Käytättekö pyykkietikkaa? Mitä etuja koette siitä olevan? Ostatteko valmista/teettekö itse?
Minua kiinnostaisi pyykkietikka. Olen lueskellut aiheesta ja tullut siihen ymmärrykseen, että monet kaupassa valmiina myytävät pyykkietikat eivät ole niin ympäristöystävällisiä kuin antavat ymmärtää. Ekologisia vaihtoehtoja on, mutta näyttävät olevan melkoisen tyyriitä, eli pyykkietikka kannattaisi tehdä itse.
Minkälaisia sekoituksia teette? Laitatteko useampaa eteeristä öljyä ja onko noissa eteerisissä öljyissä eroja? Minkä firman öljy on parasta pyykkietikkaan? Lantraatteko etikkaa vedellä? Eli väkiviinaetikka+vesi+eteerinen öljy. Vai pelkkä väkiviinaetikka+öljy?
Mitä hyötyjä olette huomanneet? Monissa jutuissa kehutaan, että pitää pyykkikoneen kunnossa ja vaatteet pysyvät parempina. Oletteko huomanneet tuollaista?
Itse käytän tipan huuhteluainetta, vaikka tiedän että sitä ei tarvitsisi käyttää. Siksi mietin pyykkietikkaan siirtymistä.
Kommentit (209)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oonko mä ainoa, kenen mielestä pyykki haisee kyllä vielä kuivanakin etikalle? Vai mitä teen väärin.
Voi olla että kone huuhtelee tosi pienellä vesimäärällä. Varsinkin uudet on sellaisia energiansäästön nimissä. Itse käytän aina päällä säätöä joka pesee ja huuhtoo extravedellä.
Kone on ajalta ennen vesimääräsäädöksiä, mutta pitääpä kokeilla vielä ekstrahuuhteluveden kanssa. Oon mitannut 25ml etikkaa+25ml vettä huuhteluainelokeroon, eli en usko toisen kommentoijan yliannosteluun.. Kiitos avusta! T.Haisuli
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä teen seuraavasti:
.
1. Lorautan hieman pelkkää/raakaa väkiviinaetikkaa ESIPESUUN = pyykki pehmenee/raikastuu/desinfioituu.
Näin etikan hajuakaan ei jää pyykkiin yhtään vaikka sen sanotaankin haihtuvan kuivauksen yhteydessä.
.
2. Pesen normaalisti jauhemaisella pesuaineella, joka ei sisällä zeoliittia eikä valkauisuainetta.
Pesuntehostajat/valkaiusuaineen lisään tarvittaessa erikseen pesuaineen lisäksi.
Zeoliitti puroutuu koneeseen ja aiheuttaa home-/hajuhaittoja.
Nestemäinen pesuaine kerää bakteereja koneeseen ja suositeltavaa olisi käyttää edes ajoittain jauhemaista pesuainetta ja korkeita lämpötiloja 60-95° (Mielen käyttöohjeen mukaan).
.
3. Huuhteluun käytän huuhteluainetta, vain 1/3 annostuksesta.
Tuon on muuten totta että kaikki eivät haista sitä (liika)etikkaa vaatteistaan.
Teidän perheen jossa koko asunto haisee etikalle.
Laittakaa etikka esipesuun niin varmasti huuhtoutuu ja samalla etiikan hyödyt tulee käytettyä. Etikka esipesuun ilman pesuainetta.
Miten se etikan haju koko asuntoon leviäisi, kun ei sitä juurikaan tule edes pesukoneesta, kun märät pyykit ottaa pois?
En keksi yhtään syytä sille, miksi pyykkejä pitäisi pyörittää esipesussa elleivät ne ole TODELLA likaisia.
Miksi se etikka pitäisi lisätä viimeiseen veteen kun samat hyödyt saa esipesussakin.
Minä ainakin haluan esipestä kaikki hiet, pershiet yms. vaatteista ennemmin kuin pyöritän niitä 1-2h siinä pesuaine-pershiki-seos-pesussa. Hyhhyh
Olen eri mutta osa ei todellakaan enää haista sitä etiikan hajua. Kyllä niihin vaatteisiin aina jää sitä hajua - enemmän tai vähemmän. Sen huomaa ulkopuolinen. Kuivumisen jälkeen ei enää haista mutta joidenkin vaatteisiin jää sitä hajua vielä silloinkin.
Samalla lailla ne pyörii aikansa siinä persehikiliemessä esipesussakin. Vai meinaatko että koneesi ei pese pyykkiä puhtaaksi ilman esipesua?
Jos esipesua on käytetty niin ei pyöri.
.
.
Eli sinun mielestä on sama asia:
Esipesu + pääpesu = pelkkä pääpesu
.
