Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jäitkö sairauslomalle ennen äitiysloman alkamista?

Vierailija
18.09.2013 |

Mietiskelen tässä, että kuinka moni ylipäänsä kykenee olemaan töissä äitiysloman alkuun asti.

Kommentit (80)

Vierailija
61/80 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2013 klo 07:22"]

Hyvä, että tuo lusmuilu kolahti niin moneen. Missään en sanonut olinko itse sairaslomalla raskauden aikana. T:4

[/quote]

Mitä hyvää siinä oli? Huutelet puskasta ja tuomitset muita, vaikket tiedä asiasta mitään.

Vierailija
62/80 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2013 klo 07:27"]

Hyvä, että tuo lusmuilu kolahti niin moneen. Missään en sanonut olinko itse sairaslomalla raskauden aikana. T:4

[/quote]

Mitä hyvää siinä oli? Huutelet puskasta ja tuomitset muita, vaikket tiedä asiasta mitään.

[/quote] Missä oli se kohta missä tuomitsin muita? Tiesin että joillekkin kolahtaa ja toisille ei, riippuen omatunnosta vaikka puhuinkin vain itsestäni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/80 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin äitiysloman alkuun asti töissä. En ollut raskauden takia sairaslomalla, flunssan takia piti pari päivää sairastaa raskausaikana. Mahatautikin iski vasta rv 38+jotain...

Vierailija
64/80 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2013 klo 07:31"]

[/quote]

[/quote] Missä oli se kohta missä tuomitsin muita? Tiesin että joillekkin kolahtaa ja toisille ei, riippuen omatunnosta vaikka puhuinkin vain itsestäni.

[/quote]

Aloittaja kysyi, jäitkö sairauslomalle ennen äitiysloman alkamista. Vastasit, ettet käyttänyt raskautta syynä lusmuiluun, joka normaalissa suomen kielessä tarkoittaa yhtäläisyysmerkkien vetämistä sairausloman ja lusmuilun välille. Toi sun tekonokkeluus ja vastuun vierittäminen viestistäsi ärsyyntyneiden kontolle ei nyt oikein toimi. Vähän sama kuin mä menisin johonkin ketjuun haukkumaan ihmisiä tyhmiksi ja sitten yrittäisin asettua keskustelun yläpuolelle tyyliin "hehe tää oli vaan testi että kehen kolahtaa".

Vierailija
65/80 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen nyt viikolla 31 ja toivon, ettei tarvitse jäädä saikulle. Neljä viikkoa töitä vielä, teen onneksi toimistotyötä.

Mammaryhmässäni on monta, jotka tekevät fyysistä työtä ja ovat jääneet saikulle esim. kipeiden supistusten tai kohdunkaulan avautumisen vuoksi. Yksi oli voinut koko raskauden loistavasti ja sai sitten yhtäkkiä raskausmyrkytyksen. Yllättävän moni on määrätty täyteen vuodelepoon. Itse en voisi kuvitellakaan lähteväni ottamaan esim. ennenaikaisen synnytyksen riskiä siksi, että pääsisin leikkimään työn sankaria ja pätemään sillä jossain vauvapalstalla.

Vierailija
66/80 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmas raskausmenossa ihan loppusuoralla ja keskimmäisen raskaudkoeaikaa olin kaksi viikkoa sairaslomalla noin puolivälin aikaan. Teen toimistotyötä, mutta siinä vaiheessa kun ei meinaa enää pysyä tuolilla ja hiirikäsi tärisee niin ettei saa töitä tehtyä, on parempi ottaa hetki lepoa ja vahvistusta. Tämän kolmannen kohdalla lääkäri ehdotti sairaslomaa viimeiseksi kolmeksi päiväksi ennen äitiysloman alkua, kun minulla oli supisteluja. En suostunut sillä se olisi minusta tuntunut lusmuilulta. Ihan niin kuin kotona kahden alle kouluikäisen lapsen kanssa saisi muka levättyä paremmin, kuin kevyttä istumatyötä tehdessä, kun ei niitä hoitopaikkojakaan ollut kuin enää kolmeksi päiväksi.

