Miksi neuvolassa pitää täytellä jatkuvasti jotain kyselyitä?
Olen tässä toisessa raskaudessa käynyt kaksi kertaa neuvolassa ja molemmille kerroille on pitänyt itse printata netistä kyselyitä ja täyttää ne käyntiä varten. Itse käynti menee kokonaan siihen, että kyselyt käydään kohta kohdalta läpi. Olen urheilullinen ja syön terveellisesti, mikä kyllä näkyy ulkomuodostakin, joten koen elämäntapakyselyt turhina. Terkkari kysyi alkoholinkäytöstä ja vastasin, että otin ennen raskautta alle viisi annosta kerrallaan pari kertaa vuodessa. Silti jouduin täyttämään AUDIT-kyselyn.
Voimavarakysely on myös melko turha. Tukiverkkomme on mitä on eikä muuksi muutu, vaikka kuinka täyttelen lappusia. Mitään lastenhoitoapuahan neuvolasta ei saa ellei ole psykoosissa. Eikö voisi tapauskohtaisesti katsoa kuka hyötyisi mistäkin kyselystä.
Kun aika menee näiden papereiden pyörittämiseen, itse asiaan ei paneuduta ollenkaan. Minulla on taustalla lapsettomuutta ja useita keskenmenoja, jotka th on sivuuttanut täysin. Hän ei ole kertaakaan kysynyt raskauteen liittyvistä peloistani. Olen viikkoja ollut poikkeuksellisen väsynyt, mutta hemoglobiinia ei mitata "koska se ei kuulu tälle kerralle". Sen sijaan hän on erityisen kiinnostunut papereistaan ja puhuu taukoamatta niistä. En saa suunvuoroa lainkaan terkkarin harrastaessa yksinpuhelua. Onneksi neuvolassa ei tarvitse usein käydä. Aluksi harmittelin, kun uudelleensynnyttäjänä käyntejä on vähemmän, mutta enää se ei haittaa, koska siellä vain täytellään turhia lappuja.
Kommentit (18)
Käy yksityisellä terkkarilla, neuvolassahan ei ole pakko käydä.
Nyt toisessa raskaudessa ilmoitin etten kyllä jaksa mitään lippuja täytellä, ikäero lapsille tuli 1v9kk ja elämäntilanteemme ei ole mitenkään muuttunut siitä mitä oli kun esikoista odotin.
Joku voimavarakyselykin on pelkkä voimavarojen tuhlaamista.
Nyt kuopuksen 4kk-neuvolakäynnillekin olisi pitänyt ätytellä lappua ruokatottumuksista jne, täytin sen esikoisesta ja se saa riittää, ei ole elmäntavatkaan muuttuneet. Tiedot löytyvät esikoisen papereista, ja jos eivät säilytä niitä papereita, niin mitä järkeä niitä on edes täytellä?
Minulla samat fiilikset. Olisi aivan täydellisen eri asia, jos terkkari kyselisi nämä asiat ja niistä keskusteltaisiin kuten normaalit ihmiset keskenään keskustelevat. Ois vaan mukavaa, että terkka on kiinnostunut koko perheestä. Mutta, kun niiden papereiden kanssa värkkäämiseen menee se koko aika, tulee lievästi vastenmielinen tunne, että olen lähtökohtaisesti vaan joko juoppo, huono äiti tai massamurhaaja, josta on tärkeää urkkia mahdollisimman paljon tietoa systeemin arkistoihin. En osaa sanoa mikä noissa lapuissa niin ärsyttää, koska ei meillä ole mitään salattavaa ja olen ihan avoin ihminen muuten.
Minä en ole palauttanut koskaan mitään lappuja jotka on annettu kotiin täytettäväksi, koska siinä vaan menee mun miellyttämisenhalun raja. Ei siitä ole koskaan mitään sanottu, koska sehän on ihan vapaaehtoista että noita lappuja täytetään - tai että ylipäänsä käydään neuvolassa.
Muistan esikoista odottaessani täyttäneen pariinkin otteeseen jonkun masennuskyselyn. Kuulema se piti täyttää, jotta voitiin seurata muuttuuko masennuspisteet. Täytin synnytyksen jälkeenkin tuon kyselyn vielä kerran ja silloinkin terkkari vain vilkaisi lappuja ja laittoi paperit syrjään kommentoimatta mitenkään. Olin järkyttynyt, koska kärsin tuolloin synnytyksen jälkeisestä masennuksesta ja pari viikkoa myöhemmin pyysin ilman papereita apua masennukseen. Aivan turha kysely! Tuolloin oli tosin eri th.
ap
Ap
Mä olen päättänyt olla täyttämättä enää mitään kyselyitä esitietolomakkeiden jälkeen, niistäkin tuli ihan turhaan stressiä. Koko touhu tuntuu tosiaan urkinnalta ties mihin käyttöön!
