Miten kaverini voi ostella niin paljon lapselleen? Ja kalliitakin juttuja
kaverin mies työtön, jotain it-kurseja välillä käy. Kaveri itse irtisanoutui työstään ja nyt on karenssilla, mutta tämä ei kuulemma ongelma kun sai hyvin lomarahoja, jotka kattaa tän karenssiajan
Ihmettelen nyt kuinka voi ostaa niin paljon ja kalliitakin juttuja lapselleen. Elokuussa alesta 350e maksava pyörä, nyt ompelukone, pari viikkoa takaperin rasavillin toppa-asut (sai alesta,mutta kuitenkin)
Viikottain uimahalliin, usein ostaa leluja ja vaatetta. Kuinka hänellä rahat riittää? Sukulaiset tai isovanhemmat ei auta.
Kommentit (35)
Ihmeen hyvin ap tietää kaverinsa asiat: tulot, menot, lentolippujen ostotilin, ei käytä luottoja, jokaisen ostetun hiuspompulan jne... haisee porvoolta.
Meillä molemmat työttömiä. Saadaan kyllä ansiosidonnaista yhteensä tulot ja lapsilisät n.2300e kuussa. Vuokra ja sähkö n.720e kuussa. Sitten on puhelinlaskut, auton vakuutus ja bensa ja tietysti ruoka.
Kyllä meilläkin on lapsilla ja aikuisilla kunnon vaatteet. Ostamme alesta ja myös kirppikseltä. Uimahallissa käydään viikottain, samoin matkustellaan ulkomaille kerran tai kaksi vuodessa sekä kotimaassa pari kertaa vuodessa.
Ulkona käymme harvemmin syömässä, koska molemmat tykätään laittaa ruokaa ja syödä kotona. Samoiten kahvitellaan kotona lasten ollessa koulussa ;)
Ruokaa ostetaan paljon lidlistä, olen huomannu, että lidlissä usein laadukkaampaa kuin vaikkapa s-ryhmän rainbow. Hyvää ja terveellistä ruokaa syödään, leipä leivotaan itse.
Kirjat ja lehdet ja dvd:t kirjastosta, siinä tulee iso säästö ja lapsetkin tykkää käydä kirjastossa :)
Paljon ulkoilua, puistoilua ja luontoretkiä. Toki myös huvipuisto, korkeasaari yms.maksulliset jutut
Ja kyllä erityisesti köyhän kannattaa ostaa vaikka se kalliimpi pyörä. Menee sisarukselle tai voi myydä vielä hyvään hintaan eteenpäin, samoin se on (ulko)vaatteiden kanssa.
Toiset on ehkä taitavampia rahankäyttäjiä? Kuten kerroit kaverillasi säästöjä, joita ei käytä, samoin ei osta luotolle, se kertoo mielestäni hyvästä suunnittelusta ja taloudenpidosta.
Meille ainakin vuokralla asuminen nyt halvempi asumismuoto koska ei ole muita kuluja kuin vuokra ja sähkö. Omistusasumisessa tulisi lisäksi lämmitys ja vesimaksu. Sekä vastike tai sitten ok-talossa jätehuolto ja toki lämmitys kallista ok-talossa.
Ei silti, kyllä oman vielä haluaisimme, mutta ei tässä taloudellisessa tilanteessa.
Syitä voi olla monia, eikä nuo kaverisi hankinnat mitään älyttömiä ole. Ehkä hän myös tykkää pukea lapsia nätisti ja laittaa hiuksia jne. Halvalla noita hankintoja saa
[quote author="Vierailija" time="21.09.2013 klo 16:29"]
En vain käsitä kuinka työttömällä on tähän kaikkeen varaa kun minä joudun ma-pe olemaan 8tuntia töissä, eikä olisi rahaa ostaa tuota 350euron pyörää tai satasen ompelukonetta, aina jotain lelua, hiuspompuloita yms. Pointti siis se, että hän käyttää todella paljon rahaa lapsiinsa tuloihin nähden. Tiedän, että nuo tarvikkeet tarpeellisia
ap
[/quote]
siis yksi lapsi hänellä, et siis säästänyt ennen lasten tekoa yhtään?
meilläkin on yksi palkka ja on ostettu lapsille uudet pyörät ja toppavaatteet joka vuosi ja lapsia on kaksi. ja on varaa harrastaa kalleimpia lajeja.
mites teillä asuminen ja autot? paljonko syövät rahaa? entä ystävälläsi?