Vierailija
67/80 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin, joka raskaudessa. Syy ennenaikaiset supistukset ja kohdunsuun aukeaminen. 2 raskautta meni loppuun,viimenen ei,tyttö syntyi 35+2.

Vierailija
68/80 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2013 klo 07:56"]

[/quote]

[/quote]

Aloittaja kysyi, jäitkö sairauslomalle ennen äitiysloman alkamista. Vastasit, ettet käyttänyt raskautta syynä lusmuiluun, joka normaalissa suomen kielessä tarkoittaa yhtäläisyysmerkkien vetämistä sairausloman ja lusmuilun välille. Toi sun tekonokkeluus ja vastuun vierittäminen viestistäsi ärsyyntyneiden kontolle ei nyt oikein toimi. Vähän sama kuin mä menisin johonkin ketjuun haukkumaan ihmisiä tyhmiksi ja sitten yrittäisin asettua keskustelun yläpuolelle tyyliin "hehe tää oli vaan testi että kehen kolahtaa".

[/quote] Tässä hyvin kiteytyy kuuluisa AV-mamman lukutaito.

Vierailija
69/80 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin melkein 2 kk aikaisemmin kahdessa raskaudessa.Ei vain kyennyt pysymään työtahdissa siivouksessa.Jalat turposivat äkkiä ja piti usein mennä istumaan ja nostaa jalat ylös.Painavaa nostettavaa,kuurattavaa,kyykkimistä  ja koko päivän jaloilla seisominen/kävely ei sopinut.Kysyin kyllä olisiko ollut hieman helpompaa työtä loppuraskaudeksi,ei ollut.

Vierailija
70/80 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljä raskautta, joissa kahdessa olen ollut työelämässä.

Molemmilla kerroilla en ole ollut sairauslomalla, vaan jäänyt vuosilomalle ennen äitiysloman alkua.

Vierailija
71/80 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Ensimmäisenä äitiyslomapäivänä tosin ihmettelin, miten oikein olin niin helposti saanut itseni ylös sängystä aikaisemmin. Joka paikkaan koski niin pirusti kesivartalon alueella, kun yritin kammeta itseäni sieltä sängystä ylös.

Vierailija
72/80 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2013 klo 08:26"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Viittaan edelliseen viestiini: "vastuun vierittäminen viestistäsi ärsyyntyneiden kontolle ei nyt oikein toimi." Jos ilmaisee itseään huonosti, ei auta enää lähteä kitisemään muiden lukutaidosta. Jos viittaat siihen, että viestiäsi piti lukea kuin piru raamattua tulkitakseen sairausloman tarkoittavan mielestäsi lusmuilua, se ei pidä paikkansa. Ja itsehän jo kerroit pyrkineesi suorittamaan jotakin tahallisen provokatiivista ihmiskoetta lukijoiden reaktioista.

Vierailija
73/80 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2013 klo 08:34"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Viittaan edelliseen viestiini: "vastuun vierittäminen viestistäsi ärsyyntyneiden kontolle ei nyt oikein toimi." Jos ilmaisee itseään huonosti, ei auta enää lähteä kitisemään muiden lukutaidosta. Jos viittaat siihen, että viestiäsi piti lukea kuin piru raamattua tulkitakseen sairausloman tarkoittavan mielestäsi lusmuilua, se ei pidä paikkansa. Ja itsehän jo kerroit pyrkineesi suorittamaan jotakin tahallisen provokatiivista ihmiskoetta lukijoiden reaktioista.

[/quote] Mielestäni sanoin että en käyttänyt RASKAUTTA tekosyynä lusmuiluun.

Vierailija
74/80 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2013 klo 08:37"]

[quote author="Vierailija" time="19.09.2013 klo 08:34"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote] Mielestäni sanoin että en käyttänyt RASKAUTTA tekosyynä lusmuiluun.

