Aikuisen lapsen vuokravelat, maksaisitteko?
Eli tilanne juuri se mitä alunperin pelkäsin, lapsi täytti 18 ja ehti sössiä asiansa ennätysajassa. Nyt on luottotiedot menossa, hyvä, eipähän pysty sitten tekemään enää lisää velkaa.
On asunnoton tällä hetkellä, majailee kaverillaan. Entisestä asunnosta pari kk vuokraa rästissä. Kysymys kuuluu, auttaisitteko asiassa ja maksaisitte yhden kk rästivuokran? Toisen saavat vuokratakuusta.
Tässä on yritetty auttaa ja tukea lasta viimeiset 4 vuotta, mutta mikään ei ole auttanut. Viranomaiset ovat olleet mukana tukitoimissa ja kaikkea on yritetty. Muutti samantien pois kun täytti 18 ja mitkään neuvot mitä ollaan annettu, eivät ole hyödyttäneet mitään. On tehnyt kaiken oman päänsä mukaan ja tässä tulos. Olen niin väsynyt asiaan, joskus olen toivonut että kuolisin ettei tarvitsisi jatkuvasti olla huolissaan lapsesta. Omaa elämää ei jaksa elää kun voimat menee lapsen asioihin ja siihen, että yrittää auttaa. Eipä auta.
Kommentit (77)
Johtuuko tuo huithapelointi masennuksesta tai ad/hd:sta vai muuten vaan ei kiinnosta?
Ekassa auttaisin ja maksaisin. Toisessa en. Joskus täytyy vaan oppia itsekin hoitamaan asiat.
Olen pahoillani, ikävä tilanne! Tuo rästivuokra, onko yksityinen vuokranantaja? Jos on ja vuokranantaja ollut tilanteessa asiallinen, ehkä itse maksaisin sen yhden kk vuokran jos pystyisin, ettei tämän tarvitse ryhtyä perintätoimiin sen takia. Jos joku instituutio tms. ja lapsella myös muita velkoja menossa ulosottoon, harkitsisin enemmän.
Tärkeintä varmaankin nyt on se, miten lapsen elämä menee tästä eteepäin. Ottaako hän apua vastaan, voiko mennä esim. velkaneuvojalle tai mitä näitä asiantuntijatahoja nyt on. Ymmärtääkö virheensä tai kuunteleeko sinua? Jos ei ollenkaan, en lähtisi maksamaan yhtään mitään velkoja hänen puolestaan, koska jollei ole tahtotilaa parantaa tapojaan, asiat eivät tule muuttumaan.
riippuu aika monestakin asiasta. miksi kasvatuksenne on mennyt noin pieleen?
Onko mukana päihdeongelmia? Jos, niin en maksaisi, koska jokainen maksu minkä hänen puolestaan maksat vain edesauttaa päihdeongelmaa, ainoastaan pohjalla käynti herättää, jos herättää.
Jos ei ole päihdeongelmaa ja vuokra on ainoa velka, niin silloin minusta voisi maksaa, mutta vain ydesti, jos ei lapsi silloinkaan saa elämäänsä kuntoon, niin sitten ette voi mitään.
Onneksi ei tule tuollaista tilannetta. Ostimme lapselle oman asunnon, lapsella on älliä hoitaa raha-asiansa, toki tuemme opiskelijaa joka kuukausi.
Mitä tukea nuori nyt saa? Onko taustalla jotain neurologista (adhd tms)?
En lähtisi maksamaan, tilanne olisi kuitenkin sama hetken päästä. Nuori tarvitsee nyt enemmän tukea elämässään ja elämänhallintaan, jotta ei vaivu syvemmälle. Miten olisi tuettu asuminen?
Voimia sinulle äitinä, tuo ei ole helppo paikka. Ja muista, että nyt ei ole paikata, pelastaa ja curlata maksamalla, nyt kannat taa kääntää kaikki kivet, jotta nuori saa apua ( jos teillä on ollut jo joku kontakti, niin siitä kannattaa lähteä liikkeelle).
Vierailija kirjoitti:
Maksaisin. Mutta tekisin selväksi että toista kertaa en tule pelastamaan. Atia istua alas ja keskustella ja opastaa raha-asiat vielä kerran rautalangasta vääntäen.
Tämähän ei periaatteessa pelasta mitään, luottotiedot on joka tapauksessa menossa muista veloista. Ja ollaan istuttu ja keskusteltu, vaan kun ei auta. Kaikki mitä sanotaan valuu pois kuin vesi ankan selästä. Raha-asioita ollaan yritetty opettaa koko ikä, ja nyt viime vuosina yhä enemmän, koska pelkäsin juuri tämmöistä. Ja näin se toteutui. Olen alkanut epäillä että lapsella on joku vika, miksi on tuollainen. Ei hoida mitään asioitaan. Avaa postinsa ja heittää laskut pois. Jos saa rahaa, tuhlaa sen heti. Ajelee vaikka taksilla tai jotain muuta yhtä älytöntä. En ymmärrä mikä on vikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksaisin. Mutta tekisin selväksi että toista kertaa en tule pelastamaan. Atia istua alas ja keskustella ja opastaa raha-asiat vielä kerran rautalangasta vääntäen.
