Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Käytättekö pyykkietikkaa? Mitä etuja koette siitä olevan? Ostatteko valmista/teettekö itse?

Vierailija
28.08.2020 |

Minua kiinnostaisi pyykkietikka. Olen lueskellut aiheesta ja tullut siihen ymmärrykseen, että monet kaupassa valmiina myytävät pyykkietikat eivät ole niin ympäristöystävällisiä kuin antavat ymmärtää. Ekologisia vaihtoehtoja on, mutta näyttävät olevan melkoisen tyyriitä, eli pyykkietikka kannattaisi tehdä itse.

Minkälaisia sekoituksia teette? Laitatteko useampaa eteeristä öljyä ja onko noissa eteerisissä öljyissä eroja? Minkä firman öljy on parasta pyykkietikkaan? Lantraatteko etikkaa vedellä? Eli väkiviinaetikka+vesi+eteerinen öljy. Vai pelkkä väkiviinaetikka+öljy?

Mitä hyötyjä olette huomanneet? Monissa jutuissa kehutaan, että pitää pyykkikoneen kunnossa ja vaatteet pysyvät parempina. Oletteko huomanneet tuollaista?

Itse käytän tipan huuhteluainetta, vaikka tiedän että sitä ei tarvitsisi käyttää. Siksi mietin pyykkietikkaan siirtymistä.

Kommentit (209)

Vierailija
161/209 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etikan pitää olla nimen omaan tuota väkiviinaetikkaa, niin silloin ei jää hajua vaatteisiin.

Siinä on "raakanakin" voimakas alkoholin haju. Jos käyttää jotain muuta, haju jää.

Kyllä. Joillakin haisee vaatteet sellaiselle makealle (etikan haju kun alkoholin haju hävinnyt)

Mitä ihmeen litkua te käytätte, jos siinä on alkoholin haju? Joku kemisti osaisi selittää teille, miten alkoholista muodostuu etikkaa, ja toiseksi myös sen, millä muulla tavalla etikkahappoa voidaan valmistaa.

Oikeassa etikassa ei ole alkoholin hajua vaan se haisee ... no, etikalle eli kuvailisin sitä ehkä erittäin kirpeäksi, kun en muutakaan kuvausta keksi. Alkoholi taas haisee viinalle.

Makea haju vaatteissa on lian, ei etikan hajua.

Eikös väkiviinaetikassa alkoholi haise.

Voi hyvää päivää sentään.

Vierailija
162/209 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jollakin on vähän huono päivä tänään...

Eikä ihme. Persehiki pistäisi kyllä mielen matalaksi.

Kyllä se varmasti laittaa matalaksi, kun ei pese pyykkiä kunnolla.

Mullakin laittaisi, jos en käyttäisi esipesua vaikka pyykki ei haisekaan pesukoneeseen laittaessa.

Mutta sun kannattaa laittaa tosiaan valmistajalle palautetta, että poistavat koneesta tuon täysin turhan esipesun. Eikö niin!

Jostain syystä valmistajat ovat tyhmempiä kuin sinä eivätkä ole ymmärtäneet esipesun turhuutta. Pääsisiköhän sä opettamaan valmistajille/ammattilaisille tätä turhuusasiaa, jos ne olisi sitten yhtä fiksuja kuin sinä ja poistaisvat koneesta esipesun kokonaan.

Mä en ole pesula-alan, vaan sairaalahygienian ammattilainen. Ja please, opettele suihkun käyttö.

Siinä tapauksessa ymmärtäisit hygienian tärkyden ja esipesun merkityksen, kuten koneen valmistajakin ymmärtää.

Ps. Suihkussa käyn 1-3 kertaa päivässä ja pesten pyykit jatkossakin esipesulla vaikka likapyykki ei haise - toisin kuin sulla yhdessä paskavedessä pyörittäjällä.

Sinun pesukoneesi taitaa olla rikki tai muuten todella huono, jos ei tule puhdasta ilman esipesua. Toiseksi sinulla on joku sairaus, joka vaatii tavallista tarkempaa puhtautta. Minä en osaa antaa tarkempaa diagnoosia, onko se ihossa vai korvien välissä, mutta varmaan itse sen tiedät.

