Läheinen taloudellisessa kurimuksessa – auttaako?
Mitä tekisitte, jos joku läheisenne, joka ei ole teille hirveän tärkeä, mutta olisi tyyliin äitinne, olisi rahallisissa vaikeuksissa, esim. niin pienituloinen, ettei voisi nauttia elämästä ja itse perisitte yli miljoonan, joka olisi kiinni kiinteistöissä, jotka tuottaisivat kyllä, mutta eivät niin paljon, että oma taloutenne paranisi (jäisitte esim. pois töistä tai ottaisitte perintöveroa varten niin ison lainan, että tuotto menisi siihen) ja tämä läheisenne haluaisi, että häntä pitää auttaa, koska hänellä on niin kurjaa ja ankeaa ja rahatkin tulivat hänen exältään, joka ei koskaan maksanut hänelle esim. erossa mitään?
Miten tällaisen henkilön läheisenä eletään, jos häntä EI auta? Ei oikein huvittaisi auttaa, mutta mietin, mahtaisinko kärsiä siitä. En luultavasti kärsisi, jos en ole tekemisissä, mutta aika ikävää, että tämä toinen henkilö ITSE aiheuttaa tilanteen, jossa en voi olla hänen kanssaan tekemisissä, koska en auta häntä, koska ei ole mielestäni minun asiani.
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AINOA, minkä hän näkee tässä tilanteessa on hänen oma rahatilanteensa. Mun hyvinvointini ei ole asia, jota se akka miettii.
ApJa sitten tähän hän sanoisi, että ei häntäkään ole kukaan koskaan tukenut, mä sain sentään rahaa! So? Eihän hänen ongelmiensa pitäisi aiheuttaa mulle ongelmia. Miten voi olla äitinä noin itsekeskeinen, ettei näe sitä?
ApSe kulkee teillä suvussa. Kaikki olette samanlaisia.
En ole yhtään samanlainen. Minä näen lapseni itsestäni erillisinä ihmisinä, jotka eivät ole syntyneet tänne ratkomaan mun traumojani.
ApEi ratkomaan, sinä vaan siirrät traumasi heihin ja he traumatisoituvat. Reilua?
Sitäpaitsi, voisit auttaa minua ratkomaan nyt tämän tilanteen. Mitä teen?
ApEthän sinä ikinä tee kuin täällä neuvotaan.
Kiukkuat vain omia kiukkujasi.
Ja en kysynytkään sinulta, joka olet pienessä tynnyrissä kasvaneena osaamaton tämän tyyppisille pulmille. Joten älä ota ressiä minusta.
Ap
Kysymyksen tarkoitus oli lähinnä kääntää peili päin omaa naamaasi tajutaksesi, että et osaakaan neuvoa, eli kannattaa suhtautua kuunteluoppilaana tämän tyyppisiin ongelmiin.
Ap
Ja tämäei ole mikään oma kiukkuni, vaan elämääni haittaava asia!
Ap
Miten mun äitini voi väittää MINUSTA, että olen paha ja ilkeä ja huono ihminen, jos en auta!? Hän ITSEHÄN se tässä sitä kaikkea on, koska eiole koskaan kohdellut minua niin, että haluaisin auttaa ja saisin siitä hyvän mielen, koska hän on ollut minua kohtaan ilkeä ja itse hän väittää muuta. Jos ei oikeasti haluaisi satuttaa, pahoittelisi SILTI, vaikkei mielestään olisikaan satuttanut, mutta ei. Äitini ei suostu pahoittelemaan. Mielestäni en ole silloin paha, jos en suostu auttamaan.
Ap
Nyt on taas huono päivä. Joko olet saanut isäsi perintöasiaa koskevat tappelut päätökseen isäsi lesken kanssa? Tsemppiä vaan sinne. Keskity nyt vain itseesi ja koeta jaksaa.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on taas huono päivä. Joko olet saanut isäsi perintöasiaa koskevat tappelut päätökseen isäsi lesken kanssa? Tsemppiä vaan sinne. Keskity nyt vain itseesi ja koeta jaksaa.
