Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ET-opiskelijoiden vanhemmat. Osallistuvatko lapsenne joulukirkkoon jne?

Vierailija
24.09.2013 |

Onko teillä esim. seurakunnan aamunavauksia? Osallistuvatko lapsenne niihin?

Kommentit (74)

Vierailija
21/74 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 07:11"]

Ei uskonnonopetuksessa mistään aivopesusta ole kyse, vaan lapsille kerrotaan eri uskonnoista ja joulukirkot kuuluvat kyllä suomalaiseen kulttuuriin ja perinteeseen, joista edes joskus voisi jotakin jättää jäljelle. Maailmassa on niin paljon pahuutta ja nykyteknologian mukanaan tuomia ärsykkeitä, että jokaiselle tekee hyvää hiljentyä ja kuunnella vaikkapa koulukavereiden laulua tai jonkun ihmisen puhetta (ei siellä enää koululaisille saarnata sanan varsinaisessa merkityksessä) vaikkapa sitten kirkossa.

[/quote]Älä puhu paskaa. Yläasteen uskonto on ok, kun se sisältää kaikkia uskontoja, tosin ei senkään tarvitsisi olla erillinen aine, vaan asiat voitaisiin sisällyttää muihin oppiaineisiin kuten historiaan ja yhteiskuntaoppiin.

Mutta alakoulun uskonnon opetus on 100%:sti aivopesua. Täysin arvioitikyvyttömille pikkukoululaisille, jotka pitävät opettaajaa totuuden ruumiillistumana, opetaan että 3x3=9 ja Jeesuksen ihmetekoja, ihan samanvertaisina asioita. Alakoulussa ei missään tapauksessa saisi opettaa lainkaan uskontoa, eikä varsinkaan uskomita kuten nyt tehdään.

Uskonnon harjoittamisen ei pitäisi mitenkään liittyä kouluun, vaan sen pitäisi olla perheen vastuulla oleva asia. Vapaa-ajalla voidaan käydä pyhäkoulussa ja kirkossa jos siihen on mielenkiintoa.

Vierailija
22/74 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 23:49"]

[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 23:47"]

[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 23:43"]

[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 23:28"]

[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 20:00"]

[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 18:09"]

Ei osallistu seurakunnan aamunavaukseen. Menevät tietokoneluokkaan siksi aikaa pelaamaan.

Viime vuonna oli joulukirkossa kun esiintyi enkelinä. Jatkossa ei mene. Eikä osallistunut koulusta lähetystyön vierailulle kirkkoon. Tosin oli poissa muista syistä sinä päivänä. Menee toiseen luokkaan siksi aikaa.

Aamunavaukset ja joulukirkko tulisi lopettaa heti kouluista. On aika epäreilua että lapsi ei voi osallistua koulun joulujuhlaan koko kouluaikana. Kyseessä on yhtenäiskoulu. Oma päämäräni on saada molemmat loppumaan lapsen koulussa. Ja kyllä ne tällä menolla loppuvatkin.

[/quote]

Kiitos illan parhaista nauruista. Joulukirkkoa ei tulla elinaikanasi lopettamaan, tiedoksi vaan. Buhahaaaaa! Voihan se pentusi osallistua joulujuhlaan, jos haluaa, mutta eihän se ole pakollista. Muilta lapsilta en ikimaailmassa kieltäisi ehkä joulunajan ainoaa rauhoittumishetkeä...

[/quote]

Se parhaiten nauraa, joka viimeksi nauraa. Samalla lailla käy joulukirkolle kuin Ylen Lotoarvonnalle. Joulukirkko vain loppu aikanaan tämän valtakunnan kouluista kuten tulee loppumaan uskonnon opetuskin kouluista. 

Kun tarpeeksi ihmisiä eroaa kirkosta ja aletaan kyseenalaistaa lasten kategorisointia vanhempien valitseman uskonnon perusteella ja lasketaan kuinka kalliiksi kymmenien uskontojen opettaminen tulee yhteiskunnalle, niin tottahan ne joulukirkot lopuvat koska uskonnon opetus päättyy.

Että alahan totutella viemään vain oma räkänokka kakarasi joulukirkkoon ihan itse, nin ei tule yllätyksenä.

Ps. Omana kouluaikanani ei käyty joulukirkossa, koska ko. taajamassa ei ollut kirkkoa laisinkaan. Että ei tuo joulukirkko mikään perinne ole ja ilman sitäkin pärjää elämässä vallan hyvin.