Heh tuliko "hygienisti" nyt lopultakin paikalle vai oletko joku "kirurgi".

Toisaalta lääkäri et ole, koska et osaa diagnoosia antaa eikä oikea lääkäri anna diagnoosia tapaamatta ihmistä.

Nämä on näitä, jotka näkee toisessa sen mitä itse on eli peilin eteen siellä on diagnoosisi oikea kohde.

En ole hygienisti, en kirurgi enkä edes lääkäri. Se ei kuitenkaan sitä tosiasiaa muuta miksikään, että minä ja muut minun kaltaiseni tavalliset pyykkärin emme tarvitse esipesua kuin poikkeustapauksissa, Emmekä käy suihkussa monta kertaa päivässä, jos siihen ei ole jotain erityistä syytä, esimerkiksi sairaus.

Miksi edes kirjoitat tähän ketjuun, kun sinulla ei ole otsikon aiheeseen eli etikan käyttöön mitään sanottavaa? Avaa oma ketju esipesun tarpeellisuudesta ja vänkää siellä.

Mikä tarve sulla on jankuttaa, ettei esipesua tarvita tai ei tarvitse käydä kuin yhden kerran suihkussa päivässä, jos sitäkään (= ällöttävää).

Miksi et hyväksy, että joku käyttää esipesua ja käy, syystä tai toisesta, päivittäin 1-3 kertaa suihkussa.

Miksi haluat estää ja tuomita esipesut + suihkut??

Oletko ihan terve.

Ei nämä ole terveitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/209 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etikan pitää olla nimen omaan tuota väkiviinaetikkaa, niin silloin ei jää hajua vaatteisiin.

Siinä on "raakanakin" voimakas alkoholin haju. Jos käyttää jotain muuta, haju jää.

Kyllä. Joillakin haisee vaatteet sellaiselle makealle (etikan haju kun alkoholin haju hävinnyt)

Mitä ihmeen litkua te käytätte, jos siinä on alkoholin haju? Joku kemisti osaisi selittää teille, miten alkoholista muodostuu etikkaa, ja toiseksi myös sen, millä muulla tavalla etikkahappoa voidaan valmistaa.

Oikeassa etikassa ei ole alkoholin hajua vaan se haisee ... no, etikalle eli kuvailisin sitä ehkä erittäin kirpeäksi, kun en muutakaan kuvausta keksi. Alkoholi taas haisee viinalle.

Se haihtuu se haju! Onhan käsidesissäkin alkoholia, mutta se haju haihtuu hyvin nopeasti. Vai haiseeko teillä kädet nyt korona-aikaan koko ajan viinalle?

Vierailija
164/209 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se haihtuu se haju! Onhan käsidesissäkin alkoholia, mutta se haju haihtuu hyvin nopeasti. Vai haiseeko teillä kädet nyt korona-aikaan koko ajan viinalle?

Porukka täällä kertoo ettei haihdu 💛

Vierailija
165/209 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko on loraus? Onko se ruokalusikallinen? Mun suurin pelko on, että vaateisiin jää etikan haju ja sitten liikun ihmisten ilmoilla kamala etikan katku ympärilläni leijuen.

Joskus liikuntavaatteisiin oon laittanut ainakin desin, ellei kaksi. Ei haise vaatteet kuivuttuaan etikalta.

Kyllä muuten haisee. Kokeiltu on etikat ja vaatteisiin jäi niin hirveä silmiä kirvelevä etikan haju etten pystynyt niitä käyttämään. Teillä jotka väitatte ettei haise on vain huono hajuaisti. Me muut kyllä haistamme teidän etikkanne.

Sun koneessa on jotain vikaa. Liian vähän vettä huuhteluun tms. 

Vierailija
166/209 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Porukka vois kertoa, haiseeko kädet pitkään viinalle, kun on laittanut käsidesiä?

Vierailija
167/209 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eettistä pyykkäystä-ei lähde jäljet

Vierailija
168/209 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mullakin laittaisi, jos en käyttäisi esipesua vaikka pyykki ei haisekaan pesukoneeseen laittaessa.

