Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

oikeanlaiset juoksukengät

Vierailija
24.09.2013 |

Ajattelin aloittaa juoksuharrastuksen vielä ennen kuin lumet tulee, pitäisi varmaan myös hommata uudet lenkkarit. Onko kukaan käynyt sellaisessa jalan mittauksessa missä selvitetään millainen kenkä on hyvä. Löytyikö oikeanlainen? Onkohan noita testauksia aina kaupoissa (esim. intersport/mikonkatu) vai vaan sillointällöin?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä siellä on se laite aina.

Se on ihan hyvä osviitta, mutta orjallisesti ei kannata sen mukaan mennä. Ovat kovia myymään pronaatiotuettuja kenkiä, mutta harva niitä oikeasti tarvitsee. Lievät virheasennot korjaantuvat lihaksia vahvistamalla ja lihastasapainoa parantamalla. Vaikeissa vasta tarvitaan jotain apuja.

Olen käynyt tuollaisessa, mutta valinnut silti oman kokemukseni ja näkemykseni mukaan, eikä ongelmia ole tullut.

Vierailija
2/8 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, neutraali jalka ei tarvitse pronaatiotuettua kenkää. Minulla on pronaatiotaipumusta, mutta siitä huolimatta uusimmat kengät ostin erittäin kevyinä tukemattomina ja vaimentamattomina versioina. Toisissa lenkkareissa on lievä pronaatiotuki (voimakkaasti tuettuja en ole ostanut minäkään vaikka pronatoin ihan reilustikin).

Kannattanee tosiaan vähän miettiä, onko pronaatio niin voimakasta, että tuesta kannattaa maksaa vai olisiko parempi vaan voimistaa niitä jalan lihaksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen vuosien kuluessa siirtynyt yhä vähemmän tuettuihin kenkiin ja samaan aikaan vahvistanut jalkaterän lihaksia. Tuloksena jalkavaivat vuosien akillesjännekipuja myöten ovat hävinneet lähes täysin, samoin selkäkivut, jotka ilmenivät sellaisina päivinä, kun jouduin seisomaan poikkeuksellisen paljon.

Tietenkin voi käydä mittauttamassa jalkansa ja kysymässä urheilukaupan myyjien kommentteja, kunhan samalla muistaa, että viime kädessä kummankin tarkoitus on tuoda lisää myyntiä liikkeelle.

Vierailija
4/8 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just eilen ostin uudet. Liikkeessä katsottiin mun kävelyä ja juoksua, onko polvi ja nilkka suorassa, tarvitseeko erityistukea. Kyseltiin minkälaisella alustalla juoksen ja kuinka paljon. Muista ostaa puoli numeroa isommat kuin tavalliset kengät, koska jalka turpoaa juostessa. Samoin pitää muistaa vaihtaa juoksukenkiä uusiin tarpeeksi usein, koska vaikka päällisin puolin näyttävät hyviltä, on jousto ja rakenne jo kärsinyt. Vanhat kengät voi viedä liikkeeseen ja siellä katsotaan miten ne on kuluneet ja mitkä kohdat on kovimmalla rasituksella. Ammattilaisen apu on kullan arvoinen kenkäostoksilla.

Vierailija
5/8 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 14:33"]

Ajattelin aloittaa juoksuharrastuksen vielä ennen kuin lumet tulee, pitäisi varmaan myös hommata uudet lenkkarit. Onko kukaan käynyt sellaisessa jalan mittauksessa missä selvitetään millainen kenkä on hyvä. Löytyikö oikeanlainen? Onkohan noita testauksia aina kaupoissa (esim. intersport/mikonkatu) vai vaan sillointällöin?

[/quote]

Näin suoraan sanottuna tuo mittaus on täysin kusetusta. Ja samoin ne niiden pohjalliset. Jos sä epäilet, että sulla voisi olla jotain ongelmia jaloissa eikä juoksu siksi luonnistuisi, niin käy fysioterapeutilla. Se osaa oikeasti tutkia sun koipesi. Urheilukaupan myyjät ei tuota osaa. Ne on saaneet korkeintaan myyntikoulutuksen, ei muuta. FT myös osaa katsoa soveltuuko pohjalliset sulle, jos on jotain korjattava vikaa tai suositella jotain muuta ratkasua. Ne oikeat tukipohjallisetkin on sitten ihan erilaiset kuin ne urheilukaupan löysät lätyt. Siitä Intersportin koneelta tulee mun mielestä aina tulos että on joko yli/alipronaatiota. Kaikillahan meillä on varmaan jompaa kumpaa pikkasen. Mutta ei se tarkoita vielä sitä, että siitä on mitään harmia. Noin saadaan tietysti myytä niitä pohjallisia tyhmille. 

Vierailija
6/8 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä olen ollut erittäin tyytyväinen asics gel nimbus 12 -nimisiin tossuihin. ostin myyjän markkinoimana new balancet ja ne on jotenkin liian matalat. aion ostaa uudet gel nimbukset, kunhan jostain netistä löydän sopivat.

Vierailija
7/8 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein sanoisin että osta peruslenkkarit ja ala käydä lenkillä. Kuuntele jalkojasi, jos alkaa tulla vaivoja, niin sen jälkeen mietit miten ne korjataan. Kuulopuheiden mukaan myyjien asiantunemus juoksukenkien suhteen voi olla ihan pilipalitasolla ja pääasia on vain se että katsotaan jalat ja myydään jotku kengät.

Jos jalkoihin alkaa tulla vaivoja niin sitten urheilu fysioteraupeutille, joka katsoo jalat ja antaa ohjeet kenkien hankintaan ja jalkojen vahvistamiseen. Se 50€ kannattaa maksaa asiantuntijan ohjeista.

Vierailija
8/8 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 15:25"]

mä olen ollut erittäin tyytyväinen asics gel nimbus 12 -nimisiin tossuihin. ostin myyjän markkinoimana new balancet ja ne on jotenkin liian matalat. aion ostaa uudet gel nimbukset, kunhan jostain netistä löydän sopivat.

[/quote]

Ihan vaan kommenttina tuohon, että ei välttämättä ole hyvä ajatus. Huolimatta samasta merkistä, ne tossu ei välttämättä ole lähellekään samat kuin sun vanhasi. Tossafirmat muuttaa niistä muutakin kuin pelkiä värejä. Joten kannattaa ainakin käydä urheiluliikkeessä ensin sovittamassa niitä uudempia ennen kuin tilaa niitä mistään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme viisi