Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jäitkö sairauslomalle ennen äitiysloman alkamista?

Vierailija
18.09.2013 |

Mietiskelen tässä, että kuinka moni ylipäänsä kykenee olemaan töissä äitiysloman alkuun asti.

Kommentit (80)

Vierailija
21/80 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidetaan minutkin laskea lusmuksi. Jäin esikoisesta saikulle viikolta 27 loppuun asti. Olin elämäni kunnossa, mutta työ oli erittäin raskasta fyysisesti ja ajoittain jopa hengenvaarallista. Ei ollut mahdollista vaihtaa kevyempään, joten lääkäri kirjoitti ilman pyytämistä saikkua. Tosin kaikki työkaverit ymmärsivät hyvin pois jäämiseni. Osa oli jo aiemmin ehdottanut, että hakisin sairauslomaa loppuajaksi.

Vierailija
22/80 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2013 klo 14:28"]

Taidetaan minutkin laskea lusmuksi. Jäin esikoisesta saikulle viikolta 27 loppuun asti. Olin elämäni kunnossa, mutta työ oli erittäin raskasta fyysisesti ja ajoittain jopa hengenvaarallista. Ei ollut mahdollista vaihtaa kevyempään, joten lääkäri kirjoitti ilman pyytämistä saikkua. Tosin kaikki työkaverit ymmärsivät hyvin pois jäämiseni. Osa oli jo aiemmin ehdottanut, että hakisin sairauslomaa loppuajaksi.

[/quote]

Miksi sut siis pitää laskea lusmuksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/80 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2013 klo 14:01"]

[quote author="Vierailija" time="19.09.2013 klo 12:51"]

[quote author="Vierailija" time="19.09.2013 klo 10:16"]

Yrittäjänä ei minultakaan löydy sympatioita niille ketkä käyttävät raskautta tekosyynä laiskottelulle ja töistä lusmuilulle, voisin lyödä isosta summasta vetoa että te kaikki jotka olette palkkatöissä ja joutuisitte yrittäjän asemaan, olisitte olleet töissä äitiysloman alkuun asti olipa supistuksia tahi ei! Niin kurja tilanne että ihan sairaalahoitoon joutuu, on tietenkin eri, mutta nämä ihan normikuntoiset riskittömät raskaudet ja lorviminen saa veren kiehumaan!!!!

[/quote]

56 täällä vielä. Haluaisin tietää, millaisella alalla yrittäjä voi järjestää omat ja alaistensa työt niin, ettei puolikuntoisena työskentelystä koidu pitkällä tähtäimellä isompia tappioita kuin sairasloman pitämisestä? Kuulostaisi nimittäin ihan unelma-alalta tähän nykyiseen verrattuna.

[/quote]Kyse ei ollut puolikuntoisena töissä olemisesta vaan sitä että raskauden perusteella ollaan saikulla.

t. Ohis

[/quote]

Onko tätä nyt niin vaikea käsittää? Pelkän raskauden perusteella ei kukaan sitä sairaslomaa saa. Täytyy tosiaankin olla joko  perusteltu syy olettaa työn aiheuttavan vaaran sikiölle ja äidille  - näitä keissejä täällä useita mainittukin, kaikki eivät välttämättä sairaalahoitoa vaadi, mutta vuodelepo saattaa olla tarpeen esim. ennenaikaisen synnytyksen välttämiseksi - tai jotain sellaisia raskauteen liittyviä vaivoja, jotka ilman sitä raskauttakin katsottaisiin työnteon estäviksi - täällä mainittu mm. nivelvaivat ja selkäkivut. 

Ymmärrän, että perinteiseen suomalaiseen mentaliteettiin kuuluu vaikka sitten se kuuluisa pää kainalossa töihin meno. Tosiasia kuitenkin on, että monella alalla työnteko ei onnistu vuoteesta, ja työtahti ja sen luonne on muutenkin sellainen, ettei niitä töitä voi kunnolla sairaana tehdä. Sitä vain voi olla vaikea ymmärtää, jos ei itse ole ollut oikeasti vastuullisessa ja jatkuvaa skarppausta vaativassa työssä. 

Vierailija
24/80 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2013 klo 16:52"]

[quote author="Vierailija" time="19.09.2013 klo 14:01"]

[quote author="Vierailija" time="19.09.2013 klo 12:51"]

[quote author="Vierailija" time="19.09.2013 klo 10:16"]

Yrittäjänä ei minultakaan löydy sympatioita niille ketkä käyttävät raskautta tekosyynä laiskottelulle ja töistä lusmuilulle, voisin lyödä isosta summasta vetoa että te kaikki jotka olette palkkatöissä ja joutuisitte yrittäjän asemaan, olisitte olleet töissä äitiysloman alkuun asti olipa supistuksia tahi ei! Niin kurja tilanne että ihan sairaalahoitoon joutuu, on tietenkin eri, mutta nämä ihan normikuntoiset riskittömät raskaudet ja lorviminen saa veren kiehumaan!!!!

