Käytättekö pyykkietikkaa? Mitä etuja koette siitä olevan? Ostatteko valmista/teettekö itse?
Minua kiinnostaisi pyykkietikka. Olen lueskellut aiheesta ja tullut siihen ymmärrykseen, että monet kaupassa valmiina myytävät pyykkietikat eivät ole niin ympäristöystävällisiä kuin antavat ymmärtää. Ekologisia vaihtoehtoja on, mutta näyttävät olevan melkoisen tyyriitä, eli pyykkietikka kannattaisi tehdä itse.
Minkälaisia sekoituksia teette? Laitatteko useampaa eteeristä öljyä ja onko noissa eteerisissä öljyissä eroja? Minkä firman öljy on parasta pyykkietikkaan? Lantraatteko etikkaa vedellä? Eli väkiviinaetikka+vesi+eteerinen öljy. Vai pelkkä väkiviinaetikka+öljy?
Mitä hyötyjä olette huomanneet? Monissa jutuissa kehutaan, että pitää pyykkikoneen kunnossa ja vaatteet pysyvät parempina. Oletteko huomanneet tuollaista?
Itse käytän tipan huuhteluainetta, vaikka tiedän että sitä ei tarvitsisi käyttää. Siksi mietin pyykkietikkaan siirtymistä.
Kommentit (209)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kappas keyju ylhäällä. En ole lukenut ketjua viikonloppuna, mutta onko hygienisti jo paikalla?? 👩🏽🔬
Ihan varmasti olet lukenut ja ketju on todellakin ollut ylhäällä, koska olet spämmännyt "muutaman" viestin tähän.
Hienoa.
Sinä ainakin olet lukenut ketjun, kun "tiedät" meidän kaikkien muidenkin puolesta kuka mitäkin on kirjoittanut.
Ja luulet vain YHDEN ihmisen kirjoittalevan aihe vapaalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jollakin on vähän huono päivä tänään...
Eikä ihme. Persehiki pistäisi kyllä mielen matalaksi.
Kyllä se varmasti laittaa matalaksi, kun ei pese pyykkiä kunnolla.
Mullakin laittaisi, jos en käyttäisi esipesua vaikka pyykki ei haisekaan pesukoneeseen laittaessa.
Mutta sun kannattaa laittaa tosiaan valmistajalle palautetta, että poistavat koneesta tuon täysin turhan esipesun. Eikö niin!
Jostain syystä valmistajat ovat tyhmempiä kuin sinä eivätkä ole ymmärtäneet esipesun turhuutta. Pääsisiköhän sä opettamaan valmistajille/ammattilaisille tätä turhuusasiaa, jos ne olisi sitten yhtä fiksuja kuin sinä ja poistaisvat koneesta esipesun kokonaan.
Mä en ole pesula-alan, vaan sairaalahygienian ammattilainen. Ja please, opettele suihkun käyttö.
Siinä tapauksessa ymmärtäisit hygienian tärkyden ja esipesun merkityksen, kuten koneen valmistajakin ymmärtää.
Ps. Suihkussa käyn 1-3 kertaa päivässä ja pesten pyykit jatkossakin esipesulla vaikka likapyykki ei haise - toisin kuin sulla yhdessä paskavedessä pyörittäjällä.
Höpönlöpön. Hoidata neuroosit, myöskään 3 kertaa päivässä suihkussa ei ole tarpeen.
No huhhuh.
Kyllä moni käy aamuisin ennen töihin lähtöä suihkussa ja iltaisin uudestaan ennen kuin menee sänkyyn. Lisäksi jos treenaa useita kertoja päivässä tai käy ratsastamassa tai talleilla, uimahallissa niin helposti tulee se 2-3 kertaa päivässä käytyä suihkussa. Kesällä helteellä varsinkin kylmässä suihkussa on kiva käydä usein viilentelemässä. Monilla on myös likainen työ. Ihmisillä on erilaisia elämäntilanteita, ymmärrätkö. Miten joku voi olla näin vieraantunut elämästä ja näköalaton ja elää vain omassa kuplassaan??