Mutta sun kannattaa laittaa tosiaan valmistajalle palautetta, että poistavat koneesta tuon täysin turhan esipesun. Eikö niin!

Jostain syystä valmistajat ovat tyhmempiä kuin sinä eivätkä ole ymmärtäneet esipesun turhuutta. Pääsisiköhän sä opettamaan valmistajille/ammattilaisille tätä turhuusasiaa, jos ne olisi sitten yhtä fiksuja kuin sinä ja poistaisvat koneesta esipesun kokonaan.

Mä en ole pesula-alan, vaan sairaalahygienian ammattilainen. Ja please, opettele suihkun käyttö.

Siinä tapauksessa ymmärtäisit hygienian tärkyden ja esipesun merkityksen, kuten koneen valmistajakin ymmärtää.

Ps. Suihkussa käyn 1-3 kertaa päivässä ja pesten pyykit jatkossakin esipesulla vaikka likapyykki ei haise - toisin kuin sulla yhdessä paskavedessä pyörittäjällä.

Sinun pesukoneesi taitaa olla rikki tai muuten todella huono, jos ei tule puhdasta ilman esipesua. Toiseksi sinulla on joku sairaus, joka vaatii tavallista tarkempaa puhtautta. Minä en osaa antaa tarkempaa diagnoosia, onko se ihossa vai korvien välissä, mutta varmaan itse sen tiedät.

Toisaalta lääkäri et ole, koska et osaa diagnoosia antaa eikä oikea lääkäri anna diagnoosia tapaamatta ihmistä.

Nämä on näitä, jotka näkee toisessa sen mitä itse on eli peilin eteen siellä on diagnoosisi oikea kohde.

En ole hygienisti, en kirurgi enkä edes lääkäri. Se ei kuitenkaan sitä tosiasiaa muuta miksikään, että minä ja muut minun kaltaiseni tavalliset pyykkärin emme tarvitse esipesua kuin poikkeustapauksissa, Emmekä käy suihkussa monta kertaa päivässä, jos siihen ei ole jotain erityistä syytä, esimerkiksi sairaus.

Miksi edes kirjoitat tähän ketjuun, kun sinulla ei ole otsikon aiheeseen eli etikan käyttöön mitään sanottavaa? Avaa oma ketju esipesun tarpeellisuudesta ja vänkää siellä.

Mikä tarve sulla on jankuttaa, ettei esipesua tarvita tai ei tarvitse käydä kuin yhden kerran suihkussa päivässä, jos sitäkään (= ällöttävää).

Miksi et hyväksy, että joku käyttää esipesua ja käy, syystä tai toisesta, päivittäin 1-3 kertaa suihkussa.

Oletko ihan terve.

Ei nämä ole terveitä.

Edelleen 👍🏽

Vierailija
169/209 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle riitti yksi pesukerta. Pyykki haisi kuivana kuin pistävälle hielle. Koko satsi oli nakattava takaisin koneeseen ja pestävä uudelleen. Yksi samassa satsissa ollut t-paita, joka oli ollut käyttämättömänä talven yli, lemahti vielä, kun otein sen käyttöön. Niin ja käytössä oli Pyykkietikka-nimellä myyty aine, jossa haistellessa tuntui vieno tuoksu. Pyykissä ei todellakaan ollut vieno tuoksu, vaan vaatteet haisivat hirveälle. Mihin sen melkein täyden pullollisen voisi käyttää? Kokeilin siivouksessa (vessan pesussa), mutta ei siinä tehoja ollut. Ainoa vaihtoehto taitaa olla kaataa se litku vain viemäriin. Ai niin, se pyykkikään ei tullut yhtään sen pehmeämmäksi kuin ilman huuhteluainetta pestessäkään.

Kyllähän se etikka haisee vaikka nämä väittää ettei haise.

Ovat tottuneet hajuun etteivät haista enää.

Itsekin alussa haistoin monta viikkoa aina pesun jälkeen etiikan, kunnes totuin enkä haista enää.

