5 kk vauva kuoli, kun äiti laittoi kantokassin matkalaukkuhihnalle.
asiasta kertoo daily mail ja bbc. Hihna käynnistyi automaattisesti painon takia. vauva sai kuolettavat vammat
Kommentit (126)
Tällaista se naisten ajattelemattomuus ja mielialavaihtelut tuottaa. Olikohan tässäkin tapauksessa kyseessä synnytyksen jälkeinen masennus kuten niissä joissa äiti tappaa lapsensa.
Kyllä se kertoo aikamoisesta empatiakyvyttömyydestä mitä monessa viestissä lukee, varsinkin tuossa ketjun alkupäässä, en jaksa alkaa lainailemaan. Eipä voi muuta kuin todeta että huh huh, kylläpä on taas porukkaa liikkeellä. Toivottavasti tällä onnettomuudessa olleella äidillä on empaattisia ihmisiä ympärillään, olisi aika julmaa jos av-mammoja löytyisi lähipiiristä. Tämän ketjun aito av-mamma toruisi äitiparkaa huolimattomuudesta, mitäs olit väsynyt ja laskit lapsesi sekunniksi lähimmälle alustalle, ihan sama kuin olisit laittanut vauvan rehumyllyyn, nih.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 12:45"]
Tällaista se naisten ajattelemattomuus ja mielialavaihtelut tuottaa. Olikohan tässäkin tapauksessa kyseessä synnytyksen jälkeinen masennus kuten niissä joissa äiti tappaa lapsensa.
[/quote]
Nyt puhut jo tappamisesta. Alat olemaan säälittävä.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 12:23"]
Uima-allastapahtumaan (2 v hukkui kun äiti nukkui riippumatossa) viitattiin tästä tapauksesta kertovassa Daily Mailin jutussa. Ja sekin oli vahinko.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 12:21"]
Miksi me puhutaan uima-altaasta kun tämä on ketju tästä uutisesta, ei uima-altaasta? Sellaisesta minä en ainakaan ole puhunut.
[/quote]
[/quote]
Äiti oli väsynyt ja urvahti kun isä ei ollut ottanut vastuutaan isänä. Nyt tuomitsijamammat tuomitsee tämän äidin, kun lapsi hukkui.
Valitettava tapaus, mutta ei yllättävä ollenkaan.
Paljon matkustavana olen maailmalla kauhistuneena seurannut ihmisten käytöstä noiden tavarahihnojen läheisyydessä. Isoista varoituksista huolimatta tupataan ihan siihen hihnan viereen kyttäämään laukkua tai annetaan vähän isompien lasten suunnilleen maata hihnalla. Pari kertaa olen nähnyt, kuinka hysteerinen äiti rientää hakemaan sitä pikku kullannuppua hihnan päältä, kun se käynnistyy tai kuinka joku ihan aikuinen ihminen irrottelee hihnasta siihen juuttunutta takinlievettä. Itse pystyn - ja uskon suurimman osan palstalaisistakin pystyvän - kyllä pahimmassakin väsymystilassa, suomalaiset nimittäin yleensä seisovat kiltisti varoviivojen takana ja saavat lapsensakin pysymään siellä - ja itselleni esim. aamulentoja edeltävänä yönä nukkuminen on aina haastavaa, ja koneessa pystyn ehkä korkeintaan 45 minuutin uniin kerrallaan - skarppaamaan sen verran, että käyttäydyn lentokenttien ohjeistuksen mukaan.
Tulevaisuudessa varmasti puutun linjojen vieressä näkemääni käytökseen entistä herkemmin, varsinkin lasten ollessa kyseessä, sain sitten miten vihaisia tuijotuksia hyvänsä vanhemmilta.
Juuri tällaisten kömmähdysten takia en matkusta vauvan kanssa yksin.
Matkustan säännöllisesti etelä-Euroopasta Suomeen ja jos ei mieheni pääse mukaan lennolle, niin pyydän jonkun kaverin ensin meille lomalle ja sitten matkustetaan yhdessä Suomeen. Varsinkin jos on vaihto, niin tavaraa ja kannettavaa ja muistettavaa on niin paljon, että yksin en halua matkustaa. Tässä taas muistutus, että väsyneenä ja uupuneena sitä voi tehdä kohtalokkaan mokan.
En myöskään lähde ajamaan autolla väsyneenä, jos on lapsi kyydissä.
Jokainen meistä voi mokata ja eiköhän tässä vanhemmat sitä suurinta tuskaa tunne. Turha siis sen enempää jeesustella, pidetään vaan huoli omista lapsistamme.
Mä en edes tiennyt, että matkalaukkuhihnalle voi rusentua, enkä vieläkään tajua, että miten näin pääsi käymään? Jos vauva oli tukevassa kantokopassa, niin rusentuuko siitä muka noin vain? Vai oliko se jossain heppoisessa kantokassissa tms?
