Kysyisin neuvoa pyykinpesusta
Eli, jos pesen lakanat 60 asteessa, niin onko pesuohjelman pituudella väliä? Yleensä ohjelma kestää yli 2h, mutta jos valitsen ”siliävät kuidut” pesuohjelman, se olisi lyhyempi. Voiko lyhyemmästä ohjelmasta olla haittaa? Heitän lakanat rumpukuivaajaan pesun jälkeen.
Kiitos jos joku ehtii vastata! Haluan yllättää vaimon, että pyykit pesty. Mutta tuntuu hullulta pyörittää konetta niin kauan.
Kommentit (19)
Yllättää vaimosi tekemällä normaaleja kotitöitä? Salli mun nauraa.
Jos kysymys on likaisesta pyykistä, niin pitempi pesuaika on tarpeen. Lakanat ovat harvoin niin likaisia. Mutta "siliävät kuidut" -ohjelmassa voi olla heikompi linkous kuin tavallisessa pesussa. Se ei ole optimaalista rumpukuivausta ajatellen.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pituudella merkitystä. Lämpötila ratkaisee. Ja toki se, että laitat myös pesuainetta.
Kiitos paljon!! Näin siis teen. T. Alkuperäinen
Jos löydät koneen käyttöohjeen, niin tarkista siitä, miten paljon kone käyttää vettä noissa ohjelmissa. Omassa koneessa puuvillapesussa vesimäärä on isompi mitä siliävissä. Jos sinulla on täysi koneellinen, niin pyykit ei välttämättä huuhtoudu kunnolla. Koneessa voi olla myös pesuajan säätömahdollisuus, jolla ohjelman keston saa lyhyemmäksi. Meni vähän ohi kysymyksesi, sori.
Vierailija kirjoitti:
Jos kysymys on likaisesta pyykistä, niin pitempi pesuaika on tarpeen. Lakanat ovat harvoin niin likaisia. Mutta "siliävät kuidut" -ohjelmassa voi olla heikompi linkous kuin tavallisessa pesussa. Se ei ole optimaalista rumpukuivausta ajatellen.
Olivat vaimon siskolla yhden yön yöpymisen verran. Eli tuskin niin likaisia. Ja hyvä tieto tuo linkous ja rumpukuivaus! Lakanat pyörii nyt jo nopeammalla ohjelmalla, mutta harkitsen että ripustan kuivumaan. Kiitos avusta! T. Alkup.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minusta olisi iloinen yllätys, jos mieheni olisi tehnyt kotitöitä enemmän kuin yleensä. Kaikki meistä eivät tarvitse mitään maailmanympärysmatka luksuskoneella-tyyppisiä yllätyksiä, vaan ihan arkiset pienet asiatkin voivat olla positiivisia yllätyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mullakin on tapana pestä pyykkiä. Teen sen vain aina vuosia sitten saamillani ohjeilla. Vaimo vaan oli aamulla väsynyt ja ajattelin tehdä tän imuroinnin lisäksi. T.alkuperäinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mullakin on tapana pestä pyykkiä. Teen sen vain aina vuosia sitten saamillani ohjeilla. Vaimo vaan oli aamulla väsynyt ja ajattelin tehdä tän imuroinnin lisäksi. T.alkuperäinen
Kiva ajatus. Vaimosi ilahtuu varmasti, koska ei luultavasti ole tuollainen sitruunapimppi niin kuin tuo naureskelija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minusta olisi iloinen yllätys, jos mieheni olisi tehnyt kotitöitä enemmän kuin yleensä. Kaikki meistä eivät tarvitse mitään maailmanympärysmatka luksuskoneella-tyyppisiä yllätyksiä, vaan ihan arkiset pienet asiatkin voivat olla positiivisia yllätyksiä.
Kiva kommentti, kiitos! Ehkä nämä mun yllätykset ovat aika pieniä, ja myönnän että vaimo nämä pyykit useimmiten hoitaa. Itse en yleensä edes huomaa täyttä pyykkikoria ja vielä vähemmän puolityhjää (joka sekin vaimolle vähän ongelma). Uskon kuitenkin, että myös oma vaimo ilahtuu. T.alkuperäinen
pesen kaiken kaikkein lyhyemmällä ohjelmalla .kokonaisuudessaan ehkä 45min.
puolivedenkulutus,puolikoneellista on koneessa ohjelma.
tuntia kauemmin en vaatteita koneessa kuluttaisi,kyllä siinä ajassa tulee puhdasta.
onneksi on sellainen kone 15v vanha ainakin.
