Miten miehen saa pukeutumaan statuksensa mukaan?
Mieheni on kehityspäällikkö jolla on jonkin verran asiakastapaamisia. Ne työkaverit, jotka ovat samalla päällikkötasolla hänen kanssaan ja joiden kanssa hän istuu myös yrityksen hallituksekssa, osaavat pukeutua, ovat aina fiksuissa vaatteissa, parturissa käyneitä ja kengätkin lankissa. Mua hävettää tuo mies, joka ei vuosienkaan epätoivoisen "koulutuksen" jälkeen osaa katsoa peiliin eikä ajattele vaatteita ollenkaan. Hänellä voi olla jalassa vihreät farkut, liian pieni kulahtanut musta t-paita ja ruskeat kengät. Tai liian lyhyet housut, kainaloista harmaaksi hikoiltu t-paita ja college-huppari. Ja tukka rehottaa aina.
Jos saan hänet ostamaan jotain siistimpää, hän ei käytä vaan "säästelee" vaatetta kaapissa. Ei tajua, että se tänä syksynä ostettu kauluspaita voi olla armottoman naurettavan näköinen kolmen vuoden päästä, eikä sitä voi säästellä vaan sitä pitää käyttää. Eikä tajua, että jos on kahdeksankympin pikee-paita, ei sitä pueta muuttohommiin vaan vaihdetaan joku vanha paita päälle. Eikä varsinkaan tajua, että uudet housut voi ostaa jo ENNEN kuin vanhat repeävät haaroista...
Miten, miten tuosta sankarista leipoisi vielä edes siistin, jos ei tyylikästä?
Kommentit (48)
Joo, kertokaa joku konsti mullekin, sama ongelma ap:n kanssa. Miehellä
kulahtaneet vaatteet päällä, uudet odottaa kaapissa hylätyinä.
Ostatat erikseen ne työvaatteet. Ja kerrot kolme sääntöä:
- töihin laitetaan työvaatteet
- töihin ei laiteta kotivaatteita
- kotiin ei laiteta työvaatteita
Tosi yksinkertaista, eikä tarvi arpoa niitä vaatteita joka aamu. Muutama kauluspaita, sopivat kravatit jos ei mene ylipukeutumiseksi, pari neuletta ja slipoveria, parit siistimmät housut, siistit kengät. Ja siis mitään muuta vaatteita ei töihin laiteta.
Ja parturissakäynti hoituu niin, että miehelle varataan hiustenleikkuu aika jokaisen kuun tiettynä päivänä. Aina sama päivä. Kerran kuussa. Ei tarvitse vaivata päätä, että milloin pitäisi mennä. Silloin meneepi. Miesten hiukset täytyy leikata kerran kuussa, että pysyvät siistinä. Yksinkertaista.
[quote author="Vierailija" time="19.09.2013 klo 22:59"]
Siivoat sen kaapit ja laatikot. Heitat pois kaikki kelvottomat vaatteet. Muuttopuuhia varten jatat pari siistia t-paitaa. Sitten alat taydentaa varastoa sopivilla vaatteilla. Ei jaa muuta mahdollisuutta kuin pukeutua siististi.
[/quote]
Tätä olen yrittänyt. Epätoivoisesti. Mutta en pysty siihen yksin ilman miehen halua, en vaan voi ostaa uusia housuja ilman, että mies on yhteistyöhaluinen.
ap
Liian fiinit vaatteet antaa ylimielisen kuvan. Sillä saa aikaan vain vihamiehiä ja kilpailijoita, ei siis mitään järkeä. Räiket kukkoilijat, kravattisonnit, ja homomaiset kaulahuivipojut on kaikki sitä sorttia johon en halua itseäni lukea. Ainoa raja minulle on pukeutua riittävän siististi jotta en herätä paheksuntaa ihmisissä. T: mies32v
Mä tekisin kans noin, että ostaisin uusia vaatteita tilalle (ottaen mitat entisistä vaatteista), kävisin ostamassa uudet ja keräisin entiset kaapeista jätesäkkiin. Laittaisin uudet vaatteet tilalle ja veisin jätesäkit jonnekin piiloon siltä varalta, että tulee hirveä perheriita niistä vaatteista. Oma mies ainakin käyttää kaikkea mitä kaapista löytyy ( ei jaksa tosiaan itse paljon miettiä mitä laittaa) eli ongelma on siinä etteivät jaksa ettiä niitä vaatteita ei kaupassa eikä kaapeista kotona.
Parturiin tosiaan aika vaikka joka kuukauden ensimmäiselle maanantaille samaan aikaan aina :)
[quote author="Vierailija" time="19.09.2013 klo 23:09"]
Ostatat erikseen ne työvaatteet. Ja kerrot kolme sääntöä:
- töihin laitetaan työvaatteet
- töihin ei laiteta kotivaatteita
- kotiin ei laiteta työvaatteita
Tosi yksinkertaista, eikä tarvi arpoa niitä vaatteita joka aamu. Muutama kauluspaita, sopivat kravatit jos ei mene ylipukeutumiseksi, pari neuletta ja slipoveria, parit siistimmät housut, siistit kengät. Ja siis mitään muuta vaatteita ei töihin laiteta.