Vaikka en tiennytkään, että näin kamalasti voisi käydä, niin en silti olis uskaltanut laittaa lasta millekään hihnalle, koska pelkäisin, että se lähtee yhtäkkiä liikkeelle. En edes itse menisi siihen istumaan.
Mutta en mä silti syyllistä tätä naista, vaikka ajattelematon oli. Ikävä onnettomuus kaiken kaikkiaan. Luulisi tuollaisissa hihnoissa olla varoituskyltit, jos noin helposti voi käydä pahasti...
[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 13:05"]
Matkustan säännöllisesti etelä-Euroopasta Suomeen ja jos ei mieheni pääse mukaan lennolle, niin pyydän jonkun kaverin ensin meille lomalle ja sitten matkustetaan yhdessä Suomeen. Varsinkin jos on vaihto, niin tavaraa ja kannettavaa ja muistettavaa on niin paljon, että yksin en halua matkustaa. Tässä taas muistutus, että väsyneenä ja uupuneena sitä voi tehdä kohtalokkaan mokan.
Jokainen meistä voi mokata ja eiköhän tässä vanhemmat sitä suurinta tuskaa tunne. Turha siis sen enempää jeesustella, pidetään vaan huoli omista lapsistamme.
[/quote]
Juu ja ollaan supisupihiljaa ja ei oteta tippaakaan opiksi tästä
[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 09:24"]
24/7 = 24 päivää viikossa?
[/quote]
Eiköhän se tarkoita 24h ja 7 päivää viikossa.. Huh hah hei järkeä.. Tai sen puutetta..
[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 13:10"]
Mä en edes tiennyt, että matkalaukkuhihnalle voi rusentua, enkä vieläkään tajua, että miten näin pääsi käymään? Jos vauva oli tukevassa kantokopassa, niin rusentuuko siitä muka noin vain? Vai oliko se jossain heppoisessa kantokassissa tms?
Vaikka en tiennytkään, että näin kamalasti voisi käydä, niin en silti olis uskaltanut laittaa lasta millekään hihnalle, koska pelkäisin, että se lähtee yhtäkkiä liikkeelle. En edes itse menisi siihen istumaan.
Mutta en mä silti syyllistä tätä naista, vaikka ajattelematon oli. Ikävä onnettomuus kaiken kaikkiaan. Luulisi tuollaisissa hihnoissa olla varoituskyltit, jos noin helposti voi käydä pahasti...
[/quote]
Minusta kyllä omaa järkeäkin saa käyttää. Ei kaikessa voi olla varoituskylttiä. Kuten että mikroaaltouunissa ei saa kuivata kissaa.
Tämä on kauhea juttu.
Mutta mä en edelleenkään tajua, mille hihnalle se vauva oli laitettu. Erikoismatkatavarahihna? Siis siellä hallissa vai check inissä? Ja nämä kyseiset hihnat siis aktivoituvat painosta? Siis niille laitetaan vaikka jokin pyörätuoli menemään ruumaan ja sit se lähtee liikkeelle?
Ja mihin se vauva oli rusentunut? Rattaiden väliin - siis minkälainen ratas siinä on? Vai hihnalla olevien tavaroiden väliin? Mä en tajua tätä ihan kokonaan, varsinkin kun Ilta-Sanomien jutussa oli ainakin eilen kuva turvatarkastus-hihnasta.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 13:22"]
[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 13:05"]
[/quote]
Juu ja ollaan supisupihiljaa ja ei oteta tippaakaan opiksi tästä
[/quote]
Mitä ihmeen supisupi hiljaa soopaa yrität änkyttää? Kai asiasta saa puhua ja pitääkin, mutta asian "kummastelu" äitiä syyttävällä tavalla on aivan turhaa, tosiasia on ettei meistä kukaan ollut paikall näkemässä tapahtumaa niin on silloin parempi olla supisupi turpa kiinni siitä että äiti oli huolimaton yms.
[/quote] Tuskinpa kukaan pedari ihan vahingossa ahdistelee lasta .
[/quote]
Paitsi yks aa eiku öö...
[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 12:21"]
No tässä sitä taas ollaan, virheettömät äidit tuomitsevat tämän hirveässä onnettomuudessa vauvansa menettäneet äidin. Käsittämätöntä, ei voi muuta sanoa, huh.
Ettekö osaa lukea vai puuttuuko teiltä täysin empatiakyky? Ihan turha vertailla tätä tapausta johonkin kännissä vauvan päälle nukahtamiseen tai valvomatta jättämiseen veden äärellä, ne ovat aivan erilaisia onnettomuuksia kuin tämä. Tässä oli kysymyksessä hirveä tapaturma, parin sekunnin herpaannus joka aiheutti vauvan kuoleman.
