Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko uskaltanut ottaa puheeksi kaverin liiallisen alkoholinkäytön? Mitä tapahtui?

Vierailija
27.08.2020 |

Minua säälittää ja huolestuttaa vähän päälle kolmikymppisen työkaverini alkoholinkäyttö. Se näkyy hänen ulkonäössään ja ilmeisesti tuntuu terveydessä, mutta en vaan ole pystynyt sanomaan mitään. Hän tekee joka päivä useamman somepostauksen ja yleensä joka päivä tulee joku kuva, jossa on viinit/oluet/siiderit tai jotkut drinkit asetelmassa mukana. Silmäpussit suurenevat ja paino nousee ja hän valittaa huonoa unen laatua. Hän mietiskelee ääneen, että mikä hänellä mahtaa olla, kun on niin väsynyt. Eihän sitä voi varmaksi sanoa, miksi on väsynyt, mutta ei se päivittäinen alkoholinkäyttö ainakaan paranna sitä. Olen nössö, enkä vaan saa sanottua, että elintavatkin voivat vaikuttaa.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä otin työkaverin alkoholismin puheeksi työterveydessä ohimennen. Toivoin, että tarjoaisivat tukea ja kysyivät, saavatko kertoa, että minä pyysin. Sanoin, että saa kertoa ja motiivi on ainoastaan auttaa.

En tiedä, mitä tapahtui, mutta vähän sen jälkeen hänet irtisanottiin. Ilmeisesti tukitoimet ei riittäneet, mutta nyt tekisin toisin. Ei löytänyt enää töitä sen jälkeen mistään, oli vielä muuttanut toisesta maasta tänne töihin ja kotimaahan ei halua palata, kun on tänne ehtinyt syntyä lapsi (eronnut myös).

Vierailija
2/33 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä esimies kehuskelee vaivihkaa huumeidenkäytöllään, on niin tajuntaa laajentavaa ja vapauttavaa. Vaikea siihenkään mitään sanoa, ettei saa vaikean leimaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä huoli vain omista asioistasi. Ei alkoholisti mitään apua tarvitse ellei itse halua parantua. Jos sotkeennut asiaan, rupea ryyppäämään vielä entisestään. 

Vierailija
4/33 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on vaikea tilanne. Periaatteessa suoraan voisi kyllä sanoa mutta on mahdotonta sanoa, miten työkaverisi reagoisi siihen. Jos päätät toimia näin, niin varaudu siihen, että reaktio on ärhäkkä puolustautuminen, jopa suuttuminen.

Mikäli haluat kuitenkin ottaa jotenkin asian puheeksi hänen kanssaan, niin seuraavalla kerralla, kun hän valittelee väsymystä, painonnousua yms. vaivoja, niin voit heittää siihen jotain tyyliin "joo, mulla oli kanssa yhdessä vaiheessa tota jatkuvaa väsymystä ja muuta, mutta sit keksin kokeilla olla juomatta pari kuukautta ja se itse asiassa auttoi". Tuohon täkyyn hän saattaa tarttua - tai sitten ei. Ilmeisesti hänen alkoholinkäyttönsä ei kuitenkaan vaikuta itse työsuoritukseen? Jos ei, niin ei taida olla pomon väliintulollekaan mitään perusteita.

Vierailija
5/33 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä otin työkaverin alkoholismin puheeksi työterveydessä ohimennen. Toivoin, että tarjoaisivat tukea ja kysyivät, saavatko kertoa, että minä pyysin. Sanoin, että saa kertoa ja motiivi on ainoastaan auttaa.

En tiedä, mitä tapahtui, mutta vähän sen jälkeen hänet irtisanottiin. Ilmeisesti tukitoimet ei riittäneet, mutta nyt tekisin toisin. Ei löytänyt enää töitä sen jälkeen mistään, oli vielä muuttanut toisesta maasta tänne töihin ja kotimaahan ei halua palata, kun on tänne ehtinyt syntyä lapsi (eronnut myös).

Miksi otit asian puheeksi? Eikö hän saanut töitään tehtyä? Minä en työkaverini juomisiin puuttuisi ellei se vaikuttaisi omiin töihini. Työkaverilleni on ihan varmasti ihan sama mitä ajattelen hänen juomisistaan. 

Vierailija
6/33 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ottaa puheeksi. Jotkut tulevat sokeaksi käyttömäärilleen, ja jotkut ajattelevat sitkeästi, että ympärillä olevat eivät huomaa tai että humalainen tai poissaoleva käytös ei häiritse.

Sanoin yhdelle kaverille, joka vähätteli ensin ja kertoi, että kukaan muu ei ole maininnut hänen juomisestaan. Kerroin hänelle, että selän takana kyllä kuulee puhuttavan, mikä oli siis totuus. Älkää olko pelkureita, vaan sanokaa asiat ääneen.

