Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun sivutyön pomo ei tajua päätyön menevän edelle

Vierailija
20.09.2013 |

Teen kahta työtä. Toinen on ns. päätyö, josta saan säännölliset kuukausiansiot. Toinen on sivutyö, jossa on kausittain työtehtäviä. Tuo sivutyö on sellainen, jota ei (ainakaan siinä firmassa, joille sivutyötä teen) kukaan tee päätyönä eli ovat siinä suhteessa täysin sivutoimisten työntekijöiden varassa.

Nyt olen joutunut parina viime viikkona kieltäytymään sivutyöstä tarjotuista työtehtävistä, koska ne ovat ajoittuneet sellaiseen ajankohtaan, jolloin en voi olla päätyöstäni pois. Ja päätyö menee tietysti sivuluontoisten kausijuttujen edelle. Äsken sain sivutoimen pomolta tulikivenkatkuisen sähköpostiviestin, jossa minut velvoitetaan menemään keskustelemaan siitä, onko minulla sivutyöpaikassa enää jatkoa, koska koko ajan kieltäydyn hommista.

Ilmeisesti heille on firmaan tullut aiempaa enemmän tarjouksia. Noita sivutöitä on ollut tähän asti tekemässä eläköityneitä ihmisiä, jotka nyt alkaa olla sen verran vanhoja, etteivät enää kovin paljon jaksa tehdä ylimääräistä. Firmalla on varmaan ollut vaikeuksia saada ihmisiä sivutöihin.

Olen aiemmin kysynyt, mikseivät palkkaa edes yhtä ihmistä tekemään päätoimisena noita juttuja, kuukausipalkalla. Ei kuulemma kannata. No, nyt sitten syytetään työntekijöitä, kun emme sitoudu tarpeeksi heidän antamiin töihin.

Haluaisin kuitenkin jatkaa noita sivutöitä, koska tykkään niistä. Miten selittäisin nätisti pomolle, etten kieltäydy kiusallani tai laiskuuttani vaan siksi, että en halua potkuja päätyöstäni. Hän kyllä tietää tämän, siksi tuo syyttely ärsyttääkin... Olen aina hoitanut nuo sivutoimiset työjutut huolella ja iloisena ja saanut niistä paljon kiitosta.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
20.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, jos syynä on se, että heillä ei ole tarpeeksi tekijöitä, voit ihan rauhassa toistaa, että päätyösi tehtävät menevät edelle ja jos tämä ei sivutyöpaikalle sovi, et tosiaan voi jatkaa sivutyön tekemistä. Jos työllesi on tarvetta, pomon pitäisi kyllä tuosta ymmärtää, että parempi kun saavat työpanoksesi silloin tällöin. 

Vierailija
2/16 |
20.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuollaista ole oikeassa elämässä kuin päätyö ja sivutyö. On työpaikka ja sinä et tee annettuja töitä. Pitäisikö sinulle maksaakin? :)

Ihan sama teetkö viittä eri työtä, jos et tee annettuja hommia niin et tee niitä. Ei sitä kuulu pomon vaan ymmärtää. Sinä siellä olet töissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
20.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 16:39"]

Ei tuollaista ole oikeassa elämässä kuin päätyö ja sivutyö. On työpaikka ja sinä et tee annettuja töitä. Pitäisikö sinulle maksaakin? :)

Ihan sama teetkö viittä eri työtä, jos et tee annettuja hommia niin et tee niitä. Ei sitä kuulu pomon vaan ymmärtää. Sinä siellä olet töissä.

[/quote]

En ole ap, mutta työsopimuksia on erilaisia. Ilmeisesti ap tekee sivutyötään tarvittaessa töihin kutsuttavana tms. muulla joustavalla työsopimuksella.

Vierailija
4/16 |
20.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Eh. Kyse on yksittäisistä työtehtävistä. He soittavat ja kysyvät, pääsetkö ti klo 8-11 paikkaan H tekemään asiaa U (vaikka tulkkausta, vaikka nyt ei ole kyse siitä, mutta voisi olla esim. tulkkauskeikka). Js sitten työntekijä joko ottaa tai ei ota sitä yhtä yksittäistä työkeikkaa vastaan.