Kone on laatua, pyykkimäärä OK, huuhteluvesi runsasta (kone ottaa todella paljon vettä, 7kg koneen vesiraja on puolessa välissä sivussa olevaa lasiovea), etikkaa 0.5-1 dl... Ja etikka vaan haisi ennen tottumista viikkoja.

Ihan paskaa, ettei muka haisisi! Olette vaan tottuneet PISTE

Joo, ei ole eettistä sellainen kamala etiikan haju :)

Miksi muuten esipesu ei ole pyykkikoneissa oletuksena pesuohjelmissa, jos se kerran on niin välttämätön? Likaiset astiat taas huuhtaistaan, koska ruoantähteet ja RASVA TUKKII muuten koneen putket. Vaatteissa taas harvoin mitään likakökkäreitä on, ainakaan meillä.

Ei kukaan ole puhunut eettisyydestä mitään vaan etikasta (ei etiikasta) ja sen ikävästä hajusta.

Yhtä hyvin voisi kysyä miksi astiakoneeseen ei ole laitettu erikseen esioesua vaan pesun yhteyteen esihuuhtelu. Minussa koneissa on myös tuo esipesu erikseen tyyliin 20min kestävä huuhtelu.

Eikä se astioiden rasva mitään tuki kun astiat huuhdellaan ennen koneeseen laittoa jo hajunkin minimoimiseksi. Eli astiat ovat suht puhtaan koneeseen laitettaessa ja silti kone esihuuhtelee, syystä. Samoin on myös esipesu tarpeen pyykeissä, samasta syystä.

Luepa ketju uudelleen. Moni on kirjoittanut "etiikan haju" ym.

Vierailija
170/209 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko on loraus? Onko se ruokalusikallinen? Mun suurin pelko on, että vaateisiin jää etikan haju ja sitten liikun ihmisten ilmoilla kamala etikan katku ympärilläni leijuen.

Joskus liikuntavaatteisiin oon laittanut ainakin desin, ellei kaksi. Ei haise vaatteet kuivuttuaan etikalta.

Kyllä muuten haisee. Kokeiltu on etikat ja vaatteisiin jäi niin hirveä silmiä kirvelevä etikan haju etten pystynyt niitä käyttämään. Teillä jotka väitatte ettei haise on vain huono hajuaisti. Me muut kyllä haistamme teidän etikkanne.

Sun koneessa on jotain vikaa. Liian vähän vettä huuhteluun tms. 

Mun kone ottaa paljon vettä. Huuhteluvesiraja on puolessa välissä sivuikkunaa (luukku) ja etikka (1/2 dl koneeliseen) haisee.

Vierailija
171/209 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle riitti yksi pesukerta. Pyykki haisi kuivana kuin pistävälle hielle. Koko satsi oli nakattava takaisin koneeseen ja pestävä uudelleen. Yksi samassa satsissa ollut t-paita, joka oli ollut käyttämättömänä talven yli, lemahti vielä, kun otein sen käyttöön. Niin ja käytössä oli Pyykkietikka-nimellä myyty aine, jossa haistellessa tuntui vieno tuoksu. Pyykissä ei todellakaan ollut vieno tuoksu, vaan vaatteet haisivat hirveälle. Mihin sen melkein täyden pullollisen voisi käyttää? Kokeilin siivouksessa (vessan pesussa), mutta ei siinä tehoja ollut. Ainoa vaihtoehto taitaa olla kaataa se litku vain viemäriin. Ai niin, se pyykkikään ei tullut yhtään sen pehmeämmäksi kuin ilman huuhteluainetta pestessäkään.

Itsekin alussa haistoin monta viikkoa aina pesun jälkeen etiikan, kunnes totuin enkä haista enää.

Kone on laatua, pyykkimäärä OK, huuhteluvesi runsasta (kone ottaa todella paljon vettä, 7kg koneen vesiraja on puolessa välissä sivussa olevaa lasiovea), etikkaa 0.5-1 dl... Ja etikka vaan haisi ennen tottumista viikkoja.

Miksi muuten esipesu ei ole pyykkikoneissa oletuksena pesuohjelmissa, jos se kerran on niin välttämätön? Likaiset astiat taas huuhtaistaan, koska ruoantähteet ja RASVA TUKKII muuten koneen putket. Vaatteissa taas harvoin mitään likakökkäreitä on, ainakaan meillä.