[/quote]

Kyllähän metsäkirkkojakin on olemassa....

[/quote]

No ei onneksi menty edes metsään kirkkoon.

[/quote]

Ja sen kyllä huomaa...

[/quote]

Ja sinusta huomaa että uskonnon opetus on aivan turhaa rahojen hukkausta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/74 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskonnon opettaminen koulussa on vähän sama kuin että jääkiekko olisi oppiaine. Siksi jääkiekko että suomalaiset ovat lätkäkansaa. Jos joku haluasi opiskella mielummin jalkapalloa, niin se tehtäisiin erittäin vaikeaksi.

Uskonton nykymuodossa pitäisi ehdottomasti lopettaa ja koulun pitäisi olla uskontoneutraali.

Vierailija
24/74 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 07:43"]

[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 07:33"]

Lukiolaisemme ei pääsääntöisesti mennyt kirkkoon, mutta koulusta kyllä hieman panostettiin tai yritettiin jopa pakottaa käymään, siitä huolimatta että ei kuulunut kirkkoon ja ilmoitti että ei halua mennä. Tilalle yritettiin keksiä jotain epämielyttävää muuta tekemistä, kuten siivoamista koululla. Onneksi kirkosta pois jäävien valvojaksi jäi ET-opettaja, jota ei kiinnostanut pätkääkään että tulivatko kirkosta pois jääneet koululle vai eivät. Kerran valvojana oli rehtori ja silloin tyttö meni sitten mielummin kirkkoon, tämä käynti oli myös kytketty johonkin koulutehtävään, eli sinne oli käytännössä pakko mennä. Laillista? Tuskin.

[/quote]

Laitonta. Tunnukselliseen tilaisuuteen ei ole pakko osallistua kenenkään ei edes kirkkoon kuuluvan. On eri asia jos kirkossa vieraillaan tutustuakseen vaikka kirkkorakennukseen..

[/quote]Meille sanottiin koulussa että kirkkoon on pakko mennä, mutta rukouksen aikan ei tarvi laittaa käsiä ristiin, mutta pitää nousta seisomaan. Tosin tästä on melkein 30 vuotta aikaa.

Vierailija
25/74 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
26/74 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 07:38"]

[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 00:26"]

Uskonnonopetus ei kuulu koululle. Opettakoot seurakunnat jäsenilleen uskontojaan. Silloinkin vain täysi-ikäisille. Lasten aivopesu on lopetettava.

[/quote]Samaa mieltä mutta käytännössä kolu ja seurakunta ovat usein hyvinkin läheisessä yhteistyössä ja kirkko saa osan opetusajasta oman agendansa ajamiseen, joka tuskin perustuu opetussuunnitelmaan. Yllättävän suuri osa opettejista ja rehtoreista on ev-lut-hihhuleita.

Papit käyvät pitämässä aamunavauksia ja opetuksellisena aina järjestään kasiluokkalaisille rippikoulun infotilaisuuksia yms.

Kuinkahan alas kirkon jäsenprosentin pitää pudota että asia alkaa muuttua ja uskonnon tuputus lähtee kouluista pois? Riittääkö 75% alitus (hyvin lähellä), vai pitääkö mennä alle 50% (reilu 10 vuotta)?

[/quote]

Ennemin uskonto loppu koulusta kuin pakkoruotsi. Ensi loppuvat seurakunnan tilaisuudet ja kirkolliset joulu- ja kevätjuhlat ja sitten uskonnon tunnit. Muutos on alkanut jo pääkaupunkiseudulta ja suurissa kaupungeissa  ja leviää siitä sitten koko Suomen.

Helsingissä kun ei mene montaakaan vuotta kun ev-lut.kirkkoon kuuluvia on alle 50%, koska "Helsinkiläisistä noin 59 prosenttia kuuluu nyt evankelisluterilaiseen kirkkoon" ja "Helsingissä enää alle puolet lapsista kastetaan evankelisluterilaiseen kirkkoon". Tilastot ovat viime vuodelta. http://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/helsinki-luterilaisen-kasteen-suosio-putosi-alle-puoleen

Vierailija
27/74 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei-kirkkoon kuuluvien vanhempia nakertaa, jos muiden lapset saa tunnustuksellista "aivopesua"? Tällä hetkellä se on kuitenkin uskonnonopetus, ei uskontotiede. Ja jos omia lapsiaan ei halua ei sinne halua, niin erotkoon kirkosta. Lisäksi olen sitä mieltä, ettei ketään lasta pysty aivopesemään, jokainen löytää sen uskon sydämmestään, jos on löytääkseen. En tunne ketään, joka uskoisi Jumalaan siksi, että ala-asteella niin opetettiin.