Vierailija
7/33 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa ottaa puheeksi. Jotkut tulevat sokeaksi käyttömäärilleen, ja jotkut ajattelevat sitkeästi, että ympärillä olevat eivät huomaa tai että humalainen tai poissaoleva käytös ei häiritse.

Sanoin yhdelle kaverille, joka vähätteli ensin ja kertoi, että kukaan muu ei ole maininnut hänen juomisestaan. Kerroin hänelle, että selän takana kyllä kuulee puhuttavan, mikä oli siis totuus. Älkää olko pelkureita, vaan sanokaa asiat ääneen.

Ja tässä siis lopulta otti neuvosta vaarin ja vähensi, ja myöskin huomasi että vähentäminen ei ollutkaan niin helppoa mitä luuli, ja että hänellä oli ihka oikea alkoholiongelma.

Vierailija
8/33 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kärsin alkoholismista, ja tuollainen puttuminen olisi vain ärsyttänyt minua ja olisin juonut entistä enemmän. 

Tiesin tasan tarkkaan mikä oli tilanne eikä ulkopuolistinen puuttuminen olisi vaikuttanut siihen mitenkään. 

Lopetin juomisen, kun yksi päivä vaan kyllästyin siihen ja pyysin päästä hoitoon työterveyden kautta. 

Työnantaja maksoi parin kuukauden hoidot ja nyt olen ollut selvillä vesillä siitä lähtien. Työni hoisin tosi hyvin alkoholismista huolimatta. 

Vierailija
9/33 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun alkoholi on ainoa laillinen päihde niin turha mäkättää jos siitä on ongelma. Krapulat on kyllä kauheita mutta ei voi mitään. Sama vetää keittoa kaksin käsin ja toivoa että joskus ei enää herää. 

10/33 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kokemusta asiasta, mutta seuraavan kerran kun hän taas valittelee ja ihmettelee huonoa vointiaan, voit ehkä kysyä käyttääkö hän miten paljon alkoholia sekä mainita, että asia tuli mieleen siitä, että hänen some-kuvissaan alkoholi on aika usein esillä. Saattaa hän loukkaantua hieman, mutta varmaan kuitenkin vaistoaa, että haluat vilpittömästi auttaa. Eivät kaikki kyllä edes loukkaannu tuollaisista.

Vierailija
11/33 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sanonut jollekkin, että tajuatko miten paljon juot. Lopeta heti.

Vierailija
12/33 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerroin pomolle työkaverin juomisesta ja kohta se sai potkut. Ei ole saanut töitä sen jälkeen. Näkyi kaupan edessä sammuneena aika huonossa kunnossa.

Vierailija
13/33 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kärsin alkoholismista, ja tuollainen puttuminen olisi vain ärsyttänyt minua ja olisin juonut entistä enemmän. 

Tiesin tasan tarkkaan mikä oli tilanne eikä ulkopuolistinen puuttuminen olisi vaikuttanut siihen mitenkään. 

Lopetin juomisen, kun yksi päivä vaan kyllästyin siihen ja pyysin päästä hoitoon työterveyden kautta. 

Työnantaja maksoi parin kuukauden hoidot ja nyt olen ollut selvillä vesillä siitä lähtien. Työni hoisin tosi hyvin alkoholismista huolimatta. 

Kommentoin ohiksena.... joo, aika harva on tietämätön ja tyhmä, ettei tajua, että alkoholismi on epäterveellistä, lihottaa ja vie yöunet.

Silti moni elää itsepetoksessa, ja kuvittelee, että "ei tämä MINUN kulutukseni ole mitään alkoholismia" ja että ei kukaan sivullinen huomaa juomisongelmaa.

Siinä voi ihan asiallinen ja ystävällinen rehellisyys olla avuksikin.

Eli ap:n tapauksessa voisi esimerkiksi sanoa - kun työtoveri itse seuraavan kerran valittaa väsymystä - että "oletko juonut alkoholia viime aikoina, se aiheuttaa uniongelmia moneksi yöksi ja heikentää yöunen laatua, voisiko kyse olla siitä?"

Jos työtoveri ei tiedä asiasta ja ihmettelee tuota yhteyttä, netistä löytyy paljon tietoa asiasta, esim. täältä: https://paihdelinkki.fi/fi/tietopankki/tietoiskut/alkoholi/alkoholi-ja-…

Eli kysyy, ei oleta.

Ylipäätään olettaminen on huono idea ja sen paljastaminen että on kytännyt henkilön fb-kuvia liikaa. Toiselle tulee vaivaantunut ja stalkattu olo, mikä ei varmasti ole ap:n tarkoitus.