Ei kukaan ole puhunut eettisyydestä mitään vaan etikasta (ei etiikasta) ja sen ikävästä hajusta.

Yhtä hyvin voisi kysyä miksi astiakoneeseen ei ole laitettu erikseen esioesua vaan pesun yhteyteen esihuuhtelu. Minussa koneissa on myös tuo esipesu erikseen tyyliin 20min kestävä huuhtelu.

Eikä se astioiden rasva mitään tuki kun astiat huuhdellaan ennen koneeseen laittoa jo hajunkin minimoimiseksi. Eli astiat ovat suht puhtaan koneeseen laitettaessa ja silti kone esihuuhtelee, syystä. Samoin on myös esipesu tarpeen pyykeissä, samasta syystä.

Kirjoituvirhe on erikseen kuin mitä on tarkoittanut.

Vierailija
172/209 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haisee etikka nenään niin laittakaa sitruunahappoa. Se ei haise, mutta on ihan vastaavaa kamaa eli karboksyylihappo. Tai joskus sai maitohappoa liuoksena myös tähän tarkoitukseen. Se on vähän stydimpää niin on ainakin lapsiperheessä ehkä kiva, että on valmis liuos, että ei lapset lotraa käsiään rikki

Vierailija
173/209 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri niin että (koirjoitus)virhe on erikseen kuin tarkoitus.

Vierailija
174/209 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielioppivirheistä huomauttelevista ihmisistä paljastui yhteinen piirre: he ovat mänttejä

https://tekniikanmaailma.fi/kielioppivirheista-huomauttelevista-ihmisis…

Vierailija
175/209 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pariin otteeseen olen käyttänyt uusiin mustiin farkkuihin, joissa on ollut epämiellyttävä tuoksu. Jostain luin, että etikka neutraloi sen tehokkaasti, kuten tekikin. Tuote oli valmis kaupan pyykkietikka ja hyvin toimi. Tuon lisäksi en ole käyttänyt.

Vierailija
176/209 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Porukka vois kertoa, haiseeko kädet pitkään viinalle, kun on laittanut käsidesiä?

Haisee tai ei, mutta etikka haiseen pyykeissä - oikein annosteltunakin ja isolla huuhtelumaarällä.

Itselläni on migreeni ja siihen kuuluu terävöityneet aistit: kuulo, näkö, hakuaisti. Tuntuu, että terävyys jää päälle vaikka kohtausta ei olisikaan. Tämä voisi olla selittävä tekijä.

Lisäksi joillakin on vaan parempi hajuaisti ja naisilla on parempi hajuaisti kuin miehillä. Jotkut sanoo, jopa täälläkin palstalla, että haistavat naisten kuukautiset???

Vierailija
177/209 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko ihan terve.

👩🏽‍🦳

Tämä oli hyvä veto tuolle emme tarvitse esipesua, emmekä käy suihkussa monta kertaa päivässä -jankkaajille.

Vierailija
178/209 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melko tervettä tämä matra:

emme tarvitse esipesua

emmekä käy suihkussa monta kertaa päivässä

Vierailija
179/209 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melko tervettä tämä matra:

emme tarvitse esipesua

emmekä käy suihkussa monta kertaa päivässä

Vierailija
180/209 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haisee tai ei, mutta etikka haiseen pyykeissä - oikein annosteltunakin ja isolla huuhtelumaarällä.

Itselläni on migreeni ja siihen kuuluu terävöityneet aistit: kuulo, näkö, hakuaisti. Tuntuu, että terävyys jää päälle vaikka kohtausta ei olisikaan. Tämä voisi olla selittävä tekijä.

Lisäksi joillakin on vaan parempi hajuaisti ja naisilla on parempi hajuaisti kuin miehillä. Jotkut sanoo, jopa täälläkin palstalla, että haistavat naisten kuukautiset???

Minäkin olen kuullut ja lukenut, että jotkut, hähinnä ilmeisesti naiset, kertovat haistavansa bussissa tms. paikassa, kun jollakin on kuukautiset.