Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naimisiin meno, sormuksista asiaa.. Onko kovinkin yleistä?

Vierailija
21.09.2013 |

Nimittäin se että, sulhanen valitsee morsiamelleen vihkisormuksen? Tuttavani menossa naimisiin ja jännittyneenä odottaa että minkälaisen sormuksen tuleva miehensä on hänelle valinnut!

En ollut aiemmin kuullutkaan, että sulhanen valitsee sormuksen... Itse aikoinani valitsin (ja maksoin!) oman sormukseni.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
21.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan kuullut, että joku morsian ostaisi ja maksaisi oman vihkisormuksensa! :O Tosin asun ulkomailla, ja täällä on ihan yleistä se, että sulhanen ostaa morsiamelleen sormukset, sekä kihla- että vihkisormuksen.

Vierailija
2/25 |
21.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomailla on tyypillistä, että mies ostaa salaa sormuksen ja sitten sen kanssa kosii. Suomessa taas on yleensä tapana, että sormukset valitaan yhdessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
21.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulhasenhan se pitäisi maksaa mut pohjoismaissa on tapana, että yhdessä valitaan, kuten kihlatkin.

Vierailija
4/25 |
21.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei virallisesti kosittu, vaan jotenkin puhe kääntyi avioliittoon ja sovimme, että menisimme kihloihin. Sitten menimme ostamaan sormukset ja minä taisin muistaakseni maksaa ne, koska minulla oli juuri sillä hetkellä paremmin rahaa :)

Vierailija
5/25 |
21.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.09.2013 klo 18:42"]

Minua ei virallisesti kosittu, vaan jotenkin puhe kääntyi avioliittoon ja sovimme, että menisimme kihloihin. Sitten menimme ostamaan sormukset ja minä taisin muistaakseni maksaa ne, koska minulla oli juuri sillä hetkellä paremmin rahaa :)

[/quote]

Nolo.

Vierailija
6/25 |
21.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.09.2013 klo 19:14"]

[/quote]

Nolo.

[/quote]

No mikä siinä muka on noloa?

Vierailija
7/25 |
21.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies kihlasi itse valitsemallaan sormuksella, vihkisormuksen valitsin itse,mies maksoi.

Vierailija
8/25 |
21.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en todellakaan kehtaa antaa miehen maksaa mun sormuksia. Varsinkin kun haluan vähän näyttävämpiä. Joko puoliks tai jos löydän jonkun liian kalliin niin maksan itse enemmän.

Vierailija
9/25 |
21.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisen hääetiketin mukaan sormukset taitavat olla aina avioparin lahja sille toiselle osapuolelle. Suomessa ja muissa luterilaisissa maissa on sillä tavalla muusta kristillisestä maailmasta poikkeava tapa, että miehet käyttävät kihlasormuksia. Muualla maailmassa - katolisessa maailmassa, mutta myös englannin kielisissä maissa - miesten sormus on yleensä vihkisormus, ei kihlasormus. Katolisissa maissa naisillakaan ei perinteisesti ole ollut kihlasormuksia, nyt näitä isoja timantteja alkaa nähdä ilmeisesti jenkkileffojen vaikutuksesta. Jossain ortodoksimaissa sitten taitaa kumpikin sukupuoli käyttää sekä kihla- että vihkisormusta.

Mutta siis perinteisesti Suomessa mies maksaa kaikki sormukset naiselle, ja nainen miehen kihlasormuksen. Meillä käytiin ostamassa kihlat yhdessä, ja toki minulla oli sanani sanottavana myös siihen vihkisormukseen, vaikka mies itse asiassa sitten kustansi prameamman mallin kuin mitä itse ajattelin. :-D

Vierailija
10/25 |
21.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisen hääetiketin mukaan sormukset taitavat olla aina avioparin lahja sille toiselle osapuolelle. Suomessa ja muissa luterilaisissa maissa on sillä tavalla muusta kristillisestä maailmasta poikkeava tapa, että miehet käyttävät kihlasormuksia. Muualla maailmassa - katolisessa maailmassa, mutta myös englannin kielisissä maissa - miesten sormus on yleensä vihkisormus, ei kihlasormus. Katolisissa maissa naisillakaan ei perinteisesti ole ollut kihlasormuksia, nyt näitä isoja timantteja alkaa nähdä ilmeisesti jenkkileffojen vaikutuksesta. Jossain ortodoksimaissa sitten taitaa kumpikin sukupuoli käyttää sekä kihla- että vihkisormusta.