Mun mielestä on aivan upea asia, että Suomen uskonnonvapauteen kuuluu oikeus saada oman uskontonsa opetusta. Enkä edes voi ymmärtää, miksi se joitain ihmisiä niin kovasti riepoo. Jos oma mielipide on se, että se on pelkkää aivopesua niin edelleenkään kukaan ei pakota sinun kullannuppujasi sinne tunnille, mutta suokaa nyt hyvät ihmiset muille se oikeus, joka heille Luojan kiitos tällä hetkellä kuuluu. Yläasteella ja lukiossa uskonnonopetus ei edes ole mitenkään tunnustuksellista, eihän se opettajakaan välttämättä itse edes usko.

Ihmiset ovat nykyään niin negatiivia, että kaikesta pitää aina valittaa.

Vierailija
28/74 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 09:39"]

Miksi ei-kirkkoon kuuluvien vanhempia nakertaa, jos muiden lapset saa tunnustuksellista "aivopesua"? Tällä hetkellä se on kuitenkin uskonnonopetus, ei uskontotiede. Ja jos omia lapsiaan ei halua ei sinne halua, niin erotkoon kirkosta. Lisäksi olen sitä mieltä, ettei ketään lasta pysty aivopesemään, jokainen löytää sen uskon sydämmestään, jos on löytääkseen. En tunne ketään, joka uskoisi Jumalaan siksi, että ala-asteella niin opetettiin.

Mun mielestä on aivan upea asia, että Suomen uskonnonvapauteen kuuluu oikeus saada oman uskontonsa opetusta. Enkä edes voi ymmärtää, miksi se joitain ihmisiä niin kovasti riepoo. Jos oma mielipide on se, että se on pelkkää aivopesua niin edelleenkään kukaan ei pakota sinun kullannuppujasi sinne tunnille, mutta suokaa nyt hyvät ihmiset muille se oikeus, joka heille Luojan kiitos tällä hetkellä kuuluu. Yläasteella ja lukiossa uskonnonopetus ei edes ole mitenkään tunnustuksellista, eihän se opettajakaan välttämättä itse edes usko.

[/quote]

lienet vähän yksinkertainen etkä pysty asettumaan toisten tässä tapauksessa lasten asemaan. Juuri niin tyypillistä uskovaisten löpinää päästelet. 

Mulle on ihan sama jos aivopesetät nuppujasi millä hömpällä haluat. Mua riepoo se että vanhempien uskonnon valinnan perusteella lapsia ryhmitellään ja viedään eri tiloihin ja uskonnollisuuden takia lapsia ei voi osallistua kenties koskaan koulun juhlaan. Kyllä sinäkin valittaisi jos koulussa päätettäisiin pitää joulujuhla islamilaisessa kirkossa seuraavat 10 vuotta.

Sinä voit viedä ne sinun nuppusi ihan omalla vapaa-ajalla kirkkoon. Onneksi sun lapsenlapset eivät enää joudu aivopesun piiriin, se on varma. Joulupukille kiitos että tämäkin toteutuu vielä jonain päivänä.

Vierailija
29/74 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Minä, minä ja mun lapset ja mun uskonto. Sydämetön ja lähimmisen rakkaudeton uskovainen taas liikkeellä. Koska koulun uskonnon opetus tuottaa tällaisia ihmisiä on se täysin hyödytöntä ja hukkaan heitettyä rahaa. 

Vierailija
30/74 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Oletko varma, että kyseessä silloin oma uskonto (eli siis lapsen) eikä vanhemman uskonto? Uskonto on mielestäni niin henkilökohtainen asia, että sitä ei pitäisi pystyä valitsemaan edes pienen lapsen puolesta, vaan lapsen tulisi antaa uskoa juuri siihen, mihin itse haluaa. Sekin on pöyristyttävää, ettei lapsi  voi erota kirkosta ennenkuin on täysi-ikäinen, jos vanhemmat niin päättävät. Samalla olen kuitenkin sitäkin mieltä, että se on outoa, ettei esimerkiksi 13-vuotia voi itse päättää kirkkoon liittymisestään, jos vanhemmat vastustaa.

