eipä ole kamalampaa hommaa ku ip - ohjaaja!
siis aivan karseaa.. ensin ap-kerhossa, sitten luokkaan ip - ohjaajaaksi ja iltapäiväksi sulloudutaa pienee tilaa ip - kerhoon.
2kk kestin ja otin loparit Eipä kaduta.
Kommentit (66)
[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 10:16"]
Ööö saako kysyä mitä haastetta siinä työssä on? :D :D :D
[/quote]
Aikamoisen haasteen tuovat ne joka ryhmässä olevat pari lasta, joilla on pahoja ongelmia, jotka ilmenevät jopa väkivaltaisuutena, tottelemattomuutena, levottomuutena, aggressiivisuutena yms. Yksikin tällainen lapsi voi merkittävästi haitata koko ryhmän toimintaa ja aikuisten huomion jakamista tasaisesti kaikille.
ap kirjoitti omasta kokemuksestaan ap-ipohjajaana, jolloin ollut näiden toimien välisenä aika koulun puolella ohjaajana. Tämä on erittäin yleinen käytäntö varsinkin perusopetuksessa. Koulupäivien lyhykäisyyden takia ohjaajat toimivat aamulla ap:ssa, josta siirtyvät kouluun ja sieltä taas ip:een että saavat palkan 8:lta tunnilta päivässä. Muuten palkka tulee koulupäivän mukaan, eli siis pahimmillaan kolmelta tunnilta päivässä.
En ole koskaan ymmärtänyt aikuisten ihmisten suhtautumista ohjaajan työhön. Sitä vähätellään (jopa ohjaaja itse täällä valitti olevansa "kopiokone", on ammattitaidon puutetta olla tietämättä että kopiointi ei ole sinun tehtäväsi vaan voit siitä kieltäytyä) ja haukutaan ohjaajia itseään.
Samaan hengenvetoon valitetaan kuinka Petteri hyökkäsi meidän Esan kimppuun ja kuinka se Juuso ei ole ollenkaan hiljaa tunnilla ja nyt meidän Jessiina kärsii siitä.
Ohjaaja on koulussa pitämässä nämäkin lapset kurissa, opettaja ei sitä ehdi tehdä.
Rehtoria en mielestäni tuossa maininnutkaan, enkä hänen työtaakkaansa.
T.3
Oletko miettinyt, että et ole sovelias lasten kanssa toimimiseen? Ja että vaihtuvat työtilanteet ja erilaiset työtilat ahdistavat? Mitä työtä teet tällä hetkellä?
Iltiksessä ei ole hissan ja enkun läksyjä. Erityiskoulussa voi olla iltiksessä kolmasluokkalaisia ja huonolla enkulla ei ole vaikeaa. Tuo yksi oli oikeassa että koulun puolella on kivointa työskennellä.
Iltiksessä ei ole hissan ja enkun läksyjä. Erityiskoulussa voi olla iltiksessä kolmasluokkalaisia ja huonolla enkulla ei ole vaikeaa. Tuo yksi oli oikeassa että koulun puolella on kivointa työskennellä.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 11:12"]
[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 10:17"]
Olen ollut ja meillä lapset tekivät vuorotellen välipalat ohjaajien kanssa. Ei siellä kukaan aikuinen pätenyt. Meillä oli hyvä aikuisporukka. Läksyjen teossa olin onnellinen kun ei tarvinnut enkun läksyissä lapsia auttaa kun toiset ohjaajista siinä parempia. Autoin enempi hissassa ja ympässä :)
[/quote]
Missä päin on samoilla lapsilla sekä hissaa että iltapäiväkerhoja?
Meillä päin ip-kerhoja on max. tokaluokkalaisille ja hissa alkaa vitoselta.
[/quote]
Pääkaupunkiseudulla. Osa lapsista oli "erityislapsia".
Kuulostaa iha koiranhommalta tuo ip - ohjaaja. Terveisin yksilövalmentaja.
Ihme länkytystä noista englannin ja hissan tuntien avustamisesta..
Henkilö voi siis toimia ap-ohjaajana ( esim. erityisluokan lapset), sen jälkeen koulunkäyntiavustajana joko normaaliluokissa (usein eri luokkatasoilla) tai sitten erityisluokassa. Kun kouluaika päättyy, alkaa pienimmillä ja erityisluokkalaisilla (osalla) ip-kerho, usein eri kerhossa nämä ryhmät.
Työ on tottakai haastavaa, pienellä palkalla sitä tehdään ja pitää todella osata tulla toimeen monelaisten ihmisten kanssa.
Oppilaat eivät suinkaan aina ole ne haastavimmat. Kaikki opettajat eivät osaa suhtautua koulunkäyntiavustajiin asiallisesti. Avustajan tehtävä on avustaa oppilasta eikä toimia open sihteerinä. Näitä juttuja voisi koulutuksessa painottaa enemmän.
No mä en kyllä tuolla palkalla alkas tommosee hommaa. Kuuntelet muitte kitiseviä ja vihottelevia , väsyneitä ykkösluokkalaisia. Leikit, pelaat, teet välipalaa. Kuulostaa aivan kamalalta, onneks ite ei tuommosta tarvi tehä.