.
TAI
.
.
Ensin pestää likaiset astiat ja perään puhtaamman astiat = ensin pestään puhtaamman astiat ja sen jälkeen likaisemnat astiat
Heh
Käytän, teen itse 8 dl väkiviinaetikkaa, 2 dl vettä, 25 tippaa tuoksu/eteeristä öljyä, noin 0,5 dl/6 kg koneellinen. Enemmänkin menisi. Googletin ohjeen, en ole pohtinut veden tarpeellisuutta.
Vierailija kirjoitti:
No niin, tappeluksi meni pyykkietikastakin keskustelu, kiitosta vaan taas.
Ollos hyvvä
Kiittää ja kumartaa 🥱
Vierailija kirjoitti:
Joihinkin vaatteisiin tulee vahamainen pinta kaapissa. Yleensä paitoihin, mutta myös petivaatteisiin. Mistähän johtuu? Auttaisiko etikka tähän?
Anna kun arvaan, käytät huuhteluainetta?
Se on se ihana huuhteluaine joka on kerrostunut vaatteisiisi ja sitten marinoit itsesi sillä tökötillä, kuten se joka tunkee sitä lakanoihinsa turhaan, kun käytössään on jopa kuivari lakanoiden pehmennykseen.
Eli ei muuta kuin kemikaaleja vaan iholle koko päiväksi ja yöksi. Yöks.
Minulle riitti yksi pesukerta. Pyykki haisi kuivana kuin pistävälle hielle. Koko satsi oli nakattava takaisin koneeseen ja pestävä uudelleen. Yksi samassa satsissa ollut t-paita, joka oli ollut käyttämättömänä talven yli, lemahti vielä, kun otein sen käyttöön. Niin ja käytössä oli Pyykkietikka-nimellä myyty aine, jossa haistellessa tuntui vieno tuoksu. Pyykissä ei todellakaan ollut vieno tuoksu, vaan vaatteet haisivat hirveälle. Mihin sen melkein täyden pullollisen voisi käyttää? Kokeilin siivouksessa (vessan pesussa), mutta ei siinä tehoja ollut. Ainoa vaihtoehto taitaa olla kaataa se litku vain viemäriin. Ai niin, se pyykkikään ei tullut yhtään sen pehmeämmäksi kuin ilman huuhteluainetta pestessäkään.
Vierailija kirjoitti:
Voisitteko vinkata minkä merkkisiä eteerisiä öljyjä käytätte? Ne kuulostavat ihanilta! :) Varsinkin tuo piparminttu ja sitruuna. Mistä kaupasta ostatte niitä ja paljon käytätte per koneellinen?
Olen käyttänyt Frantsilan eteerisiä öljyjä. Niitä saa ainakin Helsingistä ihan Sokokselta. Myös esim. Ruohonjuuri ja Life myyvät näitä. Tuskin öljyn merkillä on kuitenkaan kauheasti väliä. Sekoitan litraan väkiviinaetikkaa noin 20 tippaa molempia öljyjä. Tätä seosta käytän noin puoli desiä per koneellinen.
T:45
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joihinkin vaatteisiin tulee vahamainen pinta kaapissa. Yleensä paitoihin, mutta myös petivaatteisiin. Mistähän johtuu? Auttaisiko etikka tähän?
Anna kun arvaan, käytät huuhteluainetta?
Se on se ihana huuhteluaine joka on kerrostunut vaatteisiisi ja sitten marinoit itsesi sillä tökötillä, kuten se joka tunkee sitä lakanoihinsa turhaan, kun käytössään on jopa kuivari lakanoiden pehmennykseen.
Eli ei muuta kuin kemikaaleja vaan iholle koko päiväksi ja yöksi. Yöks.
En ole koskaan käyttänyt huuhteluaineita. Muita vastauksia kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ostanut vasta yhden pullon pyykkietikkaa kun tuntuu riittävän niin kauan. Laitan puoli korkillista sekaan kun pesen urheiluvaatteita muutaman kerran viikossa. Aiemmin jäivät tunkkaisiksi alhaisissa lämpötiloissa. Lakanapyykkiin käytän edelleen huuhteluainetta.
Miksi ohmeessä käytät huuhteluainetta lakanoihin?
Minusta ei ole mitään ihanampaa kuin pujajtaa napakoihin puhtaisiin lakanoihin.
Huuhteluaineiset ovat puhtaanakin kuin jo käytetyt lakanat, niin lörpöt että ei tunnu puhtailta. Puhumattakaan että lähes kaikki niistä haisee kuvottavalle.
Kun pesee lakanat vähintään 60 C parasta on kun ne ei haise miltään.
