Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jämähtänyt ja nuhjaantunut olemus koronan takia, motivaatio-ongelma

Vierailija
28.08.2020 |

Olen koronan takia jotenkin nuhjaantunut. Kunto on laskenut, kun olen sairastellut paljon, enkä voinut kuntoilla. Kun rutiini katkesi, en ole saanut oikein enää aloitettua uudestaan, olen jämähtänyt kotiin.

Ruokavalio on heikentynyt, herkkuja on kulunut enemmän, painoa tullut lisää n 5 kg. Plus että lihakset ovat kadonneet.

Olen etätyössä, joten en enää ole joutunut panostamaan ulkonäköön työpaikalle menon takia, hiukset on jäänyt joskus kokonaan harjaamatta. Vasta nyt huomasin, että on juurikasvuakin. Vaatteet ovat pelkkiä mukavia ja rönttöisiä kotivaatteita. Ei ole motivaatiota käyttää hienoja ja epämukavia vaatteita yksin kotona.

Olen ollut siis ikäänkuin viikonloppumoodissa tosi pitkään ulkonäön suhteen ja havahduin siihen vasta. Onko muilla tullut vastaavaa ja mitä olette tehneet? Mun on vaikea kerätä motivaatiota panostaa, kun ei ole pakko. Kesän vietin mökillä, eikä se suoranaisesti parantanut tilannetta.

Pääasiallinen on siis motivaatio-ongelma. En näe syytä panostaa ulkonäköön, joten se jää tekemättä. Pelkään että olen koronan jälkeen kauheassa alennustilassa tajuamatta sitä edes itse. Mikähän tähän auttaisi?

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/2 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile ottaa tavoitteeksi painottaa terveysnäkökulmaa ja pienentää ulkonäköaspektia, ehkä se voisi auttaa jos nyt tuntuu hankalalta motivoitua ulkonäön vuoksi. Vahvempi vastustuskyky antaa sinulle paremmin turvaa tulevaisuudessa.

Koska tunnet nykyisen olotilasi epämukavaksi, käytä tätä tunnetta hyväksi. Tunne se, mutta muista että se on tunne, jota pystyt muuttamaan. Ota siitä voimaa ja tee suunnitelma, jolla pienin askelin lähdet kohti parempaa. Ota yksi tai useampi isompi tavoite ja välitavoitteita myös. Laita isompi tavoite vaikka vuoden loppuun tai muuten pidemmän ajan päähän. Tee jokaisesta etapista mahdollisimman konkreettinen, sanoita se. Esim. ei "näytän paremmalta" vaan "näytän paremmalta x asussa y ajankohtaan mennessä".

Sairastelun jälkeen isommat äkilliset muutokset eivät tekisi hyvää, joten malttia. Tee välitavoitteista niin pieniä, että ne tuntuvat jopa naurettavan pieniltä. Näin saat todennäköisemmin saavutettua ne ja pääset eteenpäin. Voit myös suunnittella etukäteen ajanjakson, jolloin ei tarvitse edetä minnekään, jos se tuntuu helpottavalta. Itsellä tällainen "väliaika" auttaa säilyttämään motivaatiota.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kuusi