Varokaa "suomalaisiakin" kauppoja jotka huijaavat "Klarnaan"
Myyjä vapauttaa itsensä vastuusta erityisesti tilanteessa jossa rahaa pitäisi saada takaisin. Klarna ei maksa ja ulkomaalaisena yrityksenä Kuluttajaviranomainenkaan ei auta. Kiertäkää kaukaa!
Kommentit (61)
Klarna pyytää tilinumeroa ja henkilötietoja varmistaakseen, että rahat palautetaan oikealle henkilölle eikä huijarille.
Tästä tulee mieleen se spiderman meme, jossa kaksi hämähäkkimiestä osoittaa toisiaan sormella.
Siitä tietää, että AP itse varmaan huijannut tai yrittänyt huijata ja nyt kismittää, koska ei anna yhtään tarkkoja tietoja vaan selittää sellaista hajanaista tietoa ja ympäripyöreää.
Vierailija kirjoitti:
Ap on oikeassa. Rahat on palautettava vaikka asiakas ei ilmoita vaadittuja tietoja. Maksajalla ei ole oikeutta vaatia edes tietoa siitä onko asiakkalla pankkitiliä. Suomessa on linjattu enkä vähittäistavarakaupassa mitään tietoja ei voida vaatia, henkilötunnusta etenkään.
t. juristi
Jatka opintoja.
Myyjä palauttaa rahat vaikkapa kaverilleen ja saa tältä kuitin. Tätä voi sitten esitellä varsinaiselle asiakkaalle, rahat on jo maksettu, älä enää vingu? Joku sanoi olevansa sinä ja tottakai uskoimme koska mitään tietoja ei saa vaatia eikä tarkistaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lakimies on jo selvittänyt asiaa. Pankki- ja henkilötietojen luovutusta ei (Ruotsissakaan) voi vaatia kiistattoman rahanpalautuksen ehtona. Ja kuluttajaviranomainen ojentaa kelmejä ilmoitusvelvollisuudestaan.
Siis makselet mieluummin lakimiehelle kuin luovutat tilinumeron rahanpalautusta varten? :D
Sun varmaan sit pitää henkilökohtaisesti käydä Klarnan konttorilla. Vai meinaatko, että posti tuo.
Minulla on käytettävissä TV-stä tuttu ;-) Ja ei en maksa edes luonnossa, hetero kun olen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyrin välttämään nettikauppaa jonka maksut menevät klarnan kautta, jos on pakko niin maksan luottokortilla. Käteismaksuhan ei onnistu ilman että Klarna pääsee käsiksi tilitietoihini. Toiminta vähintäänkin epäselvää.
No, minä pidän tuota varten erillistä tiliä eri pankissa kuin missä pääasiassa hoidan raha-asiat. Käytän sitä tiliä vain verkkomaksuihin enkä pidä siellä paljoa rahaa.
Kiitos loistavasti ideasta! Olen samanlainen skeptikko, käyttötili aina minimissä ettei tilillä ole turhaa rahaa pyörimässä ja nettiostoksissa tarkkana mutta tätä en vielä ollut ajatellut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap on oikeassa. Rahat on palautettava vaikka asiakas ei ilmoita vaadittuja tietoja. Maksajalla ei ole oikeutta vaatia edes tietoa siitä onko asiakkalla pankkitiliä. Suomessa on linjattu enkä vähittäistavarakaupassa mitään tietoja ei voida vaatia, henkilötunnusta etenkään.
t. juristi
Jatka opintoja.
Myyjä palauttaa rahat vaikkapa kaverilleen ja saa tältä kuitin. Tätä voi sitten esitellä varsinaiselle asiakkaalle, rahat on jo maksettu, älä enää vingu? Joku sanoi olevansa sinä ja tottakai uskoimme koska mitään tietoja ei saa vaatia eikä tarkistaa?
Juuri näin myyjä menetteli. Kertoo maksaneensa klarnalle ja sanoo minulle että alä enää vingu ;-)
Ap älä enää ikinä tilaa yhtään mitään netistä jos olet noin id*ootti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lakimies on jo selvittänyt asiaa. Pankki- ja henkilötietojen luovutusta ei (Ruotsissakaan) voi vaatia kiistattoman rahanpalautuksen ehtona. Ja kuluttajaviranomainen ojentaa kelmejä ilmoitusvelvollisuudestaan.