Neuvoloiden tarkoituksena on nykyään pelkästään kartoittaa "riskiperheitä" (mitä se tarkoittaakaan) ja seuloa lastensuojelua tarvitsevat lapset. Kuvaavaa on, että vaikka ap sanoi käyttäneensä ennen raskautta alkoholia korkeintaan 5 annosta kaksi kertaa vuodessa (mikä on todella vähän), silti joutui täyttämään AUDIT-kyselyn.
Muutos on ollut kymmenessä vuodessa dramaattinen.
Koska tämä on tasapäistävä holhousvaltio, jossa oletetaan ettei ihmisillä ole riittävän toimivia omia aivoja, ja ne vähätkin toisaalta lopulta joiltakin peräti surkastuu, kun ihan liiaksi holhotaan. Pitää vain kulkea turpa kiinni jonossa kuin mykkä lammas ja totella kiltisti kun täti nyt sanoo ja kyselee ihan hemmetin tyhmiä. Ja pitää ihmistä ihan hemmetin tyhmänä. Onhan sekin tavallaan aika erikoista, jos siis vertaa joihinkin muihin valtioihin, kun täällähän ihmisiä pidetään niin avuttomina, ettei ne osaisi itse hommata äitiyspakkauksen sisältämiä tavallisia perustarvikkeita ja vaatteita odotetulle omalle lapselleen. Ja ehkä pohjanoteeraus siinä paketissa mielestäni on, kun eikös siellä ole(?) jopa siteitä ja kortsujakin mukana! Eihän tosiaankaan voi olettaa, että kansalainen menee ja ostaa ne ihan itse ja ostaakin juuri sellaisia kuin haluaa, mikäli tarvitsee niitä. :D Mua on aina jossakin määrin ahdistanut sekä ällöttänyt tämä suomalainen holhousyhteiskunta sekä tasapäistäminen.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2013 klo 20:24"]
Muistan esikoista odottaessani täyttäneen pariinkin otteeseen jonkun masennuskyselyn. Kuulema se piti täyttää, jotta voitiin seurata muuttuuko masennuspisteet. Täytin synnytyksen jälkeenkin tuon kyselyn vielä kerran ja silloinkin terkkari vain vilkaisi lappuja ja laittoi paperit syrjään kommentoimatta mitenkään. Olin järkyttynyt, koska kärsin tuolloin synnytyksen jälkeisestä masennuksesta ja pari viikkoa myöhemmin pyysin ilman papereita apua masennukseen. Aivan turha kysely! Tuolloin oli tosin eri th.
ap
Ap
[/quote]
Korjaan hieman. Siis esikoista odottaessani kävin eri terkkarilla kuin nyt.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2013 klo 20:35"]
Neuvoloiden tarkoituksena on nykyään pelkästään kartoittaa "riskiperheitä" (mitä se tarkoittaakaan) ja seuloa lastensuojelua tarvitsevat lapset. Kuvaavaa on, että vaikka ap sanoi käyttäneensä ennen raskautta alkoholia korkeintaan 5 annosta kaksi kertaa vuodessa (mikä on todella vähän), silti joutui täyttämään AUDIT-kyselyn.
Muutos on ollut kymmenessä vuodessa dramaattinen.
[/quote]
Haluan tähän vielä lisätä, että neuvolakortissani lukee, että käytin alkoholia 1xkk. Ei voi kuulema harvemmin merkitä! Miten olisi vaikka 0xkk? Asia sinänsä on samantekevä minulle.
ap
Mua ärsyttää noissa kyselyissä seuraavat asiat:
-näet ensin tosi paljon vaivaa, että saat ne kyselyt täytettyä (lastenneuvolan puolella jopa yhteistyössä LTO:n kanssa) eikä se terkka edes katso niitä lomakkeita. Tai jos katsoo, niin hyvin pintapuolisesti rasti ruutuun-vastaukset, mutta ei niitä kirjallisia vastauksia
-jos jotain ongelmia on, niin mitään apua ei kuitenkaan ole saatavissa tai terkalla ei ole aikaa kuunnella, jos haluaisit avata vastauksiasi enemmän.
