Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elatusmaksu vai lapselle yhteinen kulutili

Pohtiva
28.08.2020 |

Exä ehdottaa elareiden sijaan yhteistä kulutiliä. Molemmat maksaa tietyn summan (hän hieman korkeamman) ja sieltä sitten maksetaan lähes kaikki lapseen kohdistuvat kulut. Käytännön syistä lapsi on ainoastaan joka toisen viikonlopun isällään ja muuten minulla. Elarit tällä hetkellä ihan minimit. Mitä kannattaisi tehdä? Luopua elareista ja ottaa yhteinen tili käyttöön vai jatkaa vanhaan malliin.

Kertokaa kokemuksia ketkä ovat perustaneet eron jälkeen lapselle yhteisen kulutilin. Miten on käytännössä toiminut, mitä kaikkia kuluja tililtä olette maksaneet ym. Ruusut ja risut.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tuo silleen hyvä lapselle, ettei äiti voi ryypätä elatusmaksuja ja ostella itselleen  viinaa, vibraattoreita ja kortonkeja yms

Vierailija
2/30 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastenvalvojalta kannattaa varmistaa, että onko mahdollista tuo yhteinen tili. Jos kumpikaan ei ole kelan asiakkaana ja välit ovat ok, niin ei kai sille ole mitään estettä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsehän sinä sen tiedät, voiko eksään luottaa tuon vertaa.

Itse en missään nimessä ottaisi tuollaista tiliä käyttöön, koska eks "lainaisi" sieltä jatkuvasti rahaa ilman aikomustakaan takaisinmaksusta. Yhden lapsen tilin jo näin tyhjensi pian eromme jälkeen. Lisäksi yhteinen tili antaa mahdollisuuden kritisoida pitikö se nyt se kallein ulkohaalari ostaa.

Vierailija
4/30 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reilummalta tuntuu maksajasta varmasti tuollainen tili. Mutta teidän täytyy olla samoilla linjoilla siinä, mitä lapsi tarvitsee. Ettei mene joka osto riitelyksi.

Vierailija
5/30 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elatukseen kuuluu myös asuminen, sähkö, ruoka jne. Ehdottomasti niin että elatus tulee lähivanhemman tilille.

Vierailija
6/30 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lastenvalvojalta kannattaa varmistaa, että onko mahdollista tuo yhteinen tili. Jos kumpikaan ei ole kelan asiakkaana ja välit ovat ok, niin ei kai sille ole mitään estettä.

Kyllä vanhemmat saavat päättää tuollaisen asian ihan itse. Ei lastenvalvojalla ole edes pakko käydä, vaikka kuinka monet järkevät ihmiset hoitavat lastensa elatuksen keskenään sopimalla. Silloin, jos sopua ei ole, on syytä saada mustaa valkoiselle, eikä tuollainen tilikään varmaan toimisi.

Vierailija
7/30 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ajattelit ostaa esim ruuan? Ostatko lapselle oman leivän, oman margariinin, oman perunapussin jne? Vai maksaistko esim viidesosan teidän ruokalaskusta aina tuolta tililtä?

Entä sähölasku, vakuutukset jne jne mikä osa tuolta tililtä vai jäisikö kaikki muut kulut yksin sinun maksettavaksi? Tämä ehkä ok jos saat lapsilisän näitä kuluja varten?

Vierailija
8/30 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peikkis kirjoitti:

Elatukseen kuuluu myös asuminen, sähkö, ruoka jne. Ehdottomasti niin että elatus tulee lähivanhemman tilille.

Tämä juuri on asia, jota en ymmärrä. Kun molemmilla vanhemmilla on asuinkulut. Miksi toisen pitäisi maksaa niitä kahdessa paikassa, varsinkaan kun se lähivanhempi on oikeutettu myös esim. asuintukeen tarvittaessa. Ruokakulujen erotuksen hoitaa varmasti lapsilisä.

Vierailija
9/30 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lastenvalvoja ei suostu tuollaista vahvistamaan. Itse ehdotin, että tehdään lapselle kulutili, josta maksetaan hoitomaksut yms ja kumpikin esittää isommista hankinnoista (talvivaatteet, kengät, urheiluvarusteet, harrastusmaksut, jne) kuitit, jonka mukaan pistetään tasan lapsen kulut.

Ei kelvannut lastenvalvojalle eikä lapsen isälle.

Vierailija
10/30 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos viikonloppuvanhempi hakee viikonlopuksi ruokaa itselleen ja lapselle niin maksaa tuolta tililtä puolet (miten sattuikin että juuri nyt piti ostaa kilo lihaa ja täyttää maustekaappi ym). Maksettaisiinko tuolta myös kaikki lapsen hampparit ym. Eli ravintolassakin pyydettäisiin aina lasku lapsen ruuista erikseen ja se maksettaisiin tuolta erikoistililtä? Eli tuollainen koulutiloista kuulostaa hyvältä äkkiä mutta vaatii todella hyvät välit ja samanlaisen arvomaailman että se toimii niin että kaikki tyytyväisiä.

Vierailija
11/30 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lastenvalvoja ei suostu tuollaista vahvistamaan. Itse ehdotin, että tehdään lapselle kulutili, josta maksetaan hoitomaksut yms ja kumpikin esittää isommista hankinnoista (talvivaatteet, kengät, urheiluvarusteet, harrastusmaksut, jne) kuitit, jonka mukaan pistetään tasan lapsen kulut.

Lopputulos on, että minä ostan lapselle kaikki vaatteet, lelut, kirjat, pelit, luistimet, sukset, polkupyörät, maksan kaikki harrastusmaksut. Isä ostaa jouluna yhden lahjan ja synttärinä yhden lahjan, ne on sitten ne lelut, joita lapsella on isänsä luona eli käytännössä hyvin vähän, ellei raahaa sitten kotoa leluja isoa kassillista mukanaan.

Vierailija
12/30 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli jos viikonloppuvanhempi hakee viikonlopuksi ruokaa itselleen ja lapselle niin maksaa tuolta tililtä puolet (miten sattuikin että juuri nyt piti ostaa kilo lihaa ja täyttää maustekaappi ym). Maksettaisiinko tuolta myös kaikki lapsen hampparit ym. Eli ravintolassakin pyydettäisiin aina lasku lapsen ruuista erikseen ja se maksettaisiin tuolta erikoistililtä? Eli tuollainen koulutiloista kuulostaa hyvältä äkkiä mutta vaatii todella hyvät välit ja samanlaisen arvomaailman että se toimii niin että kaikki tyytyväisiä.

??? Ei se yksi lapsi nyt niin paljoa syö, että siltä kulutililtä jotain ruokalaskuja tarvitsisi maksaa.

Vierailija
13/30 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tuo silleen hyvä lapselle, ettei äiti voi ryypätä elatusmaksuja ja ostella itselleen  viinaa, vibraattoreita ja kortonkeja yms

Ai miten niin ei voi? Meinaatko, että lapsi itse vain käyttää tiliä ja ostaa kaiken itselleen? 

Vierailija
14/30 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elarit suoraan sinulle, kulutili toimii vain jos lapset 50/50.

Vierailija
15/30 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä hittoa tuossa sillä kulutilillä tehdään, jos kuitenkin niitä kuitteja pitää vatkata eestaas. 

Vierailija
16/30 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei toimi, en suostuisi.

Vierailija
17/30 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

??? Ei se yksi lapsi nyt niin paljoa syö, että siltä kulutililtä jotain ruokalaskuja tarvitsisi maksaa.

No riippuu lapsesta ja rahatilanteesta. Meidän lapsen ruuat ainakin maksaa todella paljon. Allerginen maidolle, kanamunalle ja kotimaisille viljoille. Eli käyttämänsä

Maidonkorvike maksaa 2€/litra. Jauhot maksaa noin 5-6 kertaa enemmän kuin itse käyttämäni normijauhot. Jne

Toisaalta kasvava teini saattaa syödä enemmän kuin aikuinen nainen. Joten kyllä ne ruokakulut monesti vaan tuntuu.

Yleensä miesten mielestä ruoka on tosi halpaa jos heidän ei tarvi sitä maksaa, mutta sitten kun he joutuvat sen maksamaan niin sitten se on järjettömän kallista.

Vierailija
18/30 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai ei vai? Sinulla ei ole aavistustakaan, mitä yli kymmenvuotiaat pojat syövät.

Vierailija
19/30 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vuoroviikot ja kaikenlaisia järjestelyitä on kokeiltu. Minä olen lähi ja lasten isä etä. Tuloeroa on, mulla on paremmat tulot. Alkuun minä sain lapsilisät ja maksoin kaikki kulut. Lapset oli pieniä silloin ja pelkät hoitomaksut oli yli 500 euroa. Siirryttiin siihen että siirsin lapsilisät yhteiselle tilille (oli valmiina vanha tili jota ei oltu lopetettu) ja molemmat siirsi sinne lisää suhteessa tuloihin eli minä enemmän. Ex kuitenkin käytti rahat omiin tarkoituksiin joten se ei toiminut. Sen jälkeen minä aloin maksaa puolet lapsilisistä suoraan hänelle, mutta siinä kävi niin että silti kaikki hankinnat oli aina minun vastuulla. Nyt teen niin että vähennän ensin lapsilisistä kaikki lasten kulut (poislukien asuminen ja ruoka, koska molemmilla luonapitoa yhtä paljon) ja JOS jotain jää, siirrän puolet siitä exälle. Jos jonain kuukautena menee yli, vähennän seuraavasta lapsilisästä. Tämä on minusta oikeudenmukaisin tällä hetkellä. Siinä nyt ideoita.

Vierailija
20/30 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli jos viikonloppuvanhempi hakee viikonlopuksi ruokaa itselleen ja lapselle niin maksaa tuolta tililtä puolet (miten sattuikin että juuri nyt piti ostaa kilo lihaa ja täyttää maustekaappi ym). Maksettaisiinko tuolta myös kaikki lapsen hampparit ym. Eli ravintolassakin pyydettäisiin aina lasku lapsen ruuista erikseen ja se maksettaisiin tuolta erikoistililtä? Eli tuollainen koulutiloista kuulostaa hyvältä äkkiä mutta vaatii todella hyvät välit ja samanlaisen arvomaailman että se toimii niin että kaikki tyytyväisiä.[/

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän ruokakulut rajata tilin ulkopuolelle. Viikonloput menevät tasan, viikolla lapsi syö yleensä myös pk:ssa/koulussa ja lapsilisillä katetaan loput. Tai sovitaan, että lähivanhempi voi nostaa tietyn summan ruokaan kuussa. Tililtä maksetaan hankinnat ja harrastukset. Päiväkotimaksut, jos niitä on. Mahdolliset vakuutukset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kaksi