Epparihaava - onko auennut ja miten parani?
Onko teilla ollut epparihaavan kanssa ongelmia? Avautuiko tikit ja paraniko? Itsella aukesi tikit puoleksi, ja siina vaginan suuaukolta jai pari kolme senttia auki. Ei voinut kuulemma tehda muuta kuin odottaa korjautuuko itsekseen, ja jos ei korjaudu niin sitten leikkaukseen.
Nyt melkein nelja kuukautta syntymasta on kulunut eika haava ole vielakaan umpeutunut, vaikka jonkun verran arpikudosta onkin muodostunut eika haava ole ns. musta aukko enaa.
Kellaan vastaavia kokemuksia? Miten meni paraneminen?
Kommentit (9)
Lähdin ensin repeämään ja sitten kätilö teki epparin. Se alku ennen varsinaista eppäriä oli todella "röpelöisesti" revennyt ja siitä aukesi tikit. Ne 2 ensimmäistä tikkiä piti ja kyllä jälkitarkastuksessa jälki näytti hyvältä.
Seuraavien synnytysten jälkeen ei ole tarvinnut epparia ja yhden tikin olen tarvinnut kun on revennyt vähän.
Ekassa synnytyksestä kesti kauan ennenkuin alapää oli ok seksille. Seuraavat parantuneet nopeammin. Tuntuma ja tunto pysynyt samana.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 10:07"]
siis onhan alapäässä muutkin lihakset kuin vaan se aukon "suu" !
mullakin aukes tikit, pikku hijjaa se kyllä parani ja arpi tuntui kauan. nyt 3vuottta enkä huomaa mitään. ja mulla onneksi synnytksen jälkeen alapää muuttui herkemmäksi ja toinen synnytys ei muuttanut mitään eikä eppariakaan tarvittu enää.
[/quote]
Jos viittaat minun kirjoitukseeni (nro 3), niin tarkoitinkin, että nimenomaan sillä "suulla" ei pysty enää puristamaan, kun on toiselta puolelta lörppä. Toki niillä syvemmillä lihaksilla pystyy puristamaan, mutta ei se ole sama asia.
Ei auennut, mutta tikit eivät lähteneet ajoissa vaan alkoivat mätiä. Jouduttiin poistamaan lääkärissä + antibiootit. Puoli vuotta kärsin kivuista. Ja vaikka tuosta on jo ikuisuus, tunnen vieläkin kädellä painamalla hieman aremman kohdan kudoksissa, jotka saksittiin auki melkein takapuoleen saakka.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 10:00"]
Aukesi ja paljon. Emättimen aukko on todella iso. Ei minulle silti ole mistään leikkauksen mahdollisuudesta ikinä puhuttu?
Seksi ei tunnu miltään, minusta eikä miehestä. Siksipä sitä ei enää harrasteta. Onneksi lapsiluku on täynnä.
[/quote]5 tarkoitti tätä
Ap tassa. Leikkauksen mahdollisuus mainittiin kun kavin ensimmaisessa gynetarkastuksessa heti tikkien aukeamisen jalkeen. Sanottiin etta sen nakee vasta 3kk kuluttua, ennen sita ei tehda mitaan. Minulla on myohemmin uusi tarkastus, jossa sitten katsotaan leikkauksen tarve. En usko etta leikataan, silla se on lahtenyt paranemaan, mutta hitaastihan tama etenee. Seksia siis ei tosiaan ole harrastettu.
Ja ensimmainen lapsi on, joten toiset syntymat mietityttaa kans, etta mitenkohan ne sujuu. Olettaen etta paastaan laittamaan niita viela joskus aluilleen... Harmittaa oikein kun aina sanotaan etta alatiesynnytys niin paljon parempi ja helpompi, kaikki keisarinleikkaukseen joutuneet kaverit on jo nyt ihan kunnossa...
Aukesi osittain, parani hyvin. Tosin mulla ei ihan emättimen suulta auennut, se tikki juuri piti. Aikaa mei paljon, värkki oli entisellään vasta yli vuosi synnytyksen jälkeen mutta aivan hyvä oli lopputulos.
Minulla kävi noin ensimmäisen synnytyksen jäljiltä eikä ole kyllä entiselleen palannut koskaan (esikoinen 6-vuotias), sellainen pikku halkio siihen emättimen suulle jäi.
Leikkaukseen ei julkiselle tälläisen vaivan takia kyllä pääse, pitää olla todella pahat vauriot.
Lopputulos on "toiminnallisesti" ok, muttei missään nimessä entisen veroinen, sellainen lörppä tuo pimppa on suulta, ei pysty puristamaan sillä niinkuin ennen.
Aukesi ja paljon. Emättimen aukko on todella iso. Ei minulle silti ole mistään leikkauksen mahdollisuudesta ikinä puhuttu?
Seksi ei tunnu miltään, minusta eikä miehestä. Siksipä sitä ei enää harrasteta. Onneksi lapsiluku on täynnä.
siis onhan alapäässä muutkin lihakset kuin vaan se aukon "suu" !
mullakin aukes tikit, pikku hijjaa se kyllä parani ja arpi tuntui kauan. nyt 3vuottta enkä huomaa mitään. ja mulla onneksi synnytksen jälkeen alapää muuttui herkemmäksi ja toinen synnytys ei muuttanut mitään eikä eppariakaan tarvittu enää.