Summa summarum, en ymmärrä kenelle ja miksi näitä lomakkeita täytetään.
Mua ihmetytttää enemmänkin se, että jostain maidon rasvaprosentista jaksetaan keskustella. Käyttämämme kevytmaito sai paheksuntaa, kun on niin rasvaista ja pitäisi olla rasvatonta. Samalla kerralla kuitenkin komennettiin laittaa öljyä ruuan joukkoon, jotta lapsi saa tarpeeksi energia, koska on laihanpuoleinen.
Missään vaiheessa kuitenkaan ei puhuttu lisätyn hedelmäsokerin riskeistä, mikä taas olisi mielestäni aika oleellista, koska lisättyä hedelmäsokeria kuitenkin on hedelmäpilteissä.
Itselläni on yksinomaan positiivisia kokemuksia neuvolakäynneistä. Johtuneekohan siitä, että asun alueella, jossa terkkarit joutuvat oikeasti tekemisiin hyvin erilaisten äitien ja lasten kanssa? Joukossa on kaikkea supervalistuneista aktiivisynnyttäjistä tulkkipalveluja tarvitseviin riskisynnyttäjiin.
Oman tervydenhoitajani prioriteetit ovat selkeästi jossain muualla kuin maidon - jota siis varmaan suurinosa hänen aikuisista asiakkaistaan ei edes juo - rasvaprosenteista huolehtimisessa.
Terkat eivät ole varmaan keskimäärin kovin älykkäitä. Viime raskaudessa (ensimmäiseni) menin ekalle käynnille ja sanoin, että mulla on ollut tiputteluvuotoa, että ehkä on keskenmeno. Terkka: "No mitä sä tänne sitten tulit... No, hoidetaan tää käynti kuitenkin niinku olisit raskaana." Sitten teetätti virtsasta pikatestin, että saadaanko plussa. No tietenkin plussa tuli. Tuleehan se, vaikka sikiö olis kuollutkin. Sain keskenmenon käyntiä seuraavalla viikolla. Ei osannut olla empaattinen, tai soveltaa yhtään.
Meillä on seuraavalla kerralla tuo voimavarakysely. Ollaan miehen kanssa molemmat sitä mieltä, että menee aika henkilökohtaisuuksiin moni kysymys. Siis kyllä keskenämme keskustellaan - ja olemme keskustelleet jo ajat sitten ennen lisääntymisaikeitamme. Emme vaan halua päästää ventovierasta näin intiimille alueelle. Mitään salattavaa ei ole, ja otamme apua vastaan, jos tulee tarve. Ajattelimme sanoa th:lle (joka sinänsä on mukava ja asiallinen), että emme koe tarpeelliseksi keskustella hänen kanssaan näistä asioista. Neuvolan palvelut kun ovat vapaaehtoisia. Onko muilla kokemuksia vastaanvanlaisesta tilanteesta, kun olette ilmoittaneet, että ette aio keskustella liian henk.koht. asioista?
Minä en ole saanut koskaan mitään lomaketta neuvolasta. Ainoastaan se meilletulee vauva vihkonen ja odotus kirja. Samoin ohjeita raskausajan ravinnosta. Johtuuko siitä etten käytä alkoholia enkä ole koskaan käyttänyt?sen sijaan kyllä puhutaan miten voin. Viimeksi sanoin että supistuksia on ollut taas ennen aikojaan tosi paljon.
Lomakkeittein lisääntyminen on vähän semmoista vastuun ja ammattitaidon ulkoistamista.
Itse olen käynyt nyt neljännessä raskaudessani omasta halustani harvennetuilla neuvolakäynneillä. Loppuraskaudessakin käyn vain kerran kuussa neuvolassa. Seuraan itse verenpainettani ja sain stiksit mukaan kotiin, jotta voin seurata myös proteiineja tai sokereita virtsasta. Ja on helppoa ja stressitöntä. :)
Jätä täyttämättä. Etenkin jos pitää itse tulostella, ja etenkin jos sulla ei ole ongelmia.
Terkkarin pitää saada joku rasti ruutuun että ei, alkoa ei käytetä/käytetään niin maan perkeleesti. Mun visiiteillä terkkari kykeni sen ruksin ruksimaan kun sanoin että ei, en käytä, voivoi laput jäi kottiin.