Elatusmaksun määräytyminen oikeudessa. Kokemuksia / tietoa kaivataan.
Lasteni isä tekee säännöllisesti pätkätyötä. Veikkaan, että saa palkkatuloja on noin 1500-2000 euroa/kk. Asumiskulut ovat hällä hyvin pienet, luokkaa 100-200 e/kk (velaton asunto) eikä mitään kiinteitä muita menoja ole (ei autoa, ei elätettäviä arjessa). Eli käytännössä maksaa vain omat ruokansa. Köyhä hän ei ole, sillä mm. harrastaa erittäin kalliita harrastuksia ja matkustelee (eli tosiasiassa tulot voivat olla suuremmatkin kuin mitä arvelin, mutta ilmeisesti vakityötä hänellä ei edelleenkään ole).
Olenne exän kanssa hieman viileissä väleissä. Vapaaehtoisesti hän ei maksa yhtään enempää kuin tähän asti on maksanut, joten sopimuksen muutos lastenvalvojan luona ei tule onnistumaan. Hän ei myöskään osallistu lasten suurempiin kuluihin mitenkään eikä itse asiassa ole tavannutkaan lapsia aikoihin (omasta halustaan).
Meillä on kaksi yhteistä lasta. Tähän saakka exä on maksanut minimin, koska on ollut täysipäiväinen opiskelija (valmistui viime vuonna). Nyt omat asumiskuluni nousevat radikaalisti, kun lapset ovat niin isoja että joudumme muuttamaan pois pienestä kaksiosta. Talouteni menee tiukille, semminkin kun lasten kasvaessa heidän kulunsa väistämättä nousevat. Mietin, että esittäisinkö elatusmaksujen nostamista - mutta onko maksujen nostolle perusteita? Miten alan selvitellä asiaa?
Kommentit (10)
OIkeudessa kaiketi lasketaan elatusavut OIkeusministeriön ohjeistuksen mukaisesti: http://oikeusministerio.fi/fi/index/julkaisut/julkaisuarkisto/200702ohjelapsenelatusavunsuuruudenarvioimiseksi/Files/OMJU_2007_2_Elatusapuohje_suomi_87s.pdf
Kannattaa perehtyä tähän ohjeeseen ja laskeskella siitä, onko nostolle perusteita.
Tuloissa/menoissa on pitänyt tapahtua 20 % muutos, jotta maksua voidaan muuttaa.
Oikeudessa kumpikin esittää todisteet ja kuitit tuloistaan ja menoistaan, jotta saadaan nettonettoansiot selville. Sitten lasketaan lasten elatuksen tarve, mistä vähennetään lapsilisät ja loppu jaetaan noiden nettonettotulojen suhteessa.
Lähivanhemman tuloihin lasketaan mukaan yh-korotus lapsilisissä. Myös kaikki tulonsiirrot huomioidaan tuloiksi.
Itse en lähtisi tappelemaan varsinkaan, jos etällä ei vakityötä eli välillä saa palkkaa ja välillä ei -> etä voi saada itselleen 0,- sopimuksen.
Laiha sopu on aina parempi kuin lihava riita.
Tuloissa/menoissa on pitänyt tapahtua 20 % muutos, jotta maksua voidaan muuttaa.
Oikeudessa kumpikin esittää todisteet ja kuitit tuloistaan ja menoistaan, jotta saadaan nettonettoansiot selville. Sitten lasketaan lasten elatuksen tarve, mistä vähennetään lapsilisät ja loppu jaetaan noiden nettonettotulojen suhteessa.
Lähivanhemman tuloihin lasketaan mukaan yh-korotus lapsilisissä. Myös kaikki tulonsiirrot huomioidaan tuloiksi.
Itse en lähtisi tappelemaan varsinkaan, jos etällä ei vakityötä eli välillä saa palkkaa ja välillä ei -> etä voi saada itselleen 0,- sopimuksen.
Laiha sopu on aina parempi kuin lihava riita.
Käytännössä exän nettotulot lienevät jossain 1200-1500 tietämissä, jos bruttotulot ovat noinkin pienet. Noilla tuloilla ei luulisi kovin isoja elatusapuja määrättävän.
Olisiko sinulla mahdollisuutta lisätä luonapitoa hieman, sitä kautta ns. epäsuora elatus kasvaisi ja olisi varmaan etävanhemmallekin motivoivampi tapa osallistua elatukseen?
Tajuatko, että asiassa, jossa voisitte päästä sovintoon, molemmat maksavat oikeudenkäyntikulunsa itse. Laske sitten siitä, kuinka kauan maksat asianajajasi palkkiota sillä 10 eurolla, jonka kuussa ehkä saat lisää.