Mitä, jos oma lapsi ei sinne uskonnontunneille halua, mutta vanhemmat haluavat, että lapsi sinne menee. No sittenhän lapsi sinne menee, eikä kyse ole omasta uskosta, vaan jonkun toisen.

Vierailija
31/74 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 10:47"]

[/quote]

Oletko varma, että kyseessä silloin oma uskonto (eli siis lapsen) eikä vanhemman uskonto? Uskonto on mielestäni niin henkilökohtainen asia, että sitä ei pitäisi pystyä valitsemaan edes pienen lapsen puolesta, vaan lapsen tulisi antaa uskoa juuri siihen, mihin itse haluaa. Sekin on pöyristyttävää, ettei lapsi  voi erota kirkosta ennenkuin on täysi-ikäinen, jos vanhemmat niin päättävät. Samalla olen kuitenkin sitäkin mieltä, että se on outoa, ettei esimerkiksi 13-vuotia voi itse päättää kirkkoon liittymisestään, jos vanhemmat vastustaa.

Mitä, jos oma lapsi ei sinne uskonnontunneille halua, mutta vanhemmat haluavat, että lapsi sinne menee. No sittenhän lapsi sinne menee, eikä kyse ole omasta uskosta, vaan jonkun toisen.

[/quote]

Tämä on näitä piilopakkouskontolakeja. Vähän sama kuin vielä 10 vuotta sitten kaikki kirkkoon kuulumattomat ohjattiin ensin uskontoon ja sitten piti vanhempien erikseen anoa siirota ET:n. Nyt onneksi tämä laki on saatu jo kumottua. Samoin on tullut vapaus olla poissa seurakunnan tilaisuuksista ja kirkon joulujuhlista. Ja niin tulevat kumoutumaan muutkin vastaavat uskontolait.

Nykyiset vapautussukupolvet haluavat olla vapaita pakoista ja etenkin tällaisista valintaa rajoittavista laeista ja suoda lapsille/nuorille jo aiemmin vapauden valita uskonnon/uskonnottomuden.

Vierailija
32/74 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi saa valita itse. Aiemmin meni kirkkoon, nyt (yläkouluikäisenä) ei enää halua.

Vierailija
33/74 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole muksuja, että en tiedä kuinka oikeutettu olen osallistumaan tähän ketjuun, mutta

Itse olen sen ajan koulukuntaa että uskonnontunnille meno oli pakollinen ala-asteella ja ylä-asteella piti erikseen anoa että pääsee et-tunneille. Äitini kuuluu kirkkoon vain sen takia että "voi olla kummi, pitää lapsille kastajaisia, saada kirkkohäät ja -hautajaiset" mutta ei usko mihinkään (on eronnut nyt 40+ iällä kirkosta kirkon kapeakatseisuuden vuoksi). No, äitini ei siis antanut minunkaan erota kirkosta koska halusi minullekin nämä "kirkon tuomat edut" eikä hyväksynyt mun siirtymistä et-tunneille vasta kuin yhdeksännellä luokalla, eroamaan tästä lahkosta pääsin vasta 18vuotiaana.

Olen niin pienestä asti kuin jaksan muistaa ollut "uskonnoton" eli en ole uskonut mihinkään, mutta olen ollut kiinnostunut kaikista uskonnoista historian ja kulttuurien vuoksi. Uskonto oli tokarissa 6 niin ala- kuin yläasteella ja et olikin sitten pyöreä 10. Olisin lapsena ollut ikionnellinen jos olisin saanut olla etäällä tästä negatiivisesta ja pimeästä verkostosta kuin kristinuskoiset. Enkä nyt sano että mikään muu uskonto ois parempi tai pahempi, mutta oma nappulani ei hihhulointiin osallistu ennen kuin on niin vanha että osaa avata suunta ja päättää, haluaako olla osallisena jotain sellaista kuin "usko." Ennen sitä, menee et-tunneille, mutta saa osallistua yhteisiin juhliin halutessaan (ettei joudu kokemaan eristämisen tunnetta- eli menkööt kavereiden vanavedessä joulukirkkoon koulun kanssa jos itse haluaa).

Uskontoihin kuuluisi saada liittyä vasta 18-vuotiaana kun on lain silmissä täysikäinen ja valmis ottamaan vastuun tekemisistään.

Vierailija
34/74 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 07:45"]

[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 23:49"]

[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 23:47"]

[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 23:43"]

[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 23:28"]

[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 20:00"]

[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 18:09"]

Ei osallistu seurakunnan aamunavaukseen. Menevät tietokoneluokkaan siksi aikaa pelaamaan.

Viime vuonna oli joulukirkossa kun esiintyi enkelinä. Jatkossa ei mene. Eikä osallistunut koulusta lähetystyön vierailulle kirkkoon. Tosin oli poissa muista syistä sinä päivänä. Menee toiseen luokkaan siksi aikaa.

Aamunavaukset ja joulukirkko tulisi lopettaa heti kouluista. On aika epäreilua että lapsi ei voi osallistua koulun joulujuhlaan koko kouluaikana. Kyseessä on yhtenäiskoulu. Oma päämäräni on saada molemmat loppumaan lapsen koulussa. Ja kyllä ne tällä menolla loppuvatkin.

[/quote]

Kiitos illan parhaista nauruista. Joulukirkkoa ei tulla elinaikanasi lopettamaan, tiedoksi vaan. Buhahaaaaa! Voihan se pentusi osallistua joulujuhlaan, jos haluaa, mutta eihän se ole pakollista. Muilta lapsilta en ikimaailmassa kieltäisi ehkä joulunajan ainoaa rauhoittumishetkeä...

[/quote]

Se parhaiten nauraa, joka viimeksi nauraa. Samalla lailla käy joulukirkolle kuin Ylen Lotoarvonnalle. Joulukirkko vain loppu aikanaan tämän valtakunnan kouluista kuten tulee loppumaan uskonnon opetuskin kouluista. 

Kun tarpeeksi ihmisiä eroaa kirkosta ja aletaan kyseenalaistaa lasten kategorisointia vanhempien valitseman uskonnon perusteella ja lasketaan kuinka kalliiksi kymmenien uskontojen opettaminen tulee yhteiskunnalle, niin tottahan ne joulukirkot lopuvat koska uskonnon opetus päättyy.

Että alahan totutella viemään vain oma räkänokka kakarasi joulukirkkoon ihan itse, nin ei tule yllätyksenä.

Ps. Omana kouluaikanani ei käyty joulukirkossa, koska ko. taajamassa ei ollut kirkkoa laisinkaan. Että ei tuo joulukirkko mikään perinne ole ja ilman sitäkin pärjää elämässä vallan hyvin.

[/quote]

Kyllähän metsäkirkkojakin on olemassa....

[/quote]

No ei onneksi menty edes metsään kirkkoon.

[/quote]

Ja sen kyllä huomaa...

[/quote]

Ja sinusta huomaa että uskonnon opetus on aivan turhaa rahojen hukkausta.

[/quote]

No, sähän voit opettaa pennuillesi vaikka paskakaivon tyhjentämisen, mä annan mieluummin lasteni kuulla eri uskonnoista ja osallistua mihin haluavat.

Vierailija
35/74 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskonnonopetus ei kuulu koululle. Opettakoot seurakunnat jäsenilleen uskontojaan. Silloinkin vain täysi-ikäisille. Lasten aivopesu on lopetettava.

[/quote]Samaa mieltä mutta käytännössä kolu ja seurakunta ovat usein hyvinkin läheisessä yhteistyössä ja kirkko saa osan opetusajasta oman agendansa ajamiseen, joka tuskin perustuu opetussuunnitelmaan. Yllättävän suuri osa opettejista ja rehtoreista on ev-lut-hihhuleita.

Papit käyvät pitämässä aamunavauksia ja opetuksellisena aina järjestään kasiluokkalaisille rippikoulun infotilaisuuksia yms.

Kuinkahan alas kirkon jäsenprosentin pitää pudota että asia alkaa muuttua ja uskonnon tuputus lähtee kouluista pois? Riittääkö 75% alitus (hyvin lähellä), vai pitääkö mennä alle 50% (reilu 10 vuotta)?

[/quote]

10 vuotta? Lyödäänkö vetoa? On sulla haaveet...

Vierailija
36/74 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 09:36"]

[/quote]

Ennemin uskonto loppu koulusta kuin pakkoruotsi. Ensi loppuvat seurakunnan tilaisuudet ja kirkolliset joulu- ja kevätjuhlat ja sitten uskonnon tunnit. Muutos on alkanut jo pääkaupunkiseudulta ja suurissa kaupungeissa  ja leviää siitä sitten koko Suomen.