Eli minulla ei sivutyössä ole mitään tiettyä työaikaa, ei mitään tiettyä projektia, joka pitäisi tehdä. Minulta kysytään, sopiiko sinulle ti klo 9-10, ke klo 14-20 ja su klo 7.30-18. Jos sanon, että tuo su sopii, niin sitten otan sen työn vastaan ja noita muita en, niihin yritetään saada joku toinen.

Eli teen annetut hommat, mutta saan itse päättää, mitkä hommat otan vastaan. Työkeikat ovat aika- ja paikkasidonnaisia. Mitään työsopimusta ei ole vaan sopimus ikäänkuin syntyy kunkin keikan osalta erikseen.

Minulle maksetaan tuntikorvaus kustakin keikasta. Eli ei minulle makseta siitä, etten mitään tee.

Ja jos pomo ei kykene tarjoamaan kenellekään täysipäiväistä hommaa tuolta alalta, ei ehkä olisi kannattanut perustaa bisnestä, joka perustuu osin lähes täysin tällaisen ajoittaisen työvoiman käyttöön.

Vierailija
5/16 |
20.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi, että pomo on noin vaikea : ( Mutta voihan se olla, että johtuu pomon stressistä, eikä tarkoituksella sinua arvostele tms. syyttele.

Mutta sinuna vaan toteaisin sen faktan, että et voi päätyön kustannuksella ottaa työtehtäviä vastaan, mutta mielelläsi teet sellaiset hommat, jotka sopivat aikatauluun. 

Vierailija
6/16 |
20.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmähän se ap:n pomo on. Hänellähän on täysi vapaus päättää koska tahansa, ettei enää tarjoa ap:lle keikkaa. Tietenkin se on niin, että jos työntekijöitä vain on tarjolla, jossain vaiheessa lakataan soittamasta sellaisille, jotka kieltäytyvät usein, mutta ilmeisesti niitä tekijöitä ei tässä tapauksessa ole. Tuolla tavalla uhkailemalla hän vain näyttää, kuinka riippuvainen hän on ap:n työpanoksesta.

Vierailija
7/16 |
20.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti se pomo vain oikeasti haluaa jutella siitä, että mitkä ajat sulle käy. Se ei ehkä ole tietoinen sun työsi kiireajoista. Kun kerrot milloin ne on, niin siitä se yhteisymmärrys vähitellen voi löytyä.

Älä siis turhia hermoile. Sinä tiedät mitkä sun ehdot on ja pomo sitten ottaa tai jättää.

Pomoakin ymmärrän siinä, että jos työntekijästä ei ole työnantajalle mitään hyötyä, niin sellainen työntekijä on turha työntekijä. Kyllä pomo sen ymmärtää, että jos työntekijä on sairaana tai vakityössään tai muuta vastaavaa, niin ne on työntekijälle ihan päteviä syitä olla tulematta. Mutta ei se poista sitä, että työnantaja ei saanut tarvitsemaansa tekijää siitä sairaasta tai muualla työskentelevästä. Olkoot syyt kuinka pätevät hyvänsä, niin pomo tarvii jonkun tekemään sen keikan.

Vierailija
8/16 |
20.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs menit sinne ns. sivutyöhön ?( jos et sinne kuitenkaan sit pääse)

Vierailija
9/16 |
20.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Höpö höpö. Minä teen sivutyönä keikkaa toiseen paikkaan ja kieltäydyn juuri silloin, kun päätyössäni olen töissä. Tai kun en vain jaksa lähteä keikkahommiin.

Vierailija
10/16 |
20.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Höpö höpö. Minä teen sivutyönä keikkaa toiseen paikkaan ja kieltäydyn juuri silloin, kun päätyössäni olen töissä. Tai kun en vain jaksa lähteä keikkahommiin.