Lapsen elatusta koskevissa riidoissa lapsi katsotaan asianosaiseksi, joten hänen ei tarvitse maksaa oikeuskulujaan itse, käytännössä siis lähivanhemmalle tulee hyvinkin edulliseksi tapella lapsen asioista oikeudessa. Tästä on Korkein oikeus antanut ennakkopäätöksen.
No mitäs jos kuitenkin varaisit ajan lastenvalvojalle ja koittaisit saada exän paikalle. Noilla miehen tuloilla ei kyllä isoja maksuja saa aikaiseksi millään. Kai sinulla itselläsi myös elatuskykyä on? Jos ei ole, niin mene töihin.
Ymmärrän oikein hyvin, että tilaa tarvitaan kun lapset kasvavat. Minusta tässä viestissä jotenkin vaan paistaa joku...miehellä on kalliita harrastuksia?
[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 11:23"]
No mitäs jos kuitenkin varaisit ajan lastenvalvojalle ja koittaisit saada exän paikalle. Noilla miehen tuloilla ei kyllä isoja maksuja saa aikaiseksi millään. Kai sinulla itselläsi myös elatuskykyä on? Jos ei ole, niin mene töihin.
Ymmärrän oikein hyvin, että tilaa tarvitaan kun lapset kasvavat. Minusta tässä viestissä jotenkin vaan paistaa joku...miehellä on kalliita harrastuksia?
[/quote]
Kiitos asiallisista vastauksista.
Tälle vastaajalle tiedoksi; mulla on vakituinen työ ja olen keskituloinen. Tuloillani ei vaan elellä kovin leveästi, ja tuon isomman asunnon hankkiminen vetää talouden tiukille. Omaa valintaa - kyllä ehdottomasti - mutta käsitykseni mukaan etävanhemman on myös omalta osaltaan huolehdittava siitä, että lasten elintaso ei merkittävästi alene kun oma taloudellinen tilanteeni heikkenee ja hänen vastaavasti on parantunut (siitä, kun tuo minimielatussopimus tehtiin 7 vuotta sitten).
Mutta ovatko exän tulot muuttuneet 20 % tilanteesta, jossa hän oli täysipäiväinen opiskelija... keskimäärin varmasti ovat, mutta voiko hän "valehdella" tulonsa, sitä en tiedä.
Ja kyllä, exällä on kalliita harrastuksia - on aina ollut. Ja hän myös on matkustellut "köyhänä opiskelijana" paljon enemmän kuin minä keskituloisena työssäkäyvänä...
ap
[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 11:53"]
[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 11:23"]
[/quote]
Kiitos asiallisista vastauksista.
Tälle vastaajalle tiedoksi; mulla on vakituinen työ ja olen keskituloinen. Tuloillani ei vaan elellä kovin leveästi, ja tuon isomman asunnon hankkiminen vetää talouden tiukille. Omaa valintaa - kyllä ehdottomasti - mutta käsitykseni mukaan etävanhemman on myös omalta osaltaan huolehdittava siitä, että lasten elintaso ei merkittävästi alene kun oma taloudellinen tilanteeni heikkenee ja hänen vastaavasti on parantunut (siitä, kun tuo minimielatussopimus tehtiin 7 vuotta sitten).
Mutta ovatko exän tulot muuttuneet 20 % tilanteesta, jossa hän oli täysipäiväinen opiskelija... keskimäärin varmasti ovat, mutta voiko hän "valehdella" tulonsa, sitä en tiedä.
Ja kyllä, exällä on kalliita harrastuksia - on aina ollut. Ja hän myös on matkustellut "köyhänä opiskelijana" paljon enemmän kuin minä keskituloisena työssäkäyvänä...
ap
[/quote]
Sulla on nyt väärä lähtökohta tuohon asiaan. Et voi lähteä siitä, että kadehdit exän harrastusten hintaa. Sulle lähtökohta voi olla vain ja ainoastaan tuo 20 % muutos exän tuloissa suuntaan tai toiseen sekä sun lasten tarpeet. Omia tarpeitasi et voi käyttää noston perusteena etkä myöskään katkeruutta tai kateutta exäsi tuloista tai harrastuksista. Et voi myöskään esittää nostoa sillä perusteella että exäsi elintaso on parempi kuin sinun ja sinua ottaa se päähän - nythän tuosta syntyy juuri se vaikutelma. Vain lasten kustannukset ratkaisevat.
nosto