Jos menet tänään kauppaan, ostatko jauhelihan jonka viim.kp. on 31.8. vai kaivatko takaa sellaisen pakkauksen, jossa viim.kp. on 3.9.?
Nyt ollaan elämän isojen kysymysten ja valintojen äärellä.
Kommentit (23)
Otan sen punalaputetun, jonka viimeinen käyttöpäivä on 28.8.
Riippuu tietysti siitä milloin olen ajatellut sen käyttää. Jos teen siitä tänään ruuan, otan aikaisemman päiväyksen.
Jauhelihaa en osta, mutta jos ostaisin, ottaisin tietenkin sen 3.9. päivätyn!
Kaivan takaa sen missä pidempi päiväys.
Riippuu siitä, minkä päivän ruokaa olen ostamassa. En turhaan kaivelisi pidemmän päiväyksen pakettia, jos liha olisi menossa käyttöön viikonlopun aikana. Ja jos ei jostain syystä sitten menisikään, laittaisin pakkaseen ja käyttäisin myöhemmin.
Jos olen ostamassa jauhelihaa tälle päivälle, ostan sen alelaputetun. Ellei alelaputettua ole tarjolla, ostan tuoreimman.
Jos on tarkoitus käyttää jauheliha ennen 31.8., otan sillä päiväyksellä olevan. Jos taas on tarkoitus valmistaa siitä ruokaa vasta 31.8. jälkeen, otan tuoreemman.
Liikaa menee muutenkin ruokaa kaupoissa hävikkiin, näin pyrin oman osani tekemään sen vähentämiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu tietysti siitä milloin olen ajatellut sen käyttää. Jos teen siitä tänään ruuan, otan aikaisemman päiväyksen.
Just näin. Jos tiedän, että teen kyseisen ruuan ennen lyhyempää päiväystä, otan tietenkin sen.
Mutta jos on tiedossa, että käytän sen vasta useamman päivän päästä, niin siinä tapauksessa kaivelen takaa sellaisen päiväyksen, joka riittää sinne asti.
Pyrin käymään ruokaostoksilla vain kerran viikossa, siksi päiväyksillä on väliä.
Joko punalaputetun, jonka valmistan heti kotiin tultua tai mahdollisimman pitkillä päiväyksillä suoraan pakastimeen laitettavaksi tai viimestään seuraavana tai sitä seuraavana päivänä kokattavaksi . Koronan vuoksi tilaan kyllä ruuat noutopisteeseen, en käy kaupoissa itse.
Jos samaan hintaa on tarjolla tuoreempaa tai vanhempaa, niin tietenkin otan tuoreempaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos samaan hintaa on tarjolla tuoreempaa tai vanhempaa, niin tietenkin otan tuoreempaa.
Minä minä minä... eikä hävikillä väliä, kunhan minä vaan saan tuoreempaa.
Kauppias on paremmassa asemassa kuin minä niin taloudellisesti kuin mahdollisuuksiltaan harrastaa "maailmanpelastusta". Jos kauppias ei sitä tee, miksi minun pitäisi? Vieläpä siten, että se maksimoi kauppiaan voitot?
ap taitaa olla ahne kauppias joka yrittää moraalisyyttelemällä saada lisää voittoja :DDddd kiinni jäit
Ostan kauppiaan pakkaaman jauhelihan jossa parasta ennen on 30.8. Jos en käytä 29.8. mennessä, niin työnnän pakkaseen.
Vierailija kirjoitti:
Se on jauhenliha!
Mitä tai mikä on jauhen?
Otan pidemmällä päiväyksellä, ellen ole täysin varma, että ehdin käyttää. Ehkä on huonoa suunnittelua lapsiperheessä, mutta ruokaa tehdään tarpeen ja fiiliksen mukaan, jotka vaihtelevat. Ruokaa jää joskus yli, jolloin sinä päivänä ei tehdä uutta, ollaan lähdössä perjantaina mummolaan eikä ehditäkään kokata jne. Silloin on hyvä olla varoaikaa päiväyksissäkin. Pakastimeen voi laittaa tietysti, mutta se on tällä hetkellä aivan täynnä marjoja, sieniä ym. saalista. Leivän kanssa olen myös tarkka, tuntuu homehtuvan samantien kun päiväys ylittyy. Enkä varmasti syö, tai edellytä ketään muutakaan perheessä syömään liikaa, koska joku ruoka vanhenee.
Vierailija kirjoitti:
Kaivan takaa sen missä pidempi päiväys.
Kiitos 😍 sun ansiosta tulee paljon punalaputettuja, ni mä saan halpaa ruokaa 🥰
Riippuu koska olen ajatellut tehdä siitä ruokaa. Jos tänään tai huomenna, niin ostaisin. Jos en olisi ihan varma minä päivänä kokkaisin, niin ottaisin pidemmän päiväyksen.
Riippuu jauhelihasta