Vauva 3 vk ei suostu enää imettämään
Kauhea masennus että olen huono äiti!
Kyseessä esikoiseni. Vauva siis syö rinnasta, mutta harvoin ja korkeintaan 5 mmin päivässä. Olen tarjonnut rintaa joka kerta kun vauva on nälkäinen, mutta se vain irvistelee ja alkaa itkemään, enkä viitsi pakottaa (eikä se varmaan toimisikaan) joten annan korviketta pullosta sitten lopulta.
Tänään myös tuli pumpulla vain 25 ml kun normaalisti tulee 125 ml kun pumppaan 10 min. Kauhea olo kun en osaa tätä imetystä. Muilla samoja ongelmia ollut..?
Kommentit (21)
Olisikohan otsikon oikea muoto imettämään sanan tilalle imemään? Saa sen kuvan, että se vauva, jolla ikää 3 vkoa, ei suostu imettämään..
Hän onkin nuorena alottanut imettämisen 🤔
Yritä pumpata joka päivä, jos maidontuotanto pysyisi. Se on ihan yhtä terveellistä pullosta kuin suoraan rinnasta. Jollei pysy niin ei voi mitään, korviketta sitten vaan. Turha siitä on itseään ruokkia.
Monet 70-luvulla syntyneet on muuten ruokittu lähes kokonaan korvikkeella kun se oli silloin muotia. Ihan yhtä terveitä niistä tuli kuin muistakin.
Juu 3 vk vauva se imettää ja tuottaa maidon. Aasit.
Ap
Minulla maito ei noussut esikoisen kanssa ollenkaan. Ei herunut edes pumppaamalla. Tarjosin ensin rintaa mutta jo 2 viikkoinen vauva tajusi ettei siitä mitään maitoa tule ja alkoi lohduttomasti itkeä kun vain näkikin tissin. Ihan hyvä ihminen kasvoi korvikkeella. Täydet yötkin nukkui jo 3kk joten jotain hyvääkin siitä korvikkeesta oli. Olihan se silloin surullista ja tuli sitä itkettyä mutta tyhjästä on paha nyhjästä joten sillä mennään mitä on.
2.lapsen kanssa maito nousi rintoihin 5 päivää synnytyksestä ja maitoa tuli vähän 3kk joten onnistuin osaimettämään isoa poikaa 3kk. Ja olin tästä vähästäkin onnellinen vaikka toki sain kuraa muilta ihan randomeiltakin niskaan kun en kyennyt parempaa. Äitiys vaatii kovan nahan eli älä anna muiden ainakaan masentaa.
Kyse on rintalakkoilua ja se on normaalia. Yritä hetken päästä uudestaan ennen pulloon tarttumista. Maitoa sinulta tulee tosi hyvin, kun kerran saat pumpattua. On normaalia, että kun maidonnousu tasaantuu, pumpulle ei enää heru niin helposti. Vauva kuitenkin saa, tärkeintä on imettää usein! Kun maitoa tulee, vauva ei enää käytä niin paljon aikaa imemiseen vaan tulee kylläiseksi nopeammin.
Voit soittaa myös neuvolaan ja pyytää neuvoa sieltä
Vierailija kirjoitti:
Ap
Haha mikä aasimamma :D :D
Älä ime lapsesi tissiä pervo.
Jos olet saanut tässä 3 viikon aikana 125 milliä pumpattua, maidontuotannossa ei ole mitään vikaa. Pumpulle heruminen vähenee yleensä, kun maitomäärä vakiintuu. Älä tarjoa niin helposti korviketta vaan tarjoa rintaa ensisijaisesti. Pidä pieni tauko ja tarjoa uudestaan, jos vauva ei heti halua.
Viittaa siihen, että lapselle maistuu kohta kalja paremmin.
Vauva on nyt huomannut, että saa pullosta maitoa paljon helpommin kuin rinnasta.
Hae apua jostain imetystukiryhmästä tms., ei täältä. Pullot ja korvike pois niinkauan kuin sinulta maito heruu! Imetystä tosi usein, niin maidontuotanto käynnistyy taas.
Toki jos maitoa ei vaan heru, niin sitten korvikkeelle. Mutta kokeilisin kyllä kaikki konstit ennen sitä, konsteja on.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Itse sinä niin kirjoitit.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tarkastappa otsikko ja mieti sitten, että kuka tässä olikaan se aasi..
Lypsymäärät ei kerro maidon tulosta mitään. Se, että maitoa tulee kertoo siitä, että maidontuotanto ON käynnistynyt normaalisti. Ja 125ml lypsysaaliit kertoo isoista maitomääristä. (vauvan vatsalaukku on vielä pienempi)
Imetystä ei ole myöskään menetetty! Hae apua heti imetystukiryhmästä tai neuvojalta, jos haluat jatkaa imetystä. Huonoa omaatuntoa ei kannata missään nimessä tuntea!
Onko imetysapulaite sinulle tuttu? Jos siityisit antamaan lisämaidon sen kautta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Itse sinä niin kirjoitit.
Kuitwnkin tajusitte että kyseessä oli virhe. No hulluilla on halvat huvit.
-Kokeile antaa rintaa jo ihan ensimmäisistä hamuiluista, kielen lipomisista. Silloin vauvalla on vielä malttia rinnan imemiselle.
-Voit myös lypsää käsin rinnan päähän valmiiksi tipan maitoa, jotta vauva rauhoittuu.
-tutustu vauvantahtiseen pulloruokintaan (jotta vauva ei opi pullon helppouteen)
-pyydä ja etsi apua!
Myös imetysasennolla on merkitystä. Itse en esikoisen aikana saanut vauvaa kunnolla rinnalle muuten kuin makuulla kyljellään köllötellen. Ainakin silloin neuvolan ohjaus tuntui olevan se, että vauvaa kannatellaan rinnalla sylissä.
Onko imetystuella jotain puhelinnumeroa?
Minä olen täysimettänyt osan lapsistani puolivuotiaiksi.
Läheiselläni taas oli tosi pahoja vaikeuksia synnytyksessä ja joutui sen jälkeen olemaan sairaalahoidossa pari viikkoa. Imetys ei onnistunut enää sen jälkeen. Mutta lapsesta on kasvanut mukava, älykäs ja hyvin koulussa menestyvä nuori. On vielä hurjan hyvännäköinenkin :D
Tärkeintä on, että lapsesi saa ravintoa ja rakkautta - ei kukaan pysty isompana sanomaan, saiko pienenä rintamaitoa vai ei. (Oma kuopukseni tosin pystyy. Imetin 3-vuotiaaksi ja hän muistaa sen yhä, vaikka hänellä on jo omakin perhe.)
Vierailija kirjoitti:
Onko imetystuella jotain puhelinnumeroa?
https://imetys.fi/imetystukipuhelin/
09 4241 5300
Aika nuori kyllä on imettäjäksi?