Terveydenhuollon ammattilaiset: kunnioittakaa asiakkaan intimiteettisuojaa!
Toissaviikolla olin antamassa valvottua virtsanäytettä (huumeseula). Heti kun olin saanut pissattua purkkiin, hoitaja otti purkin kädestäni ja lähti siitä veskistä. Ovi avautui käytävään, jossa asikkaita jonotti lääkärin vastaanotolle ja minä olen siinä veskissä housut kintuissa kaikkien nähtävillä. Huusin perään, että ovi kiinni, mutta hoitaja painui jo pitkällä, ei kuullut tai ei välittänyt.
Kävin eilen peräsuolen tutkimuksessa, lääkäri kokeili ihan vaan käsin. Ollessani siinä tutkimuspöydällä kolme kertaa ovesta tuli joku hoitaja sisään tutkimaan tai hakemaan pöydältä jotain papereita. Ja jättivät oven auki! Käytävästä näki suoraan sisään huoneeseen, lääkäri ei ollut edes verhoa vetänyt eteeni, enkä sitä siinä nolona osannut edes pyytää. Nyt jälkikäteen ottaa kyllä päähän koko tilanne.
Lääkärikierrolla selitetään niin kovaan ääneen mun tilanteeni, että kaikki huoneessa olijat kuulevat.
Mulle on em. tyyppisiä tilanteita sattunut jatkuvasti, pitääkö ruveta rähjäämään, että saa hoidettua käynnit rauhassa.
Kommentit (8)
Kannattaa antaa aina suoraa palautetta jotta menee perille. Terkuin, sairaanhoitaja.
Soitat näiden sinua hoitaneiden esimiehille jos asia kivasti kaivelee.
Minua muuten raivostuttaa, miten lähes joka kerralla neuvolassa tai lääkärissä joku paukkaa sisään avaimillaan kesken aikani! Hätäinen koputus ja hirveellä kiireellä ovi auki: "aijjaa täällä olikin jo joku, joo no mä tuun myöhemmin..". Useinhan huoneen edessä palaa "varattu" valokin vielä, eivätkä hoitsut osaa siitä katsoa että älä jumalauta nyt häiritse??
Mua ärsyttää tosi paljon joissakin apteekeissa, kun siellä puhutaan kovaan ääneen kaikki lääkitykseen liittyvät asiat.
Olenkin nykyään heti sanonut, että on tuttu lääke, ei tartte selittää mitään - vaikka olisikin uusi lääke. Ottaa niin päähän, kun kaikki apteekissa olijat kuulevat selitykset.
Kannattaa aina antaa palaute suoraan ja heti. huumenäytteenotosta tiedän sen, että pitää olla valvottu näytteenotto ja sinun olisi pitänyt nähdä kun purkit sinetöidään. hoitaja teki väärin jos kuljetti avonaisen purkin pois vessasta. Sinähän kuitenkin allekirjoitat käynnin jälkeen että näytteet on pakattu ja sinetöity asianmukaisesti. Nämä on lakiin perustuvia ja voit kieltäytyä allekirjoituksesta jos hoitaja on tehnyt väärin.
http://www.pkssk.fi/potilaan-hoitoon-ja-kohteluun-liittyva-muistutus
Kaikkien sairaanhoitopiirien sivuilta pitäisi löytyä tuollainen lomake tai jos ei löydy, voi käyttää jonkun toisen sairaanhoitopiirin lomakettakin. Kannattaa käyttää ja täyttää. T: sairaalassa työskentelevä (todella ikävältä juttusi kuulostaa).
Ajattele, jos lehmät ihan oikeasti lentäisivät. Eikö silloin lokinkakka otsalla olisi aika pikku juttu?!
Vähän nyt nöyryyttä! Sinulle on hoitohenkilökunnan toimestä näytetty minkä arvoinen olet!