Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Subjektiivinen vanhainkoti-oikeus >90v

Vierailija
24.09.2013 |

Pitäis lailla määrätä toikin asia.

http://yle.fi/uutiset/miksi_97-vuotias_ei_paase_vanhainkotiin/6845672

"Jos ihminen lähestyy sataa vuotta, niin hänellä ei ole paljon aikaa. Eikö nyt olisi vähintäänkin kohtuullista, että hän pääsisi johonkin paikkaan, jossa hän saisi loppuelämänsä rauhassa olla."

Hullua tää nykyaika. Rappiolla koko ns. hyvinvointivaltio.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo mut kysykää ihmiseltä itseltään. En tiedä ketään joka olis mielummin laitoksessa kuin kotonaan. terv. hoitaja

Vierailija
2/24 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on oikeus.

Ja vanhainkoti ei ole sama kuin laitospaikka.

Suoraan sanottuna sosiaalipuolellta laiskuutta ja huonoa ammattitaitoa ettei osata hoitaa asioita kuntoon.

"Olen kohta 79-vuotias. Ei ole kunnasta päin pahemmin kyselty kuulumisia. Ihmettelen, mistä se kotona asumisen ihanne on saanut niin suuret mittapuut. Jos olet vanha ja sairas, niin vaikka koti on aina koti, silloin se on turvaton. Emme me tarvitse mitään hienoja luksuspalvelutaloja, yhteisöasuminen olisi paras ratkaisu. Samaan taloon jokaiselle oma huone ja sinne samat palvelut kuin kotonakin. Yhteinen piika hoitamaan, pitämään turvallisuudesta huolen. Ei tarvitse olla mikään isosti koulutettu, kunhan on inhimillisyyttä vanhuksia kohtaan."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskunnan henkisen tason mittari on vanhenevan väestön kohtelu.

Yhteiskunta joka ei huolehdi vanhuksistaan ei ansaitse paikkaansa sivistyneiden yhteiskuntien rintamassa.

Vain vanhuksistaan kaikin puolin huolehtiva yhteiskunta ansaitsee tulla kutsutuksi sivistysvaltioksi.

Vierailija
4/24 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmahan ei ole se, että vanhukset eivät saisi asua kotonaan. Ongelma on se, että kokoomus ei halua lisätä vanhainkotipaikkoja, vaan haluaa, että vanhukset pysyvät omaistensa huollettavina, yksinäisinä ja sairaina nurkissaan. Kun vanhus tarvitsisisi vanhainkotipaikan, sitä hän joutuu jonottamaan vuosi, tai kuukausitolkulla.

Olen seurannut kahden isovanhemman tuskallista taistelua vanhainkotiin pääsystä.

Vierailija
5/24 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

SDP:n puheenjohtajan, valtiovarainministeri Jutta Urpilainen on kyllä nyt päättämässä asioista.

Eikä kyllä ole rahasta kiinni, vaan arvoista.

Vierailija
6/24 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vanhainkodeista (=laitoshoidosta) luovutaan ja siirrytään tehostettuun palveluasumiseen. Päättäjät eivät ole tainneet nähdä vanhusta, joka on viimeiset 10 vuotta maannut vanhainkodissa kahden autettavana, kommunikointikyvyttömänä. Ei sellaisen paikka ole palveluasumisessa, vaan nimenomaan vanhainkodissa. Mutta kuvitellaan, että kaikki vanhukset vain vähän höpsähtävät ja saattavat satunnaisesti kaatuilla, mutta tulevat hyvin toimeen kun joku välillä käy auttamassa vessaan ja tuo ruoan. Todellisuus ei ole näin kaunis. Käveleväkin saattaa heikentyä nopeasti vuodepotilaaksi kun dementia etenee, ja silloinkaan ei mikään tehostettu palveluasuminen riitä. Mutta kun paikka on olemassa, niin kahden autettava vuodepotilas hoidetaan niillä palveluasumisen resursseilla.