No se olkoon hänen asiansa. Minkä takia sinä tulet tänne asiaa kyselemään ? Vastauksen saat henkilöltä itseltään, jos kehtaat kysyä. Kyllä on ihmisellä ongelmat. Ehkä sinun olisi todella parasta keskittyä siihen omaan elämään ja hyvinvointiin.
Pitäskö kun kysyä ystävältä vai haluatko spekulaatioita?
Viikottain uimahalliin, hmm..
Ja vielä toppavaatteet talveksi, johan on pannut rahaa haisemaan :)
en halua kysyä ystävältä, en kehtaa.
ap
Mietin vain kun itse työssäkäyvänä joutuu oikeasti miettimään ja laskemaan esimerkiksi juuri ne talvivaatteet ja niiden osto.
350euron pyörää ei todellakaan olisi varaa ostaa (ja se oli vielä alesta!)
ja hänellä myös lapsen koulureppu north facea, peak performancea, kallis puhelin..
ap
Jos se on voitttanu lptpssa/kenossa mut ei haluu kertoo?
Ompa taas väkisin väännetty aloitus. Kaveri on ostanut toppavaatteita alesta, eli mitäs niillä on ollut hintaa, 100-150e? Uimahallihan on juuri halvinta mahdollista ajanviettoa, yksi käynti maksaa lapselta ja työttömältä muutaman hassun euron/kerta. Ap:n aloituksen mukaan rahaa siis tuhlattu kuitenkin alle 1000e, josta lapsen toppapuvut alesta, pyörä, ompelukone ja uimahallikäynnit ovat ihan perusteltavia hankintoja kaikki.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2013 klo 16:22"]
Mietin vain kun itse työssäkäyvänä joutuu oikeasti miettimään ja laskemaan esimerkiksi juuri ne talvivaatteet ja niiden osto.
350euron pyörää ei todellakaan olisi varaa ostaa (ja se oli vielä alesta!)
ja hänellä myös lapsen koulureppu north facea, peak performancea, kallis puhelin..
ap
[/quote]
oletko matalapalkka alalla? ei normaali työssäkäyvä joudu miettimään onko rahaa ostaa lapselle talvihaalarit.
Öö. Jotkut suunnittelee raha-asiansa paremmin ja aina toppavaatteisiin rahaa sukanvarressa. Meillä esim 20 000 e säästötilillä, joten tuskin tarvitsee esitetyistä menosta työttömänäkään tinkiä...
En vain käsitä kuinka työttömällä on tähän kaikkeen varaa kun minä joudun ma-pe olemaan 8tuntia töissä, eikä olisi rahaa ostaa tuota 350euron pyörää tai satasen ompelukonetta, aina jotain lelua, hiuspompuloita yms. Pointti siis se, että hän käyttää todella paljon rahaa lapsiinsa tuloihin nähden. Tiedän, että nuo tarvikkeet tarpeellisia
ap
Haluaa panostaa lapsiinsa ja haluaa käyttää heihin rahaa
Hänellä on varmaan alkanut juosta asumistukikin.
Itsellänikin alkoi työttömäksi jäämisen jälkeen jäädä enemmän käteen kuin töissä käydessä matalapalkka-alalla.
Minä ostin 500 merkkipyörän alesta 300:lla. Myin sen 200, kun jäi pieneksi. Hyvä investointi näin köyhälle. Minulla on säästöjä, joita käytän omasta mielestäni järkevästi. Pian se ompelukonekin tuottaa hintansa. Säästöni ovat kertyneet aina, kun olen ollut töissä.
Ei kun sanoi, etteivät saa asumistukea, koska ansiosidonnaisella molemmat, mutta pienipalkkainen kaverini on.
ap
Eli harmittaa kun työtön kaverisi vaan makaa kotona ja ostelee lapsille vaatteita ja pyörän ja käy jopa uimahallissa!! Rupee ap iteki työttömäksi
- "Kato nyt tota naapuria - uus auto ja kaikki. Mistäköhän se saa rahat, mahtaa olla veloissa!"
- "Liisa on taas käynyt kampaajalla, kukakohan senkin menot rahoittaa?"
- "Miten opettajalla voi olla Luis Vittooonin laukku!? ja niin pitkät lomatkin vielä!"
- "Naapurin Reiska kävi taas kaupassa, huomasitko - ainakin kaksi kaljaa piilotettuna salaattien alle."
- "Naapurin Villellä on uusi pyörä, vaikka isäntä on työtön. Onkohan varastettu vai tekeeköhän pimeitä hommia? Ilmoitan varmuuden vuoksi sekä poliisille, että verottajalle."
Tällaista tällä kertaa....