Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyttären poikaystävän perhe painostaa sukunimenvaihtoon

Vierailija
27.08.2020 |

Meillä on vähän harvinaisempi sukunimi ja tytön tulevalla miehellä sellainen perusnimi. Tytär on miettinyt, että haluaisi pitää sukunimensä, mutta poikaystävän isovanhemmat ja myös vanhemmat painostavat tytärtä vaihtamaan nimensä naimisiin mentäessä, koska "näin on aina tehty ja sitten kuulut sukuun".

Mutta kun hänellä on jo ihana sukunimi. Muita kokemuksia tällaisesta painostamisesta?

Kommentit (45)

21/45 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljeni otti vaimonsa kanssa täysin uuden sukunimen vaimonpuoleisesta suvusta. Nimi on harvinainen ja ovat likipitäen ainoita sukunimen kantajia. Tämä on myös hyvä vaihtoehto.

Kaksiosainen sukunimi on myös edelleen mahdollinen. Käytin kaksiosaista virallisissa yhteyksissä siihen asti, että tuli laki, joka antaa naisen pitää oman sukunimensä.

Tytär on aikuinen ja päättää ihan itse. Älä suotta puutu asiaan.

Vierailija
22/45 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkien vanhempien pitäisi nyt perääntyä sekaantumasta nuoren parin asioihin...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttös on patalappu jos ei osaa puoliaan pitää ja silloin on ihan oikein että ottaa sen rumemman sukunimen.

Tsissus. Tekeekö tyttösi lapsiakin heti kun appivanhemmat haluavat?

Vierailija
24/45 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli hieno ja harvinainen sukunimi, joka kirjoitettiin aina väärin. Oli ihanaa vaihtaa se miehen selkeään ja helposti ymmärrettävään sukunimeen =) Mutta se oli minun oma päätös, kukaan ei painostanut.

Vierailija
25/45 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä oikein usko tuota.

Nuoremmat miehet vähät välittää koko sukunimi asiasta.

Ja jos tyttö haluaa, hänhän voi pitää oman sukunimensä ja ottaa lisäksi siihen miehen sukunimen eli hän käyttäisi kaksoissukunimeä,

Sehän olisi kaikkein neutraalein vaihtoehto, ja moni nainen  on tuollaisen ratkaisun valinnutkin.

Aivan höpöjuttua koko aloitus, tahallaan kirjoitetteua vastakkainasettelua asiasta mies - nainen.

Vierailija
26/45 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä kannattaa miettiä seuraavaa asiaa: jos sukunimi o vaikeasti lausuttava ja muistettava, haittaa se työnhakua tulevaisuudessa. Rekrytoija ei osaa lausua sukunimeä. Itselläni on suht harvinainen nimi, meitä on vain 170 suomessa, mutta sukunimi on lyhyt, kaksitavuinen ja helposti muistettava/lausuttava. Voi olla, että työnhaussa auttanut. Aateliset sanovat aina, ettei kannata ottaa aatelisnimeä. Vaikeasti lausuttavia, kirjoitettavia ja muistettavia. 

Vierailija
27/45 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me annetaan valittaa. Mies ottaa minun sukunimen :D

Tuo on kyllä maailman munattomin teko, ellei sukunimesi ole joku todella arvokas vanhan rahan sukunimi tai jopa aatelisnimi.

Munattomin?

Mies ei halua jatkaa sukunsa nimeä ja tykkää nimestäni enemmän. Eikös se munattomuus olisi sitä, että tyhmän perinteen takia jättäisi inhoamansa nimen itselleen?

Vierailija
28/45 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin yritettiin painostaa. Nauroin päin naamaa. Nimeni ei ole kenenkään muun kuin minun asia.

Vierailija
29/45 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

olen miettinyt, että boikotoin häitä jos tytär vasten tahtoaan joutuu vaihtamaan sukunimensä. Ap

Mua kiinnostaa tämä tapahtuma ihan käytännön tasolla. Miten tyttären sukunimi ja missä vaiheessa vaihdetaan vasten hänen tahtoaan?