Ja parturissakäynti hoituu niin, että miehelle varataan hiustenleikkuu aika jokaisen kuun tiettynä päivänä. Aina sama päivä. Kerran kuussa. Ei tarvitse vaivata päätä, että milloin pitäisi mennä. Silloin meneepi. Miesten hiukset täytyy leikata kerran kuussa, että pysyvät siistinä. Yksinkertaista.
[/quote]
Tää ei onnistu. Arvaa, monestiko olen yrittänyt. Laittaa paitoja kahteen pinoon. Piilottaa huonompia. Laatinut suuntaviivoja. Sit mies maanantaiaamuna kuitenkin kaivaa sen sinkuneen ja haalistuneen lempi-t-paitansa päälle ja selittää, että siis tänhän sä käsikit laittaa... Ja aina kun luulee miehen käsittäneen jotain, osoittautuu, että joo, kyllä mies käsitti - nimittäin väärin.
Ja minusta aikuinen mies varaa parturiaikansa itse. En ole sihteeri kuitenkaan.
ap
[quote author="Vierailija" time="19.09.2013 klo 22:59"]
[quote author="Vierailija" time="19.09.2013 klo 22:43"]
Mieheni on kehityspäällikkö jolla on jonkin verran asiakastapaamisia. Ne työkaverit, jotka ovat samalla päällikkötasolla hänen kanssaan ja joiden kanssa hän istuu myös yrityksen hallituksekssa, osaavat pukeutua, ovat aina fiksuissa vaatteissa, parturissa käyneitä ja kengätkin lankissa. Mua hävettää tuo mies, joka ei vuosienkaan epätoivoisen "koulutuksen" jälkeen osaa katsoa peiliin eikä ajattele vaatteita ollenkaan. Hänellä voi olla jalassa vihreät farkut, liian pieni kulahtanut musta t-paita ja ruskeat kengät. Tai liian lyhyet housut, kainaloista harmaaksi hikoiltu t-paita ja college-huppari. Ja tukka rehottaa aina.
Jos saan hänet ostamaan jotain siistimpää, hän ei käytä vaan "säästelee" vaatetta kaapissa. Ei tajua, että se tänä syksynä ostettu kauluspaita voi olla armottoman naurettavan näköinen kolmen vuoden päästä, eikä sitä voi säästellä vaan sitä pitää käyttää. Eikä tajua, että jos on kahdeksankympin pikee-paita, ei sitä pueta muuttohommiin vaan vaihdetaan joku vanha paita päälle. Eikä varsinkaan tajua, että uudet housut voi ostaa jo ENNEN kuin vanhat repeävät haaroista...
[/quote] Siivoat sen kaapit ja laatikot. Heitat pois kaikki kelvottomat vaatteet. Muuttopuuhia varten jatat pari siistia t-paitaa. Sitten alat taydentaa varastoa sopivilla vaatteilla. Ei jaa muuta mahdollisuutta kuin pukeutua siististi.
[/quote] Lisaan tahan viela etta jos yhtaan alkaa vakattamaan vastaan tai suremaan niita poisheitettyja niin kieltaydyt nayttaytymasta missaan hanen kanssaan koska alentaa tasoasi ryysyissaan.
[quote author="Vierailija" time="19.09.2013 klo 23:17"]
Liian fiinit vaatteet antaa ylimielisen kuvan. Sillä saa aikaan vain vihamiehiä ja kilpailijoita, ei siis mitään järkeä. Räiket kukkoilijat, kravattisonnit, ja homomaiset kaulahuivipojut on kaikki sitä sorttia johon en halua itseäni lukea. Ainoa raja minulle on pukeutua riittävän siististi jotta en herätä paheksuntaa ihmisissä. T: mies32v
[/quote]
En tosiaan halua miehestä mitään riikinkukkoa, vaan edes siistin. Jotta ei herättäisi sitä paheksuntaa. Onko se liikaa pyydetty, että käyttäisi töissä edes kokouspäivinä tai asiakastapaamisissa sopivan kokoisia, kuosissa olevia vaatteita virttyneiden napapaitojen sijaan?
ap
Aikuinen mies pukeutukoon aivan miten haluaa.
Ja yksi pointti vielä tuohon että ostaisin itse miehelle vaatteet katsoen koot entisistä vaatteista: Moniko teistä suostuisi käyttämään ainoastaan miehen valitsemia vaatteita? Kyllä mielestäni miehelläni on oikeus ilmaista persoonallisuuttaan vaatteilla ja päättää, mitä pukee päälleen, mutten kestä sitä, että se ilmaistu persoonallisuus on sitten ihan luokaton "mitään välii mistään" -juntteilu.
