Down-henkilö on erittäin hyvä lastenhoitaja
Me kokeiltiin tätä meidän muksun kanssa. Meillä on ollu suuria vaikeuksia saada meidän 4kk muksulle luotettavaa lapsenvahtia, mutta sitten keksimme että kotimme lähellä on tukiasuntoja joissa on muun muassa Downin syndroomaisia asukkaita. Löysimme erään reippaan 25-vuotiaan Down-tytön ja hoidimme ensin lastamme yhdessä hänen kanssaan ja se meni niin hyvin, että lopulta annoimme hänen hoitaa vauvaa yksin kun lähdimme miehen kanssa leffaan. Tämä 25v tyttö asuu palvelukodissa ja ohjaajilta on tarvittaessa tukea saatavilla jos hällä tulee vauvan kanssa yllättävä tilanne eteen. Hän on selviytynyt hyvin kaikista vauvan hoitotoimista ja meillä on tyytyväinen vauva aina kun Down-tyttö on hoitanut vauvaamme. Suosittelemme!
Kommentit (60)
[quote author="Vierailija" time="18.04.2014 klo 20:55"]
Mikä on ylilauta?
[/quote]
Skeittailevien jannujen oma foorumi. siellä käy 10-17v ikäsiä jätkiä jotka provoilee myös täällä.
Tämä on taas tätä nykyaikaa.
Nämä down-keharit ovat äkkiarvaamattomia, täysin syyntakeettomia ja kyvyttömiä huolehtimaan edes itsestään. Sellaiselle jos lapsesi annat hoidettavaksi, voi olla että saat lapsesi takaisin patologian laitokselta.
Kun sellainen down-kehari hermostuu, seuraukset voivat olla mitä tahansa. Kun sitä alkaa ärsyttää, ettei lapsi opi heti jotain asiaa, se voi pudottaa lapsen vaikkapa kahdeksannen kerroksen parvekkeelta parkkipaikalle, paiskata lapsen roskasäiliöön, heittää kaivoon, tuikata tuleen tai lyödä kirveellä.
Sekin, joka edes ehdottaa, että ihmisten pitäisi antaa sellaisille sattumanvaraisille, itsekin pikkulapsen kehitystasolle jämähtäneille vajakeille oikeita lapsia vahdittavaksi, pitäisi (siis tämä näin sairaan idean esittäjäkin) lähettää suljettuun hoitolaitokseen loppuiäkseen.
Kyllä lapsen henki on aina tärkeämpi kuin jonkun down-keharin subjektiivinen oikeus leikkiä kaikenlaisia täyspäisten juttuja, joihin down-tapauksesta ei tosiasiassa kuitenkaan ole.
Nimim. "Feeling so Down"
-Autismin kirjon oireita esiintyy 1% väestöstä
-Autismia on kaikissa väestöryhmissä yhtä paljon
-Autismia tavataan pojilla viisi kertaa enemmän kuin tytöillä
-Jos toisella identtisistä kaksosista on autimia, niin kolmasosalla toisellakin esiintyy autismia
-Autistinen lapsen vanhemmilla on yli kaksinkertainen mahdollisuus saada toinen autistinen lapsi
-Lähes puolella autismin kirjon lapsista on normaali, tai normaalia korkeampi älykkyys
-Autimin riski kohoaa vanhempien iän myötä
-Useimmin autismin tunnistetaan 4. ikävuoden jälkeen
-Autismi voidaan tunnistaa jo kaksi vuotiaalla
-Autismin kirjo esiintyy kulttuuritaustasta riippumatta
- Anglosaksisissa maissa sen merkitys on korostunut verrattuna muihin lapsuuden neurologisiin oireyhtymiin
-USA:ssa autismin kirjon lapsen koulutus ja kuntoutus merkitsee yli nelinkertaista kuluerää vanhemmille verrattuna normaaliin lapseen
Lähde:
Mongoloidille en lasta hoitoon jättäisi. Mongo voi tehdä jotain arvaamatonta.
