Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tienaisinko lääkärinä yhtään enempää..

Vierailija
23.09.2013 |

Olen 40 vuotias ja haaveena on aina ollut mennä lääkikseen. Olen lukenut jo useamman vuoden pääsykoemateriaalia ja nyt ajattelin keväällä pyrkiä sisään.

Raha ja itsenäinen työ vetoavat!

MUTTA!!! Koska lääkäriksi opiskelu vie niin paljon aikaa, niin onko minun järkeä lähteä opiskelemaan. Häviänkö vain rahaa vaikka luulenkin tienaavani tulevaisuudessa hurjan paljon rahaa ;)

Olen ensihoidon sairaanhoitaja ja tienaan nyt 3500e/kk. Jos lähtisin lääkikseen, tulisi tienesteihin 6 vuoden tauko. Asuntolainaa on toista sataa tuhatta ja perhe. Tiukkaa tulisi ja varmaan pitäisi pienentää asuntolainan eriä jolloin korkojen osuuus kasvaisi. Mies on myös sairaanhoitaja, joten sieltäkään ei rahallista "avustusta" tulisi.

Erikoistumaan en tässä iässä enää ehdi.

Joten pitäisikö vain tyytyä tämänhetkiseen ammattiin ja palkkatasoon?

Mielipiteitä?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
23.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ehkä olla muitakin kannustimia kuin raha. Opiskeluaika on raskas perheelle, siskoni mies on alanvaihtajana (insinööri) aloittanut lääkiksessä myös. Kaikki loma-ajat menevät töissä opiskelun rahoittamiseksi. Mutta jos sisäinen palo on lääkikseen, kyllä se varmaan kannattaa, koska muuten voisi katkerasti kaduttaa! Ensihoidon sairaanhoitajana sulla on kylläkin erittäin arvostettu ja työllisyydeltään turvattu ammatti, olet meidän sairaanhoitajien "parasta A-luokkaa". Aikuisopiskelijat ovat tehokkaita ja motivoituneita opiskelijoita, aikaa ei mene biletykseen, etkä olisi edes kaikkein vanhin lääkiksen aloittaja, kuusikymppisiäkin on kuulemma joskus kursseilla. 

Vierailija
2/7 |
23.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis jos tosiaan haluat lähinnä vain lisää tuloja, niin ei kannata. Isoihin rahoihin ei pääse kiinni ihan lähivuosina valmistumisesta, ja aikaisintaanhan valmistuisit 47-vuotiaana - työurasta ei siis tulisi kovin pitkä. Jos taas tunnet suurta kutsumusta ja koet saavasi jo opiskelusta jotain henkistä pääomaa, juttu on toinen. 

Lisäksi se sisäänpääsykään ei tosiaan ole ihan helppo nakki, pääsykokeisiin on luettava paljon ja lukemiseen menee aikaa. Käytännössä sinun olisi siis vähennettävä työaikaa jonkin verran jo ensi keväänä, ellet sitten ole varsin lahjakas fysiikassa ja kemiassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
23.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahan takia ei ainakaan kannata lähteä. Olen valmistumisen jälkeen ollut töissä jo kuusi vuotta ja palkka kokemuslisineen on pienempi kuin sinulla, vähän päälle 3300e/kk. Saatuani erikoistumisen valmiiksi se noussee ehkä tuhat euroa. Toki jos menet kaukaisen pikkupaikkakunnan terveyskeskukseen töihin saat parempaa palkkaa, mutta sellainen työpaikka ei ehkä houkuttele, jos sinulla on omistuskämppä ja perhe. Ja tk-tienesteilläkin menisi aika monta vuotta ennen kuin saisit rahattomat opiskeluvuodet kompensoitua.

Jos sen sijaan aidosti haluat toimia lääkärin työssä ja luulet viihtyväsi siinä selvästi paremmin kuin ensihoitajana, niin pyri vain lääkikseen. Mutta rahallisesti, nykyisellä palkkatasollasi, se ei missään nimessä kannata.

Vierailija
4/7 |
23.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

7000e/kk jää käteen 4000e/kk ja tämä on lääkärillekin korkea palkka.  Paljonko sulla jää käteen nykyisestä palkastasi? 4000-?=? Jos lasket palkanmenetyksen vuosien aikana , en usko että kannattaa opiskella. Jos muuten kiinnostaa, niin ehdottomasti! Sinänsä työ on mielenkiintoista ja itsenäistä- olen unelma- ammatissani:)

Vierailija
5/7 |
23.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis tuo palkka ap:llahan lienee lisien kanssa, kolmivuoro- ja pyhätöistä. Peruspalkka on varmaan enintään 2400- 500 vaikka onkin ensihoitaja (heillä parempi palkka kuin normaalish:lla luulisin?) 

Sitäkin mietin, viihtyisitkö peruslääkärinä terkkarissa kun nyt ensihoitajana olet tottunut akuuttiin hoitoon. 

Vierailija
6/7 |
23.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin täällä ihan samaa. Olen sairanhoitaja ja 37v. Pääsykokeet ovat vaikeat, mutta vahvuuksiani ovat matikka, fysiikka ja kemia. Harmittaa, etten "nuorena" ymmärtänyt hakea lääkikseen. Välillä olen jo hylännyt lääkiksestä unelmoinnin, mutta edelleen ajatus kummittelee mielessäni. Ilman kohtuuhyviä lääkärin ansioita en tässä iässä enää haaveili ammatista, kun niin pitkällä koulutuksella siinä ei olisi yksinkertaisesti mitään järkeä. Pääsyy haaveiluun kuitenkin on, että haluaisin todellakin tehdä lääkärin työtä. Muttia kuitenkin löytyy, mm. se että opinnot tarkoittaisivat perheellemme muuttoa opiskelupaikkakunnalle ja miehen olisi saatava työ sieltä. Lasten vaihdettava koulua jne... Mies kyllä suostuisi (työllistyminen ei kuitenkaan ole itsestään selvää), mutta en tiedä olisiko se lapsille kohtuullista. Vaikeaa.

Tse

Vierailija
7/7 |
23.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko miettinyt jatko-opiskeluja sairaanhoitajana, olisko kiinnostusta pitää vastaanottoa itse, rajattu lääkkeenmääräämisoikeus jne?

On harmi ettei Suomessa ole mahdollista päästä kovin pitkälle sairaanhoitajana kliinisessä työssä. Kaverini on sh Irlannissa ja hän pitää gynekologista vastaanottoa, määrää antibiootteja yms. Opiskeli tietenkin paljon sen saavuttaakseen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kuusi