitä mieltä, ettei ketään lasta pysty aivopesemään, jokainen löytää sen uskon sydämmestään, jos on löytääkseen. En tunne ketään, joka uskoisi Jumalaan siksi, että ala-asteella niin opetettiin.
Mun mielestä on aivan upea asia, että Suomen uskonnonvapauteen kuuluu oikeus saoada oman uskontonsa opetusta. Enkä edes voi ymmärtää, miksi se joitain ihmisiä niin kovasti riepoo. Jos oma mielipide on se, että se on pelkkää aivopesua niin edelleenkään kukaan ei pakota sinun kullannuppujasi sinne tunnille, mutta suokaa nyt hyvät ihmiset muille se oikeus, joka heille Luojan kiitos tällä hetkellä kuuluu. Yläasteella ja lukiossa uskonnonopetus ei edes ole mitenkään tunnustuksellista, eihän se opettajakaan välttämättä itse edes usko.
Ihmiset ovat nykyään niin negatiivia, että kaikesta pitää aina valittaa.
[/quote]
lienet vähän yksinkertainen etkä pysty asettumaan toisten tässä tapauksessa lasten asemaan. Juuri niin tyypillistä uskovaisten löpinää päästelet.
Mulle on ihan sama jos aivopesetät nuppujasi millä hömpällä haluat. Mua riepoo se että vanhempien uskonnon valinnan perusteella lapsia ryhmitellään ja viedään eri tiloihin ja uskonnollisuuden takia lapsia ei voi osallistua kenties koskaan koulun juhlaan. Kyllä sinäkin valittaisi jos koulussa päätettäisiin pitää joulujuhla islamilaisessa kirkossa seuraavat 10 vuotta.
Sinä voit viedä ne sinun nuppusi ihan omalla vapaa-ajalla kirkkoon. Onneksi sun lapsenlapset eivät enää joudu aivopesun piiriin, se on varma. Joulupukille kiitos että tämäkin toteutuu vielä jonain päivänä.
[/quote]
Ei riepoisi, jos pidettäisiin "islamilaisessa kirkossa" (yhtä kuin moskeija), sillä olen muslimi ja niin tulevat lapsenikin olemaan.
Ja itse asiassa en nyt edes puhunut mistään joulu- ja kevätjuhlista, mutta ei mua sinänsä haittaa, että lapseni eivät voi osallistua joulujuhlaan, koska koko joulu on muutenkin kristillinen ja meille siis täysin merkityksetön. Kevätjuhlassa ei vissiin muuta uskonnollista ole kuin suvivirsi, mutta kyllä me muslimitkin uskotaan siihen Jumalaan, että kyllä ne mun kullannuppuni voivat hyvällä omatunnolla nousta seisomaan, kun ylistetään Jumalaa.
Ja tämä "tyypillinen uskovainen" nimenomaan ajattelee lapsen näkökulmasta, nimittäin omastani. Jotenkin aina aikuiset kuvittelee, että lapset ovat automaattisesti ateisteja ja koulun uskontotunnit tai vanhemmat ovat se, mikä saa lapsen uskomaan. Ei todellakaan mene näin. Toki sieltä kotoota voi ottaa oppia, mutta kyllä jjokainen ihminen osaa jossain vaiheessa kyseenalaistaa uskonsa. Kukaan mun tutuista ei ikinä koskaan ole valittanut uskonnontunneista, joihin vanhemmat heivät ovat "pakottaneet" eikä monikaan heistä (tietääkseni) ole uskossa tai ainakaan kovin uskovainen. Riparillekin menee moni nuori innoissaan vaikka ei usko.
Synnyin kristityksi ja mun vanhemmat ovat perus tapakristittyjä, joten mua ei edes kasvatettu uskovaiseksi. Itse olen pienestä lapsen uskosta lähtien uskonut ja myöhemmim vaihdoin islamiin, kun ihan itse ajattelin sen olevan se oikea uskonto. Enkä todellakaan ole katkera, etten pienenä saanut tietää islamista vaan olen onnellinen, ettÄ nyt sen olen löytänyt.
en tiedä, mikä ihmisiä aina niin riepoo uskonasioissa. Se on Luojan siunaus, että saa uskoa.
Missä koulussa muka pidetään uskonnonvastaisia aamunavauksia, 53? En ole ikinä sellaiseen törmännyt, sen sijaan uskonnolliset opettajat kuvittelevat, että heillä on oikeus pakkosyöttää uskontoa niillekin oppilaille, jotka ovat uskonnottomia. Se on yksiselitteisesti lainvastaista, mutta tämähän on opettajalle täysin mahdoton ajatus ymmärrettäväksi.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 21:02"]
[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 20:33"]
[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 17:27"]
[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 07:45"]
[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 23:49"]
[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 23:47"]
[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 23:43"]
[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 23:28"]
[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 20:00"]
[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 18:09"]
Ei osallistu seurakunnan aamunavaukseen. Menevät tietokoneluokkaan siksi aikaa pelaamaan.