Ja aina, AINA olet sen open alapuolella, paljon et ite voi vaikuttaa tai työ ei juuri voi olla oikee haastavaa ...
Avustaja on nykyiseltä nimeltään koulunkäynnin- ja aamu- ja iltapäivänohjaaja. Jos olet valmistunut ennen vuotta 2011 jolloin nimike otettiin käyttöön, on silti ammattinimikkeesi koulunkäynninohjaaja. Avustajia ei enää ole olemassa koska se nimike ei kuvaa työnluonnetta. Jokaisessa kunnassa on viimeistään tänä vuonna vaihdettu ohjaajaan.
no jos et jaksa ap vaihda työtä ja anna työsi työttömälle
Kyllähän ne monistamiset ym. hommat kuuluu koulunkäynninohjaajalle, jos ope niin sanoo, valitettavasti..
terv. ope :)
Enhän minä jaksakkaa, siksi häivyinkin kun sitä voi tehä joku työtön luuserikin :)
Ap
Ja tietäähän AP että iltiksessä tehdään läksyt vain, jos niin on vanhempien kanssa sovittu? Ohjaaja ei ole vastuussa läksyistä vaan vanhemmat. Olen aina ihmetellyt perheitä joissa läksytkin ulkoistetaan koulun hoidettavaksi, mitä vanhemmat edes tietävät lastensa koulunkäynnistä jos läksytkin tehdään iltiksessä?
toki esim. päivinä kun heti vanhemman haettua on lähdettävä harrastukseen tms ymmärrän läksyjen teon iltiksessä, mutta joka päivä?
Mä olen ip - ohjaaja.
Siellä on yks tyttö, joka tulee aamuiltikseen klo 07:00 ja sieltä kouluun. Tulee joka päivä koulun jälkee ip - iltikseen, ja on klo 15:00 että äitinsä hakee.
Ja sen pitää tehdä joka päivä läksyt, vaikka koulut loppus klo: 14:00. Monesti harmittaa kun ei jjuuri ehdi leikkiä, kun tekee vaan läksyjä.. ja kotonakin luulis olevan aikaa kun jo klo 15:00 on kotona??
Kerran oli läksyt unohtunu ja äiti sai hirveät raivarit kotona.. (tyttö siis kertoi) ja tämän vuoksi on jopa pelokas että varmasti läksyt tehdää ip:ssä.. toistelee siis jatkuvasti tätä ..
No mä kyllä tykkään että lapsi tekee läksyt iltiksessä koska:
- illalla on usein harrastuksia ja muita menoja, ja jos ei ole, on kiva että voidaan olla yhdessä
- ip:ssä on neljä tuntia, ehtii kyllä hyvin
- kotona katsotaan kaikki läksyt läpi ja tarkastetaan yhdessä, korjaillaan virheet koska ope ei niitä koskaan ole korjannut.
minäkin koukunkäyntiavustaja ja iltiksessä myös työskennellyt. aivan täysin alipalkattua hommaa. ainakin minun työpaikallani vastuu oli _lähes_ yhtä suuri kuin opettajilla, mutta minua ei kuitenkaan otettu mukaan opettajien palavereihin vaikka ne asiat mitä siellä läpi käytiin oli yhtä lailla minulle hyödyllisiä kuin heille. opet tosiaan pitävät avustajia heidän sihteereinään mikä EI OLE OIKEIN. olen avustamassa työssäni lapsia, en aikuisia.
iltiksessä tosiaan on rankkaa. vaikka et iltapäivän aikana evääsikään liikauttaisi niin voin vannoa että kuka tahansa teistä olisi poikki kuunneltuaan jopa 5 tuntia villiä lapsilaumaa. minun ryhmäni oli pääasiassa kiltti mutta kaksi oppilasta tekivät iltapäivistä todella rankkoja kun yllyttivät muita lapsia tyhmyyksiin.
en enää ehkä koskaan palaa tuolle alalle..
On niin kamalaa hommaa, etten suosittele kellekää.. kauhea koiranvirka paskalla palkalla. Sama kuin sairaanhoitajalla.
Ainakin Helsinki rekry käyttää edelleen tuota avusta-termiä, etsitään koulunkäyntiavustajia eikä -ohjaajia.
Tuo ohjaaja on tosiaan parempi nimi, koska se viittaa selvästi lapsen suuntaan. Avustaja miellettiin usein open avustajaksi.
Joillain opettajilla todella on asenneongelmia ohjaajien suhteen. En tarkoita kopiointia tms koulutyöhön liittyvää tehtävää vaan esim sitä, että pyydetään koulunkäyntiavustjaaa hakemaan kahvia tms. Siis palvelemaan. Kaikenlaista tuli vastaan, hyvässä ja huonossa.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 12:50"]
[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 12:25"]
[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 10:17"]
[/quote]
Sullahan on haastava kerhoryhmä ollut, kun lapsilla läksyinä enkkua ja hissaa...ne kun alkaa yleensä 3. ja 5. luokalla ja ip-kerhossa on 1.-2.-luokkalaisia...
[/quote]
englanti alkaa nykyään jo toisella luokalla
[/quote]
Ehkä jossain koulussa, ei läheskään kaikissa (omien lasteni koulussa peräti viidennellä). Alkaako nyt sitten hissakin jossain koulussa tokalla?