Jos kotona on kuivari, tulee niistä pyykeistä pehmeää ilman huuhteluainettakin.Ensin kysyt minulta ja vastaat sitten itse? :D Minä pidän laventelin tuoksusta ja käytän sen tuoksuista huuhteluainetta. Lakanat pesen 60 asteessa ja kuivaan kuivurissa. Kaikki lakanani ovat perkaalipuuvillaa, joka on normaalia puuvillaa karkeampaa. Siihen huuhteluaine on juuri omiaan.
Koeta kestää, että kaikki eivät koe asioita samoin kuin sinä.
Missä vastasin kysymykseeni?
Kerroin vain mitä itse teen.
Koita kestää, kaikki ei ole niin pöljiä että käyttää huuhteluainetta iholleen lähes 24h.
Kuvittelitko että se huuhteluaine häviää pyykistä? Etikka haihtuu, huuhteluaine ei.
Luulen että ne jotka haistavat etikan vielä kuivastakin pyykistä, ovat käyttäneet jotain muuta kuin väkiviinaetikkaa. Mulla haisi tummat pyykit aina tunkkaiselle vaikka kuinka pesin ja huuhtelin. Aloin käyttää etikkaa ja ei ole haissut enää vuosiin pahalta vaikka pyykit joutuisi odottelemaan kuivumaanlaittoa.
Laitan tipan miedontuoksuista huuhteluainetta etikan sekaan huuhteluainelokeroon. Eteerisiä öljyjä olisi kiva kokeilla. Monta tippaa menee per pesu ja kauanko kestää yksi pieni pullo? Mikä tuoksu sopii parhaiten pyykkituoksuksi?
Vierailija kirjoitti:
Minulle riitti yksi pesukerta. Pyykki haisi kuivana kuin pistävälle hielle. Koko satsi oli nakattava takaisin koneeseen ja pestävä uudelleen. Yksi samassa satsissa ollut t-paita, joka oli ollut käyttämättömänä talven yli, lemahti vielä, kun otein sen käyttöön. Niin ja käytössä oli Pyykkietikka-nimellä myyty aine, jossa haistellessa tuntui vieno tuoksu. Pyykissä ei todellakaan ollut vieno tuoksu, vaan vaatteet haisivat hirveälle. Mihin sen melkein täyden pullollisen voisi käyttää? Kokeilin siivouksessa (vessan pesussa), mutta ei siinä tehoja ollut. Ainoa vaihtoehto taitaa olla kaataa se litku vain viemäriin. Ai niin, se pyykkikään ei tullut yhtään sen pehmeämmäksi kuin ilman huuhteluainetta pestessäkään.
Kyllähän se etikka haisee vaikka nämä väittää ettei haise.
Ovat tottuneet hajuun etteivät haista enää.
Itsekin alussa haistoin monta viikkoa aina pesun jälkeen etiikan, kunnes totuin enkä haista enää.
Kone on laatua, pyykkimäärä OK, huuhteluvesi runsasta (kone ottaa todella paljon vettä, 7kg koneen vesiraja on puolessa välissä sivussa olevaa lasiovea), etikkaa 0.5-1 dl... Ja etikka vaan haisi ennen tottumista viikkoja.
Ihan paskaa, ettei muka haisisi! Olette vaan tottuneet PISTE
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se etikka haisee vaikka nämä väittää ettei haise.
Ovat tottuneet hajuun etteivät haista enää.
Itsekin alussa haistoin monta viikkoa aina pesun jälkeen etiikan, kunnes totuin enkä haista enää.
Kone on laatua, pyykkimäärä OK, huuhteluvesi runsasta (kone ottaa todella paljon vettä, 7kg koneen vesiraja on puolessa välissä sivussa olevaa lasiovea), etikkaa 0.5-1 dl... Ja etikka vaan haisi ennen tottumista viikkoja.
Ihan paskaa, ettei muka haisisi! Olette vaan tottuneet PISTE
Ps. Ja tuo käyttämäni etikkamäärä 0.5 - 1 dl on aivan oikea määrä. Kuitenkin pyykki haisee etikalle.
"Etikka huuhteluaineena
Etikka pitää tekstiilien värit kirkkaina, tekee pyykistä pehmeää ja poistaa sähköisyyttä huuhteluaineen tavoin. Se on myös desinfioivaa ja poistaa pyykistä pesuainejäämät. Etikka myös poistaa tehokkaasti hajuja eikä jätä jälkeen tuoksuja.