Viime vuonna oli joulukirkossa kun esiintyi enkelinä. Jatkossa ei mene. Eikä osallistunut koulusta lähetystyön vierailulle kirkkoon. Tosin oli poissa muista syistä sinä päivänä. Menee toiseen luokkaan siksi aikaa.
Aamunavaukset ja joulukirkko tulisi lopettaa heti kouluista. On aika epäreilua että lapsi ei voi osallistua koulun joulujuhlaan koko kouluaikana. Kyseessä on yhtenäiskoulu. Oma päämäräni on saada molemmat loppumaan lapsen koulussa. Ja kyllä ne tällä menolla loppuvatkin.
[/quote]
Kiitos illan parhaista nauruista. Joulukirkkoa ei tulla elinaikanasi lopettamaan, tiedoksi vaan. Buhahaaaaa! Voihan se pentusi osallistua joulujuhlaan, jos haluaa, mutta eihän se ole pakollista. Muilta lapsilta en ikimaailmassa kieltäisi ehkä joulunajan ainoaa rauhoittumishetkeä...
[/quote]
Se parhaiten nauraa, joka viimeksi nauraa. Samalla lailla käy joulukirkolle kuin Ylen Lotoarvonnalle. Joulukirkko vain loppu aikanaan tämän valtakunnan kouluista kuten tulee loppumaan uskonnon opetuskin kouluista.
Kun tarpeeksi ihmisiä eroaa kirkosta ja aletaan kyseenalaistaa lasten kategorisointia vanhempien valitseman uskonnon perusteella ja lasketaan kuinka kalliiksi kymmenien uskontojen opettaminen tulee yhteiskunnalle, niin tottahan ne joulukirkot lopuvat koska uskonnon opetus päättyy.
Että alahan totutella viemään vain oma räkänokka kakarasi joulukirkkoon ihan itse, nin ei tule yllätyksenä.
Ps. Omana kouluaikanani ei käyty joulukirkossa, koska ko. taajamassa ei ollut kirkkoa laisinkaan. Että ei tuo joulukirkko mikään perinne ole ja ilman sitäkin pärjää elämässä vallan hyvin.
[/quote]
Kyllähän metsäkirkkojakin on olemassa....
[/quote]
No ei onneksi menty edes metsään kirkkoon.
[/quote]
Ja sen kyllä huomaa...
[/quote]
Ja sinusta huomaa että uskonnon opetus on aivan turhaa rahojen hukkausta.
[/quote]
No, sähän voit opettaa pennuillesi vaikka paskakaivon tyhjentämisen, mä annan mieluummin lasteni kuulla eri uskonnoista ja osallistua mihin haluavat.
[/quote]
Osoitit taas tietämättömyytesi. ET:ssä käydään ihan samalla lailla eri uskontoja läpi. Hypää sinä kersoinesi sinne paskakaivoosi niin voit siellä sitten rukoilla pelastusta ja vähän yleissivistystäkin.
[/quote]
No minäpä hypään... Etsimään sitä yleissivistystä. Sieltäkö sinä sen olet löytänyt?
[/quote]
Hyvä äläkä tule pois. Minä en ole kirjoittanut paskakaivossa yleissivistyksen olevan kyllä siellä on ihan sitä itseään. ;D Kirjoitin että siellä voit rukoilla yleissivistystä.
En harrasta rukoilemista ja harvemmin kai sitä yleissivistystä rukoilemalla pyydetään saati saadaan. Tietysti, jos sinä uskot näin, niin en ihmettele yhtään, ettet sitä itse ole saanut tai löytänyt... Tässäpä pari pilkkua, voit aloitella kieliopista. ,,,,,,,,
Osallistuvat jos itse haluavat, yleensä eivät halua.
Minusta kevätjuhlakirkot pitäisi poistaa, mitä tekemistä lähi-idän kansantaruilla ja koulun päättymisellä on keskenään? Joulukirkon nyt jotenkin vielä ymmärtää, vaikka mieluusti pitäisi peruskoulusta tehdä uskonnollisesti sitoutumaton.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 20:49"]
En ole vanhempi, vaan lukion opettaja. Meidän koulussa ET-opiskelijat saavat itse päättää, menevätkö joulu- ja kevätkirkkoon. Monet menevät, mutta osa jää koululle tietokoneita näpelöimään. Olen joskus miettinyt, eikö heillä pitäisi olla jotain muuta mieltäyletävää, tavallaan verrattavissa kirkossakäyntiin. Ei tietokonepelit ole sitä.