Downien älykkyysosamäärät vaihtelevat ihan sieltä 1-vuotiaasta lähemmäs normaaliälykkyyttä, mutta jokainen Down on kehitysvammainen. Olen kehitysvammapuolella töissä ja en kyllä jättäisi VAUVAA edes sen kaikista älykkäimmän downin hoidettavaksi, koska korkeamman tason kognitiiviset kyvyt ovat heikommat. Melkein kuka tahansa normaalisti kehittynyt naapurinlikka on parempi lastenhoitaja kuin se älykkäinkin down (ja en puhu nyt mosaikismi-downista, se on asia erikseen). Voisin nähdä hyvätasoisen down-henkilön esimerkiksi päiväkotiryhmässä avustajana, mutta en yksin kotona pienen lapsen kanssa. Jos jotain sattuu, ongelmanratkaisukyky tuskin riittäisi selviytymään asiasta.
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 11:12"]
Mongoloidille en lasta hoitoon jättäisi. Mongo voi tehdä jotain arvaamatonta.
[/quote]
Autistit ovat vielä arvaamattomampia.
No provohan tää varmaan on mut mun tytön kummisetä on cp-vammanen 30v. Paras kummi ikinä! Tykkää tytöstä aidosti ja on kiinnostunut tytön kuulumisista. Jaksaa leikkiä ja touhuta tytön kanssa.Tyttö nyt 6v ja tosiaan uskallan viedä tytön kummilleen hoitoon.
Dove saippua ei ole hyvä hoitaja kellekään. :)
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 11:41"]
No provohan tää varmaan on mut mun tytön kummisetä on cp-vammanen 30v. Paras kummi ikinä! Tykkää tytöstä aidosti ja on kiinnostunut tytön kuulumisista. Jaksaa leikkiä ja touhuta tytön kanssa.Tyttö nyt 6v ja tosiaan uskallan viedä tytön kummilleen hoitoon.
[/quote]
Hieno juttu. Cp-vamma muuten on aivan eri asia kuin Down, vaikka varmaan tiedätkin sen jo.
Itse hoidin lapseni ja en antanut edes normaalille. Mitä nyt joskus äiti katsoi kun lapsi oli jo leikki-ikäinen 1-3 t, en yhtään enempää.
Mä voin kertoa mun vapaamielisestä äidistä josta oli tosi kiva että naapurin down lapsi tuli meille leikkimään kun olin pieni. Se Down lapsi (oli tuolloin mua vuosia vanhempi eli fyysisesti vahvempi myös) mm. suuttuessaan kuristi mua, tukisti, löi... Ja äidistä oli ihan ok jättää meidät leikkimään kahestaan pitkiksikin ajoiksi. Koska tää down oli vanhempi ja mukava hälle ja varmaan olikin, jossei mitään riitaa tullut eikä äiti nähnyt näitä tapauksia. Kun kerroin näistä tapauksista, mun piti vaan "ymmärtää". Se Down olisi voinut tappaa mut!!! Onneksi aina viime hetkillä pääsin kiemurtelemaan esim kuristusotteesta irti/down lopetti kun menin lähes tajuttomaksi.Olen myöhemmin tehnyt töitäkin down lasten ja aikuisten kanssa ja sanoisin että mukavia yleensä ovat, mutta en ikinä ikinä jättäisi lasta heille hoitoon.
[quote author="Vierailija" time="18.04.2014 klo 17:11"]
[quote author="Vierailija" time="18.04.2014 klo 17:09"]
Tossa viime lauantain toisenlaiset frendit-ohjelmassa näytetään Kataa töissä. Näyttää oikeasti että tulee toimeen lasten kanssa loistavasti! Ja kollegatkin tykkäs hänestä! Kannattaa kurkata.
[/quote]
Huom, Kata ei ole Down vaan jokin muu kehari... Se on täysin eri asia.
[/quote]kehitysvammainen jokatapauksessa
[quote author="Vierailija" time="18.04.2014 klo 18:21"]
[quote author="Vierailija" time="18.04.2014 klo 18:12"]
Harvinaisen häiriintynyt se uhkaileva palsta-assburgeri joka täällä riehuu, lisäksi joku ripulifiksaatio eli jäänyt pikkulapsen tasolle, niillähän on se vaihe jolloin pissa ja kakka kiinnostaa kauheasti. Tälle vamma-apinalle se on vaan jäänyt pysyväksi olotilaksi.