Joo, taidankin sanoa ensi kerralla, etten ilkeä lähteä ton näkösen kanssa mihinkään. Vaikka onhan se tosi loukkaavaa.
vaimon ostamassa pikeepaidassa varmaan tuntuu tosi miehekkäältä. Reps! Onhan Se vaaleansininen, onhan? Lutuista!
Te olette ihan kamalia ihmisiä! Miksi ette anna niiden miestenne näyttää siltä miltä haluaa? Hävitätte niitten vaatteet.. Entä jos niillä vaatteilla on tunnearvoa? :(
[quote author="Vierailija" time="19.09.2013 klo 23:17"]
[/quote] Onneksi et ole mieheni (eika sinusta olisi sita koskaan tullutkaan). Eihan tassa ap:n miehelle mitaan kaulahuiveja suositeltukaan vaan siistia pukeutumista. Suomimiehet tuntien se ei ole helppoa.
Joo näitä mammoja mä kans ihmettelen, jotka päättävät miestensä puolesta miten pukeutuvat ja miten leikkaavat hiukset.... En ole ainoatakaan vaatetta miehelleni koskaan ostanut (alusvaatteita lukuunottamatta lahjaksi), enkä aio. Mitä sitten jos joskus näyttää jonkun mielestä vähän epäsiistiltä. Omapahan on asiansa. En halua mitään kiiltokuvaperhettä kyllä muutenkaan.
Suomimiehellä lörpsähtää pippeli, jos huivi lähestyy kaulaa.
[quote author="Vierailija" time="19.09.2013 klo 23:35"]
Suomimiehellä lörpsähtää pippeli, jos huivi lähestyy kaulaa.
[/quote] Niin taitaa kayda. Katsoin eilen IS:sta videota jostain vaittelyohjelmasta. Kaikki osallistujat nayttivat silta kuin ne olisi vedetty sinne lavalle jostain navettatoista. Miehilla oli pussittavat housut, kamaa (tai kadet) taskuissa. Aivan kamalaa katsottavaa.
Näin neuvona voin kertoa, että sä et tuossa onnistu. Ei se ukkosi niitä prameempia kuteita tule pitämään, jos ei itse nii halua. Täytyy myös muistaa ettei se ole ainoastaan ne vaatteet, mutta myös se miten niitä pidetään päällä. Jos sä onnistut pakottamaan sen, niin se tulee pitämään niitä päällään väärällä tavalla. Jos sä nyt kuitenkin olet sitä mieltä, että pukeutumisen pitää muuttua, niin suosittelisin kiertotietä ongelman ratkaisemiseksi. Eli puhu tuosta sen työkävereille sen selän takana ja jos ne on samaa mieltä, niin ne saa painetta sille. Ei muuta kun pukukoodi firmaan.
[quote author="Vierailija" time="19.09.2013 klo 23:27"]
vaimon ostamassa pikeepaidassa varmaan tuntuu tosi miehekkäältä. Reps! Onhan Se vaaleansininen, onhan? Lutuista!
[/quote] Real men wear pink!
Ehkä miehen täytyy vain kuulla viesti sen asianmukaisen työpukeutumisen tärkeydestä jolta kulta muulta kuin sinulta? Sinähän et kuitenkaan varsinaisesti ole hänen työnantajansa. Voisin kuitenkin kuvitellä, että ellei miehesi todella ole nörtti, jonka uskottavuudelle se nörttimäinen habitus on etu, työnantajakin voi jossain vaiheessa kiinnittää asiaan huomiota.
Varsinkin muiden kuin suomalaisten yrityksien kanssa neuvoteltaessa kun se diilin syntyminen saattaa tosiaan olla kiinni pukeutumisesta. Olen konkreettisesti kokenut tämän ulkomailla työskennellessäni, yksi diili kaatui kerran siihen, että vakuuttavat paperit pöytään lyöneellä ranskalaisella (joo, eivät ole aina superelegantteja hekään ;-) ) esklusiivista edustusta tuotteelle hakeneella yrittäjällä oli reikä puvuntakissa. Tuotetta valmistavan firman, jossa siis olin töissä, toimari teetätti sitten vähän syvällisemmän due diligencen tämän ranskalaisen yrittäjän yhtiökuvioista, ja sieltähän paljastui melkoisia epäselvyyksiä...
[quote author="Vierailija" time="19.09.2013 klo 22:43"]
[/quote] Siivoat sen kaapit ja laatikot. Heitat pois kaikki kelvottomat vaatteet. Muuttopuuhia varten jatat pari siistia t-paitaa. Sitten alat taydentaa varastoa sopivilla vaatteilla. Ei jaa muuta mahdollisuutta kuin pukeutua siististi.