[/quote]

myönnä jo, kaivoit itsesi kuoppaan. Ja nyt meinaat vielä puhua pussiinkin. Poistu vaan takavasemmalle nöyryytettynä.

Vierailija
75/80 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin raskauden oikeastaan aika hyvin. Mitä nyt yövuorojen viimeisinä tunteina pahoinvointi oli aika kamalaa, mutta kyllä senkin kanssa tuli toimeen. Työ oli fyysistä, nostelua ja jalkojen päällä olemista koko ajan, mutta siitäkin selvisin. Ei supistellut eikä ollut muitakaan oireita. Siksi sairausloma tulikin ihan yllätyksenä. Menin ihan perustarkastukseen neuvolan lääkärille ja sairausloma alkoi samantien. Vaihtoehtona oli maata kotona tai osastolla, ettei paikat aukea enempää. Pari kuukautta siinä meni maatessa, jääkaapille ja vessaan sai kävellä.

Vierailija
76/80 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jäänyt. Olisin voinut olla töissä pitempäänkin.

Vierailija
77/80 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin fyysinen työ eli olin erittäin hyvässä fyysisessä kunnossakin. ;)

Ja kyllä jäin sairaslomalle. Eikä se johtunut lusmuilusta vaan siitä että minulta vaihdettiin työ ensin mahdollisimman kevyeksi niin se ei riittänyt, supistelut alkoivat availemaan kohtua.

Vierailija
78/80 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, lääkärin määräyksestä. 

Puistattaa tuo lusmuilu-kirjoittelija....ja säälittää, jos ainoa tapa korostaa itseä on muiden sairaslomatarpeen väheksyminen. 

Vierailija
79/80 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä jain 10 päivää aiemmin. Olin sitä ennen kesälomalla ja sitten töitä olis opitänyt olla 3 viikkoa vielä. Minulla oli raskauden lopussa paha rabnnekanavaoireyhtymä molemmissa kkäsissä ja minulta meni tunto kokonaan. En saanut edes kolikoita taskusta, sormet ei taipuneet edes kahvikupin korvan ympäri. Loman jälkeen töissä neuvoin vain sijaista, mjuuhun en kyenyt. Oli järjetöntä roikkua töissä, jossa en kyennyt mitään tekemään. En mä kotonaan juuri mitään kyennyt tekemään.

Vierailija
80/80 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa. Työt ja raskaudet on erilaisia. Edellisessä työssä olin myyntityössä toimistolla, sain syödä ja juoda milloin itselle sopi eikä kukaan kytännyt taukojen pituutta, kunhan työt tuli tehtyä. Työ oli leppoisaa ja helppoa istumatyötä. Nyt olen leikkaussalihoitaja, joka seisoo koko päivän tai on muuten liikkeessä, työ on hektistä ja taukoja ei ole välttämättä mahdollista pitää, koska leikkaukset täytyy saada hoidettua ja mikäli ne venyy, me työntekijät joistamme omista tauoistamme. Yhtenä päivänäkin pääsin ensimmäiselle tauolle klo 15 eli tuntia ennen työajan päättymistä. Työnantaja ei myöskään kykene tarjoamaan raskaana oleville kevyempää työtä, leikkaus kuin leikkaus tulee voida hoitaa vaikka se tarkoittaisikin epäinhimillisiä oloja.

Itse en siis lähtisi tuomitsemaan sairaslomalle jääviä tietämättä yhtään millaisissa oloissa sitä toinen joutuu työskentelemään tai tietämättä toisen vaivoista. Mun eka raskaus oli niin helppo, etten voinut kuvitellakaan millaista raskaus voi olla. Ekassa raskaudessa olin vielä hetkeä ennen synnytystä lenkillä eikä tuntunut missään, nyt on hektinen tilanne sekä töissä että kotona ja sairaslomalle on varmasti jäätävä jo viikolla 30, sillä omaa lastani tai terveyttäni en vaaranna työnantajan typeryyden vuoksi (kun ei palkata lisää ihmisiä vaan teetetään työt minimihenkilökunnalla).