Päivänavauksia lukiossa on harvemmin kuin peruskoulussa eikä meidän koululla ole viime aikoina näkynyt seurakunnan edustajia, joten kaikki ovat paikalla silloin harvoin, kun on päivänavaus, kerran pari viikossa. Jokunen uskovainen ope tietysti pitää uskonnollisen puheen, mutta en ole huomannut, että kukaan olisi suorittanut ulosmarssia sellaisen päivänavauksen aluksi. Joskus takavuosina sellaista saattoi sattuakin, kun oppilaissa oli ns. tiedostavia nuoria.
On se muuten jännä, miten kirkkoon kuulumattomat, siis uskonnottomat, pelkäävät niin kovasti uskontoa. Onko heillä niin heikko usko aatteeseensa? Me kirkkoon kuuluvat joudumme kuuntelemaan kaikenlaisia puheita, uskonnonvastaisiakin, emmekä kuitenkaan nouse kapinaan tai vaadi vapautusta. Ei ole oikein tasa-arvoista.
[/quote]
En minä pelkää uskontoa, on vain parempaa ja järkevämpää tekemistä kuin kuulennella sitä p**n jauhantaa.
Miksi uskovat pelkäävät että uskonnon poistaminen kouluista uhkaa heidän uskontoaa? Eihän siinä olla heidän omaa uskontoa viemässä van muuttamassa veronmaksajien rahoilla kustannettava kaikille kuuluva koulu sellaiseksi että siellä ovat kaikki opilaat ovat saman arvoisia.
Kyllä sitä kaiken maailman pakana nimityksiä on joutunut kuntelemaan uskovien taholta ja pakkouskontosyöttöä. Tasa-arvo on kuule kaukana ollut tässä yhteiskunnassa kun puhutaan uskonnosta. Kirkko on vienyt pelotteluilla viimeisetkin pennit köyhiltä että kirkon virkamiehet ovat saaneet leveämmän leivän ja paremman elintason. Tyhmiä on höynäytetty rakentamaan hienoja kirkkoja ja kirkon miehille pappiloita vaikka itsellä ei ole ollut rahaa edes leipään ja vaatteisiin. Hyvin on kirkkonmiehet saaneet ilmaisen kirkkoviininkin virtaamaan omiin suihinsa ja samalla onnistuneet alentamana naista. Lisäksi ovat sitten hyväksikäyttäneet lapsia. Oikein puistattaa moinen kaksinaamaisuus, ahneus ja oman edun tavoittelu joka kirkkoon liittyy.
Meidän lapset ovat ET:ssa ja eivät osallistu koulussa järjestettäviin uskonnollisiin tilaisuuksiin (seurakunnan aamunavaukset, joulu- ja pääsiäiskirkot).
Olen ollut valitettavasti työn puolesta (opettaja) niin monta kertaa kyseisissä tapahtumissa pakon sanelemana, että käsitykseni on vain vahvistunut siitä, että nuo tilaisuudet eivät sovi minun lapsilleni. He viettävät noiden tilaisuuksien ajan aikaa luokissaan jotain piirrelleen tms. Jokaisen luokalla on onneksi useampi ET-oppilas sekä eri uskontokuntiin kuuluvia, joten eivät joudu olemaan siellä yksinään.
Päiväkodissa lapseni osallistuivat kirkkokäynteihin yms., koska muutoin olisivat jääneet päiväkodille jonkun aikuisen kanssa. Siitä olisi tullut heille tunne, että jäävät paitsi kivasta retkestä. Oli kyllä huojentavaa, kun koulun alettua tuli todellinen valinnanmahdollisuus tässä asiassa.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 21:34"]
En harrasta rukoilemista ja harvemmin kai sitä yleissivistystä rukoilemalla pyydetään saati saadaan. Tietysti, jos sinä uskot näin, niin en ihmettele yhtään, ettet sitä itse ole saanut tai löytänyt... Tässäpä pari pilkkua, voit aloitella kieliopista. ,,,,,,,,
[/quote]
Niin ei rukoilla todellakaan kannata, koska ei Jesse todellakaan tule sua pelastamaan saati yleissivistystä antamaan. Kannataa oikeasti lukea lehtiä ja kirjoja niistä valaistuu paljon enemmän.
En ylläty että sinusta paljastui lopulta myös pilkunviilaaja. Kun henkisesti vajaa ei enää muuta keksi, niin sitten ryhdytään viilaamaan pilkun paikkaan. Sitä paitsi suomen kielessä ei yleisesti käytetä kolmea pistettä joka lauseessa, että opettele itse vain psitesäännöt.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 21:48"]
[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 21:34"]
[/quote]
Niin ei rukoilla todellakaan kannata, koska ei Jesse todellakaan tule sua pelastamaan saati yleissivistystä antamaan. Kannataa oikeasti lukea lehtiä ja kirjoja niistä valaistuu paljon enemmän.