Vierailija
14/33 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholinkäytön puheeksi ottamisen kanssa pitää olla varovainen siksi, että se menee helposti sheimaamisen puolelle. Häpeä ei lopeta kenenkään juomista vaan ainoastaan lisää sitä. Alkoholi- ja muista päihdeongelmista kärsiviä pidetään edelleen jotenkin moraalisesti viallisina ja paheksuttavina ihmisinä ja tämä asenne tulee helposti läpi silloinkin, kun huoli on aito ja puuttumisen tarkoitus hyvä.

Tässä tapauksessa lähestyisin työkaveria niin, että kertoisin vain, että olen huomannut hänen olevan uupuneen ja huonovointisen oloinen ja valittelevan usein väsymystä, ja että onko kaikki hyvin. Lisäisin vielä, että jos hän haluaa puhua, niin olen valmis ja halukas kuuntelemaan häntä. Pidemmälle en keskustelua vielä veisi, koska silloin siitä tulee helposti tungettelevaa.

15/33 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoin lankoni vaimolle. Hän suuttui hirmuisesti.

Tästä kahden viikon päästä hän soitti ja kertoi menneensä AA-ryhmään. On ollut raitis siitä saakka, vaikka ei enää käy ryhmissä yhtä paljon kuin raittiuden alussa.

Ei kyllä kiittänyt siitä, että olin ottanut asian puheeksi. Oli varmaan itsekin tajunnut jo pari vuotta, että ei voi enää jatkaa juomista.

Vierailija
16/33 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi etätöissä voi ryypätä ihan rauhassa eikä työkaverit motkota. Pääasia kuitenkin, että hommat hoituu ja ihan sama miltä naama näyttää  

Vierailija
17/33 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi otit asian puheeksi? Eikö hän saanut töitään tehtyä? Minä en työkaverini juomisiin puuttuisi ellei se vaikuttaisi omiin töihini. Työkaverilleni on ihan varmasti ihan sama mitä ajattelen hänen juomisistaan. 

Olen ap ja minun työkaverini on kyllä saanut työnsä hoidettua. Itse ajattelen omalla kohdallani, että haluaisin ehdottomasti tietää, jos minun alkoholinkäytöstäni tai jostain muusta asiasta puhutaan työpaikalla. Noista työkaverin alkoholipostauksista on muutama työkaveri maininnut, kun on tullut somepostauksista puhetta ja niitä kannattaisi rajoittaa, vaikka asianomainen jatkaisikin juomista. En ole itse jutellut tästä henkilön x alkoholinkäytöstä muiden työkavereiden kanssa, kun olen varmaan läheisin työkaveri x:lle, enkä halua puhua hänen selkänsä takana. Meillä on töissä yleisesti ottaen asailliset ja luottamukselliset välit, eikä juoruilla turhaan. Tässä tapauksessa kyllä haluaisin keskustella huolestani jonkun kanssa, mutta en halua saada mitään sotkua aikaiseksi:(

Vierailija
18/33 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sanonut jollekkin, että tajuatko miten paljon juot. Lopeta heti.

Lopettiko? Suoraviivainen käskytys ja komentelu ei tavallisesti ole se paras keino saada ketään lopettamaan minkään päihteen käyttöä.

Vierailija
19/33 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini alkoi juoda enemmän ja enemmän, kunnes en enää nähnyt häntä ikinä ilman kaljaa kädessä. Oltiin tunnettu nuorista asti ja aina vietetty paljon aikaa yhdessä, joten sain läheltä seurata tätä vaipumista juomiseen.

Kaverini oli usein luonani öitä, viikottain jopa. Aina loppuillasta humalassa, muttei koskaan kunnon kännissä... aina vaan se "pari" ja ehkä vielä pari päälle.

Asiasta ei voinut puhua. Pienikin vihjaisu aiheesta sai hänet joko poistumaan ovet paukkuen tai raivostumaan muuten. Parhaassa tapauksessa vain vaihtoi aihetta. Juominen myrkytti meidän ystävyyden pilalle.. tunsin syyllisyyttä siitä että mahdollistan käytöksen kun annan hänen oleilla asunnossani tissuttelemassa.

Lopulta meni välit kun yritin ottaa autonavaimet pois. Myönsi että ajaa joka päivä pikku sievässä, koska juo joka päivä tasaisesti. Ei kuulemma ikinä ole ajokunnoton.. just. Sitten muuttui ilkeäksi ja haukkui mua, sanoi etten ole äitinsä ja haistatteli. Lähti sitten kaahaamaan pois. Kielsin enää tulemasta käymään.

Yritin kyllä monta vuotta vähän puuttua juomiseen, mutta ei se auttanut yhtään.

Vierailija
20/33 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän sanoi, että olen oikeassa.

Että hän käyttää kieltämättä aivan liikaa viinaksia.

Mitään suurempaa vaikutusta sanomisellani ei ainakaan toistaiseksi ole ollut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kahdeksan