Mutta siis perinteisesti Suomessa mies maksaa kaikki sormukset naiselle, ja nainen miehen kihlasormuksen. Meillä käytiin ostamassa kihlat yhdessä, ja toki minulla oli sanani sanottavana myös siihen vihkisormukseen, vaikka mies itse asiassa sitten kustansi prameamman mallin kuin mitä itse ajattelin. :-D

Vierailija
11/25 |
21.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
12/25 |
21.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
13/25 |
21.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.09.2013 klo 19:18"]

[/quote]

Nolo.

[/quote]

[/quote]

Etkö oikeesti tiedä? Ehkä en sitten edes kerro...

Vierailija
14/25 |
21.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin valitsin ja maksoin vihkisormukseni itse. Oli mies kyllä mukana, mutta ei hän olisi ikinä pystynyt kustantamaan haluamaani sormusta. näin sain juuri sellaisen kun halusin. 

Vierailija
15/25 |
21.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdessä valittiin, ja about puoliksi maksettiin, kuten kaikki muukin meidän liitossa. Jos ajattelee että sitä sormusta pitää aina, niin kyllä sen pitää olla itse valittu, että on varmasti mieleinen.

Ja nolompaa musta on se, että valitsee ja vaatii jonkun monen tonnin sormuksen miehen maksettavaksi.

Vierailija
16/25 |
21.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin vihkisormukseni vasta häitä edeltävänä iltana,kun kultaseppämieheni toi sen kotiin sovitettavaksi. Hyvin on istunut jo kohta 12 vuotta...

Vierailija
17/25 |
21.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai kauhea, jos olisin antanut miehen valita mun sormuksen! Suhteen alkuaikoina yritti pari kertaa ostaa mulle lahjaksi koruja, mutta oli pakko sanoa, että parempi kun et osta. Ei olleet yhtään mun tyylisiä ja käyttämättä jäivät. Olisi hirveää katsoa loppuelämänsä sormessa sormusta, joka ei itseä miellytä. 

Vierailija
18/25 |
21.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.09.2013 klo 19:46"]

[quote author="Vierailija" time="21.09.2013 klo 19:18"]

[/quote]

Nolo.

[/quote]

[/quote]

Etkö oikeesti tiedä? Ehkä en sitten edes kerro...

[/quote]

No me ollaan varmaan vielä nolompia, kun ei silloin nuorena hommattu ollenkaan sormuksia. 

Voi noloutta, kun ollaan oltu naimisissa 28 vuotta ilman vihkisormusta. Pitääköhän tässä ero ihan ottaa sen takia.

Vaikka ei se näytä nuo nuoret parit naimisissa pysyvän, vaikka on millaista blingblingiä miehen maksamana

Vierailija
19/25 |
21.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en mitään hääetikettejä mieti, vaan teen kaiken niin miltä itsestä tuntuu.

Häät tulossa kolmen kk päästä, ja olen itse valinnut sekä kihla- että vihkisormuksen. Avomies kosi ilman sormusta, ja polvistuminen ja kysymys riittivät varsin hyvin ihanassa tilanteessa. Siitä mentiin sitten yhdessä katselemaan sormuksia. Ihanaa!

Vierailija
20/25 |
21.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.09.2013 klo 20:42"]

Ai kauhea, jos olisin antanut miehen valita mun sormuksen! Suhteen alkuaikoina yritti pari kertaa ostaa mulle lahjaksi koruja, mutta oli pakko sanoa, että parempi kun et osta. Ei olleet yhtään mun tyylisiä ja käyttämättä jäivät. Olisi hirveää katsoa loppuelämänsä sormessa sormusta, joka ei itseä miellytä. 

[/quote]

Sama juttu meillä.