Vai voitko tuomitsija-mamma puhtain sydämin sanoa, ettei sinulle ikinä, ikinä tapahdu herpaantumista tai minkäänlaista kömmähdystä lastesi hoidossa väsymyksen hetkellä tai vaikka muutenkin. Jos voit niin mielestäsi sanoa, niin haepa apua koska kärsit jostain yli-ihmissyndroomasta ja elät harhassa ja olet äärimmäisen rasittava ympäristöllesi.
[/quote]
AMEN tälle!
[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 13:41"]
Tämä on kauhea juttu.
Mutta mä en edelleenkään tajua, mille hihnalle se vauva oli laitettu. Erikoismatkatavarahihna? Siis siellä hallissa vai check inissä? Ja nämä kyseiset hihnat siis aktivoituvat painosta? Siis niille laitetaan vaikka jokin pyörätuoli menemään ruumaan ja sit se lähtee liikkeelle?
Ja mihin se vauva oli rusentunut? Rattaiden väliin - siis minkälainen ratas siinä on? Vai hihnalla olevien tavaroiden väliin? Mä en tajua tätä ihan kokonaan, varsinkin kun Ilta-Sanomien jutussa oli ainakin eilen kuva turvatarkastus-hihnasta.
[/quote]
Daily Mailin uutisessa selitetään, että äiti kurottui jumiin jääneiden rattaiden perään, ja siinä hötäkässä vauva putosi kantokopasta hihnalle. Ilmeisesti kuoleman aiheutti se, että vauvan pää jäi n. 10 cm:n rakoon, joka oli kahden liikkuvan hihnan välillä. Kaikki tapahtui sekunneissa
Noniin, vauva siis tipahti. Mitenkäs nyt syyllistäjämamman suu pannaan?
[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 14:06"]
[/quote]
Niin siis tuon uutisen mukaan äiti kiipesi itse sinne hihnalle ja vauva putosi kopasta siinä sählingissä.
Ei siinä kyllä järki päätä pakota, jos lähtee kiipeilemään hihnalle vauvan kanssa...
(Enkä ole mikään aiempi syyllistäjä)
[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 14:09"]
[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 14:06"]
[/quote]
Niin siis tuon uutisen mukaan äiti kiipesi itse sinne hihnalle ja vauva putosi kopasta siinä sählingissä.
Ei siinä kyllä järki päätä pakota, jos lähtee kiipeilemään hihnalle vauvan kanssa...
(Enkä ole mikään aiempi syyllistäjä)
[/quote]
No minne sen vauvan olisit laittanut? Jollekin tasolle? Minne? Kun yksin olit.
Mä en ajatellut lähteä tähän jankkaukseen mukaan mut tässä olen pohtinut tapahtumakulkua ja jos kyseessä on kokematon matkustaja, joka on vielä umpiväsynyt, niin kaikkea ei-niin-järkevää voi tehdä. Itse lennän paljon ja välillä todella pitkiä v-maisia lentoja parillakin vaihdolla. Sitä voi olla väsymyksestä ihan sekaisin. Kerran kun olin lentänyt tämmöisen hirvitys-lennon ja mun piti vaihtaa vielä kerran ja lentää Tukholmaan (Stockholm), niin tsekkasin ruudulta lennon Köpikseen (Copenhagen) ja sinne portille sit kävelin ja nuokuin siellä kunnes jonkin ihmeellisen sattuman kautta tajusin olevani väärässä paikassa ja jouduin juoksemaan toiselle portille, joka oli onneksi lähellä.
Samanlaisia töppäyksiä on muitakin mulla, mut pointtina siis se että väsyneenä ihminen ei oikeasti toimi järkevästi. En tiedä, olisinko lapsen kanssa skarpimpi noissa tilaneissa, sillä en ole lapsen kanssa lentänyt toistaiseksi kuin suoria lentoja.
Ja jos ei ole ihan selvillä lentokentän systeemeistä ja hihnoista jne. niin siinä voi mennä vähän "paniikkiin" jos vaikka juurikin jokin tavara juuttuu hihnalle tai mitä tahansa - niin sitä hätäännyksissään toimii miten sattuu kun on epävarma miten tulisi toimia.
Ok, sitten olemme puhuneet ristiin. Rehumylly-viestit herättävät myös minussa kummastusta.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 12:43"]
[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 12:41"]
Koska sain tästä ketjusta sen kuvan että jos edes hämmästyi sitä että joku laskee vauvan matkalaukkuhihnalle pidetään syyllistämisenä.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 12:38"]
Miksi vastaat viesteihin jotka koskee syyllistäjää ellet syyllistäjä ole?
[/quote]
[/quote]
Ei, lähinnä ihmettelemme tuon rehumylly-hullun viestejä. Ihmetellä toki saa, jokaista tilannetta maailmassa.
[/quote]