Onneksi ei enää tarvitse tehdä vanhuspuolella töitä niin kuin opiskeluaikana tein.

Minun 97-vuotias mummoni asuu omassa asunnossaan. Kaikki ystävät kuolleita ja sukulaiset asuvat kaukana. Kun hän vuodeosastolla ilmoitti, että ei enää halua kotiin (masentaahan tuollainen tilanne) ja että aikoo vaikka ottaa insuliinia niin reilusti että pääsee jo taivaan kotiin, niin inskat otettiin pois ja kotihoito käy ne pikaisesti pistämässä kahdesti päivässä. Mummo on säilytyksessä kotonaan, josta ei enää itse pääse liikkumaan. Tosi onnellinen siis kun saa viettää vanhuuspäiviä omassa kodissa.

Vierailija
7/24 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 10:22"]

Joo mut kysykää ihmiseltä itseltään. En tiedä ketään joka olis mielummin laitoksessa kuin kotonaan. terv. hoitaja

[/quote]

Minä kyllä tiedän noitakin. Ihmisiä jotka pelkäävät yksin kotona, kun eivät tiedä miten huonon kuntonsa takia pärjäävät. Ja pohjattoman yksinäisiä ihmisiä, jotka kaipaavat  ihmisten ilmoille, vaikka se tarkoittaisi laitosta. 

Sitten on toki sekin ryhmä, jolta tahtoa oikeastaan ei voisi kysyä. Esim. oma isoäitini oli niitä, jotka olisi halunneet olla puulla lämpiävässä töllissään syrjäkylillä loppuun asti ja vastusti laitoshoitoa voimakkaasti. Mutta siitä asumisesta yksin siellä töllissä vaan ei tullut mitään dementian takia. Kun ei ollut edes sukulaisia samalla paikkakunnalla jotka olisivat voineet päivittäin tsekkailla että hän pärjää. Hän oli myös niitä, joilla jalat toimi pidempään kuin pää, eli saattoi täysin sekavana lähteä kotoaan jonnekin, ja sitten soitti hädissään että ei tiedä missä on, tulkaa hakemaan. Oli välillä mennyt junalla toisille paikkakunnillekin, eikä yhtään tiennyt edes missä paikkakunnalla on.

Vierailija
8/24 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 12:00"]

Minun 97-vuotias mummoni asuu omassa asunnossaan. Kaikki ystävät kuolleita ja sukulaiset asuvat kaukana. Kun hän vuodeosastolla ilmoitti, että ei enää halua kotiin (masentaahan tuollainen tilanne) ja että aikoo vaikka ottaa insuliinia niin reilusti että pääsee jo taivaan kotiin, niin inskat otettiin pois ja kotihoito käy ne pikaisesti pistämässä kahdesti päivässä. Mummo on säilytyksessä kotonaan, josta ei enää itse pääse liikkumaan. Tosi onnellinen siis kun saa viettää vanhuuspäiviä omassa kodissa.

[/quote]

Käänteistä eutanasiaa :(

Vierailija
9/24 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 10:22"]

[/quote]

Tämä on ehkä menneisyydessä ollut totta, mutta ei enää nykyään. Tunnen enemmän sellaisia vanhuksia, jotka ovat/olisivat mieluummin laitoksessa kuin niitä, jotka haluavat pysyä itsekseen kotonaan.

Vierailija
10/24 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos pannaan laitokseen, omaiset huutaa, kuinka heidän vanhuksiaan vitun laiskat lähärilehmät kohtelee kaltoin.

Joten hoitakaapa itse vanhuksenne. Sitä saa,mitä tilaa.