Siis makselet mieluummin lakimiehelle kuin luovutat tilinumeron rahanpalautusta varten? :D
Sun varmaan sit pitää henkilökohtaisesti käydä Klarnan konttorilla. Vai meinaatko, että posti tuo.
Minulla on käytettävissä TV-stä tuttu ;-) Ja ei en maksa edes luonnossa, hetero kun olen.
Voi luoja, oot sekasin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. juristi
Jatka opintoja.
Juuri näin myyjä menetteli. Kertoo maksaneensa klarnalle ja sanoo minulle että alä enää vingu ;-)
Oot idiootti. Siis eikö sulle oltu rahaa palauttamassa, mutta et suostunut siihen? Nyt Klarna sanookin että älä vingu?
Ootko sä kännissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. juristi
Jatka opintoja.
Mutta eihän tuo ole mikään huijaus jos on klarnalle maksanut. Saat rahat klarnalta heti kun annat tilinumerosi. Sitä et halua antaa, ne se on sitten voi voi..
En jaksa lukea kaikkia kommenteja mutta itse toimin aivan päinvastoin: ostan vain jos saa klarnalla. Ikinä ole ollut mitään ongelmia, palautukset onnistuu ja laskutus rullaa ok. Ehkä se on käyttäjästä kiinni..
Klarna ei sinulle tuo rahatukkoa kotiovelle eli jos et halua antaa tilinumeroa niin se on vähän niinkuin voivoi. Omaan piikkiin menee, turhaan Klarnaa syytät.
En tajua, aina on Klarna toiminut hyvin. Kerran täällä oli keskustelu että Klarna on kallis, 22% korko tai jotain sinnepäin. Itse makselin joskus Klarnan tiliä ja laskussa oli selvästi mainittu esim. että kuukausierä 60 e, tai voit halutessasi maksaa 20 e, jolloin lasku muuttuu 22 % korolle. Tietysti joku pöljä vaan luki että ei tarvitsekaan maksaa kuin noin vähän eikä lukenut mitään muuta. Turha syyttää firmaa silloin.
En ymmärrä tätä Klarna-aggressiota. Vuosien ajan olen silloin tällöin käyttänyt ja aina on kaikki hienosti mennyt.
Ehkä joidenkin ei kannata ollenkaan ostaa netistä, jos se on niin hankalaa.
Nyt on kyllä niin väärää infoa että ilmoitan Klarnalle ja saavat tehdä tästä rikosilmoituksen.
Vierailija kirjoitti:
En jaksa lukea kaikkia kommenteja mutta itse toimin aivan päinvastoin: ostan vain jos saa klarnalla. Ikinä ole ollut mitään ongelmia, palautukset onnistuu ja laskutus rullaa ok. Ehkä se on käyttäjästä kiinni..
Mulla sama, äärimmäisen hyvin toimiva systeemi. Maksat mitä pidät. Mitään ei tarvii ennakkoon maksaa. Ikinä ei voi hävitä euroakaan. En käyttäisi verkkokauppaa missä ei ole Klarna lasku mahdollisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen käyttänyt Klarnaa jo vuosikausia, varsinkin jos ostan ulkomailta enkä halua Visan- numeroa sinne antaa. Klarna on aina toiminut moitteettomasti ja olen saanut sieltä nopeasti hyvityksen toteutumattomista kaupoista.
Voiko sillä maksaa ebays, amazonis?
Mä taas ostan mieluiten klarnalla. Varsinkin ulkomaan kaupoissa. Jos tavara ei tule niin ei tarvitse maksaa, kuten heti maksettaessa jolloin rahat hyvinkin jää palautumatta. Ja palautukset toimii. Jos oon maksanut liikaa niin ihan itse kysyvät tilinumeron ja toimii nopeasti, itse en ois edes huomannut liikasuorituksia.
Ainoa ongelma on, etten aina muista maksaa ajoissa mutta oma vika.
Ihmeellistä miten monet vinkuu, kun moka on lähes poikkeuksetta itsessä. Ihmetellään kun lsku ei lyhene vaikka maksellaan eräpäivien jälkeen minimisummat ja pidetään kuluja kohtuuttomia ja mieluummin annetaan mennä perintään.
Tai sössitään luottotiedot ja huudetaan klarnalle kun eivät myy osamaksulla.
Vaikka tilinumero on vain apuväline huijareille, en ilmoita niitä ainakaan ulkomaisille hämäräfirmoille ja vielä henkilötunnuksen kanssa!
Älkää olko typeriä.