Helsingissä kun ei mene montaakaan vuotta kun ev-lut.kirkkoon kuuluvia on alle 50%, koska "Helsinkiläisistä noin 59 prosenttia kuuluu nyt evankelisluterilaiseen kirkkoon" ja "Helsingissä enää alle puolet lapsista kastetaan evankelisluterilaiseen kirkkoon". Tilastot ovat viime vuodelta. http://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/helsinki-luterilaisen-kasteen-suosio-putosi-alle-puoleen

[/quote]

Kirkolliset kevätjuhlat? Millä vuosisadalla sä elät? Oletko koskaan käynyt koulun kevätjuhlassa, näköjään et... Suurin osa opettajista, oppilaista ja oppilaiden vanhemmista pitää nykyistä juhlakäytäntöä perinteisenä ja hyvänä. Eivätkä he haluaisi muuttaa sitä mitenkään. Suvivirren laulaminen ei tee juhlasta kirkollista ja osa kouluista, missä pienen porukan vaatimuksesta on suvivirrestä luovutta, harkitsevat paluuta takaisin vanhaan - osittain vanhempien toivomuksesta...

Vierailija
37/74 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osallistuu päivänavauksiin ja joulukirkkoon. Päiväkodissa sai itse valita, osallistuuko uskonnollisiin juttuihin ja yleensä osallistui.

Lapset on erotettu kirkosta, koska haluttiin ne et:oon mieluummin kuin uskontotunneille. Ja olen tyytyväinen: et-opetus on vaikuttanut tosi hyvältä. Juuri sellaisia asioita pitäisi opettaa kaikille tunnustuksellisen uskonnon sijaan.

Sen sijaan toivon, että suvivirret ja joulujuhlat pysyvät kouluissa ennallaan. Ne ovat osa perinnettä. Meidän perhe käy muutenkin joulukirkossa. Siellä on hieno tunnelma ja jos osaa suhtautua oikein, ei hartauden ja henkisyyden tunteminen tee kenellekään pahaa.

Vierailija
38/74 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsääntöisesti osallistuu. Lapsi saa päättää, mutta kaikkiin juttuihin ei et-ryhmäläisiä oteta mukaan vaikka haluaisivat.

Minä itse en osallistunut uskonnon- enkä elämänkatsomustiedontunneille, mutta kävin silti joulukirkot ja pääsiäisarkartelut läpi.

Vierailija
39/74 |
28.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 21:58"]

[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 21:48"]

[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 21:34"]

En harrasta rukoilemista ja harvemmin kai sitä yleissivistystä rukoilemalla pyydetään saati saadaan. Tietysti, jos sinä uskot näin, niin en ihmettele yhtään, ettet sitä itse ole saanut tai löytänyt... Tässäpä pari pilkkua, voit aloitella kieliopista. ,,,,,,,,

[/quote]

Niin ei rukoilla todellakaan kannata, koska ei Jesse todellakaan tule sua pelastamaan saati yleissivistystä antamaan. Kannataa oikeasti lukea lehtiä ja kirjoja niistä valaistuu paljon enemmän.

En ylläty että sinusta paljastui lopulta myös pilkunviilaaja. Kun henkisesti vajaa ei enää muuta keksi, niin sitten ryhdytään viilaamaan pilkun paikkaan. Sitä paitsi suomen kielessä ei yleisesti käytetä kolmea pistettä joka lauseessa, että opettele itse vain psitesäännöt.

[/quote]

Sulla on oikolukija rikki. Tässä pari lisäpilkkua,,,,,, kun et niitä vielä kaikkiin paikkoihin osannut laittaa. Yritys oli jo parempi, toteaa henkisesti vajaa - sinulla ongelmat löytynevät muualta...

[/quote]

Et edes tajunut että juuri sinunlaistesi kiusaksi en viitsi nähdä vaivaa pilkkujen takia keskustelupalstoilla. Näkee kenelle asia on tärkeämpi kuin pilkunviilaus. Vaikka epäilet niin ei multa ongelmia löydy mutta hyvä että sinä olet tajunnut omat vajavaisuutesi.  Ja nyt en laittanut yhtään pilkku sinun kunniaksesi.

Vierailija
40/74 |
28.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänä vuonna lapsen koulussa on seurakunnan aamunavaus lapsen 10 aamuina.  Muuten ei osallistu seurakunnan aamunavauksiin, vaan menee tietokoneluokkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi seitsemän