[/quote]

56 täällä vielä. Haluaisin tietää, millaisella alalla yrittäjä voi järjestää omat ja alaistensa työt niin, ettei puolikuntoisena työskentelystä koidu pitkällä tähtäimellä isompia tappioita kuin sairasloman pitämisestä? Kuulostaisi nimittäin ihan unelma-alalta tähän nykyiseen verrattuna.

[/quote]Kyse ei ollut puolikuntoisena töissä olemisesta vaan sitä että raskauden perusteella ollaan saikulla.

t. Ohis

[/quote]

Onko tätä nyt niin vaikea käsittää? Pelkän raskauden perusteella ei kukaan sitä sairaslomaa saa. Täytyy tosiaankin olla joko  perusteltu syy olettaa työn aiheuttavan vaaran sikiölle ja äidille  - näitä keissejä täällä useita mainittukin, kaikki eivät välttämättä sairaalahoitoa vaadi, mutta vuodelepo saattaa olla tarpeen esim. ennenaikaisen synnytyksen välttämiseksi - tai jotain sellaisia raskauteen liittyviä vaivoja, jotka ilman sitä raskauttakin katsottaisiin työnteon estäviksi - täällä mainittu mm. nivelvaivat ja selkäkivut. 

Ymmärrän, että perinteiseen suomalaiseen mentaliteettiin kuuluu vaikka sitten se kuuluisa pää kainalossa töihin meno. Tosiasia kuitenkin on, että monella alalla työnteko ei onnistu vuoteesta, ja työtahti ja sen luonne on muutenkin sellainen, ettei niitä töitä voi kunnolla sairaana tehdä. Sitä vain voi olla vaikea ymmärtää, jos ei itse ole ollut oikeasti vastuullisessa ja jatkuvaa skarppausta vaativassa työssä. 

[/quote]

Hahhaa, tiedän monta "selkävaivaista", "supistuksia", "väsymystä", jotka halusivat vain saikuttaa. Yksi opettaja sanoi jo talvella, että on kevään pois, kun elokuussa oli la. Siskonsa sanoi mulle.

Joten toivon, että tätä nyt ei olisi niin vaikea käsittää, todellakaan!

Vierailija
25/80 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua miten mun kirjoituksen voi ymmärtää noin väärin, itse työllistän itseni, ja kukas mulle maksais mistään mitään jos en ite töitäni tekis vaan saikulla roikkusin, ehei en elä pelkillä kelan tuilla. Väännetään vielä rautalangasta: te jotka olette jonkun firman palveluksessa vaikkapa kaupan kassoina, saikuttelette minkä kerkeätte, mutta jos yksin pyörittäisitte putiikkianne niin kyllä vääntäytyisitte töihin niine supistuksine eikö!!! Koska elanto on siitä kiinni JAKSATKO käydä töissä. T. Yrittäjä

Vierailija
26/80 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mitäpä tuo haittaa jäädä vähän aikaisemmin kotiin.Työttömiä on niin paljon,että joku on mielissään,kun saa äitiysloma sijaisuuden ja vaikkakin vähän kauemmaksi aikaa.Harvemmin ne työt jää tekijää vaille.

Vierailija
27/80 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Neljä raskautta äitiysloman alkuun asti töissä ravintolassa.

Vierailija
28/80 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2013 klo 20:03"]

En tajua miten mun kirjoituksen voi ymmärtää noin väärin, itse työllistän itseni, ja kukas mulle maksais mistään mitään jos en ite töitäni tekis vaan saikulla roikkusin, ehei en elä pelkillä kelan tuilla. Väännetään vielä rautalangasta: te jotka olette jonkun firman palveluksessa vaikkapa kaupan kassoina, saikuttelette minkä kerkeätte, mutta jos yksin pyörittäisitte putiikkianne niin kyllä vääntäytyisitte töihin niine supistuksine eikö!!! Koska elanto on siitä kiinni JAKSATKO käydä töissä. T. Yrittäjä

[/quote]

Eipä sillä rahalla paljoa tee jos ei hengissä selviä... :) Oli se äiti taikka lapsi. Itse jäin laskimotukokse takia sairaslomalle 26 viikolla. 

