Kokeista palkitseminen
Millainen palkitsemis systeemi teillä on lasten koulutyön suhteen?
Annatteko esim. hyvästä kokeesta lapselle rahaa, tavaraa vai "pelkkää" kehuja ja pään silitystä?
Mikäli annatte rahaa, niin kuinka paljon?
Kommentit (54)
Sain itse aikoinani ilmaista rahaa kokeista, koska lukemattakin sain niistä 9 tai 10. Sisarukseni sai ahkeran lukemisen avulla parhaimmillaan arvosanaksi 7, usein ei sitäkään. Ja hän ei saanut pennikään. Muista jo nuorena ajatelleeni, että se kovasti töitä tehnythän tässä pitäisi palkita eikä mua. Toki mulle ahneena raha kelpasi, mutta tajusin myös, että vanhempieni systeemi on aivan epäreilu ja palkitsee laiskaa, mutta hyvämuistista eikä ahkeraa, mutta huonomuistista.
37, se kuitenkin oli yksi kannustintekijä, ettet sinä heittäisi hommaa ihan läskiksi ja lakkaisi kuuntelemasta tunneilla. Sääli, ettei siskoasi tuettu enemmän ja palkittu eri taulukon mukaan.
[quote author="Vierailija" time="23.09.2013 klo 19:10"]
Meillä ysit ja kympit ovat itsestäänselvyys, joista palkitaan kehuilla. Sitä huonommista "palkitaan" moitteilla, katsotaan mikä meni väärin, ja mitä pitää oppia lisää ensikertaa varten. Eikä lapsilta ole ikinä tullut kahta peräkkäistä epäonnistumista. Koulu on lapsen työ.
[/quote]
Olette varmaan venäläisperhe/toinen vanhemmista venäläinen? Luokkakaverin perheessä aina hirveä huuto ja taisi piiskaakin saada, jos alle ysin jäi arvosanat...
[quote author="Vierailija" time="23.09.2013 klo 22:30"]
[quote author="Vierailija" time="23.09.2013 klo 21:50"]Lapsillemme suurin ilo tulee hyvästä tuloksesta itsesssään, mutta toki me maksamalla myös osoitamme konkreettisesti sen, kuinka tärkeää opiskelu mielestämme on.
[/quote]
Tätä logiikkaa minä en ymmärrä. Siis sitä, että vanhemmat osoittavat lapselleen jonkin asian tärkeyttä rahalla.
Sen ymmärrän, että vanhempi teettää lapsella työn, josta maksaa lapselle, mutta eihän lapsi tee koulutyötään vanhemmalleen.
Ja että lapsen saavutuksen arvostus osoitetaan rahalla. Siis setelillä näytät, että näin paljon äiti arvostaa sinun menestyksekästä koulutyötäsi...
[/quote]
...koska sillä setelillä se työnantajakin sitten myöhemmin tulee osoittamaan, että näin paljon se arvosti sun aikaisempaa opiskeluasi.
[quote author="Vierailija" time="23.09.2013 klo 23:20"]
37, se kuitenkin oli yksi kannustintekijä, ettet sinä heittäisi hommaa ihan läskiksi ja lakkaisi kuuntelemasta tunneilla. Sääli, ettei siskoasi tuettu enemmän ja palkittu eri taulukon mukaan.
[/quote]
Ei se raha vaikuttanut mun kuunteluun. En ole läskiksi lyövää sorttia. Se raha oli vaan ylimääräistä hyötyä. Myöhemmin olen yliopistossa ihan paiskinut paljonkin töitä ja kannustimena on ollut se, että opetettava asia kiinnostaa. Ymmärtäminen oli mun ylin palkkio.
39 muuten oikeassa. Itse kävin koulua -37* pakkasessa ja läksyt tein siihen asti,kunnes oli TÄYDELLISTÄ. Kyyneleet valuivat kyllä. Norm.tekstiä
Meillä ei palkita rahalla. Toistaiseksi ei ole ollut tarvetta kannustaa sen suuremmin, pojalla on luonnostaan sen verran kova kunnianhimo ja onnistumisen tarve, että lisämotivoimiseen ei ole tarvetta. Kokeisiin kyselen ja tietenkin ihailen ääneen hienoja koetuloksia, mutta rahaa niistä ei saa.
Eikä se raha toimisi muutenkaan motivaationa, sillä poika on molempien sukujensa ainoa lapsenlapsi. Isovanhemmat lykkää taskurahaa pelkästään näkemisen riemusta. Joskus yritin houkutella poikaa siivoamaan huoneensa viikkorahaa vastaan, mutta poika ilmoitti vaan, että hänellä on ihan riittävästi rahaa, ei hänen tarvitse siivota. Koita siinä sitten opettaa lasta siihen, että raha tulee ansaita työllä.
Todistuksessa oli koko alakoulun ajan yksi parannettava kohta ja se on tavaroista ja tehtävistä huolehtiminen. Kevään tyydyttävä vaihtui joulutodistuksessa kiitettäväksi. Siitä palkittiin pelikonsolilla. Valitettavasti keväällä homma retkahti ja todistuksessa taas tyydyttävä. Vasta 5.-6. luokilla arviointi vakiintui kiitettävä - hyvä akselille.
[quote author="Vierailija" time="23.09.2013 klo 20:45"]
Siis miksi ihmeessä kokeista pitäisi palkita?? Lapsellani oli juuri streptokokki enkä palkinnut mitenkään erityisesti, vein kyllä lääkäriin ja kustansin lääkkeet mutten laske sitä palkitsemiseksi.
