Kuinka usein ostat vaatteita?
Aiemmin ostin vaatteita kuukausittain tai jopa viikoittain. Näin vanhemmiten (>30) olen kai sitten alkanut ostaa laadukkaampia vaatteita, enkä muutenkaan pidä pukeutumistani/ulkonäköäni ykkösprioriteettina, kun huomaan, että kerrat harvenevat.
Käytän silti vaatteisini useita tuhansia vuodessa. Työpukeutuminen edellyttää siistejä vaatteita, ei kuitenkaan jakkupuvun kaltaista uniformista pukeutumista. Hyvälaatuisilla neuleilla ja jakuilla, housuilla, hameilla ja ehkä kymmenellä parilla laadukkaita kenkiä (vapaa-ajan kengät ja vaatteet erikseen) pärjää hyvin.
Miten muut? Kuinka usein käytte päivittämässä vaatekaappinne sisältöä?
(Antakaa unettomalle unettomuutta parempaa ajateltavaa. Ehkä täällä olisi vielä hereillä muutama muukin yökukkuja.)
Kommentit (13)
Miten on mahdollista saada kulumaan useita tuhansia vaatteisiin vuodessa? Edes koko ihmisen elämässä (60-70 vuotta) se tuntuu ylimitoitetulta summalta (poislukien inflaatio).
Ensimmäisenä tulee mieleen oletko ihan vitun tyhmä? Etkö keksi rahoillesi parempaa käyttöä - ja mihin saat mahtumaan kaikki loimesi? Vai käytätkö kerran ja heität roskiin? Mikäli niin vinkki: vaatteita voi myös pestä ja käyttää useita kertoja.
PS. Ketään ei oikeasti kiinnosta mitä sulla päälläsi. Ruma on ruma eikä vaatteilla koreilemalla muuksi muutu. Sama juttu läskeillä.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 05:10"]
Miten on mahdollista saada kulumaan useita tuhansia vaatteisiin vuodessa? Edes koko ihmisen elämässä (60-70 vuotta) se tuntuu ylimitoitetulta summalta (poislukien inflaatio).
Ensimmäisenä tulee mieleen oletko ihan vitun tyhmä? Etkö keksi rahoillesi parempaa käyttöä - ja mihin saat mahtumaan kaikki loimesi? Vai käytätkö kerran ja heität roskiin? Mikäli niin vinkki: vaatteita voi myös pestä ja käyttää useita kertoja.
PS. Ketään ei oikeasti kiinnosta mitä sulla päälläsi. Ruma on ruma eikä vaatteilla koreilemalla muuksi muutu. Sama juttu läskeillä.
[/quote]
Ihan ihmeellinen kommentti. Hiertääkö joku jossain kokoaikaisesti, kun olet noin vihainen?
Minäkin käytän vaatteisiini vähintään 3000-5000 € vuodessa, vaikka en mitenkään erityisesti vaatteilla koreile. Kyllä se raha aika nopeasti hupenee, kun ostan muutamat hyvät kengät ja normaalisti kuluvia vaatteita (paitoja, neuleita, urheiluvaatteita, yms.). Tämän lisäksi pitää joka tapauksessa ostaa käyttökamaa kuten alusvaatteita, sukkia, sukkiksia yms. Eivät vaatteet ikuisia ole, enkä käsitä, miksi pitäisi nukkaantuneissa tai virttyneissä vaatteissa kulkea, kun voin ostaa uusiakin. Tietysti yritän ostaa hyvälaatuisia vaatteita, mutta niidenkin elinkaari on monissa tuotteissa vain vähän pidempi kuin ns. halpistuotannon. Vaatteisiin saa tietysti menemään ihan niin paljon rahaa, kuin sitä haluaa käyttää.
En osta käytännössä yhtään. Siskoni asuu Amerikassa ja tulee perheensä kanssa meille pariksi viikoksi asumaan kerran vuodessa. Ei maksa ylläpidosta mitään mutta tuo meidän perheelle 23 kg vaatteita, miehelle pari peruspaitaa, lapsille colitsitakkeja, farkkuja ja mulle sitten ihan laidasta laitaan.
Esim. Viime talvena mun talvikengät kuluivat lähes puhki, joten hyvissä ajoin ilmoitin siskolleni uudet kengät kiitos, muuten vaatteet ovat ostettu lähimmä sen mukaan mikä on hintalapussa oleva alennusprosentti.
Ikävä kyllä amerikkalaiset vaatteet eivät ole kovin laadukkaita, mutta välillä tulee lottovoittojakin.
Esim itse en ole ostanut itselleni tänä vuonna yhtään vaatetta ja väitän että pukeudun keskivertoa paremmin.