Vierailija
11/24 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komppaan aika monen mieleipiteitä. En ole vielä laitoshoidon enkä muunkaan palveluasumisen tarpeessa, vaikka jo eläkeiässä. Mutta olen yksineläjä, jolla ei ole montakaan sukulaista, ei varsinkaan sen ikäistä, että voisi tai haluisi hoitaa minua, kun tarvetta ilmenee. Olen monesti sanonut, että en halua olla yksin omassa kodissa liikuntakyvyttömänä märissä vaipoissa yötä-päivää. Hoitaja pyörähtäisi pari kolme minuuttia kerrallaan kuumentamassa mikrossa puuron tai muun pöperön, antaisi lääkeet, mutta ei ehtisi juttelemaan. Hulluksihan siinä tulisi, ellei olisi tullut jo sitä ennen, kun olisi selvinnyt, että poliitikot ovat päättäneet, että jokainen "saa kuolla kotona". Harras toiveeni on, että ehdin kuolla ennen kuin olen tuossa tilanteessa. -Ai niin, eihän kohta ole vanhusten hoitajiakaan, vaan valoja välkytteleviä robotteja jakamassa pillereitä. Mutta kai sitä itsekin silloin on jo niin höperö, että pyrkii juttelemaan robotin kanssa.

Vierailija
12/24 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitospaikat puretaan, koska se on kallista. Kaikki hoidetaan kotona ja vanhus maksaa palveluistaan. Liian hyvät lääkkeet nykyään, ihmiset elävät liian vanhoiksi...

Vierailija
13/24 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, miksei vanhuksilta voi kysyä itse? tiedän monta vanhusta, jotka haluaisivat turvalliseen vanhainkotiin, koska eivät pärjää enää yksin tai pelkäävät. Minusta kaikille yli 80-v tuo mahdollisuus pitäsi taata. Just ystäväni sukulainen joutui sairaalasta kotiin, ikää 84 v, lonkka murtui, nyt osin toipunut, ja sit kotiin, vaikka ihminen sairastaa maksasyöpää, ja pitkään ei ole elämää jäljellä.

Vierailija
14/24 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen voi laittaa sukanvarteen rahaa ja mennä yksityisen palvelutaloon. Niitä on kuin sieniä sateella ilmestynyt.

Mutta omaiset ei päästä vanhuksia niihin, koska kyttäävät ahneina perintöä. Moni vanhus saisi hyvän vanhuusen, kun omaiset antaisivat vanhuksen myydä asuntonsa ja sijoittaa rahat itseensä.

Nykyään ei yhteiskunta maksa hoitoa ja omaiset saa muhkeita perintöjä. Ja näin se pitääkin olla.

Jos haluatte perinnön, hoitakaa omaiset itse

Vierailija
15/24 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 12:24"]

Komppaan aika monen mieleipiteitä. En ole vielä laitoshoidon enkä muunkaan palveluasumisen tarpeessa, vaikka jo eläkeiässä. Mutta olen yksineläjä, jolla ei ole montakaan sukulaista, ei varsinkaan sen ikäistä, että voisi tai haluisi hoitaa minua, kun tarvetta ilmenee. Olen monesti sanonut, että en halua olla yksin omassa kodissa liikuntakyvyttömänä märissä vaipoissa yötä-päivää. Hoitaja pyörähtäisi pari kolme minuuttia kerrallaan kuumentamassa mikrossa puuron tai muun pöperön, antaisi lääkeet, mutta ei ehtisi juttelemaan. Hulluksihan siinä tulisi, ellei olisi tullut jo sitä ennen, kun olisi selvinnyt, että poliitikot ovat päättäneet, että jokainen "saa kuolla kotona". Harras toiveeni on, että ehdin kuolla ennen kuin olen tuossa tilanteessa. -Ai niin, eihän kohta ole vanhusten hoitajiakaan, vaan valoja välkytteleviä robotteja jakamassa pillereitä. Mutta kai sitä itsekin silloin on jo niin höperö, että pyrkii juttelemaan robotin kanssa.

[/quote]

Lapsettomat ihmiset panevat rahaa säästöön omaa vanhuuttaan varten. Et kai luule, että yhteiskunta maksaa sinun hoidon vanhana.