[/quote]Vastasit ihan aiheen vierestä, pliis opettele lukemaan koko aloitus ennen kuin vastaat!
[quote author="Vierailija" time="23.09.2013 klo 23:27"]
[quote author="Vierailija" time="23.09.2013 klo 22:30"]
[quote author="Vierailija" time="23.09.2013 klo 21:50"]Lapsillemme suurin ilo tulee hyvästä tuloksesta itsesssään, mutta toki me maksamalla myös osoitamme konkreettisesti sen, kuinka tärkeää opiskelu mielestämme on.
[/quote]
Tätä logiikkaa minä en ymmärrä. Siis sitä, että vanhemmat osoittavat lapselleen jonkin asian tärkeyttä rahalla.
Sen ymmärrän, että vanhempi teettää lapsella työn, josta maksaa lapselle, mutta eihän lapsi tee koulutyötään vanhemmalleen.
Ja että lapsen saavutuksen arvostus osoitetaan rahalla. Siis setelillä näytät, että näin paljon äiti arvostaa sinun menestyksekästä koulutyötäsi...
[/quote]
...koska sillä setelillä se työnantajakin sitten myöhemmin tulee osoittamaan, että näin paljon se arvosti sun aikaisempaa opiskeluasi.
[/quote]
Turhaan täällä lyön päätäni seinään. Elämässä on tärkeämpiä asioita kuin raha, ja minusta sekä uuden oppiminen että vanhemman arvostus ovat niitä. Minulle se, että vanhemmat palkitsevat lapsensa opiskelun rahalla vähentää sekä vanhemman arvostuksen että sen oppimisen arvoa.
Mutta jos elämän tärkein tavoiteltava asia on raha, ja kaikki muu toisarvoista, niin tietenkin se on sitten se paras palkinto.
[quote author="Vierailija" time="23.09.2013 klo 23:30"]
[quote author="Vierailija" time="23.09.2013 klo 23:20"]
[/quote]
Ei se raha vaikuttanut mun kuunteluun. En ole läskiksi lyövää sorttia. Se raha oli vaan ylimääräistä hyötyä. Myöhemmin olen yliopistossa ihan paiskinut paljonkin töitä ja kannustimena on ollut se, että opetettava asia kiinnostaa. Ymmärtäminen oli mun ylin palkkio.
[/quote]
Mulla on aikalailla samanlainen stoori. Vanhemmat tuntuivat suorastaan tyhmiltä, kun sain seteleitä kympin kokeista, vaikken ollut tehnyt niiden eteen mitään. Vanhemmat tuntuivat pelkästään tyhmiltä kaivaessaan lompakkoaan esiin. Kouluaikana suurin palkinto oli lempiopettajan kehuva teksti kokeen lopussa. Tuntui, että opettajat olivat ylpeämpiä tuloksistani kuin omat vanhempani.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 08:26"]
Mulla on aikalailla samanlainen stoori. Vanhemmat tuntuivat suorastaan tyhmiltä, kun sain seteleitä kympin kokeista, vaikken ollut tehnyt niiden eteen mitään. Vanhemmat tuntuivat pelkästään tyhmiltä kaivaessaan lompakkoaan esiin. Kouluaikana suurin palkinto oli lempiopettajan kehuva teksti kokeen lopussa. Tuntui, että opettajat olivat ylpeämpiä tuloksistani kuin omat vanhempani.
[/quote]
Naulan kantaan. Minä pidin vanhempia tyhminä eniten siksi, että heitä ei edes kiinnostanut se asia, mistä koe oli ollut. He tuijottivat pelkästään sitä numeroa eikä millään muulla ollut merkitystä. Minullekin kouluaikana parasta oli opettajan näyttämä arvostus siitä, että olin oivaltanut asian. Myöhemmin tuo oppiminen ja oivaltaminen on itsessään ollut se suurin palkinto.
Meillä ala-aste ikäinen ja saa ysistä euron ja kympistä kaksi euroa. Ja tämä kannustimen takia, toki häntä kannustetaan muutenkin mutta tuo on pieni lisä ja kyllä meillä lapsi on todella innoissaan saadessaan pienen summan rahaa. Ja tällä myös haluamme opettaa että mitään ei tule ilmaiseksi, kaiken eteen on tehtävä töitä. Meillä ystäväperhe jonka lapsille isovanhemmat syytää rahaa minkä ehtivät, antavat mm. jokaisesta luetusta kirjasta 100€. Ostavat lapsille kaiken mitä mankuvat, lapsilla ei ole minkäänlaista käsitystä rahasta tai siitä että sen eteen oikeesti pitäisi tehdäkin jotain. Itse en halua että lapseni oppivat että kaiken saa tuosta vaan.
Mä aloitin palkitsemisen ihan rahalla ja se on kannattanut. Erityisesti vanhemman lapsen koenumerot paranivat.
Arvosanasta 10 tulee 10 euroa
10- aina 9 miinukseen asti tulee 7 euroa
8,5 tuo 5 euroa ja lopuista ei saa senttiäkään.
Pistareiden ja sanakokeiden täydet pistemäärät tuo 2 euroa.
Maksan kerran kuukaudessa, kk-rahan lisänä nuo kokeiden arvosanatuotot.
Toimii meillä hyvin. Mä vastustin kyllä monta vuotta rahallista palkitsemista, mutta kun se toimii niin tällä jatketaan.