[/quote]
Miten assburgerit/autistit tähän liittyy? Vammoja on muitakin kuin autismi tai down. Väität siis, että jos kata ei oo down, niin kata on autisti? Kata ei ole kumpikaan noista.
miten teillä on noin erikoinen näkemys kehitysvammaisista? oletteko OIKEESTI sitä mieltä, että kehitysvammoja on vain 2, autismi ja down ja että jokainen kehari joka ei oo down, on autisti?
Jos noin luulette, ette tiedä kehitysvammoista yhtään mitään vaan ootte typeriä, suutanne soittavia, rumia ääliöitä joilla ei tule olemaan koskaan mitään elämää. Yläasteen jotenkuten saatte läpi ja sen jälkeen jäätte eläkkeelle masennuksen takia. niin valtaosalle nuorista nykyään käy.
[/quote]valtaosa nuorista voi hyvin mutta sitten on ongelmatapauksia jotka kuuluu ja näkyy
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 11:46"]
[/quote]
Hieno juttu. Cp-vamma muuten on aivan eri asia kuin Down, vaikka varmaan tiedätkin sen jo.
[/quote]eikö Cp vamma ole fyysinen? Muuten normaali
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 12:22"]
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 11:46"]
[/quote]
[/quote]eikö Cp vamma ole fyysinen? Muuten normaali
[/quote]
cp-vamma ei tosiaan ole älyllinen kehitysvamma.
CP-vamma näkyy yleensä liikuntaelimissä ja vaikeuttaa liikkumista. Se ei vaikuta älykkyyteen. Olen tavannut lääkärin, jolla on cp-vamma.
Down-ihmiset ovat sympaattisia ihmisiä. Empaattisempia yleensä kuin ns. normaalit. Monet down-ihmiset työskentelee hoitoalla.
Autismin kirjon ihmisiä on monenlaisia. Heitäkin on hoitajina ja lääkäreinäkin. Työhönsä sitoutuneina he ovat keskimääräistä parempia työntekijöitä.
Kaikki eivät edes tiedä olevansa autisteja. Lukijakin voi olla autisti tietämättään!
Down-ihmisestä sen sijaan ei voi erehtyä, kun katsoo peiliin :)
[quote author="Vierailija" time="18.04.2014 klo 01:10"]
Tämä on taas tätä nykyaikaa.
Nämä down-keharit ovat äkkiarvaamattomia, täysin syyntakeettomia ja kyvyttömiä huolehtimaan edes itsestään. Sellaiselle jos lapsesi annat hoidettavaksi, voi olla että saat lapsesi takaisin patologian laitokselta.
Kun sellainen down-kehari hermostuu, seuraukset voivat olla mitä tahansa. Kun sitä alkaa ärsyttää, ettei lapsi opi heti jotain asiaa, se voi pudottaa lapsen vaikkapa kahdeksannen kerroksen parvekkeelta parkkipaikalle, paiskata lapsen roskasäiliöön, heittää kaivoon, tuikata tuleen tai lyödä kirveellä.
Sekin, joka edes ehdottaa, että ihmisten pitäisi antaa sellaisille sattumanvaraisille, itsekin pikkulapsen kehitystasolle jämähtäneille vajakeille oikeita lapsia vahdittavaksi, pitäisi (siis tämä näin sairaan idean esittäjäkin) lähettää suljettuun hoitolaitokseen loppuiäkseen.
Kyllä lapsen henki on aina tärkeämpi kuin jonkun down-keharin subjektiivinen oikeus leikkiä kaikenlaisia täyspäisten juttuja, joihin down-tapauksesta ei tosiasiassa kuitenkaan ole.
Nimim. "Feeling so Down"
[/quote]
Onko kenelläkään kokemuksia asiasta?
Mitäs sitten kun saa raivokohtauksen ja hakkaa kakaran paskaksi?
Tossa viime lauantain toisenlaiset frendit-ohjelmassa näytetään Kataa töissä. Näyttää oikeasti että tulee toimeen lasten kanssa loistavasti! Ja kollegatkin tykkäs hänestä! Kannattaa kurkata.
Mikä on ylilauta?