...jos valitsen ”siliävät kuidut” pesuohjelman, se olisi lyhyempi. Voiko lyhyemmästä ohjelmasta olla haittaa?
___
Siliävä-ohjema = pienempi pyykkimäärä (1/2 koneellinen)
60 c = täysi kone
___
Siliävä-ohjelma = hellempi pesu + vähemmän huuhteluita
60 c = tehokkaampi pesu + huuhteluita enemmän
Vierailija kirjoitti:
Jos löydät koneen käyttöohjeen, niin tarkista siitä, miten paljon kone käyttää vettä noissa ohjelmissa. Omassa koneessa puuvillapesussa vesimäärä on isompi mitä siliävissä. Jos sinulla on täysi koneellinen, niin pyykit ei välttämättä huuhtoudu kunnolla. Koneessa voi olla myös pesuajan säätömahdollisuus, jolla ohjelman keston saa lyhyemmäksi. Meni vähän ohi kysymyksesi, sori.
Hyvää tietoa, kiitos! Menin nyt vielä katsomaan niin ei tossa koneessa taida olla sitä pesuajan säätömahdollisuutta. Koneessa ei onneksi ole kuin ne yhdet lakanat, joten toivon huuhtelun olevan riittävä. T.alkup.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pituudella merkitystä. Lämpötila ratkaisee. Ja toki se, että laitat myös pesuainetta.
Totta kai pituudella on merkitystä pesutulokseen.
Samalla pesun voimakkuus muuttuu eli pesurytmi (tehokkaampaa, hellempää, jatkuvaa, vähäistä...) ja huuhteluiden määrä.
Vierailija kirjoitti:
pesen kaiken kaikkein lyhyemmällä ohjelmalla .kokonaisuudessaan ehkä 45min.
puolivedenkulutus,puolikoneellista on koneessa ohjelma.
tuntia kauemmin en vaatteita koneessa kuluttaisi,kyllä siinä ajassa tulee puhdasta.
onneksi on sellainen kone 15v vanha ainakin.
Kyllä ne 60 asteiset ohjelmat on hyvin lähellä 2 tuntia, kun pesukone lämmittää itse veden, siinä menee aika kauan ja suht verkkaisesti se kone pyörittelee pyykkiä ja vielä kun huomio monta huuhtelua & linkouksen.
Tuolla 45 minuutilla jää itse pesuun 5-10 minuuttia.
Vierailija kirjoitti:
...jos valitsen ”siliävät kuidut” pesuohjelman, se olisi lyhyempi. Voiko lyhyemmästä ohjelmasta olla haittaa?
___
Siliävä-ohjema = pienempi pyykkimäärä (1/2 koneellinen)
60 c = täysi kone
___
Siliävä-ohjelma = hellempi pesu + vähemmän huuhteluita
60 c = tehokkaampi pesu + huuhteluita enemmän
Juuri näin.
Puuvilla 60 on eroa, jos vertaa siliävät 60.
Siliävät kuidut 60
- vajaa täyttö
- lyhyempi ohjelma
- hellempi pesu
- vähemmän huuhteluita
.
.
Puuvilla 60
- täysi koneellinen
- pidempi ohjelma
- tehokkaampi pesu
- enemmän huuhteluita
Vierailija kirjoitti:
Siliävät kuidut 60
- vajaa täyttö
- lyhyempi ohjelma
- hellempi pesu
- vähemmän huuhteluita
.
.
Puuvilla 60
- täysi koneellinen
- pidempi ohjelma
- tehokkaampi pesu
- enemmän huuhteluita
Okei, alan vähän ymmärtää mekanismia, kiitos. Laitan pesun jälkeen päälle nyt erillisen huuhtelun. Varmuuden vuoksi. Imuroinnissa en onneksi varmuudella voinut tyriä.
T. Alkuperäinen