Vierailija
11/16 |
20.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oletetaan, että jokainen työntekijä on meillä töissä ne ajat, jotka on sovittu. Ei kysellä, onko tämä päätyö vai sivutyö, koska samat työsopimukset niitä koskevat.

Vierailija
12/16 |
20.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh. Kun sitähän juuri tarkoitan, että mitään työaikoja ei ole sovittu ennalta sen kummemmin. Vaan tarjotaan vain noita yksittäisiä keikkoja. Ja ne voi ottaa tai jättää. Ja toki, jos keikan on ottanut, sen hoitaa silloin.

Minulla oli aiemmin päätyön ohella enemmän aikaa. Olen myös aloittanut nuo sivuhommat opiskelijana, silloin pystyi päiväsaikaankin olemaan joustavampi. Pomo kyllä tietää elämäntilanteeni muutoksen, mutta jotenkin olen huomannut, että heidän vaikea ymmärtää sitä, ettei heidän tarjoamat työt ole kellekään se numero 1 prioriteetti.

Samaa valittaneet muutkin. Yksi tutuistani aloitti uuden päivätyön, jossa on työaika klo 10-18. Ilmoitti sen tuonne sivutyöfirmaan heti. Sitten sieltä tuli soitto, että pääsetkö tiistaina keikalle klo 17.30. Ystäväni sanoi, että pitää kysyä vakityön pomolta, voiko lähteä tuntia aikaisemmin vakitöistä. Sai kuulemma kamalat huudot sivutyöfirmasta, kun ei voinut antaa vastausta HETI.

Tuo sivutyö on kivaa, vähän kuin harrastus. Mutta valitettavasti keikkoja on sen verta vähän, ettei sillä kukaan elä. Sivutyön pomo tietää tämän hyvin. Silti ottaa sen jotenkin itseensä, että ihmiset ei heti sovittele menojaan ja muita töitään sen mukaan, kun heillä olisi keikkoja tarjolla ja aseta heitä ykköseksi.

Moni olisi menossa heille töihin tuohon hommaan kuukausipalkalla, jos vaan palkkaisivat. Se ratkaisisi tuota ongelmaa. Eivät vaan halua ottaa sitä työntekijän palkkaamisen riskiä.

Vierailija
13/16 |
20.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 18:28"]

Meillä oletetaan, että jokainen työntekijä on meillä töissä ne ajat, jotka on sovittu. Ei kysellä, onko tämä päätyö vai sivutyö, koska samat työsopimukset niitä koskevat.

[/quote]

Siis nimenomaan ne, jotka on sovittu. Siis jos sovittu, että tyyppi on töissä la klo 10-15, niin työnantaja ei oleta, että tämä tyyppi on töissä pe klo 14-20.

Vierailija
14/16 |
20.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan olin töissä kaupassa osa-aikaisena. Tarvitsin lisäansioita ja tein keikkaa ravintolassa. Pääasiassa pe- ja la-iltoja. Jos kaupassa oli iltavuoro klo 20.30 asti, en tietenkään voinut ottaa klo 18 alkavaa ravintolakeikkaa. Tätä ei toisinaan ravintolassa ymmärretty.

Vierailija
15/16 |
20.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 21:34"]

Aikoinaan olin töissä kaupassa osa-aikaisena. Tarvitsin lisäansioita ja tein keikkaa ravintolassa. Pääasiassa pe- ja la-iltoja. Jos kaupassa oli iltavuoro klo 20.30 asti, en tietenkään voinut ottaa klo 18 alkavaa ravintolakeikkaa. Tätä ei toisinaan ravintolassa ymmärretty.

[/quote]

No juuri tällaista tilannetta tarkoitan!

Vierailija
16/16 |
20.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivutyösi kuulostaa kivalta. Vihjaa edes, mikä on ala!

Onko muuten päätyössäsi vakituiset työajat? Silloin voisit suoraan ilmoittaa, mitkä ajat eivät ainakaan käy sinulle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kahdeksan