Vierailija
16/24 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 12:27"]

Hei, miksei vanhuksilta voi kysyä itse? tiedän monta vanhusta, jotka haluaisivat turvalliseen vanhainkotiin, koska eivät pärjää enää yksin tai pelkäävät. Minusta kaikille yli 80-v tuo mahdollisuus pitäsi taata. Just ystäväni sukulainen joutui sairaalasta kotiin, ikää 84 v, lonkka murtui, nyt osin toipunut, ja sit kotiin, vaikka ihminen sairastaa maksasyöpää, ja pitkään ei ole elämää jäljellä.

[/quote]

Ja sinä olet valmis nostamaan kunnallisveroprosenttiasi tämän takia...ai niin, kunhan ei itse tarvitse yhtään maksaa, halutaan vanhukset laitoksiin ja niitä käsipareja lisää.

Mutta kuka maksaa

Vierailija
17/24 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osan laitospaikoista voisivat vanhukset itse maksaa. Lakia voi muuttaa, ja vanhukset reaalisoisivat esim omistusasuntonsa, jos heillä sellainen on. Toki silloin molempien puolisoiden tulisi päästä samaan asuntoon, ja asua siellä rahojen loputtuakin. Mysö hyvätuloiset lapset vosisivat auttaa, aivan kuin Saksassa on.

Vierailija
18/24 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sepä se totuus on, että ihmiset elää liian vanhaksi! Lääkkeillä ja muulla terveysvouhotuksella saadaan aikaiseksi se, että ihmiset on heikkoja kauhean pitkään. En tiedä, kenen etu se on. Kyllä mulle ainakin sopii kuolla siinä vaiheessa, kun ei ole enää omaa toimintakykyä ja aika menee toisten armoilla. Ihmisellä on aikansa. Ei aiemmin maattu sängyssä vuosia vaan oltiin ja tehtiin, sitten heikennyttiin nopeasti tai mentiin suorilta jaloilta ja se oli siinä. Onko tämä pitkitetyn elämän tavoittelu sitten  sen arvoista edes vanhuksen itsensä kannalta?

Sinänsä en kyllä tiedä ketään mummua, joka haluaisi laitokseen muuten vaan. Kyllä ne on sitten yleensä oikeasti jo huonokuntoisia ja useimmat siltikin tappelee vastaan.

Vierailija
19/24 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 12:36"]

Osan laitospaikoista voisivat vanhukset itse maksaa. Lakia voi muuttaa, ja vanhukset reaalisoisivat esim omistusasuntonsa, jos heillä sellainen on. Toki silloin molempien puolisoiden tulisi päästä samaan asuntoon, ja asua siellä rahojen loputtuakin. Mysö hyvätuloiset lapset vosisivat auttaa, aivan kuin Saksassa on.

[/quote]

Juuri näin. On törkeää, että vanhuksilla on tilillä miljoonaomaisuus, mutta odottavat ilmaista vanhainkotipaikkaa kunnalta. Yksityiseen ei mennä, koska lapset odottavat rahaa.

Moni vanhus on ennakkoperintönä jo jakanut rahansa, ettei muka olisi omaisuutta ja pääsisi ilmaiseen hoitopaikkaan.

Lapset voivat maksaa osuuden vanhempiensa hoidosta ja vanhukset realisoi omaisuutensa.

Hoitopaikkoja löytyy.

Vierailija
20/24 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on paradoksi. Ihmiset elävät nykyään liian vanhoiksi. Ennen kuolema korjasi vanhukset "oikeassa vaiheessa". Nyt yritetään viimeiseen asti pitää hengissä monimutkaisin keinoin ja kalliilla. Ehdottaisin, että asetettaisiin ikäraja tehohoidolle. Siis että esim. yli 90-vuotiaille vuodepotilaille jotka eivät kykene lainkaan nousemaan edes istumaan tai edes puhumaan, ei anneta enää antibiootteja lainkaan.