Vierailija
30/45 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan varmasti on yhä sukuja (etenkin Etelä-Pohjanmaalla!) joissa naisen odotetaan ottavan miehen nimi. Sellaiseen painostukseen ei tietenkään pidä suostua.

Vierailija
31/45 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä järkeä on mennä naimisiin jos pitää tyttönimensä? Eikös se nimenvaihto kerro että on jonkun vaimo.

Vierailija
32/45 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öö, eipä sitä nimeä voi vaihtaa kuin asianomainen itse. Eli ei hätää - ei se pelkällä painostamisella vaihdu.

Vierailija
33/45 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oikeasti nimen suhteen tulee perheeltä painostusta, niin voi miettiä, millaista painostustus tulee olemaan muissa asioissa. Ehkä on viisaampaa perääntyä jo alkuunsa, jos ei pysty tai osaa pitää puoliaan ellei sitten halua alistya kaikessa muussakin miehen suvun tahtoon.

Vierailija
34/45 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tyttö painostuksen edessä nyt siihen miehen nimeen päätyy, niin ei sen lopullista tarvitse olla. Kyllä jotkut on vaihtaneet nimensä takaisinkin (vaivaa toki uusia kaikki viralliset jutut). Toivottavasti kuitenkin pitää oman nimensä. Kun antaa pikkusormen...

Vierailija
35/45 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miten tuollainen asia tulee edes puheeksi muiden kuin tulevan avioparin kesken. 

Vierailija
36/45 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä taas näette! Tehän aina selitätte miten se on niin vabaatahhhh! Sitten kun joku tuo esimerkin painostuksesta tai jopa pakosta, te selitätte että se on silti vapaata koska laki ei pakota. Laki ei myöskään pakota miehiä alkoholisoitumaan tai syrjäytymään, tarkoittaako se että ne eivät ole ongelmia? Miehet inisee täällä koko ajan tasa-arvosta, vaan eipä miehet tee mitään sen eteen. Te valinnan huutajat olette aina puoltamassa vain sitä miehen nimeä, ei teitä vapaus valita naisen nimi kiinnosta ;) on siinä vapautta, kun vain toinen valinta on valinnan arvoinen! Heterotyrannia loistaa. Miten selitätte että nimenvaihto on ollut vain naisille pakko? Häh?

Mies on naiselle susi. Miehet itse syrjii naisia ja tyttöjä koska nimi ei jatku ja silti akat vain tollottaa. Alkakaa vaatia sitä vapautta miehiltä. Jos nainen edes kommentoi nimeä, se on punainen vaate mutta miehet ne teitä naisia manipuloi, pakottaa ja painostaa. Se on aina nainen joka on suhteessa painostettu miehen tahtoon. Ei miehillä ole mitään painetta vaihtaa nimeä.

Vierailija
37/45 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka tällaisia provoja keksii? Ei tuollaista tapahdu enää nykypäivänä.

He hee.. Tervetuloa etelä-pohjanmaalle. Täällä tuo on se eka asia mitä kysytään ja nimenomaan ”kait sä sitte sukunimes vaihrat kans?”

Naiset perustelee tätä sillä että ”mä ainakin haluan että kaikki tietää että mä oon mennyt naimisiin”

Sanotaan että nämä on kyllä olleet kaikki järjestään näitä keillä on ollut vähän vähemmän ottajia ja siitä pariutumisesta halutaan tehdä nimenomaan asia.

Vierailija
38/45 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli hieno ja harvinainen sukunimi, joka kirjoitettiin aina väärin. Oli ihanaa vaihtaa se miehen selkeään ja helposti ymmärrettävään sukunimeen =) Mutta se oli minun oma päätös, kukaan ei painostanut.

Sama täällä. Mikä helpotus, kun ei joka kerta tarvinnut kirjain kirjaimelta tavata!

Vierailija
39/45 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttären oma päätös. Ethän sinäkään painosta häntä pitämään oman (=isänsä) sukunimensä...?

Vierailija
40/45 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidin tavallisen nenpäätteisen vaikka miehellä kiva lyhyt ja harvinaisempi nimi. Lapset saivat isänsä nimen mutta minä halusin pitää tyttönimeni. Ja olen siitä onnellinen. Aviossa 30v ja kaikki hyvin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yhdeksän