Vierailija
29/80 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jäänyt kummassakaan raskaudessa mutta tässä toisessa raskaudessa jäin ensin kesälomalle ja sitten äitiyslomalle hyvissä ajoin. Sairauslomaakin olisin kai saanut lopussa mutta enemmän olisin tarvinnut sitä ensimmäisellä ja toisella kolmanneksella. Raskauden takia en sairauslomalla ole ollut, flunssan takia muutaman päivän ja esikoisen odotusaikana olin noin viikon todennäköisesti raskauden aikaansaaman sairauden vuoksi sairauslomalla, mutta tämä ei ollut loppuraskaudessa.

Vierailija
30/80 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2013 klo 22:04"]

En. Neljä raskautta äitiysloman alkuun asti töissä ravintolassa.

[/quote]

Ravintoloita on erilaisia. Toisessa käy päivässä muutamia, ehkäpä viikonloppuna pari enemmän. Toisessa on jumalaton vilinä vilske koko päivän. Että muhun ei ainakaan mene tuo ravintola-ala säälistä. Työskentelen itse kiireisessä ravintolassa. 

Vierailija
31/80 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 23:02"]

En koskaan missään vaiheessa käyttänyt raskautta lusmuiluun, neljä lasta.

[/quote]

Hohhoijaa. Sinulla nyt vaan sattui olemaan helpot raskaudet. joten ole onnellinen niistä. Kyllä, helpot raskaudet jos ei tarvi saikuttaa. 

Ekasta lusmuilin rv 6-12 sairaalloisen oksentelun takia. Lopussa supisteli ja paikat aukesi hyvissä ajoin, mutta olin varhennettuun äitiyslomaan saakka töissä. Typerää! Tokassa oksentelin taas alun, mutta kävin töissä ja oksentelin siellä ihan koko ajan, jälleen hemmetin typerää ja sitten rv 22 jäin supistusten takia saikulle ja olin loppuun saakka. 

Vierailija
32/80 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäisin, jos olisin sairas. Mikä ihmeen kysymys tämä on.

Vierailija
33/80 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin molemmissa raskauksissa, epämääräisen vatsakivun vuoksi. Vasta parin vuoden päästä selvisi että vatsassa oli 3 kasvainta.

Vierailija
34/80 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

en jäänyt. olin raskauden alussa 3 pvää pois selkäsäryn takia. Ei tullu mitään vaivoja vaan jaksoin senverran hyvin raskauden ajan

Vierailija
35/80 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2013 klo 22:18"]

[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 23:02"]

[/quote]

Hohhoijaa. Sinulla nyt vaan sattui olemaan helpot raskaudet. joten ole onnellinen niistä. Kyllä, helpot raskaudet jos ei tarvi saikuttaa. 

Ekasta lusmuilin rv 6-12 sairaalloisen oksentelun takia. Lopussa supisteli ja paikat aukesi hyvissä ajoin, mutta olin varhennettuun äitiyslomaan saakka töissä. Typerää! Tokassa oksentelin taas alun, mutta kävin töissä ja oksentelin siellä ihan koko ajan, jälleen hemmetin typerää ja sitten rv 22 jäin supistusten takia saikulle ja olin loppuun saakka. 

[/quote] Kyllä mä olin saikulla, missään en sanonut että en olisi ollut, huoh! Tätä tää on, kun ei osata lukee...

Vierailija
36/80 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin viikolla 22 sairauslo

malle. Olin puutarhuri, raskas fyysinen ulkotyö. Sain ennenaikaisia supistuksia. Kävin sairauslomien välillä kokeilemassa työntekoa, mutta joka kerran alkoovat supistukset. Pätkissä olin sairauslomilla raskauden loppuun asti. Podin huonoa omatuntoa. työnantajalla ei ollut tarjota kevyempiä töitä tilalle.

Vierailija
37/80 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2013 klo 11:43"]

Lusmuilusta syyttävä henkilö on kyllä ihan hukassa tuon "keneen kolahtaa"-juttunsa kanssa, kun kuvittelee että ne lusmuilijat valittavat.

Raskausoireiden ja -vaivojen vuoksi sairauslomalle joutuvilla usein on huono omatunto, vaikka oikeasti kyse siitä että henki menis itsellä tai lapsella muuten. Juuri siksi, että sitä syyllistämistä on niin paljon sellaisten taholta, joilla itsellä menee kaikki kivasti. Se, että äidit muutenkin kokevat syyllisyyttä monesta asiasta ihan turhaan, kun pitäisi vaan aina olla vähän täydellisempi ja ehtivämpi ja sitkeämpi, on oikeasti ongelma tässä maassa.

Eivätkö äidit voisi olla edes toisiaan kohtaan armollisia, vaikkei maailma ja työelämä aina olisikaan?

[/quote]

Hyvä kirjoitus.

Vierailija
38/80 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, kaksi raskautta.

Vierailija
39/80 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin rv 30 

Vierailija
40/80 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset