Ammattikoulu ja vanhemmat kiusaa
Lähdin opiskelemaan ammattikouluun. Olen 25 vuotias. Opiskelen ensimmäisen vuoden oppilaiden kanssa. Alkujännityksen jälkeen selvisi että meidän luokka on ihan huikean mukava ja positiivinen vaikka muut oppilaat ovat paljon nuorempia. Menin joka aamu innolla kouluun ja odotin uusia asioita ja luokkalaisten näkemistä.
Kunnes alkoi tulla tunteja vanhempien oppilaiden 2-3luokkalaisten kanssa... Kukaan ei edes tervehdi. Jokapuolelta kuuluu "nuo pennut" "joo ei nuo pennut osaa" ym. Ne puhuu toisilleen meistä ilkeästi silleen että me kuitenkin kuullaan. Minua haukutaan koska meikkaan heidän mielestä liikaa. He itse eivät meikkaa ollenkaan. Minusta kumpikaan ei ole väärin. Ei se meikki tai meikittömyys voi vaan häiritä ketään?
Olen "prinsessa" enkä sovi kuulema tälle alalle koska meikkaan. Alalla on ehkä vähän enemmän miehiä.
Meidän luokka laitettiin opettelemaan erästä asiaa ja toiset luokat katsoi vierestä. Olin ensin innolla osallistumassa tähän tehtävään kunnes aloin kuulemaan "voi v**un tyhmät, eikö ne osaa mitään" "voi v**tu ne rikkoo kaiken" "joo voi sa**na ei tollasia pitäs päästää tänne kouluun"
Ja todellisuudessa opettaja katsoi kokoajan vierestä ja mikään ei mennyt väärin.
Itse seisoin kuitenkin vaan sivussa enkä osallistunut tehtävään koska ahdisti koko tilanne.
Tämän jälkeen kuulin jokapuolelta kun kaikkia meitä haukuttiin ja puhuttiin niinkuin oltaisiin rikottu jotain vaikkei oltu.
Noh tämän jälkeen meni paripäivää. Opettaja laittoi minut opettelemaan erästä helppoa hommaa joka ei kuitenkaan heti onnistunut. Omat luokkalaiset koitti käydä auttamassa ja tsemppasivat. Siis ne alaikäiset nuoret oppilaat.
Kunnes irtauduin työstäni odottamaan opettajan apua ja erehdyin kuuntelemaan ja katsomaan mitä nämä vanhemmat opiskelijat (jotka ovat jo täysi ikäisiä) tekivät. He mallailivat minun liikkeitä ja haukkui vammaiseksi ja taas että "v**uako tuollainen tulee tälle alalle, saa**nan neiti"
En ymmärrä tätä vihaa ja ilkeyttä heidän osalta. Ollaan kuitenkin vasta tultu sinne oppimaan. Ei voida osata kaikkea valmiiksi. Yleensä mulla menee tuollaiset ohi korvien mutta nyt tuli vaan niin paha mieli että lähdin koulusta ja sanoin opettajalle olevani kipeä, olin loppuviikon kotona.
Enkä odota innolla enää kouluun menemistä. Mietin jopa lopettavani sen koulun. Onhan minulla jo yksi ammatti.
Nämä vanhemmat oppilaat myös eivät siivoa jälkiään ja kiukuttelevat opettajille kuin jotkin pienet lapset. He eivät noudata sovittuja ohjeita vaan tekevät mitä haluaa koska "tää on vaan koulu, ei me olla töissä täällä ja sitäpaitsi me osataan jo tää"
Pitkä vuodatus mutta itkettää kun alussa oli niin ihanaa lähteä kouluun ja nyt vaan ahdistaa.
Mieleen jääneitä kommentteja parilta viikolta:
"Kato toi prinsessaki laitto työvaatteet"
"Eikai noita pentuja laiteta tekemään tuota hommaa, kohta joku kuolee niiden takia"
"Mikä v*ttu tuota vaivaa"
"Ihme vammasia tänne otetaan"
Jos olet ammatikouloussa, mieti oletko sinä kiusaaja? Tuollaisella voit oikeasti pilata paljon.
Kommentit (4)
Puhu opettajalle tai kuraattorille. Ei se kiusaaminen ole ammattikoulussa ok.
Vierailija kirjoitti:
Puhu opettajalle tai kuraattorille. Ei se kiusaaminen ole ammattikoulussa ok.
Komppaan tätä! Opettajille viestiä ettet hyväksy asiaa ja että sille pitää tehdä jotakin!
Kiusaja koulussa on kiusaaja töissäkin!
Pitää ottaa huomioon se,että he ovat tulevia työtovereita ja teistä tulee heidän työtovereita.
Eli kiva kiusata tulevaa työkaveria!
Pitää varmaan ottaa asia opettajan kanssa puheeksi. Jotenkin tuntuu että alkaavatko sitten enemmän vaan kiusaamaan jos menen opettajille kertomaan.
Ainakin kolme muuta omaa luokkalaista on kuullut tätä haukkumista niin pitää kysyä lähtisivätkö se mukaan.
Ap
Hei, ei se kypsyys aina ikää katso. Harmi että siella tuollainen meininki. Koita pitaa se opiskeluinto kuitenkin ylla, onhan teidan omassa luokassa kuitenkin hyva meininki Kai teilla on tauoilla aikaa jakaa fiiliksia Oman luokan kanssa. Ja sulla taitaa koulu kestaa sen 2 vuotta, se ei ole loppupeleissa pitka aika.
Mulla itsella on samantyyppinen kokemus aikanaan amiksessa, meilla auttoi se Kun mentiin ihan asiasta juttelemaan heidan kanssaan. Ja sen jalkeen tutustuttiin porukkana toisiimme paremmin, huomattiin että mehän ollaan kaikkia hyvia tyyppeja ja osataan olla keskenaan ihmisiksi.
Vaatii hiukan pokkaa, mutta niinhan elämässa muutenkin sitä tarvitaan, rohkeutta sulle, Ole Oma itsesi
❤️✌️