Ehkä 20€ menee vuodessa. Viimisimmät paitaostokset tein n. 2 vuotta sitten ja ostin kolmet farkut vuosi sitten. Sitä ennen en ole tainnut ostaa lähes mitään. Käytän edelleenkin 27-vuotiaana yläastevaatteitani, jotka ovat hyvässä kunnossa. Sitten saan myös himoshoppailija-siskoltani kaikki "vanhat" vaatteet, kun hänellä tulee muuten kaappi täyteen.
Useita tuhansia.
Ostan oikeastaan joka kuukausia jotain isompaa, kuten hyvät kengät, takin, yläosan (esim neule + toppi + asuste). Siihen päälle sukkia yms pientä, jotain halvempaa ale-t-paitaa tms.
Miksi ei? En osta mitään tyhmää, kaapeissa ei pyöri käyttämättömmiä vaatteita. Minä saan paljon iloa pukeutumisesta.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 08:26"]
Useita tuhansia.
Ostan oikeastaan joka kuukausia jotain isompaa, kuten hyvät kengät, takin, yläosan (esim neule + toppi + asuste). Siihen päälle sukkia yms pientä, jotain halvempaa ale-t-paitaa tms.
Miksi ei? En osta mitään tyhmää, kaapeissa ei pyöri käyttämättömmiä vaatteita. Minä saan paljon iloa pukeutumisesta.
[/quote]
Tarvitsetko tdella joka kuukausi uusia vaatteita?
Ostan tarpeeseen ja varsinkin housut ostan vain yhdestä tietystä paikasta, mistä olen ostanut housuni jo vuosien ajan. Housut maksavat, mutta ovat kerralla oikean kokoiset ja erittäin siistit, mutta normaaliin käyttöön ne lähtevät. Paitoja ostan, kun löydän. Harvoin menen niitä ostamaan ajatuksen kanssa, yleensä ne osuvat silmiin,kun menen lapsille ostamaan vaatteita. Rahaa menee vuodessa ehkä max. 500 e ja siihen sisältyy kaikki. Myös kenkien laadusta en tingi ja kengät käytän myös loppuun saakka.
Vaihtelee suuresti. Joskus ostan muutamalla tonnilla kertapläjäyksellä. Joskus kerran viikossa, joskus kuukaudessa. Ei ole mitään kaavaa. Tarpeen ja "mielihalujen" mukaan. Välillä tarvii lahjoittaa pois:).
Harvoin, tarpeen mukaan.
Tänä vuonna olen ostanut itselleni:
kevättakin (ale, n. 40 euroa)
2 tennarit (yht 40€)
sandaalit (5€)
3 T-paitaa (yht. n. 15€)
3 pitkähihaista paitaa (yht. n. 60)
Mekon (50€)
ballerinat (20€)
Tänä vuonna olen ostanut normaalia enemmän, koska oli juhlat (mekko & ballerinat) ja ulkomaanmatka (uudet paidat ja toiset tennarit siksi, kun toiset tuli käveltyä puhki).
Usein. Aina kun siltä tuntuu. Ostan usein jotain ihan vaan shopping therapy -mielessä. Jos on vaikka huono päivä, saatan palkita itseni uudella vaatteella. Saatan jopa lounastunnilla lähteä kauppoihin ja ostaa vaikka uudet vaatteet siltä seisomalta päälleni, jos huvittaa. Päällysvaatteita ja kenkiä myöten. Onneksi siitä stressaavasta työstä saa rahaa.
Alusvaatteita tulee ostettua silloin tällöin. Tämän vuoden aikana olen ostanut kolme paitaa ja yhdet housut. Eli en osta kuin tarpeeseen, inhoan muutenkin shoppailua. Siivosin pari viikkoa sitten vaatekaapin ja heitin kaikki iänkaikkisen vanhat rytkyt pois.
Ap, olen samanlainen. Ostan vähän mutta laadukasta. Saan työni vuoksi matkustella aika paljon, ja olen omaksunut joitakin matkalaukkuelämän periaatteita myös muuhun arkeeni. Tärkeintä on, että vaatteet ovat kestäviä, monikäyttöisiä, edustavia ja sopivat keskenään hyvin yhteen. Käytän pukeutumiseen vieläkin yli tuhat euroa vuodessa, mutta vaatekaappini on kohta "valmis".
Kerran kuussa sukkahousuja ja muuta käyttövaatetta. Muuten tarpeen mukaan. Ehkä 5-7 kertaa vuodessa. Mulla on kyllä PALJON vaatteita jo valmiiksi + olen saman kokoinen jo kymmenettä vuotta. Tämän enempää uutta en tarvitse.
N37