En ylläty että sinusta paljastui lopulta myös pilkunviilaaja. Kun henkisesti vajaa ei enää muuta keksi, niin sitten ryhdytään viilaamaan pilkun paikkaan. Sitä paitsi suomen kielessä ei yleisesti käytetä kolmea pistettä joka lauseessa, että opettele itse vain psitesäännöt.
[/quote]
Sulla on oikolukija rikki. Tässä pari lisäpilkkua,,,,,, kun et niitä vielä kaikkiin paikkoihin osannut laittaa. Yritys oli jo parempi, toteaa henkisesti vajaa - sinulla ongelmat löytynevät muualta...
Meidän lasten alakoulussa on aamunavaus kerran viikossa ja olisko siinä ehkä pari kertaa vuodessa jotain uskonnollista, että kyllä ovat osallistuneet, vaikka meistä uskonnon harjoittaminen tai yhden uskonnon opettaminen eivät mitenkään ole koulun tehtäviä. Yleissivistykseen toki kuuluu tuntea maailman suurimmat uskonnot ja olosuhteista johtuen kristinusko vielä vähän muita paremmin. Mutta siihen tuskin tarvitsee tuhlata jopa kahta tuntia viikossa vuosien ajan! Senkin ajan voisi käyttää johonkin hyödyllisempään, kuten vaikka kotitalouden tai kielten opiskeluun.
Jouluhartaus pidetään läheisessä kappelissa, siihen meidän lapset eivät ole halunneet osallistua, vaikka olemme sanoneet, että voivat käydä tutustumassa kristittyjen uskonnonharjoittamiseen.
Esikoinen on lukiossa, jossa ei järjestetä et-opetusta ja osallistuu nyt uskonnontunneille. Hän sanoi, että ihan mielenkiintoista, mutta tuntuu kuin kuuntelisi jotain lasten satua. Ei kuulemma kukaan aikuinen yksinkertaisesti voi uskoa tuollaiseen tarustoon. Toki uskonnoista on opetettu jo et-tunneillakin ja kotonakin on paljon puhuttu ja opetettu olemaan suvaitsevaisia muiden uskomuksia kohtaan.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 20:49"]
[/quote]
Onko teidän koulussanne kuinka yleisiä ne uskonnonvastaiset päivänavaukset? Kuinka usein teillä koulussa pidetään tilaisuuksia aiheesta kuinka mitään jumalia ei ole? Kerrotaanko joulujuhlissa kuinka joulun ajan juhlinnasta jo ennen kristinuskoa ja kuinka Jeesus, mikäli ylipäätään oli olemassa, ei todennäköisesti syntynyt lähelläkään sitä ajankohtaa, mitä me nykyisin hänen syntymänään juhlimme?
Ai eikö? Sittenhän ette joudu kuuntelemaan koulussa kaikenlaisia uskonnonvastaisiakin puheita laisinkaan samassa mittakaavassa kuin uskonnottomat joutuvat kuuntelemaan uskonnollisia. Olette siis erityisasemassa siinä suhteessa, mitä koululaisille opetetaan. Mistä teidän siis edes pitäisi nousta kapinaan taikka vaatia vapautusta?
Pohdit sitä, pitäisikö kirkkoon kuulumattomilla olla jotain parempaa tekemistä kirkossa käyntien ajaksi kuin tietokoneilla leikkiminen. Miten olet huolesi ottanut esiin opettajakunnassa? Millaista toimintaa olette aikoneet heille järjestää tietokoneiden asemesta?
Vai ettekö edes tarjoa mitään mieltäylentävämpää vaihtoehtoa? Kannattaako sitten edes ihmetellä, jos uskonnottomat muutosta asiantilaan haluaisivat?
Meillä ei vielä ajankohtainen juttu, koska lapsi ei ole vielä koulussa. Olen kuitenkin ajatellut, että annan lapsen itse päättää miten haluaa toimia (jo ekalta lähtien).
Itse lapsena en osallistunut kirkkokäynteihin, mutta muistaakseni seurakunnan aamunavauksissa kävin silloin tällöin. Omassa koulussa et-ryhmä oli aika iso, joten pois jättäytyminen ei ollut mitenkään ongelmallista.Mun vanhemmat antoi mahdollisuuden valita ja samoin opettajat joka tilanteessa. Tavallaan muistelen, että oli ihan mielenkiintoista käydä joku aamunavaus katsomassakin.