Vauvan puuro tavalliseen maitoon?
Voiko vauvan (n. 6kk->) keittää tavalliseen maitoon vai pitääkö keittää vastikkeeseen? Pienikokoinen, hoikka vauva kyseessä, niin en tahtoisi veteen keittää puuroa.
Kommentit (7)
virallisten suositusten mukaan 10 kk eteenpäin voi antaa kypsennettyjä lehmänmaitoon tehtyjä ruokia. Pieni vauva saa lehmänmaidosts väärässä suhteessa proteiineja, vaikka tuskin se maitoon keitetty puuro sinun lapsellesi ongelmia aiheuttaa. Suositushan on keittää veteen, maito kuitenkin hiukan heikentää viljassa olevan raudan imeytymistä, ja anemia on aika tavallista n. puolivuotiailla. Jos olet vauvan enetgiansaannisya huolissasi, lisää puuroon vaikka 1-2 tl kasviöljyä. Itse laitan puuron sekaan aina marjoja tai hedelmäsosetta tuomaan makua ankeaan vesipuuroon :)
Tekisin kaupan vauvapuurojauheesta. Siinä on vastikejauhe valmiiksi seassa.
Mahavaivoja voi tulla, jos jo 6kk ikäiselle keittää tavalliseen maitoon. 10kk alkaen voi aloittaa harjoitella tavallisia maitotuotteita, meillä lapsilla vatsat on tottuneet vasta lähempänä 1v ikää niin, että on voinut jo vapaasti antaa maitotuotteita.
Korviketta puolestaan ei suositella keitettäväksi. 2:lla on hyvä vinkki tuosta korvikejauheen käytöstä. Toinen miten monet tekevät, on keittää veteen aika "tiukkaa" puuroa ja lantrata se sitten korvikkeella lautasella. Kunhan saa sen pysymään sellaisena, että ei ole kovin klimppistä.
En keitä vauvaa yhtään missään. Vauvan puuron keitin veteen ja lisäsin vastikejauhetta sekaan=vastikkeeseen. Voi noin pienen vauva vatsa mennä sekaisin jos keität tavalliseen maitoon.
Suomessa suositukset kuten edellä. Saksassa nykyisin ohjeistetaan keittämään tavalliseen täysmaitoon: meidän lastenlääkäri sanoi, että uusimpien tutkimusten mukaan ei ole mitään eroa siinä, saako lapsi lehmänmaitoa (ruoan seassa) 6kk vai 12kk iässä. Ruokajuomaksi maitoa ei suositella täällä minkään ikäisille.
Voit siis kokeilla myös maitopuuroa. Itse tein isommille paksun puuron veteen, ja ohensin sitten korvikkeella. Näin tehty puuro on halvempaa kuin kaupan puurojauheiden käyttäminen. Tälle kuopukselle aion tehdä puurot luomutäysmaitoon heti 7-8 kk iässä, kun ne aloitamme.
Kaunis kiitos kaikille vastanneille! :)
-ap
Vastikkeeseen keittäisin. Itse ostin jauhetta ja keitin puuron veteen, sekoitin jauheen sitten valmiiseen puuroon niin ei tarvinnut sitä keittää.