Tämähän ei periaatteessa pelasta mitään, luottotiedot on joka tapauksessa menossa muista veloista. Ja ollaan istuttu ja keskusteltu, vaan kun ei auta. Kaikki mitä sanotaan valuu pois kuin vesi ankan selästä. Raha-asioita ollaan yritetty opettaa koko ikä, ja nyt viime vuosina yhä enemmän, koska pelkäsin juuri tämmöistä. Ja näin se toteutui. Olen alkanut epäillä että lapsella on joku vika, miksi on tuollainen. Ei hoida mitään asioitaan. Avaa postinsa ja heittää laskut pois. Jos saa rahaa, tuhlaa sen heti. Ajelee vaikka taksilla tai jotain muuta yhtä älytöntä. En ymmärrä mikä on vikana.
Jos muitakin velkoja niin sitten ihan turha maksaa kun ne luottotiedot menee joka tapauksessa. Asenneongelma hällä on, tämä tapaus ei ole autettavissa, otan osaa :(
Vierailija kirjoitti:
Onneksi ei tule tuollaista tilannetta. Ostimme lapselle oman asunnon, lapsella on älliä hoitaa raha-asiansa, toki tuemme opiskelijaa joka kuukausi.
No ei kannata ainakaan lapsen nimille asuntoa ostaa. Minä nuorena sain asunnon ja eipä ole enää viisikymppisenä asuntoa tai rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti lapsesi ei ole perinyt arvomaailmaasi, siinä ei auta mikään määrä rahaa, jos ei ole empatiakykyä ja ymmärrystä elämästä. Ts. Lapsellasi on hyvin heikot eväät tulevaisuuteen.
Oman lapsen maissin ilman muuta kun ei ole ollut ongelmia. Mutta en oikeasti osaa sanoa, mikä olisi ap kannalta paras.
Vastuuta on opittava ottaan, mutta jos se vastuu tulee liiallisena, niin heittääkö hanskat naulaan?
Mä ehkä maksain ja tekisin jonkin sortin takaisinmaksusuunnitelman. Eli luottotiedot säilyis, mutta ei ilmaiseksi. Vaikka kymppi kuussa niin, että nuori saisi onnistumista viimeisen erän jälkeen.
En maksaisi tuossa tilanteessa, että laskut muutenkin menossa ulosottoon. Vuokrarästit on uudet kohta... miten voi olla jo asunnoton, jos on muka vain 2kk vuokrarästit?
Vierailija kirjoitti:
Eihän tiedän lapsellanne ole älliä hoitaa raha-asioitaan. Hän elää teidän rahoillanne, ei omillaan.
Ei kai kukaan tässä maailmassa koskaan joutuisi minkäänlaisiin taloudellisiin ongelmiin jos rahaa tippuisi taivaasta.
Ei todellakaan kannata maksaa. Ongelma näyttää olevan siinä, että olet jo curlannut lapsesi pilalle. Anna hoitaa itse asiansa. Siitä oppii kun on pakko ottaa vastuuta itse.
Varmaan on siis neuvottu, että vuokra, sähkö yms. maksetaan ensimmäisenä, ja mielellään menisivät suoraan tililtä? Voiko vuokranantajan kanssa tehdä suoraveloitussopimuksen niin, ettei vuokrarahoihin pääsisi edes käsiksi? Muussa tapauksessa kannattaa varmaan antaa maksaa oppirahat luottohäiriömerkinnän muodossa, eipähän tarvitse huolehtia lisävelkaantumisesta.
Vierailija kirjoitti:
Johtuuko tuo huithapelointi masennuksesta tai ad/hd:sta vai muuten vaan ei kiinnosta?
Ekassa auttaisin ja maksaisin. Toisessa en. Joskus täytyy vaan oppia itsekin hoitamaan asiat.
Taustalla on kaikenlaista, adhd:tä ei ole koskaan tutkittu, itse on joskus epäillyt että hänellä voisi olla se. On myös masennusta, on lääkityksellä, en tiedä syökö säännöllisesti on aika huithapeli siinäkin.
Ap
Ei kuulosta normaalilta toiminnalta. Voisko olla Adhd tai kaksisuuntainen mielialahäiriö maniavaiheella?
Vierailija kirjoitti:
En maksaisi tuossa tilanteessa, että laskut muutenkin menossa ulosottoon. Vuokrarästit on uudet kohta... miten voi olla jo asunnoton, jos on muka vain 2kk vuokrarästit?
Ei siis ole vuokrarästien takia asunnoton, vaan irtisanoi itse vuokrasopimuksen eikä ole saanut uutta asuntoa.
Ap