Ei ole huono päivä, vaan perintöverolaina pitäisi piakkoinneuvotella loppuun ja nostaa JA äitini lokkeilee siinä sivussa, että ”ota lainaa 20 tonnia enemmän”, että hänkin saisi. Mietin, mitä teen.
Ap
Pankissakin hieman kohottivat kulmiaan, kun soitin ja selitin, miksi heinäkuussa neuvoteltu summa ei kenties riitäkään.
Ap
Koska jos teen vain kuten hän sanoo, mä tiedän, että mua alkaa v*tuttaa. Mutta aika ahdistavaa, kun hän sitten kertoo kurjuudestaan, jos olisimme yhteydessä.
Ap
Ja siis en haluaisi nähdä häntä kärsivänä. Mutta aina, jos alan miettiä, että auttaisin, hänestä nousee sellainen ilkeäkin puoli, joka ei vaikuta kiitolliselta, vaan ennemmin katkeralta, että olen ahne ja paha ja itsekäs (koska tavallaan se apukin ois aika niukkaa ilmeisesti). Niin onpa kiva. Ei paljoa itseä ilahduta.
Ap
Siis jos alan miettiä hänen vanavedessään, hänen ruikutettuaan. Niin ruikutus ei muutu kiitollisuudeksi, vaan sitten koittaa alkaa sanella ehtoja itse ja jos siinä sanoo, että autan mun ehdoilla, on heti hapanta ja vihoittelevaa. Aivan, kuin mä olisin tässäjitenkin alisteinen hänen tahdolleen.
Ap
Onko tosiaan noin vaikeaa ottaa kantaa!?? Mikäs teillä on ollut heikkojen juoppojen ”uhreina”. Tai kivojen vanhempien kanssa.
Ap
Kiva yksinpuhelu täällä. Voin vain kuvitella, miten mukavaa seuraa olet livenä läheisillesi. Eikö ystävät jaksa enää kuunnella?
Koska asenne on tuo, en auttaisi ja laittaisin välit poikki. Jos ihminen ei osaa käyttäytyä edes silloin kun pyytää apuasi, niin tilanne ei tule muuttumaan ja tulee syyllistämään sinua aina ja yrittää pitää rahahanat auki maailman tappiin asti. Pidä puolesi.
On hänen ongelmansa miten huonosti on eronsa hoitanut. Älä anna rahaa, joudut jakammaan sitä kohta muillekin.
Tuo on henkistä väkivaltaa jolle ei pidä antaa periksi.
It kirjoitti:
Koska asenne on tuo, en auttaisi ja laittaisin välit poikki. Jos ihminen ei osaa käyttäytyä edes silloin kun pyytää apuasi, niin tilanne ei tule muuttumaan ja tulee syyllistämään sinua aina ja yrittää pitää rahahanat auki maailman tappiin asti. Pidä puolesi.
En haluaisi laittaa välejä poikki tai siis tarvitsisin apua itseni kokemiseksi silti oikeamieliseksi ja ihanaksi ihmiseksi. Äitini kouttaa koko ajan nakertaa näitä kuviani itsestäni, ettei mulla ois hyvä olla, koska hänelläkään ei ole. Ja siis koska hän on ollut auktoriteettini, eikä kukaan ole koskaan asettunut häntä vastustamaan, olen uskonut kaiken, mitä hän minusta sanoo, ettäolen paha ja paska ihminen. Nytkin taas se huutaisi, että näkeehän sen, kun en auta.
Ap
ON kirjoitti:
En saa mistään apua. Auttajat ovat ihan s**tanan lässyjä, eikä ketään tunnu kiinnostavan se, miten mä sisimmässäni voin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
ON kirjoitti:
En saa mistään apua. Auttajat ovat ihan s**tanan lässyjä, eikä ketään tunnu kiinnostavan se, miten mä sisimmässäni voin.
Ap
Siis ammattiauttajat.
Ap
Mahtaa olla niitä lapsilisänaikuisia tyyppejä, kun kusinäytteen perustella ovat saaneet pankista lainaa? Suurten ikäluokkien kasvatteja 1948 jälkeen?