Käytä näin: Annostele etikkaa huuhteluainelokeroon PUOLESTA DESISTÄ DESIN VERRAN. Etikka saattaa tuoksua kosteassa pyykissä, mutta haju haihtuu pyykin kuivuessa."
https://anna.fi/lifestyle/koti-ja-sisustus/etikka-on-edullinen-ja-ekolo…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ostanut vasta yhden pullon pyykkietikkaa kun tuntuu riittävän niin kauan. Laitan puoli korkillista sekaan kun pesen urheiluvaatteita muutaman kerran viikossa. Aiemmin jäivät tunkkaisiksi alhaisissa lämpötiloissa. Lakanapyykkiin käytän edelleen huuhteluainetta.
Miksi ohmeessä käytät huuhteluainetta lakanoihin?
Minusta ei ole mitään ihanampaa kuin pujajtaa napakoihin puhtaisiin lakanoihin.
Huuhteluaineiset ovat puhtaanakin kuin jo käytetyt lakanat, niin lörpöt että ei tunnu puhtailta. Puhumattakaan että lähes kaikki niistä haisee kuvottavalle.
Kun pesee lakanat vähintään 60 C parasta on kun ne ei haise miltään.
Jos kotona on kuivari, tulee niistä pyykeistä pehmeää ilman huuhteluainettakin.Ensin kysyt minulta ja vastaat sitten itse? :D Minä pidän laventelin tuoksusta ja käytän sen tuoksuista huuhteluainetta. Lakanat pesen 60 asteessa ja kuivaan kuivurissa. Kaikki lakanani ovat perkaalipuuvillaa, joka on normaalia puuvillaa karkeampaa. Siihen huuhteluaine on juuri omiaan.
Koeta kestää, että kaikki eivät koe asioita samoin kuin sinä.
Sinun lakanasi ei taida olla perkaalipuuvillaa.
Valmistajien mukaan ne on tiheasti kudottuja ja kuitenkin pehmeitä.
Tai sitten olet tuhonnut ne huuhteluaineella, koko perkaalipuuvillan idea on se että ne ri laskeudu iholle vaan tuntuvat siten viileiltä. kts familon Sinä sen sijaan ostat kalliit lakanat ja muutat ne lötköiksi kangaskaistaleeksi.
https://www.familon.fi/fi/tuote/familon-ultra-pussilakanasetti-percale-…
https://delfino.fi/pages/materiaaliopas
Finlayson
"Valitse materiaaliksi tunnultaan pehmeä ja ihanan sileäpintainen perkaalipuuvilla, mikäli kaipaat ylellistä hotellilakanatunnelmaa öihisi. Reunojen värilliset tereet antavat raikkaan valkoiselle kankaalle sen viimeisen silauksen. Käytössä nämä pussilakanat tuntuvat yö yöltä niin ihanan viileiltä ja rapsakoilta, että rauhallinen aamiainen sängyssä ei tunnu yhtään hullummalta idealta.
Ohuesta pitkäkuituisesta kampapuuvillasta tiheäksi kankaaksi kudottu perkaalipuuvilla on kankaana erittäin helppohoitoista, ryhdikästä ja kestävää."
Koita kestää.
Mikä logiikka tässä on?
Etikka avuksi pyykinpesukoneen puhdistuksessa
Etikka poistaa kodinkoneista kalkkia. Lisää pyykinpesukoneeseen LITRA ETIKKAA ja KAKSI LITRAA VETTÄ ja laita PESUOHJELMA PYÖRIMÄÄN. https://anna.fi/lifestyle/koti-ja-sisustus/etikka-on-edullinen-ja-ekolo…
Eikö riitä että laittaa 1L etikkaa ja kone ottaa veden itse. Miksi lisätä 1 etikkalitran lisäksi vielä 2L vettä ja sitten laittaa kone pyörimään.
Nenopatit!!
jollakin on vähän huono päivä tänään...
Vierailija kirjoitti:
Koita kestää....
Olen pyykkietikan vannoutunut ystävä. Nyt vaihdoin väkiviinaetikkaan mutta ei vain tuoksu niin hyvältä kuin kaupan pyykkietikka. Hyödyn huomasin heti ensi käytössä, sillä pojan jääkiekkokamat olivat hajuttomia, vaikka laitoin vain kaksi pientä korkillista pyykkietikkaa. Pesukone on selvästi puhtaampi ja pyykki ei haise, vaikka jäisi koneeseen odottamaan.
Vierailija kirjoitti:
Eikä ihme. Persehiki pistäisi kyllä mielen matalaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koita kestää....
EN!
Tosi vähän laitat. Tietysti korkkeja on eri kokoisia. Pirkan pyykkietikassa on ohjeena 1-3 korkillista pesukertaa kohden. Itse en mittaile vaan lorautan käsivaralla, ehkä 1/2 dl. Pyykit tuoksuu vienosti, mutta ei etikalle.