Meinaatko tosiaan, että ammatikseen treenaajat (yleisurheilu/painonnosto jne.), jotka treenaa 2-3 kertaa päivässä ei kävisi suihkussa treenin jälkeen vaan hikisenä jatkavat päiväänsä.
Siellä taas jokun sohvaperunan mietteet niin loistaa, että oksat pois.
T ä m ä
Vierailija kirjoitti:
Hienoa.
Sinä ainakin olet lukenut ketjun, kun "tiedät" meidän kaikkien muidenkin puolesta kuka mitäkin on kirjoittanut.
Tottakai olen lukenut, koska aihe oli kiinnostava vielä jossain sivun 4-5 paikkeilla. Sen jälkeen tähän ei ole tullut kuin yhden ja saman tyypin räyhäämistä. Olen lukenut ketjua siinä toivossa, että se palautuu jälleen omaan aiheeseensa; pyykkietikkaan. Turha toivohan se toki on ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa.
Tottakai olen lukenut, koska aihe oli kiinnostava vielä jossain sivun 4-5 paikkeilla. Sen jälkeen tähän ei ole tullut kuin yhden ja saman tyypin räyhäämistä. Olen lukenut ketjua siinä toivossa, että se palautuu jälleen omaan aiheeseensa; pyykkietikkaan. Turha toivohan se toki on ollut.
Niin varmaan.
Mutta tuo etiikan hajuongelma poistuu kun ette käytä etikkaa tai laitatte sen esipesuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kappas keyju ylhäällä. En ole lukenut ketjua viikonloppuna, mutta onko hygienisti jo paikalla?? 👩🏽🔬
Ihan varmasti olet lukenut ja ketju on todellakin ollut ylhäällä, koska olet spämmännyt "muutaman" viestin tähän.
Luulotautisten on hyvä ottaa lääkkeet ajallaan. Olen eri, mutta kuitenkin vain yksi noista viimeisimmistä viestien kirjoittajista.
Ennenvanhaan puhuttiin jakomielitaudista
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt pyykkietikkaa itse väkiviinaetikasta, vedestä ja eteerisistä öljyistä (piparminttu, appelsiini ym). Laitan lorauksen pesukoneeseen, mielestäni on raikastanut niin pesukonetta kuin pyykkiäkin verrattuna huuhteluaineeseen. Aion jatkaa tällä mallilla.
Mä laitan suoraan vaan etikkaa lorauksen. Ennen laitoin jotain tuoksuakin, mutta turhalta tuntui, pois ne huuhtoutuu. (Kuivaan pyykit ulkona.)
Etikka on hyvä poistamaan hajuja. Esim kissanpissa joka varmaan yksi pahimmista, lähtee kun väh. 60 asteessa pesee ja huuhtelussa käyttää etikkaa.
Eteeriset öljyt haihtuu tosi pian. Siksi käytän vain etikkaa. Laitan puolet vettä. Koneessa käytän zeoliititonta pesuainetta (erisan) joka ei myöskään tuoksu. Pesukone kestänyt jo 10vuotta hajuttomana ja ehjänä. Zeoliitti on jonkunnäköinen puhdistussavi joka kertyy pesukoneeseen, niinkuin savi tekee jää pikku mutkiin kiinni. Huuhteluaineet vaan alkoi kyllästyttää hajuillaan, nekin kuulema tukkii koneita.
Ostan etikkaa ruokakaupan ruoka-ainehyllystä, on usein samassa kohtaa kuin oliiviöljyt ym.
Ei maksa miltei mitään, eurolla saa ison pullon, joka kestää.
En sekoita siihen mitään, pistän pienen lurauksen huuhteluainelokeroon. Pyykki ei ikinä haise etikalta kuivuttuaan. Pesen hajusteettomilla pesuaineilla pyykin. Pyykki ei haise miltään.
H y g i e n i s t i ? ?
Vastaapa nyt kysymyksiin.